II Vrachtverkeer Sas weer op agenda Den Dullaert zo goed als zeker naar gemeente 7 OOIEVAARS RINGEN Twintig ooievaarsjongen zijn geringd in het Zwin Natuur Park. Zo kunnen ze herkend worden op hun trektocht. Q41 Cappendijk Toyota Als de raad akkoord gaat, moet Hulst 1,8 miljoen euro aftikken. De schulden van Den Dullaert, waarvoor Hulst voor 1,5 miljoen euro garant staat, worden daar mee kwijtgescholden. Daarnaast is Hulst verplicht directeur en voorzitter Jan van Puyvelde een ontslagvergoeding mee te geven. Het structureel onderhouden van het pand kost 75.000 euro per jaar. Datzelfde bedrag wordt gere serveerd voor het op korte ter mijn toegankelijk maken van het gebouw, dat nu twee maanden geleden vanwege een gebrekkige brandveiligheid is gesloten. Het ligt voor de hand dat het voorstel tot aankoop wordt aangenomen door de gemeenteraad. Dan kan namelijk zo snel mogelijk wor den begonnen met het opknap pen van Den Dullaert, zodat de basisscholen vanaf komend schooljaar weer in de sporthal kunnen gymmen. De nu afgekeurde gymtoestel- len worden vervangen door nieuwe exemplaren en de kleed lokalen kunnen eveneens wel een opfrisbeurt gebruiken. Ook andere gebruikers die tijdelijk el ders onderdak hebben, kunnen dan rap terugkeren, is de hoop van het Hulster college. Daar komt nog bij dat de sporthal is aangewezen als opvanglocatie voor noodsituaties. Het opknappen begint ver moedelijk volgende week. Amb tenaren zullen het inmiddels af getreden stichtingsbestuur tijde lijk vervangen. Mogelijk komt er daarna een uitbater, zoals in de Hontenissehal in Kloosterzande. Drie kilo wegen de eerste drie vogels. Stevige jon gens. Of meisjes? „We kun nen het geslacht van de ooievaars nu nog niet zien", vertelt Wouter Faveyts, wetenschappelijk mede werker bij het Zwin Natuur Park in Knokke-Heist over de vogels die gisteren werden geringd. „Pas als ze volgroeid zijn, kunnen we dat zien, en dan nog is het lastig. Man netjes hebben een iets langere en dikkere snavel, maar dat zie je pas echt goed als je ze naast een vrouwtje ziet." Drone Veertien koppeltjes hebben dit jaar hun best gedaan in het Zwin Natuur Park: met een drone wer den een paar dagen geleden 25 jon gen geteld. „Dat zijn er vier meer dan vorig jaar en dat is te danken aan het mooie weer", vertelt direc trice Ina De Wasch. „Als het een keer flink stormt kunnen er veel kleintjes doodgaan. Gelukkig is dat dus niet gebeurd. Het was lek ker warm dit voorjaar en doordat het een paar keer flink geregend heeft, waren er genoeg boskikkers om de kleintjes mee te voeden." De mama's en papa's hebben goed voor hun baby's gezorgd, maar vandaag moeten ze de jonge vogels toch echt voor een paar mi nuutjes afstaan. De ooievaarsjongen worden na melijk geringd. Op ieder ringetje staat een uniek nummer dat met een verrekijker kan worden gele- zen. Zo kunnen de Zwin-ooi evaars op hun trektocht herkend worden. Hoogwerker Leuk is het vast niet om een hoog werker met vreemde mensen erin op je nest af te zien komen. De vol wassen ooievaars vliegen dan ook snel weg. Gelukkig weten de we tenschappers van het Koninklijk Belgische Instituut voor Natuur wetenschappen hoe ze het ring- werk bij de jongen zo snel en voor zichtig mogelijk moeten afhande len. „De jongen verdedigen zich niet, maar houden zich juist dood. Dat doen ze om zichzelf te bescher- De jongen houden zich dood. Dat doen ze om zich te beschermen men, want ze denken dat ik een roofdier ben", vertelt Faveyts. „Ge lukkig gaan ze niet in de aanval, want geloof me: ze kunnen je flink verwonden met hun snaveltjes." Die zijn nu nog zwart, maar zullen langzaam rood kleuren. Net als bij papa en mama. Binnenkort zullen de kleintjes uitvliegen, de wijde wereld in. Maar niet getreurd: ve len zullen terugkomen naar het Zwin. Noord-Algerije Zelfs nadat ze drie of vier jaar zijn weggeweest, kunnen de ooievaars terugkomen. Zo ging een geringde ooievaar ooit op vakantie naar Noord-Algerije, waarvoor hij een vlucht maakte van 2.164 kilometer. Niet bij de deur, dus zoals ver wacht kreeg hij heimwee. „We hebben hier twee ooievaars zitten die al zeventien jaar oud zijn", ver telt De Wasch. „Ook zij hebben ons weer jongen gegeven." PW-raadslid India Zandman heeft de kat de bel weer omgebonden door schriftelijke vragen te stellen aan het college van B en W. Zand man heeft iets merkwaardigs ont dekt. Op de Westkade, onder meer vlakbij de rotonde, staan nog altijd verbodsborden voor doorgaand vrachtverkeer. De verkeersmaatre gel waarop dit verbod is gestoeld, is echter al in 2014 door de provincie ingetrokken na bezwaren van be drijven. De keuze viel op een 'zachte benadering'. Transporteurs zouden worden gevraagd 'om te rijden' via de Tractaatweg. Ook producenten van navigatiesyste men zouden daarover worden in gelicht. Een digitale vrachtwagensluis stuitte op juridische bezwaren Wat is daarvan terecht gekomen?, wil Zandman weten. Zij vraagt ook te controleren op doorgaand vrachtverkeer, 'want die borden staan er toch nog steeds'. In 2012 was er ook al veel discussie over vrachtverkeer op de Westkade. Een digitale vrachtwagensluis, zoals die in België bestaan, zou de oplos sing zijn. Doorgaand vrachtverkeer wordt ermee geregistreerd en be boet als de auto niet bij één van de verderop gelegen bedrijven moest zijn. Het systeem stuitte evenwel in Nederland op juridische bezwa ren. Terneuzen zegde nog camera toezicht toe, maar dat is er nooit ge komen. Sindsdien is het zo goed als stil gebleven. In de tussentijd heb ben zich, voor zover bekend, geen ernstige ongevallen voorgedaan met vrachtwagens. Het gaat Zand man niet alleen om de verkeersvei ligheid maar ook om hinderlijke trillingen, lawaai en stank. donderdag 7 juni 2018 De gemeenteraad van Hulst neemt donderdag een besluit over de aankoop van gemeen schapscentrum Den Dullaert en het aftreden van het hui dige bestuur. Er worden wei nig beren op de weg ver wacht, want veel alternatie ven zijn er niet. Bob Maes Hulst Gertie de Boey Knokke A Een geringde ooievaar wordt teruggezet in het nest. foto peter nicolai - Wouter Faveyts, Het Zwin Het speelt al jaren, overlast van doorgaand vrachtverkeer over de Westkade door Sas van Gent, tussen de rotonde bij de vroegere Rabobank en België. Harmen van der Werf Sas van Gent Terneuzen, Mr. F.J. Haarmanweg 58,0115-617751 www.toyota-terneuzen.nl TOYOTA RAV4HYBRID

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 48