door de oproep voor het gebed. Bidden doe ik niet, maar ik bezoek later wel de Moskee van de Sjah, een wereldwonder van zalen, bogen, nisjes, tuinen en door kijkjes die schitteren in blauw mozaïek. De tientallen schoolkinderen hebben vooral aandacht voor de buitenlandse bezoekers. Er wordt stiekem gewezen, gegiecheld en als er genoeg moed is ver zameld, stapt een meisje naar voren: Isfahan is een heerlijke stad. Met brede boulevards, prachtige parken, een reus achtige bazaar en een rivier die het groot ste deel van het jaar droogstaat. Heel vroeger verdeelde het water de stad in het deel waar de moslims woonden en het deel voor de christenen en de grote Joodse gemeenschap. Dat is niet meer zo. De moslims wonen nu overal en van alle andersgelovigen is alleen nog een kleine Armeense kerk over. Ik loop over de Khaju-brug en hoor flarden van een lied. Op zoek naar de bron eindig ik onder de stenen bogen, een plek die vanwege de akoestiek geliefd is om liederen te zingen en gedichten te declameren - geen land waar poëzie zo'n belangrijke rol speelt als in Iran. Vandaag zingen oude mannen een klassiek volks liedje over een verloren liefde. Hoewel ik de tekst niet kan volgen, is het geluid doordrenkt van pijn en nostalgisch ver langen. Het bezorgt me kippenvel. Het is nog vroeg als ik Isafahan verlaat. Het landschap verandert traag in een stenige vlakte. Er groeien taaie struiken en aan de horizon bibberen de contouren van kale bergen in de felle zon. Het reis doel is Yazd, één van de oudste perma nent bewoonde steden ter wereld. En één van de droogste. Maar daarop hebben de Iraniërs meer dan duizend jaar geleden al iets bedacht: de kanaten, een ingenieus systeem van ondergrondse waterkanalen. Lunch in de restanten van een karavan serai - een herberg in de woestijn. Er staan twee bouwwerken van baksteen en leem. Het ene was bedoeld voor de vermoeide reiziger, het andere voor de kamelen en dromedarissen. Wat rest zijn enkel nog de muren. Op de binnenplaats die gevuld was met opgewekte reizigers, liggen nu autobanden en stuift het zand. Iran in Drents Museum Yazd oogt schitterend. De oude stad met Na prestigieuze tentoon zijn smalle straatjes, het plein Amir stellingen over onder meer Chakhmaq en de Torens der Stilte - iets het Terracottaleger, de buiten het centrum. Nog tot diep in de Maya's en Georgisch vorige eeuw werden de doden hier naar Goud, heeft het Drents zoroastristisch gebruik op een plateau Museum opnieuw een neergelegd. De gieren deden de rest. Ik blockbuster in huis: loop er door de ruïnes van herbergen. Iran - bakermat van de Die avond slenter ik door de stad en beschaving (17 juni tot en drink een cafifè latte met saffraan op een met 18 november 2018). terras, één van de nieuwe vrijheden in Hiervoor zijn bijna twee Iran. Tot voor kort waren tafels en honderd voorwerpen naar stoelen op straat verboden en was de Assen gehaald, waarvan moskee de enige openbare ontmoetings de meeste nooit eerder plek. Om me heen zitten jonge Iraniërs. buiten Iran waren te zien. Mannen met hipsterbaard en vrouwen in De expositie, in Oosterse zwarte skinny spijkerbroek onder hun sferen, neemt bezoekers lange overjas. De sterrenhemel fonkelt en mee op reis van 7000 langzaam bevrijdt de nacht Yazd van de voor tot 1700 na Christus. hitte. Blikvanger is het reliëf Een weg met uitstekend asfalt slingert van Bisotun, dat op ware door de woeste bergen. Aan de andere grootte is nagebouwd. kant van de passage wacht een plateau Zie ook drentsmuseum.nl dat aan de horizon lijkt op te lossen. Het magazine 43 'Hello, where are you from?' 'From Holland.' 'Oh, very nice, welcome to Isfahan.' 'Thank you.' 'You like the people? We love peace!' Religie De Torens der Stilte in Yazd. Hier werden de doden naar zoroastristisch gebruik op een plateau achter gelaten. WG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 111