©NDERNEMER 'Duurzaam ondernemen hoeft geen extra geld te kosten, integendeel!' Zuinig op uw vermogen? Verstandig vermogensbeheer begint bij uw Zeeuwse Rabobank. Kom moar op met de toekomst Duurzaam ondernemen, hoe belangrijk is dat nu eigenlijk? Milan en Patrick van der Meulen van Enie.nl zeggen: „Ben je je als ondernemer niet bewust van je maatschappelijke rol, dan heeft jouw bedrijf mogelijk geen toekomst meer." Het is duidelijke taal van de Groningse ondernemers die in Enie.nl een bedrijf in zonne- energie hebben. En dat is nodig ook. De broers hebben het tegen gaan van de opwarming van de aarde als heilig doel en dat is nu eenmaal een onder werp waarbij flinke haast is geboden. „Tien jaar geleden, ik was 13 jaar oud en Patrick 16, liet onze vader mij en Patrick een film zien die eigenlijk het zaadje was van onze onderneming", begint Milan. „Het was de film An Inconvenient Truth over de opwar ming van de aarde van milieuactivist en vice-president van Amerika Al Gore. Het maakte zoveel indruk op ons, dat we jaren later aan de slag zijn gegaan in de wereld van de duurzaamheid." Steeds vaker bewust Uiteindelijk kwam Enie.nl hieruit voort. Hun bedrijf dat inmiddels een stapje voor heeft op een flink deel van de in totaal 1500 energieleveranciers die ons land rijk is. De visie van Enie.nl is overduidelijk en er zijn steeds meer mensen die zich hier mee identificeren. Hoewel Nederland op mondiaal niveau nog laag scoort als het gaat om duurzaamheid, gaan de zaken goed, zegt Milan. „Zeker in deze tijd van het jaar. De zon schijnt vaak en we zien dan veel mensen die vanuit de tuin naar hun dak kijken en zich bedenken dat ze er misschien toch eens zonnepanelen op moe ten leggen. Mensen raken zich er steeds vaker van bewust dat ze er ook geld mee kunnen verdienen." De jonge ondernemers zien dat het MKB daarentegen nog achterblijft. „Er wordt wel over gesproken, maar je merkt dat er teveel onwetendheid is. De gemiddelde ondernemer denkt dat hij al tonnen kwijt is bij de aanschaf en dat het hem vervol gens alleen maar meer geld kost. Een ver keerde gedachte! Het kostje geen honderd duizenden euro's. Sterker, het levert juist geld op. Als je mensen uitlegt hoe het pre cies zit, stappen de meesten gewoon over." „Als ondernemer moetje beseffen dat duurzaamheid, los van het segment waarin je werkzaam bent, het grootste groeipoten tieel heeft. Ik denk zelfs dat wanneer jij als ondernemer niet weet wat er in de wereld speelt en je daardoor jouw maatschappe lijke rol niet kent, er misschien geen toe komst in je bedrijf zit. Vraag jezelf dus af wat je kunt doen om hier verandering in te brengen. Er zijn nu al zoveel sommetjes ge maakt die allemaal laten zien dat je de kos ten voor zonnepanelen en LED-verlichting heus wel kunt maken. Bedenk ook dat het een positief imago richting de markt ople- vert. Klanten hechten steeds meer waarde aan de visie van het bedrijf waar ze van kopen of willen gaan werken", aldus Patrick. Voldaan gevoel Het bedrijf uit het hoge noorden heeft momenteel twintig mensen in dienst, werkt met een begroting van meer dan tien miljoen euro per jaar en heeft het streven om harder te groeien dan de markt. Toch is het spekken van de eigen bankrekening niet de drijfveer van de Van der Meulens. „Natuurlijk moeten we geld verdienen om zaken te kunnen doen, maar de bijdrage aan het klimaat is voor ons het belang rijkst. Ik krijg een voldaan gevoel wanneer ik door een wijk rij en zie dat er overal panelen van ons op de daken liggen. Daar doen we het voor. Ik zie veel ondernemers om mij heen die het wel puur voor het geld doen. Ik verzeker je datje het op die manier niet lang volhoudt. Wij maken soms weken van 80 uur en dat kan alleen omdat we alles over hebben voor dat ene doel." O Rabobank Vraag een vrijblijvend adviesgesprekaan met een specialist bij u in de buurt. Dit kan via rabobank.nl/privatebankingzeeland -v v. thema: duurzaamheid deondernemer.nl Slim businessmodel goed voor 10 miljoen Teveel onwetendheid - - Lees meer op deondernemer.nl.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 14