II
Vrachtverkeer Sas weer op agenda
Den Dullaert
zo goed als
zeker naar
gemeente
7
OOIEVAARS RINGEN
Twintig
ooievaarsjongen
zijn geringd in het
Zwin Natuur Park.
Zo kunnen ze
herkend worden op
hun trektocht.
Q41 Cappendijk Toyota
Als de raad akkoord gaat, moet
Hulst 1,8 miljoen euro aftikken.
De schulden van Den Dullaert,
waarvoor Hulst voor 1,5 miljoen
euro garant staat, worden daar
mee kwijtgescholden. Daarnaast
is Hulst verplicht directeur en
voorzitter Jan van Puyvelde een
ontslagvergoeding mee te geven.
Het structureel onderhouden
van het pand kost 75.000 euro per
jaar.
Datzelfde bedrag wordt gere
serveerd voor het op korte ter
mijn toegankelijk maken van het
gebouw, dat nu twee maanden
geleden vanwege een gebrekkige
brandveiligheid is gesloten. Het
ligt voor de hand dat het voorstel
tot aankoop wordt aangenomen
door de gemeenteraad. Dan kan
namelijk zo snel mogelijk wor
den begonnen met het opknap
pen van Den Dullaert, zodat de
basisscholen vanaf komend
schooljaar weer in de sporthal
kunnen gymmen.
De nu afgekeurde gymtoestel-
len worden vervangen door
nieuwe exemplaren en de kleed
lokalen kunnen eveneens wel
een opfrisbeurt gebruiken. Ook
andere gebruikers die tijdelijk el
ders onderdak hebben, kunnen
dan rap terugkeren, is de hoop
van het Hulster college. Daar
komt nog bij dat de sporthal is
aangewezen als opvanglocatie
voor noodsituaties.
Het opknappen begint ver
moedelijk volgende week. Amb
tenaren zullen het inmiddels af
getreden stichtingsbestuur tijde
lijk vervangen. Mogelijk komt er
daarna een uitbater, zoals in de
Hontenissehal in Kloosterzande.
Drie kilo wegen de eerste
drie vogels. Stevige jon
gens. Of meisjes? „We kun
nen het geslacht van de ooievaars
nu nog niet zien", vertelt Wouter
Faveyts, wetenschappelijk mede
werker bij het Zwin Natuur Park
in Knokke-Heist over de vogels die
gisteren werden geringd. „Pas als
ze volgroeid zijn, kunnen we dat
zien, en dan nog is het lastig. Man
netjes hebben een iets langere en
dikkere snavel, maar dat zie je pas
echt goed als je ze naast een
vrouwtje ziet."
Drone
Veertien koppeltjes hebben dit
jaar hun best gedaan in het Zwin
Natuur Park: met een drone wer
den een paar dagen geleden 25 jon
gen geteld. „Dat zijn er vier meer
dan vorig jaar en dat is te danken
aan het mooie weer", vertelt direc
trice Ina De Wasch. „Als het een
keer flink stormt kunnen er veel
kleintjes doodgaan. Gelukkig is
dat dus niet gebeurd. Het was lek
ker warm dit voorjaar en doordat
het een paar keer flink geregend
heeft, waren er genoeg boskikkers
om de kleintjes mee te voeden."
De mama's en papa's hebben
goed voor hun baby's gezorgd,
maar vandaag moeten ze de jonge
vogels toch echt voor een paar mi
nuutjes afstaan.
De ooievaarsjongen worden na
melijk geringd. Op ieder ringetje
staat een uniek nummer dat met
een verrekijker kan worden gele-
zen. Zo kunnen de Zwin-ooi
evaars op hun trektocht herkend
worden.
Hoogwerker
Leuk is het vast niet om een hoog
werker met vreemde mensen erin
op je nest af te zien komen. De vol
wassen ooievaars vliegen dan ook
snel weg. Gelukkig weten de we
tenschappers van het Koninklijk
Belgische Instituut voor Natuur
wetenschappen hoe ze het ring-
werk bij de jongen zo snel en voor
zichtig mogelijk moeten afhande
len.
