/O- Misschien welde beste allround snarenplukker Slaughter en The Flaming Lips 2 MARTIN SIMPSON ZEELANDJAZZ Saxofoniste Stephanie Francke leidt dit jaar het uit Zeeuwse muzikanten samengestelde orkest dat het festival Zeeland Jazz opent. „In mijn muziek draait het om de melodie." Nieuwe Karin Slaughter Uitgelicht Als onderwij sprofessional adviseer ik stu denten meestal hun opleiding af te ma ken. Je weet nooit waar het in de toe komst goed voor is. Maar voor sommige school verlaters pakt het toch goed uitzoals voor Brit Martin Simpson, die zijn school als 17-jarige voor de onzekere baan van beroepsmuzikant in ruilde. Amerikaanse rootsmuziek klonk van jongs af aan in huize Simpson. Logisch dat het eerste repertoire van de Brit daar voornamelijk uit be stond. Zeker met - toen nog- de banjo als hoofd instrument. Optreden in Engeland deed je in de jaren zeventig in de folkclubs. De link naar Britse traditionals werd gelegd. Naast de banjo verscheen de gitaar. Simpson speelde in de Al- bion Band, maar is vooral bekend door de sa menwerking met zangeres June Tabor. Hij ver huisde naar Amerika en dompelde zich onder in de smeltkroes van vooral zuiderse rootsmuziek. Hij speelde en maakte opnamen met muzikan ten uit totaal verschillende disciplines, zoals David Hidalgo (Los Lobos), Hindu violist Viji Krishnan en pipaspeler Wu Man, naast zijn ei gen projecten. 'Het scherpt je geest, het creëert mogelijkheden en je zoekt naar verbindende factoren', zei hij daarover. Begin deze eeuw ver legde hij de koers weer naar Engeland en haar traditionals. Zijn huidige albums zijn een sa menspel van Amerikaanse en Britse roots: eigen werk, maar vooral ei- gen interpretaties. Eigen werk, maar vooral eigen interpretaties Martin Simpson is zeer veelzijdig, maar blijft altijd dicht bij zichzelf. Sinds zijn terugkeer naar Enge land werkt de excel lente gitarist aan zijn vocale skills. Zijn zangprestaties doen nauwelijks onder voor zijn virtuositeit op de snaren. De jonge knaap van toen haalde weinig diploma's. Dat doet geen af breuk aan zijn kennis en kwaliteiten nu. Simp son groeide uit tot wellicht de beste allround snarenplukker op deze aardbol. Bij wie anders gaan kletterende, krachtige maar evenwel sub tiel gespeelde banjoriffs samen met lyrische harmonische gitaarakkoorden? Subliem vloei end, alsof er een fontein aan sprankelende, kleurrijke gevoelige tonen op je neerdaalt. Een slotconcert om niet te missen. MUZIEK TOP 3 5 REDENEN OM THUIS TE BLIJVEN Het is inmiddels een traditie dat het fes tival Zeelandjazz wordt geopend door het Zeelandjazz Festival Orkest. Elk jaar wordt een Zeeuwse jazzmuzikant, die landelijk aan de weg timmert, gevraagd een gelegenheidsband te formeren met andere Zeeuwen die graag terugke ren naar de provincie waar ze van daan komen. Eerst morgenavond in Porgy en Bess in Terneuzen en vol gende week nog een keer in de Klo veniersdoelen in Middelburg. De bandleider is dit jaar Stephanie Francke. De in Rotterdam woonach tige alt- en sopraansaxofoniste relati veert haar rol meteen. „Ik heb ieder een gevraagd een aantal stukken mee te nemen. We repeteren op de dag van het concert. Dan bepalen we samen wat we spelen." De 29-jarige saxofoniste is opge groeid in Zoutelande. Als kind wilde ze het liefst hobo spelen, maar dan kon ze niet meedoen met de plaatse lijke fanfare Luctor et Emergo. Dus werd het saxofoon. „Dat bleek een in strument dat me past. Op een gege ven moment mocht ik bij Luctor et Emergo ook solo's spelen. Ik vond het gaaf dat ik voor dat orkest mocht gaan staan. Ik vond het ook heerlijke mu ziek. Aan eigen optredens dacht ik nog niet. Ik zat ook niet in bandjes." Eigen geluid Jazzmuziek schrikte haar aanvanke lijk af. „Een aangetrouwde neef van me was jazzsaxofonist. Hij nam me een keer mee naar een les in het con servatorium van Den Haag. 'Hè, ze Thriller spelen zonder bladmuziek', dacht ik. 'Dat kan ik echt nooit'. Ik werd er een beetje bang van. Het is niet zo dat ik een jazzplaat hoorde en dacht 'Wow, dit wil ik'. Ik heb me erin moeten verdiepen en zo ben ik er steeds meer van gaan begrijpen. Wat mijn be langstelling wekte, is dat jazzsaxofo nisten een eigen geluid hebben. Ik heb een paar lessen gekregen van Franklin Schieman in Middelburg, die heeft een heel eigen, mooie klank. En ik hoorde Jasper van Damme, die ook meedoet in het Zeelandjazz Fes tival Orkest. Hij is een paar jaar ouder dan ik. Hij was al heel vroeg heel goed. Toen dacht ik wel: 'Wow!' Ik donderdag 7 juni 2018 GO Marius Roeting weet alles van folk. Hij heeft een radioprogramma en schrijft voor deze krant. Wat: Martin Simpson Waar: De Wegwijzer Nieuw-en St Joosland Wanneer: vanavond, 20.30 uur De keuze van onze redactie: FENF© Fatoumata Dia- wara - Fenfo Eén van de be langrijkste Afri kaanse zange ressen, die haar indrukwekkende stem inzet als wapen in de strijd voor vrouwen en kinderen. Janne Schra - OK Janne Schra, ooit bekend als zan geres van jazz formatie Room Eleven, neemt je mee op een mu zikale reis op dit album, dat heen en weer danst tussen pop en jazz. Jack and the Weatherman - The lucky ones Debuutalbum met meerstem mige folkpop van twee Haarlemse vrienden, die doet denken aan de sound van soortgenoten als Bear's Den. B Martin Simpson, een virtuoos op de banjo en gitaar, foto elly lucas Vivian de Gier kijkt uit naar de nieuwe thriller van Karin Slaughter en luistert ondertussen naar de grootste hits van The Flaming Lips. Ernst Jan Rozendaal Elk jaar is het iets om naar uit te kijken: de nieuwe thriller van Karin Slaughter. Gespleten is haar nieuwe boek. Wanneer An- drea Cooper en haar moeder Laura worden beschoten in het restaurant waar ze lunchen, ont dekt Andrea dat haar moeder ie mand anders is dan ze altijd dacht. Laura over meestert en doodt de schutter, en naderhand blijkt dat zij het doelwit was. Laura houdt zich al jaren schuil onder een valse naam. Verschijnt dinsdag bij HarperCollins. KARIN SLAUGHTER GESPLETEN is voor Stephanie Francke: „Jazz is meer een wereld dan een muziek stijl." FOTO KAREN VAN GUST

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 51