Fabian Wilson leeft als een Prof A Fracties willen lager tarief of eerder tolvrije Westerscheldetunnel Politie veegt Vlissingen schoon, maar er wordt geen gram minder om gedeald ZEELAND 5 College van Kapelle valt al na een maand over de zondagsrust GOES Zo'n 560 dames stapten gisteravond in op de fiets voor de Ladies Night Ride. Dat zijn er iets meer dan vorig jaar. De proloog van het Delta Ride for the Roses-weekend werd voor de vierde keer gehouden. De deelnemers, allemaal gehuld in een geel T-shirt, konden kiezen uit twee afstanden: 15 en 30 kilometer. Een bijzonder moment was er voor de start, toen Remco Wevers zijn partner Nicole ten huwelijk vroeg. Wevers fietste gisteren, voor het vijfde jaar op rij, in één dag van zijn woonplaats Oldenzaal naar Goes (bijna 300 kilometer) om deel te nemen aan de Delta Ride for the Roses. De Staten spraken gisteren over de Voorjaarsnota 2018. Zat de provin cie vorig jaar nog bijna aan de grond, nu lijkt het tij gekeerd. Door fikse bijdragen van andere provincies en het Rijk, een oplos sing voor de schoonmaak van het Thermphosterrein en een tijde lijke verhoging van de motorrijtui genbelasting, kan het dagelijks provinciebestuur de krappe re serve aanvullen en is er weer ruimte om te investeren. Omdat ook de inkomsten van de Westerscheldetunnel boven ver wachting zijn, stelden diverse par tijen gisteren voor iets te doen aan de toltarieven. Het CDA wil vrachtwagens tijdens de nachte lijke uren tegen een gunstiger ta rief door de tunnel laten gaan. Dat zou een stimulans zijn voor de economie. Fractievoorzitter Anita Pijpe- link van de PvdA ging nog een stapje verder. Zij wil snel een on derzoek naar het aanzienlijk eer der tolvrij maken van de tunnel dan in 2033. „Tot nu toe gold hier de regel 'don't mention de tolvrije tunnel', maar het zou goed zijn Hoe eerder de tunnl tolvrij is, hoe beter. Maar tot 2020 verandert er niets voor de economie, de leefbaarheid en de bereikbaarheid in Zeeland om de tunnel eerder tolvrij te ma ken." Pijpelink zei niks te zien in het bevoordelen van bepaalde groepen gebruikers, zoals vracht wagens. Verlaging Daarmee was het spel op de wa gen. Hannie Kool (CDA) liet met een weten graag verder te gaan in het denken over verlaging van de tarieven. Ton Veraart (D66) wees erop dat PvdA en CDA het over verschillende dingen hadden: de tol eerder afschaffen of nu de tarie ven omlaag. Hij koos voor het laat ste. „Het standpunt van D66 is niet mensen nu te laten betalen om an deren in de toekomst voordeel te geven." Volgens Kees Bierens (VVD) zit er spanning tussen het verlagen van de tarieven nu en het eerder afschaffen van de tol. Het kan niet allebei. Hij herhaalde het stand punt van de VVD dat de tunnel aanzienlijk eerder tolvrij moet worden dan in 2033. Volgens hem, en dat vond ook SGP-fractievoor- zitter Goos Roeland, was het voor stel van Pijpelink niet nieuw, om dat de Staten al hebben afgespro ken om volgend jaar de aandeel houdersstrategie opnieuw te be kijken. Spaarpotje „Hoe eerder de tunnel tolvrij hoe beter", begon gedeputeerde Harry van der Maas zijn beantwoording. Toch verandert er voorlopig niks. Hij herinnerde de Staten eraan dat ze in 2016 zelf hebben besloten de tarieven tot 2020 te bevriezen en in de tussentijd 'het spaarpotje te la ten groeien' om de tunnel eerder tolvrij te kunnen maken dan in 2033. Vanaf 2020 zijn aanpassingen mogelijk, eventueel ook voor vrachtwagens in de nachtelijke uren. e? zaterdag 9 juni 2018 pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl ZEELAND3 ZEELAND 20 Discussie over tol laait op Nu de financiën van de provincie er weer rooskleurig uitzien, steekt in Provinciale Staten meteen weer de discussie over de tol in de Westerscheldetun nel de kop op. Maar tot 2020 verandert er niets. Ernst Jan Rozendaal Middelburg - Harry van der Maas

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 37