17
Jumbojet
op waterstof
Behalve auto's zijn er ook
schepen, vrachtwagens en
treinen die hun energie uit
waterstof halen. Zelfs vliegen
is mogelijk. Er is al een expe
rimenteel vierzittertje, maar
ook een groot verkeersvlieg
tuig zit in de pen. „We heb
ben tien tot vijftien jaar no
dig om een jumbojet op wa
terstof te ontwikkelen", zegt
Claus Hofïjan van Airbus.
„De techniek is er. Het is nu
een keuze van de politiek en
de Airbus-top." Een water
stof-jumbo zal dikker zijn
dan de huidige verkeersvlieg
tuigen omdat de ronde tanks
niet in de vleugels passen.
Vliegen met batterijen kan
niet. „Dat is te zwaar. Je komt
de lucht wel in, maar dan
moet je weer landen. Met wa
terstof kunnen we even ver
als op kerosine." Als de wa
terstofvliegtuigen er komen,
is het gedaan met de witte
strepen in de blauwe lucht. Er
is geen stof waar de watermo
leculen aan kunnen conden
seren tot zichtbare druppels.
pomp in Wolfsburg vult de Mirai
in 3 minuten en al druppend rij
den we verder.
Als het allemaal zo eenvoudig en
groen is, waarom rijdt nog niet ie
dereen in een waterstofauto? In
twee jaar tijd heeft Toyota wereld
wijd slechts 6ooo Mirai's verkocht.
Het bedrijf is gevangen in een kip-
of-ei-situatie. Zonder H2-pomp-
stations geen autoverkoop en an
dersom. Tesla en haar soortgeno
ten vinden overal elektriciteit voor
de oplaadkabel.
„We kunnen het niet alleen",
zegt de Hirose. „De auto's maken
we natuurlijk wel. Maar de infra
structuur moeten we samen doen.
Mét onze Duitse vrienden, de VW
Groep, de energiemaatschappijen
en de overheid."
Schaars
Nu is het aantal H2-stations nog zo
schaars dat Toyota-medewerkers
de Mirai's vooruit snellen om
zeker te zijn dat de waterstofpomp
waar we gaan tanken werkt én vol
doende waterstof heeft. Duitsland
heeft nu nog maar 43 H2-pompen,
maar dat moeten er in 2020 hon
derd zijn.
Nederland heeft nu slechts drie
plekken waar je kunt tanken, maar
dat aantal stijgt tot veertien in
2020. Toyota verkocht dan ook nog
maar een handjevol Mirai's in ons
land. Onder andere aan directeur
Marjan van Loon van Shell Neder
land en ook oud-staatssecretaris
Sharon Dijksma gebruikte er een
als dienstauto.
In 2020 denkt Toyota wereld
wijd 30.000 waterstofauto's te ver
kopen. De Mirai 2 wordt dat jaar
gepresenteerd bij de Olympische
Spelen in Tokio. Het Koreaanse
Hyundai levert vanaf september
ook een echte waterstofauto in
Nederland. De Hyundai NEXO
komt 665 kilometer ver met een
volle tank en is met een prijs
kaartje van 70.000 euro ook nog
eens 10.000 euro goedkoper dan
de Mirai. Hyundai zegt dat er veel
belangstelling is, er zijn al tachtig
exemplaren besteld in Nederland.
Ook de Duitsers volgen. „Alle
grote Duitse merken hebben er
een startklaar. Ze worden getest en
voorbereid voor serieproductie",
zegt Jen Mueller van Shell Duits
land in Hamburg, waar de Mirai-
karavaan is gearriveerd om te ho
ren wat Shell wil met waterstof.
Het bedrijf spendeert jaarlijks een
paar miljard om te vergroenen.
Het oliebedrijf is ervan overtuigd
dat waterstof de energie van de
toekomst is.
En hoe meer waterstofpompen
er komen, hoe meer de zwakke
plek van de huidige elektrische au
to's met oplaadkabel duidelijk
wordt. In Californië rijden al 4200
auto's op waterstof en er zijn
overal pompstations. Bij een race
over 1600 kilometer tussen een
Tesla X en een Mirai, kwam de
Toyota een paar uur eerder aan.
Het laden met een kabel gaat nu
eenmaal tergend traag.
Rendement
Waterstofauto's worden nog veel
zuiniger, belooft Hirose. „Bij de
eerste Prius en de huidige verbe
terde het rendement ook met 50
procent. Dat gaat met de Mirai ook
gebeuren. Een actieradius van
1000 kilometer is haalbaar, verge
lijkbaar met een dieselauto."
