i <D i 16 Ophef in Frankrijk: de hoogste ambtenaar onder president Macron wordt verdacht van belangen verstrengeling. Heeft hij zijn eigen familie bevoordeeld? JUSTITIEEL ONDERZOEK ALEXIS KOHLER Kort VS baalt van hoge olieprijs De Amerikaanse regering zou oliekartel OPEC hebben verzocht de olieproductie met t miljoen vaten per dag te verhogen. Dat meldden ingewijden aan persbureau Bloomberg. Waarschijnlijk wil de VS op die manier iets doen aan de hoge brandstofprij zen. Het Amerikaanse verzoek zou zijn be sproken tijdens een bijeenkomst van Arabi sche olieministers in Koeweit afgelopen weekeinde. In april haalde president Donald Trump op Twitter nog uit naar de OPEC, waarbij hij het kartel beschuldigde de olie prijzen kunstmatig hoog te houden. Elektrisch rijden is te duur Elektrische auto's zijn voor 'gewone' Euro peanen niet te betalen. Dat zegt brancheor ganisatie ACEA in de aanloop van de stem ming in het Europees Parlement volgende maand over toekomstige C02-doelen voor auto's. Bij ACEA zijn vijftien grote Europese auto-, truck- en busbouwers aangesloten. 85 procent van de elektrische auto's wordt volgens ACEA verkocht in 'slechts' zes West-Europese landen met de sterkste eco nomieën. In Centraal- en Oost-Europa is het marktaandeel van de voertuigen nage noeg nul. De automakers vinden de EU- doelen - in 2025 moet 15 procent van de au to's elektrisch zijn, in 2030 zelfs 30 procent - onrealistisch. Derde baan op Heathrow De Londense luchthaven Heathrow krijgt waarschijnlijk zijn derde start- en landings baan. In het Britse Lagerhuis is een meer derheid voor de expansie. Transportminis ter Chris Grayling vindt de uitbreiding van Heathrow 'van nationaal belang'. Heathrow is het drukste vliegveld van Europa en kampt met grote capaciteitsproblemen. Er zijn veel bezwaren van lokale politici, mi lieugroeperingen en andere partijen tegen uitbreiding van Heathrow vanwege zorgen over geluidsoverlast, luchtkwaliteit en nachtvluchten. De uitbreiding kost zo'n 16 miljard euro. Als in 2021 met de aanleg wordt begonnen, kan hij in 2026 in gebruik worden genomen. Flitsen ASMI ASML AkzoNobel BAM De Franse topambtenaar Alexis Kohier is een man met een buiten gewone intelligentie, met kennis en ervaring, maar vooral ook met héél veel tentakels. Hij was en is op aller lei terreinen actief, van politiek tot bedrijfsleven. En daar wil justitie nu alles van weten. Alexis Kohier is de hoogste advi seur van president Emmanuel Ma cron, maar wordt beschuldigd van belangenverstrengeling. „Hij is als ambtenaar bij herhaling het scheepvaartbedrijf MSC te hulp ge schoten en verzweeg dat hij zelf fa miliebanden heeft met die onder neming", schrijft de nieuwssite Me- diapart. De Franse justitie wil zover (nog) niet gaan, maar is wel een officieel onderzoek naar Kohier gestart we gens belangenverstrengeling. „We willen weten of de regels van goed gedrag voor ambtenaren zijn geres pecteerd", laat het Openbaar Minis terie weten. Het onderzoek gaat specifiek om Kohlers handelen in de periode 2012 tot en met 2016, toen hij als topambtenaar diende onder Macron, die toen nog minis ter van Financiën was in de rege ring van president Hollande. Het was Mediapart dat de afgelo pen weken een uitgebreid dossier publiceerde over Kohier. De afgelo pen jaren zat hij altijd op strategi sche en belangrijke ambtenaren- posten bij de ministeries van Eco nomische Zaken en Financiën. Tegelijkertijd had Kohier banden met MSC, één van 's werelds groot ste containertransporteurs over water, met 70.000 werknemers en een jaaromzet van 26 miljard dollar. Familieleden van Kohier zijn me deoprichters van het bedrijf En zelf werd hij er in 2016 aangesteld als fi nancieel directeur. En die twee aspecten - Kohier als ambtenaar en Kohier met familie in het bedrijf- leidden kennelijk geen gescheiden leven. Dat zorgde soms voor gecompliceerde situaties. Financiële problemen Een jaar geleden was er belangrijk en vertrouwelijk overleg op het mi nisterie van Economische Zaken. Het ging over de scheepswerf van Saint-Nazaire, die in financiële pro blemen verkeerde. De ambtenaren van het ministe rie druppelden die dag in maart 2017 één voor één binnen en tot hun grote verbazing zagen ze ook een oude bekende aanschuiven: Alexis Kohier. Als topambtenaar zat hij ooit namens de rijksoverheid in het bestuur van de scheepswerf. En nu zat hij daar als financieel direc teur van het Italiaans-Zwitserse MSC - een potentiële klant van die zelfde werf. „We waren daar nogal verbaasd over", zei toenmalig staatssecretaris Christophe Sirugue in de Franse pers. „We hebben zelfs laten uit zoeken of hij wel mócht meepraten. Maar formeel bleek er niets tegenin te brengen." Feitelijk was de situatie aan tafel nóg ingewikkelder. Alexis Kohier was tijdens dat overleg in maart 2017 financieel directeur van MSC, 1 MILJOEN VATEN EXTRA PER DAG DOELEN EU ONREALISTISCH' GROTE CAPACITEITSPROBLEMEN Mexico gaat de Amerikaanse importhef fingen vergelden. Het land stelt invoertarie ven in voor staal en landbouwproducten van zijn noorderbuur, maakte het Mexicaanse mi nisterie voor Economie bekend. De heffingen liggen tussen de 15 en 25 procent. Naast metaal gelden ze onder meer ook voor var kensvlees, whisky, aardappels en enkele kaassoorten. Hudson's Bay heeft de afgelopen periode 6,6 procent minder verkocht in België en Duitsland dan een jaar eerder. O woensdag 6 juni 2018 GO Credit Suisse schreef een po sitief analisten rapport over het chipbedrijf. De chipmachine maker was kop loper bij de hoofdfondsen. Het verfconcern won iets na een koopadvies door Goldman Sachs. De bouwer kreeg een adviesverlaging van ING. O Frank Renout Parijs Macrons vertrouweling onder vuur RRmSHt

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 16