<D DE WEEK VAN PHLIPPEN 20 De kostenstijging is veel kleiner dan het CPB berekent PENSIOEN ONRECHTVAARDIG De verhoging van de AOW-leeftijd raakt werknemers met een bescheiden salaris het hardst. Hoogleraar economie Harrie Verbon vindt de verhoging 'helemaal niet nodig'. We zijn voorbereid op een verhaal van het type 'wij van wc-eend'. Als KLM zegt: vliegen met KLM is geweldig, dan weten we dat het in principe reclame is. Ik denk dat ik daarom een beetje van slag raakte door het nieuws dat de grote baas van KLM zei: 'Stap alsjeblieft niet in een van mijn vliegtuigen, maar neem een trein. Treinen zijn geweldig en goed voor het milieu.' Wij van wc-eend vinden dat u vooral eens Dreft zou moeten proberen. Wat zit hier achter? Krijgt KLM-topman Pieter Eibers gewetensbezwaren over de milieu vervuiling en wil hij dat nu goed maken door ons uit het vliegtuig te praten? Eh, nee! Pieter Eibers heeft iets slims be dacht. Hij slaat met deze uitspraak drie vliegen in een klap. Ten eerste zit hij muurvast op Schiphol, dat tot 2020 geen vlucht meer erbij kan hebben. De zomer komt er aan en Eibers - die bekend staat als een pietje precies als het gaat om klantbeleving - zit niet te wachten op dezelfde media-aan dacht zoals vorig jaar zomer met honderden boze wachtende rei zigers op Schiphol. Ten tweede heeft KLM op Euro pese vluchten al lang en breed ver loren van de prijsvechters. Alle bal len moeten nu gericht zijn op het behoud van de lange afstanden en het wereldwijde netwerk, waar KLM haar concurrentievoordeel heeft. Korte Europese vluchten le veren KLM nauwelijks iets op en Eibers is ze liever kwijt dan rijk. Maar het allerbelangrijkste is dat het vervuilen van de Europese lucht met het verbranden van kero sine op het punt staat kostbaar te worden. De Europese commissaris Flitsen van Vervoer, Violeta Bulc, gaat maatschappijen dwingen hun uit stoot te compenseren met een be drag dat pijn doet. Dat luchtvaart maatschappijen voor hun uitstoot moeten betalen, is niet nieuw. Het is de prijs die het hem gaat doen. Begin vorig jaar is er een wereld wijde prijsafspraak gemaakt door de internationale luchtvaartvere niging, het 10AC. Volgens de Euro pese Commissie een 'doorbraak'. Violeta Bulc is nu druk doende om die prijs te verwerken in het systeem van emissiehandel. Zodra dat gelukt is, wordt het gebruik van kerosine een dure grap. Zou Eibers ervan weten? Vast en zeker. Het is de druppel die de emmer doet over lopen voor KLM op het Europese toneel. Het zou mij niet verbazen als die het einde inluidt van KLM in Europa. KLM-topman Eibers is de korte vluchten liever kwijt dan rijk Altice Takeaway.com Air France KLM ArcelorMittal De snelle stijging van de leeftijd waarop werknemers met 'staats pensioen' mogen ligt weer vol onder vuur. Hadden ouderen tot vijf jaar geleden recht op AOW op de dag dat ze 65 jaar werden, momenteel moet iemand al 66 jaar zijn om 'van Vadertje Drees te trekken'. Volgens afspraak ligt de lat over vier jaar al op 67 jaar en drie maanden. Werknemers van middelbare leef tijd vinden het onrechtvaardig dat de pensioendatum blijft opschui ven. Het versterkt het gevoel dat de finish wordt verplaatst terwijl ze er bijna zijn. De reden voor de stijging van de AOW-leeftijd is geld. We worden steeds ouder en als we allemaal op ons 65ste stoppen met werken, moet het Rijk ook steeds meer en steeds langer AOW uitbetalen. Doordat er al jaren minder baby's worden geboren, komen er uitein delijk minder werkenden om al die uitkeringen te betalen. Dat zou de AOW op den duur onbetaalbaar maken, concludeerde een meerder heid in de Tweede Kamer in 2012. Doemscenario Harrie Verbon, hoogleraar econo mie aan de Universiteit van Tilburg, vindt dit nog steeds een 'onzin- redenering'. Hij betwist dat de AOW onbetaalbaar wordt. „Dat is een doemscenario dat het Centraal Plan Bureau (CPB) al jaren schetst. Maar het klopt niet. Tussen 1985 en 2014 zijn we van 1,3 miljoen naar 3 miljoen AOW'ers gegaan. Dat betekent dat er meer geld aan AOW wordt uitgegeven. Maar als percen tage van wat we met z'n allen ver dienen, het Bruto Nationaal Pro duct, zijn de uitgaven gelijk geble ven. De betaalbaarheid van de AOW is dus helemaal niet slechter geworden en dat blijft in de toe komst ook zo." Verbon zegt dat het CPB de uit gaven stelselmatig overschat. „Ze gaan ervan uit dat de AOW-uitke- ring elk jaar mee stijgt met de lonen. Maar dat is de afgelopen dertig jaar niet gebeurd. Er is ook geen reden te denken dat het de komende veertig jaar wel gebeurt. De kostenstijging is veel kleiner dan het CPB berekent, maar de po litiek neemt wel maatregelen op basis van die berekening." Volgens Verbon was een verhoging van de AOW-leeftijd naar de huidige 66 jaar al helemaal niet nodig, om nog maar te zwijgen over de 67 jaar en drie maanden in 2022. @sandraphlippen Vlieg niet, zei de voge Wow, dit horen we niet zo vaak: Sandra Phlippen is universitair docent aan de Erasmus School of Economics en voormalig chef economie bij deze krant. Concurrentiewaakhond ACM heeft groen licht gegeven voor het nieuwe Europese Cross Border Intraday (XBID)-platform. Op die markt kunnen bedrijven tot een uur van tevoren nog in elektriciteit handelen. Het is de bedoeling dat op termijn alle Europese landen zich aansluiten. De ACM is zelf betrokken bij de ontwikkeling van het platform. De passagiersgroei bij KLM is in mei flink afgezwakt. Volgens KLM- topman Pieter Eibers zag de luchtvaartmaatschappij zich in zijn groei geremd door (geluids)afspraken tussen het rijk en Schiphol. O zaterdag 9 juni 2018 De Franse ka belaar eindigde als 'de winnaar van de week'. Het bezorg- platform vroeg de beleggers 'om geduld'. De luchtvaart maatschappij maakte bekend dat de groei van passagiers is afgevlakt. Het staal- en mijnbouwcon- cern sloot de week af als de grootste daler in de AEX. o GO Peet Vogels Rotterdam - Harrie Verbon

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 20