„De jongen verdedigen zich niet,
maar houden zich juist dood. Dat
doen ze om zichzelf te bescher-
De jongen houden
zich dood. Dat doen
ze om zich te
beschermen
men, want ze denken dat ik een
roofdier ben", vertelt Faveyts. „Ge
lukkig gaan ze niet in de aanval,
want geloof me: ze kunnen je flink
verwonden met hun snaveltjes."
Die zijn nu nog zwart, maar zullen
langzaam rood kleuren. Net als bij
papa en mama. Binnenkort zullen
de kleintjes uitvliegen, de wijde
wereld in. Maar niet getreurd: ve
len zullen terugkomen naar het
Zwin.
Noord-Algerije
Zelfs nadat ze drie of vier jaar zijn
weggeweest, kunnen de ooievaars
terugkomen. Zo ging een geringde
ooievaar ooit op vakantie naar
Noord-Algerije, waarvoor hij een
vlucht maakte van 2.164 kilometer.
Niet bij de deur, dus zoals ver
wacht kreeg hij heimwee. „We
hebben hier twee ooievaars zitten
die al zeventien jaar oud zijn", ver
telt De Wasch. „Ook zij hebben
ons weer jongen gegeven."
PW-raadslid India Zandman heeft
de kat de bel weer omgebonden
door schriftelijke vragen te stellen
aan het college van B en W. Zand
man heeft iets merkwaardigs ont
dekt. Op de Westkade, onder meer
vlakbij de rotonde, staan nog altijd
verbodsborden voor doorgaand
vrachtverkeer. De verkeersmaatre
gel waarop dit verbod is gestoeld, is
echter al in 2014 door de provincie
ingetrokken na bezwaren van be
drijven. De keuze viel op een
'zachte benadering'. Transporteurs
zouden worden gevraagd 'om te
rijden' via de Tractaatweg. Ook
producenten van navigatiesyste
men zouden daarover worden in
gelicht.
Een digitale
vrachtwagensluis
stuitte op juridische
bezwaren
Wat is daarvan terecht gekomen?,
wil Zandman weten. Zij vraagt ook
te controleren op doorgaand
vrachtverkeer, 'want die borden
staan er toch nog steeds'. In 2012
was er ook al veel discussie over
vrachtverkeer op de Westkade. Een
digitale vrachtwagensluis, zoals
die in België bestaan, zou de oplos
sing zijn. Doorgaand vrachtverkeer
wordt ermee geregistreerd en be
boet als de auto niet bij één van de
verderop gelegen bedrijven moest
zijn. Het systeem stuitte evenwel
in Nederland op juridische bezwa
ren. Terneuzen zegde nog camera
toezicht toe, maar dat is er nooit ge
komen. Sindsdien is het zo goed als
stil gebleven. In de tussentijd heb
ben zich, voor zover bekend, geen
ernstige ongevallen voorgedaan
met vrachtwagens. Het gaat Zand
man niet alleen om de verkeersvei
ligheid maar ook om hinderlijke
trillingen, lawaai en stank.
donderdag 7 juni 2018
De gemeenteraad van Hulst
neemt donderdag een besluit
over de aankoop van gemeen
schapscentrum Den Dullaert
en het aftreden van het hui
dige bestuur. Er worden wei
nig beren op de weg ver
wacht, want veel alternatie
ven zijn er niet.
Bob Maes
Hulst
Gertie de Boey
Knokke
A Een geringde ooievaar wordt teruggezet in het nest. foto peter nicolai
- Wouter Faveyts, Het Zwin
Het speelt al jaren, overlast van
doorgaand vrachtverkeer over
de Westkade door Sas van
Gent, tussen de rotonde bij de
vroegere Rabobank en België.
Harmen van der Werf
Sas van Gent
Terneuzen, Mr. F.J. Haarmanweg 58,0115-617751
www.toyota-terneuzen.nl
TOYOTA
RAV4HYBRID