<D
DE WEEK VAN PHLIPPEN
20
De kostenstijging
is veel kleiner
dan het CPB
berekent
PENSIOEN ONRECHTVAARDIG
De verhoging van de AOW-leeftijd
raakt werknemers met een
bescheiden salaris het hardst. Hoogleraar
economie Harrie Verbon vindt de
verhoging 'helemaal niet nodig'.
We zijn voorbereid op een
verhaal van het type 'wij
van wc-eend'. Als KLM
zegt: vliegen met KLM is geweldig,
dan weten we dat het in principe
reclame is. Ik denk dat ik daarom
een beetje van slag raakte door het
nieuws dat de grote baas van KLM
zei: 'Stap alsjeblieft niet in een van
mijn vliegtuigen, maar neem een
trein. Treinen zijn geweldig en
goed voor het milieu.'
Wij van wc-eend vinden dat u
vooral eens Dreft zou moeten
proberen. Wat zit hier achter?
Krijgt KLM-topman Pieter Eibers
gewetensbezwaren over de milieu
vervuiling en wil hij dat nu goed
maken door ons uit het vliegtuig
te praten? Eh, nee!
Pieter Eibers heeft iets slims be
dacht. Hij slaat met deze uitspraak
drie vliegen in een klap.
Ten eerste zit hij muurvast op
Schiphol, dat tot 2020 geen vlucht
meer erbij kan hebben. De zomer
komt er aan en Eibers - die bekend
staat als een pietje precies als het
gaat om klantbeleving - zit niet te
wachten op dezelfde media-aan
dacht zoals vorig jaar zomer met
honderden boze wachtende rei
zigers op Schiphol.
Ten tweede heeft KLM op Euro
pese vluchten al lang en breed ver
loren van de prijsvechters. Alle bal
len moeten nu gericht zijn op het
behoud van de lange afstanden en
het wereldwijde netwerk, waar
KLM haar concurrentievoordeel
heeft. Korte Europese vluchten le
veren KLM nauwelijks iets op en
Eibers is ze liever kwijt dan rijk.
Maar het allerbelangrijkste is dat
het vervuilen van de Europese
lucht met het verbranden van kero
sine op het punt staat kostbaar te
worden. De Europese commissaris
Flitsen
van Vervoer, Violeta Bulc, gaat
maatschappijen dwingen hun uit
stoot te compenseren met een be
drag dat pijn doet. Dat luchtvaart
maatschappijen voor hun uitstoot
moeten betalen, is niet nieuw. Het
is de prijs die het hem gaat doen.
Begin vorig jaar is er een wereld
wijde prijsafspraak gemaakt door
de internationale luchtvaartvere
niging, het 10AC. Volgens de Euro
pese Commissie een 'doorbraak'.
Violeta Bulc is nu druk doende
om die prijs te verwerken in het
systeem van emissiehandel. Zodra
dat gelukt is, wordt het gebruik van
kerosine een dure grap. Zou Eibers
ervan weten? Vast en zeker. Het is
de druppel die de emmer doet over
lopen voor KLM op het Europese
toneel. Het zou mij niet verbazen
als die het einde inluidt van KLM
in Europa.
KLM-topman
Eibers is de korte
vluchten liever
kwijt dan rijk
Altice
Takeaway.com
Air France
KLM
ArcelorMittal
De snelle stijging van de leeftijd
waarop werknemers met 'staats
pensioen' mogen ligt weer vol
onder vuur. Hadden ouderen tot
vijf jaar geleden recht op AOW
op de dag dat ze 65 jaar werden,
momenteel moet iemand al 66 jaar
zijn om 'van Vadertje Drees te
trekken'. Volgens afspraak ligt de
lat over vier jaar al op 67 jaar en
drie maanden.
Werknemers van middelbare leef
tijd vinden het onrechtvaardig dat
de pensioendatum blijft opschui
ven. Het versterkt het gevoel dat de
finish wordt verplaatst terwijl ze er
bijna zijn.
De reden voor de stijging van de
AOW-leeftijd is geld. We worden
steeds ouder en als we allemaal
op ons 65ste stoppen met werken,
moet het Rijk ook steeds meer en
steeds langer AOW uitbetalen.
Doordat er al jaren minder baby's
worden geboren, komen er uitein
delijk minder werkenden om al die
uitkeringen te betalen. Dat zou de
AOW op den duur onbetaalbaar
maken, concludeerde een meerder
heid in de Tweede Kamer in 2012.
Doemscenario
Harrie Verbon, hoogleraar econo
mie aan de Universiteit van Tilburg,
vindt dit nog steeds een 'onzin-
redenering'. Hij betwist dat de
AOW onbetaalbaar wordt. „Dat is
een doemscenario dat het Centraal
Plan Bureau (CPB) al jaren schetst.
Maar het klopt niet. Tussen 1985 en
2014 zijn we van 1,3 miljoen naar
3 miljoen AOW'ers gegaan. Dat
betekent dat er meer geld aan AOW
wordt uitgegeven. Maar als percen
tage van wat we met z'n allen ver
dienen, het Bruto Nationaal Pro
duct, zijn de uitgaven gelijk geble
ven. De betaalbaarheid van de
AOW is dus helemaal niet slechter
geworden en dat blijft in de toe
komst ook zo."
Verbon zegt dat het CPB de uit
gaven stelselmatig overschat. „Ze
gaan ervan uit dat de AOW-uitke-
ring elk jaar mee stijgt met de
lonen. Maar dat is de afgelopen
dertig jaar niet gebeurd. Er is ook
geen reden te denken dat het de
komende veertig jaar wel gebeurt.
De kostenstijging is veel kleiner
dan het CPB berekent, maar de po
litiek neemt wel maatregelen op
basis van die berekening." Volgens
Verbon was een verhoging van
de AOW-leeftijd naar de huidige
66 jaar al helemaal niet nodig, om
nog maar te zwijgen over de 67 jaar
en drie maanden in 2022.
@sandraphlippen
Vlieg niet,
zei de voge
Wow, dit horen we niet zo vaak:
Sandra Phlippen is universitair
docent aan de Erasmus School
of Economics en voormalig chef
economie bij deze krant.
Concurrentiewaakhond ACM heeft groen licht gegeven voor het
nieuwe Europese Cross Border Intraday (XBID)-platform. Op die markt
kunnen bedrijven tot een uur van tevoren nog in elektriciteit handelen.
Het is de bedoeling dat op termijn alle Europese landen zich aansluiten.
De ACM is zelf betrokken bij de ontwikkeling van het platform.
De passagiersgroei bij KLM is in mei flink afgezwakt. Volgens KLM-
topman Pieter Eibers zag de luchtvaartmaatschappij zich in zijn groei
geremd door (geluids)afspraken tussen het rijk en Schiphol.
O
zaterdag 9 juni 2018
De Franse ka
belaar eindigde
als 'de winnaar
van de week'.
Het bezorg-
platform vroeg
de beleggers
'om geduld'.
De luchtvaart
maatschappij
maakte bekend
dat de groei van
passagiers is
afgevlakt.
Het staal- en
mijnbouwcon-
cern sloot de
week af als de
grootste daler
in de AEX.
o
GO
Peet Vogels
Rotterdam
- Harrie Verbon