/O-
Misschien welde
beste allround
snarenplukker
Slaughter en
The Flaming Lips
2
MARTIN SIMPSON
ZEELANDJAZZ
Saxofoniste Stephanie
Francke leidt dit jaar
het uit Zeeuwse
muzikanten
samengestelde orkest
dat het festival
Zeeland Jazz opent. „In
mijn muziek draait het
om de melodie."
Nieuwe Karin Slaughter
Uitgelicht
Als onderwij sprofessional adviseer ik stu
denten meestal hun opleiding af te ma
ken. Je weet nooit waar het in de toe
komst goed voor is. Maar voor sommige school
verlaters pakt het toch goed uitzoals voor Brit
Martin Simpson, die zijn school als 17-jarige
voor de onzekere baan van beroepsmuzikant in
ruilde.
Amerikaanse rootsmuziek klonk van jongs af
aan in huize Simpson. Logisch dat het eerste
repertoire van de Brit daar voornamelijk uit be
stond. Zeker met - toen nog- de banjo als hoofd
instrument. Optreden in Engeland deed je in de
jaren zeventig in de folkclubs. De link naar
Britse traditionals werd gelegd. Naast de banjo
verscheen de gitaar. Simpson speelde in de Al-
bion Band, maar is vooral bekend door de sa
menwerking met zangeres June Tabor. Hij ver
huisde naar Amerika en dompelde zich onder in
de smeltkroes van vooral zuiderse rootsmuziek.
Hij speelde en maakte opnamen met muzikan
ten uit totaal verschillende disciplines, zoals
David Hidalgo (Los Lobos), Hindu violist Viji
Krishnan en pipaspeler Wu Man, naast zijn ei
gen projecten. 'Het scherpt je geest, het creëert
mogelijkheden en je zoekt naar verbindende
factoren', zei hij daarover. Begin deze eeuw ver
legde hij de koers weer naar Engeland en haar
traditionals. Zijn huidige albums zijn een sa
menspel van Amerikaanse en Britse roots: eigen
werk, maar vooral ei-
gen interpretaties.
Eigen werk,
maar vooral
eigen
interpretaties
Martin Simpson is
zeer veelzijdig, maar
blijft altijd dicht bij
zichzelf. Sinds zijn
terugkeer naar Enge
land werkt de excel
lente gitarist aan zijn
vocale skills. Zijn
zangprestaties doen nauwelijks onder voor zijn
virtuositeit op de snaren. De jonge knaap van
toen haalde weinig diploma's. Dat doet geen af
breuk aan zijn kennis en kwaliteiten nu. Simp
son groeide uit tot wellicht de beste allround
snarenplukker op deze aardbol. Bij wie anders
gaan kletterende, krachtige maar evenwel sub
tiel gespeelde banjoriffs samen met lyrische
harmonische gitaarakkoorden? Subliem vloei
end, alsof er een fontein aan sprankelende,
kleurrijke gevoelige tonen op je neerdaalt. Een
slotconcert om niet te missen.
MUZIEK
TOP 3
5 REDENEN OM THUIS TE BLIJVEN
Het is inmiddels een
traditie dat het fes
tival Zeelandjazz
wordt geopend door
het Zeelandjazz
Festival Orkest. Elk
jaar wordt een
Zeeuwse jazzmuzikant, die landelijk
aan de weg timmert, gevraagd een
gelegenheidsband te formeren met
andere Zeeuwen die graag terugke
ren naar de provincie waar ze van
daan komen. Eerst morgenavond in
Porgy en Bess in Terneuzen en vol
gende week nog een keer in de Klo
veniersdoelen in Middelburg.
De bandleider is dit jaar Stephanie
Francke. De in Rotterdam woonach
tige alt- en sopraansaxofoniste relati
veert haar rol meteen. „Ik heb ieder
een gevraagd een aantal stukken
mee te nemen. We repeteren op de
dag van het concert. Dan bepalen we
samen wat we spelen."
De 29-jarige saxofoniste is opge
groeid in Zoutelande. Als kind wilde
ze het liefst hobo spelen, maar dan
kon ze niet meedoen met de plaatse
lijke fanfare Luctor et Emergo. Dus
werd het saxofoon. „Dat bleek een in
strument dat me past. Op een gege
ven moment mocht ik bij Luctor et
Emergo ook solo's spelen. Ik vond het
gaaf dat ik voor dat orkest mocht gaan
staan. Ik vond het ook heerlijke mu
ziek. Aan eigen optredens dacht ik
nog niet. Ik zat ook niet in bandjes."
Eigen geluid
Jazzmuziek schrikte haar aanvanke
lijk af. „Een aangetrouwde neef van
me was jazzsaxofonist. Hij nam me
een keer mee naar een les in het con
servatorium van Den Haag. 'Hè, ze
Thriller
spelen zonder bladmuziek', dacht ik.
'Dat kan ik echt nooit'. Ik werd er een
beetje bang van. Het is niet zo dat ik
een jazzplaat hoorde en dacht 'Wow,
dit wil ik'. Ik heb me erin moeten
verdiepen en zo ben ik er steeds meer
van gaan begrijpen. Wat mijn be
langstelling wekte, is dat jazzsaxofo
nisten een eigen geluid hebben. Ik
heb een paar lessen gekregen van
Franklin Schieman in Middelburg,
die heeft een heel eigen, mooie klank.
En ik hoorde Jasper van Damme, die
ook meedoet in het Zeelandjazz Fes
tival Orkest. Hij is een paar jaar ouder
dan ik. Hij was al heel vroeg heel
goed. Toen dacht ik wel: 'Wow!' Ik
donderdag 7 juni 2018
GO
Marius Roeting weet
alles van folk. Hij heeft
een radioprogramma en
schrijft voor deze krant.
Wat: Martin Simpson
Waar: De Wegwijzer Nieuw-en St Joosland
Wanneer: vanavond, 20.30 uur
De keuze van
onze redactie:
FENF©
Fatoumata Dia-
wara - Fenfo
Eén van de be
langrijkste Afri
kaanse zange
ressen, die haar
indrukwekkende
stem inzet als
wapen in de strijd
voor vrouwen en
kinderen.
Janne Schra -
OK
Janne Schra, ooit
bekend als zan
geres van jazz
formatie Room
Eleven, neemt je
mee op een mu
zikale reis op dit
album, dat heen
en weer danst
tussen pop en
jazz.
Jack and the
Weatherman -
The lucky ones
Debuutalbum
met meerstem
mige folkpop van
twee Haarlemse
vrienden, die
doet denken aan
de sound van
soortgenoten als
Bear's Den.
B
Martin Simpson, een virtuoos op de banjo
en gitaar, foto elly lucas
Vivian de Gier kijkt uit naar
de nieuwe thriller van Karin
Slaughter en luistert
ondertussen naar de
grootste hits van
The Flaming Lips.
Ernst Jan Rozendaal
Elk jaar is het iets om naar uit te
kijken: de nieuwe thriller van
Karin Slaughter. Gespleten is
haar nieuwe boek. Wanneer An-
drea Cooper en haar moeder
Laura worden beschoten in het
restaurant waar ze lunchen, ont
dekt Andrea dat haar moeder ie
mand anders is dan ze altijd dacht. Laura over
meestert en doodt de schutter, en naderhand
blijkt dat zij het doelwit was. Laura houdt zich al
jaren schuil onder een valse naam.
Verschijnt dinsdag bij HarperCollins.
KARIN
SLAUGHTER
GESPLETEN
is voor
Stephanie
Francke: „Jazz is
meer een wereld
dan een muziek
stijl."
FOTO KAREN VAN GUST