i
<D
i
16
Ophef in
Frankrijk: de
hoogste
ambtenaar
onder president
Macron wordt
verdacht van
belangen
verstrengeling.
Heeft hij zijn
eigen familie
bevoordeeld?
JUSTITIEEL ONDERZOEK ALEXIS KOHLER
Kort
VS baalt van hoge olieprijs
De Amerikaanse regering zou oliekartel
OPEC hebben verzocht de olieproductie
met t miljoen vaten per dag te verhogen. Dat
meldden ingewijden aan persbureau
Bloomberg. Waarschijnlijk wil de VS op die
manier iets doen aan de hoge brandstofprij
zen. Het Amerikaanse verzoek zou zijn be
sproken tijdens een bijeenkomst van Arabi
sche olieministers in Koeweit afgelopen
weekeinde. In april haalde president Donald
Trump op Twitter nog uit naar de OPEC,
waarbij hij het kartel beschuldigde de olie
prijzen kunstmatig hoog te houden.
Elektrisch rijden is te duur
Elektrische auto's zijn voor 'gewone' Euro
peanen niet te betalen. Dat zegt brancheor
ganisatie ACEA in de aanloop van de stem
ming in het Europees Parlement volgende
maand over toekomstige C02-doelen voor
auto's. Bij ACEA zijn vijftien grote Europese
auto-, truck- en busbouwers aangesloten.
85 procent van de elektrische auto's wordt
volgens ACEA verkocht in 'slechts' zes
West-Europese landen met de sterkste eco
nomieën. In Centraal- en Oost-Europa is
het marktaandeel van de voertuigen nage
noeg nul. De automakers vinden de EU-
doelen - in 2025 moet 15 procent van de au
to's elektrisch zijn, in 2030 zelfs 30 procent -
onrealistisch.
Derde baan op Heathrow
De Londense luchthaven Heathrow krijgt
waarschijnlijk zijn derde start- en landings
baan. In het Britse Lagerhuis is een meer
derheid voor de expansie. Transportminis
ter Chris Grayling vindt de uitbreiding van
Heathrow 'van nationaal belang'. Heathrow
is het drukste vliegveld van Europa en
kampt met grote capaciteitsproblemen. Er
zijn veel bezwaren van lokale politici, mi
lieugroeperingen en andere partijen tegen
uitbreiding van Heathrow vanwege zorgen
over geluidsoverlast, luchtkwaliteit en
nachtvluchten. De uitbreiding kost zo'n
16 miljard euro. Als in 2021 met de aanleg
wordt begonnen, kan hij in 2026 in gebruik
worden genomen.
Flitsen
ASMI
ASML
AkzoNobel
BAM
De Franse topambtenaar Alexis
Kohier is een man met een buiten
gewone intelligentie, met kennis en
ervaring, maar vooral ook met héél
veel tentakels. Hij was en is op aller
lei terreinen actief, van politiek tot
bedrijfsleven. En daar wil justitie
nu alles van weten.
Alexis Kohier is de hoogste advi
seur van president Emmanuel Ma
cron, maar wordt beschuldigd van
belangenverstrengeling. „Hij is als
ambtenaar bij herhaling het
scheepvaartbedrijf MSC te hulp ge
schoten en verzweeg dat hij zelf fa
miliebanden heeft met die onder
neming", schrijft de nieuwssite Me-
diapart.
De Franse justitie wil zover (nog)
niet gaan, maar is wel een officieel
onderzoek naar Kohier gestart we
gens belangenverstrengeling. „We
willen weten of de regels van goed
gedrag voor ambtenaren zijn geres
pecteerd", laat het Openbaar Minis
terie weten. Het onderzoek gaat
specifiek om Kohlers handelen in
de periode 2012 tot en met 2016,
toen hij als topambtenaar diende
onder Macron, die toen nog minis
ter van Financiën was in de rege
ring van president Hollande.
Het was Mediapart dat de afgelo
pen weken een uitgebreid dossier
publiceerde over Kohier. De afgelo
pen jaren zat hij altijd op strategi
sche en belangrijke ambtenaren-
posten bij de ministeries van Eco
nomische Zaken en Financiën.
Tegelijkertijd had Kohier banden
met MSC, één van 's werelds groot
ste containertransporteurs over
water, met 70.000 werknemers en
een jaaromzet van 26 miljard dollar.
Familieleden van Kohier zijn me
deoprichters van het bedrijf En zelf
werd hij er in 2016 aangesteld als fi
nancieel directeur.
En die twee aspecten - Kohier als
ambtenaar en Kohier met familie in
het bedrijf- leidden kennelijk geen
gescheiden leven. Dat zorgde soms
voor gecompliceerde situaties.
Financiële problemen
Een jaar geleden was er belangrijk
en vertrouwelijk overleg op het mi
nisterie van Economische Zaken.
Het ging over de scheepswerf van
Saint-Nazaire, die in financiële pro
blemen verkeerde.
De ambtenaren van het ministe
rie druppelden die dag in maart
2017 één voor één binnen en tot
hun grote verbazing zagen ze ook
een oude bekende aanschuiven:
Alexis Kohier. Als topambtenaar zat
hij ooit namens de rijksoverheid in
het bestuur van de scheepswerf. En
nu zat hij daar als financieel direc
teur van het Italiaans-Zwitserse
MSC - een potentiële klant van die
zelfde werf.
„We waren daar nogal verbaasd
over", zei toenmalig staatssecretaris
Christophe Sirugue in de Franse
pers. „We hebben zelfs laten uit
zoeken of hij wel mócht meepraten.
Maar formeel bleek er niets tegenin
te brengen."
Feitelijk was de situatie aan tafel
nóg ingewikkelder. Alexis Kohier
was tijdens dat overleg in maart
2017 financieel directeur van MSC,
1 MILJOEN VATEN EXTRA PER DAG
DOELEN EU ONREALISTISCH'
GROTE CAPACITEITSPROBLEMEN
Mexico gaat de Amerikaanse importhef
fingen vergelden. Het land stelt invoertarie
ven in voor staal en landbouwproducten van
zijn noorderbuur, maakte het Mexicaanse mi
nisterie voor Economie bekend. De heffingen
liggen tussen de 15 en 25 procent. Naast
metaal gelden ze onder meer ook voor var
kensvlees, whisky, aardappels en enkele
kaassoorten.
Hudson's Bay heeft de afgelopen periode
6,6 procent minder verkocht in België en
Duitsland dan een jaar eerder.
O
woensdag 6 juni 2018
GO
Credit Suisse
schreef een po
sitief analisten
rapport over het
chipbedrijf.
De chipmachine
maker was kop
loper bij de
hoofdfondsen.
Het verfconcern
won iets na een
koopadvies door
Goldman Sachs.
De bouwer
kreeg een
adviesverlaging
van ING.
O
Frank Renout
Parijs
Macrons
vertrouweling
onder vuur
RRmSHt