17 Jumbojet op waterstof Behalve auto's zijn er ook schepen, vrachtwagens en treinen die hun energie uit waterstof halen. Zelfs vliegen is mogelijk. Er is al een expe rimenteel vierzittertje, maar ook een groot verkeersvlieg tuig zit in de pen. „We heb ben tien tot vijftien jaar no dig om een jumbojet op wa terstof te ontwikkelen", zegt Claus Hofïjan van Airbus. „De techniek is er. Het is nu een keuze van de politiek en de Airbus-top." Een water stof-jumbo zal dikker zijn dan de huidige verkeersvlieg tuigen omdat de ronde tanks niet in de vleugels passen. Vliegen met batterijen kan niet. „Dat is te zwaar. Je komt de lucht wel in, maar dan moet je weer landen. Met wa terstof kunnen we even ver als op kerosine." Als de wa terstofvliegtuigen er komen, is het gedaan met de witte strepen in de blauwe lucht. Er is geen stof waar de watermo leculen aan kunnen conden seren tot zichtbare druppels. pomp in Wolfsburg vult de Mirai in 3 minuten en al druppend rij den we verder. Als het allemaal zo eenvoudig en groen is, waarom rijdt nog niet ie dereen in een waterstofauto? In twee jaar tijd heeft Toyota wereld wijd slechts 6ooo Mirai's verkocht. Het bedrijf is gevangen in een kip- of-ei-situatie. Zonder H2-pomp- stations geen autoverkoop en an dersom. Tesla en haar soortgeno ten vinden overal elektriciteit voor de oplaadkabel. „We kunnen het niet alleen", zegt de Hirose. „De auto's maken we natuurlijk wel. Maar de infra structuur moeten we samen doen. Mét onze Duitse vrienden, de VW Groep, de energiemaatschappijen en de overheid." Schaars Nu is het aantal H2-stations nog zo schaars dat Toyota-medewerkers de Mirai's vooruit snellen om zeker te zijn dat de waterstofpomp waar we gaan tanken werkt én vol doende waterstof heeft. Duitsland heeft nu nog maar 43 H2-pompen, maar dat moeten er in 2020 hon derd zijn. Nederland heeft nu slechts drie plekken waar je kunt tanken, maar dat aantal stijgt tot veertien in 2020. Toyota verkocht dan ook nog maar een handjevol Mirai's in ons land. Onder andere aan directeur Marjan van Loon van Shell Neder land en ook oud-staatssecretaris Sharon Dijksma gebruikte er een als dienstauto. In 2020 denkt Toyota wereld wijd 30.000 waterstofauto's te ver kopen. De Mirai 2 wordt dat jaar gepresenteerd bij de Olympische Spelen in Tokio. Het Koreaanse Hyundai levert vanaf september ook een echte waterstofauto in Nederland. De Hyundai NEXO komt 665 kilometer ver met een volle tank en is met een prijs kaartje van 70.000 euro ook nog eens 10.000 euro goedkoper dan de Mirai. Hyundai zegt dat er veel belangstelling is, er zijn al tachtig exemplaren besteld in Nederland. Ook de Duitsers volgen. „Alle grote Duitse merken hebben er een startklaar. Ze worden getest en voorbereid voor serieproductie", zegt Jen Mueller van Shell Duits land in Hamburg, waar de Mirai- karavaan is gearriveerd om te ho ren wat Shell wil met waterstof. Het bedrijf spendeert jaarlijks een paar miljard om te vergroenen. Het oliebedrijf is ervan overtuigd dat waterstof de energie van de toekomst is. En hoe meer waterstofpompen er komen, hoe meer de zwakke plek van de huidige elektrische au to's met oplaadkabel duidelijk wordt. In Californië rijden al 4200 auto's op waterstof en er zijn overal pompstations. Bij een race over 1600 kilometer tussen een Tesla X en een Mirai, kwam de Toyota een paar uur eerder aan. Het laden met een kabel gaat nu eenmaal tergend traag. Rendement Waterstofauto's worden nog veel zuiniger, belooft Hirose. „Bij de eerste Prius en de huidige verbe terde het rendement ook met 50 procent. Dat gaat met de Mirai ook gebeuren. Een actieradius van 1000 kilometer is haalbaar, verge lijkbaar met een dieselauto." Waterstof kan helemaal groen zijn, en 0 gram CO2 