Waterstof kan helemaal groen
zijn, en 0 gram CO2 uitstoten,
mits de energiedrager groen wordt
geproduceerd. „Waterstof kun je
maken met windmolens. Een rela
tiefkleine turbine van 2 mega
watt kan waterstof maken voor
tweehonderd auto's." Hoe meer
windenergie er wordt opgewekt,
hoe groter de vraag wat we ermee
moeten als er 's nachts geen vraag
is. Omzetten naar waterstof, roe
pen Toyota en oliebedrijven als
Shell en Total. Een windmolen
met aan de voet een H2-pompsta-
tions. Groener wordt het niet.
de voeten bij een waterstofpomp:
slang aan de auto koppelen en op
een knopje duwen. De techniek is
echter totaal anders. Auto en vul-
slang communiceren via infrarood
en de druk van de waterstoftank is
een duizelingwekkend hoge 700
bar, bijna honderd keer hoger dan
in een lpg-tank. Die hoge druk is
nodig om zoveel mogelijk water
stof in de tanks te persen. In de
twee 60 litertanks van de Mirai
gaat 5 kilo. Die grote tanks gaan
wel ten koste van de kofferruimte
in de Mirai: twee koffertjes en hij
is nagenoeg vol. De waterstof
van de nieuwe auto's op water
stof."
En dat rijden op waterstof voelt
zo revolutionair als de eerste
iPhone. Wanneer we een andere
Mirai met Noorse journalisten in
Duitsland inhalen met 150 km/uur
is er een watermist te zien uit de
uitlaat. Milieuvriendelijker wordt
het echt niet.
Boodschappenautootjes
Hirose probeert voor Toyota we
reldwijd de waterstoftechniek aan
de man te brengen. „De waterstof
auto lijkt op wat we gewend zijn
met benzine en diesel: paar minu
ten tanken en weer door. Een op
laadkabel waar de hond van de bu
ren tegen heeft gepiest en die je in
je nette pak op moet rollen om in
de kofferbak te leggen. Wie wil
dat? Waar is het comfort? Er is wel
een markt voor batterij auto's, den
ken we. Kleine boodschappen
autootjes en auto's waarmee niet
meer dan 100 kilometer op een dag
wordt gereden kunnen met een
oplaadkabel prima functioneren.
Al het andere: waterstof. Daar ligt
ons hart."
De Mirai zoeft door Wolfsburg.
Het is de thuisstad van Volkswa
gen, de grootste autofabrikant ter
wereld, maar ook de bakermat van
de sjoemeldiesel. „Het kwam toe
vallig zo uit, Wolfsburg lag op de
route", zegt Toyota-voorlichter
Vincent Dewaersegger. De VW-
stad was not amused met de Ja
panse invasie. Aanvankelijk wilde
Toyota overnachten in het hotel
dat uitkijkt op de beroemde
schoorstenen van het geplaagde
VW-concern. Maar toen het per
soneel van dat Ritz-Carlton door
kreeg dat de Japanners met meer
dan tien hightech Toyota's langs
wilden komen en die ook op een
prominente plek wilde parkeren
met het VW-complex op de ach
tergrond, was er plots iets niet
goed gegaan met de boeking en
konden we er niet terecht.
Wie ooit lpg tankte kan ook uit
Een actieradius van
1000 kilometer is
haalbaar,
vergelijkbaar met
een dieselauto
donderdag 7 juni 2018
GO
Boek nu op oad.nl/disneyfestival, bel 0547 20 16 23 of ga naar uw reisbureau
Prijzen zijn vanaf prijzen, p.p., excl. res. kosten en calamiteitenfonds. O.v.v. typefouten. (jjp\
Ifc
- Katsuhiko Hirose, Toyota
FOTO 'S TON VOERMANS
Kijk op de site bij /video
voor een verslag van een
trip met de eerste
waterstofauto.
Volledig verzorgde 3-daagse auto- of busarrangement:
2 nachten in Disney's Davy Crockett Ranch of Disney's NewportBayNClub****
ontbijtbuffet Disney's Newport Bay Club en afhaalontbijt voor Disney's Davy Crockett
3 dagen onbeperkt toegang tot de beide Disney® Parken
per luxe Oad (Kids)bus (indien geboekt)
Boek nu en profiteer van deze scherpe aanbieding!
*o.b.v. eigen vervoer, 4 personen in Disney's Davy Crockett Ranch
Geniet 6, 8 of I I november in Disneyland® Paris tijdens
Disney's Magische Vuurwerk Festival en beleef twee spectaculaire
avonden vol vuun/verk en special effects!