uitstoten, mits de energiedrager groen wordt geproduceerd. „Waterstof kun je maken met windmolens. Een rela tiefkleine turbine van 2 mega watt kan waterstof maken voor tweehonderd auto's." Hoe meer windenergie er wordt opgewekt, hoe groter de vraag wat we ermee moeten als er 's nachts geen vraag is. Omzetten naar waterstof, roe pen Toyota en oliebedrijven als Shell en Total. Een windmolen met aan de voet een H2-pompsta- tions. Groener wordt het niet. de voeten bij een waterstofpomp: slang aan de auto koppelen en op een knopje duwen. De techniek is echter totaal anders. Auto en vul- slang communiceren via infrarood en de druk van de waterstoftank is een duizelingwekkend hoge 700 bar, bijna honderd keer hoger dan in een lpg-tank. Die hoge druk is nodig om zoveel mogelijk water stof in de tanks te persen. In de twee 60 litertanks van de Mirai gaat 5 kilo. Die grote tanks gaan wel ten koste van de kofferruimte in de Mirai: twee koffertjes en hij is nagenoeg vol. De waterstof van de nieuwe auto's op water stof." En dat rijden op waterstof voelt zo revolutionair als de eerste iPhone. Wanneer we een andere Mirai met Noorse journalisten in Duitsland inhalen met 150 km/uur is er een watermist te zien uit de uitlaat. Milieuvriendelijker wordt het echt niet. Boodschappenautootjes Hirose probeert voor Toyota we reldwijd de waterstoftechniek aan de man te brengen. „De waterstof auto lijkt op wat we gewend zijn met benzine en diesel: paar minu ten tanken en weer door. Een op laadkabel waar de hond van de bu ren tegen heeft gepiest en die je in je nette pak op moet rollen om in de kofferbak te leggen. Wie wil dat? Waar is het comfort? Er is wel een markt voor batterij auto's, den ken we. Kleine boodschappen autootjes en auto's waarmee niet meer dan 100 kilometer op een dag wordt gereden kunnen met een oplaadkabel prima functioneren. Al het andere: waterstof. Daar ligt ons hart." De Mirai zoeft door Wolfsburg. Het is de thuisstad van Volkswa gen, de grootste autofabrikant ter wereld, maar ook de bakermat van de sjoemeldiesel. „Het kwam toe vallig zo uit, Wolfsburg lag op de route", zegt Toyota-voorlichter Vincent Dewaersegger. De VW- stad was not amused met de Ja panse invasie. Aanvankelijk wilde Toyota overnachten in het hotel dat uitkijkt op de beroemde schoorstenen van het geplaagde VW-concern. Maar toen het per soneel van dat Ritz-Carlton door kreeg dat de Japanners met meer dan tien hightech Toyota's langs wilden komen en die ook op een prominente plek wilde parkeren met het VW-complex op de ach tergrond, was er plots iets niet goed gegaan met de boeking en konden we er niet terecht. Wie ooit lpg tankte kan ook uit Een actieradius van 1000 kilometer is haalbaar, vergelijkbaar met een dieselauto donderdag 7 juni 2018 GO Boek nu op oad.nl/disneyfestival, bel 0547 20 16 23 of ga naar uw reisbureau Prijzen zijn vanaf prijzen, p.p., excl. res. kosten en calamiteitenfonds. O.v.v. typefouten. (jjp\ Ifc - Katsuhiko Hirose, Toyota FOTO 'S TON VOERMANS Kijk op de site bij /video voor een verslag van een trip met de eerste waterstofauto. Volledig verzorgde 3-daagse auto- of busarrangement: 2 nachten in Disney's Davy Crockett Ranch of Disney's NewportBayNClub**** ontbijtbuffet Disney's Newport Bay Club en afhaalontbijt voor Disney's Davy Crockett 3 dagen onbeperkt toegang tot de beide Disney® Parken per luxe Oad (Kids)bus (indien geboekt) Boek nu en profiteer van deze scherpe aanbieding! *o.b.v. eigen vervoer, 4 personen in Disney's Davy Crockett Ranch Geniet 6, 8 of I I november in Disneyland® Paris tijdens Disney's Magische Vuurwerk Festival en beleef twee spectaculaire avonden vol vuun/verk en special effects!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 17