14 LONDEN MOORDEPIDEMIE In Londen zijn dit jaar al meer dan 70 mensen vermoord. De autoriteiten noemen opruiende hiphopteksten en sociale media als oorzaken. Het echte probleem zit dieper, weten deskundigen. Vooral in de buitenwijken van Londen kijkt inmiddels niemand meer op van de blauwwitte afzet- linten van de politie. Er gaat geen week voorbij zonder een dodelijke schiet- of steekpartij. Het moord cijfer is het afgelopen jaar met 44 procent gestegen. Wat opvalt, is de jonge leeftijd van de betrokkenen: veel daders en slachtoffers zijn tie ners. Vaak gaat het om geweld tus sen bendes, waar de politie maar geen grip op krijgt. „Ik voel de spanning in de stra ten", zegt oud-bendelid Sephton Henry. „De laatste maanden is het alleen maar erger geworden. Afge lopen zaterdag zijn op klaarlichte dag nog twee mannen neerge schoten in Peckham, Zuid-Lon- den. Mijn stiefdochter liet me een filmpje zien op Facebook van een van de slachtoffers. Zijn halve ge zicht lag eraf. Overal bloed." De regering is de regie kwijt, zegt Henry. „Die gasten op straat heb ben schijt aan alles. Ze schieten je gewoon neer, maakt niet uit wie het ziet, of wie er omheen staan." Henry weet waarover hij praat: jarenlang zat hij zeifin een bende in het Oost-Londense Woolwich. Hij belandde zeven keer in de ge vangenis voor drugs- en gewelds incidenten. Extreem geweld was aan de orde van de dag. „Ik zag dat de neuzen van gasten werden af gebeten. Ze sneden een vrouw in haar vagina. Als je dat soort dingen ziet, raak je ongevoelig voor ge weld. Het wordt dan normaal." Tegenwoordig werkt Henry voor stichting Gangsline, waar mee hij probeert jongeren op het rechte pad te krijgen en te houden. „Veel buurten in Londen zijn echt slecht en crimineel. Het leven is daar niet makkelijk", legt hij uit. Vaak is de werkloosheid er hoog en het toekomstperspectief slecht. „Mensen denken dat ze niet voor Ik weet zeker dat mensen worden opgehitst op sociale media het geluk geboren zijn. Ze voelen geen aansluiting bij de samenle ving. In die situatie probeer je een leven op te bouwen. Als dat bete kent dat je de drugshandel ingaat, of dat je een andere criminele acti viteit ontplooit om geld te verdie nen, dan is dat zo. Als je geen hoop hebt, kan niks je schelen." De afgelopen jaren is er flink be zuinigd op de politie en jeugd voorzieningen. Volgens experts is dat een van de redenen voor de ge weldsuitbarsting in Londen. „Twintig jaar geleden, toen ik zelf buurtwerker was, waren we met zijn honderden. Nu zijn het er nog maar tientallen. Dat moet een negatieve invloed hebben, dat kan niet anders", benadrukt crimino loog Anthony Gunther van de uni versiteit van Oost-Londen. Hij ziet dat een grote groep jon geren het gevoel heeft geen onder deel te zijn van de maatschappij. „Ze worden in de steek gelaten, hebben geen goede rolmodellen. Ze raken tussen wal en schip. Zo creëren we een onderklasse, die op grote afstand staat van de samen leving en daar steeds verder van verwijderd raakt." Volgens de Londense politie zijn sociale media ook een belangrijke factor. Commissaris Cressida Dick meent dat ze geweld normaliseren en de steekpartijen en moorden onder tieners bevorderen. Op In- stagram, Snapchat en YouTube worden regelmatig filmpjes van steekpartijen, gevechten en be dreigingen gedeeld. „Ik weet zeker dat mensen worden opgehitst op sociale media", zei Dick daarover. Drill music Dick denkt ook dat gewelddadige teksten van het in Londen popu laire hiphopgenre drill music aan zetten tot geweld. Op verzoek van de Londense politie verwijderde YouTube onlangs enkele tientallen videoclips. De universiteit van Bir- mingham deed vorig jaar onder zoek naar het verband tussen mu ziek en bendegeweld. „Videoclips zijn al tientallen jaren een manier om je te uiten", schreven de on derzoekers. „Recentelijk worden ze in sommige gevallen ook ge bruikt om anderen te bedreigen, bendecultuur te promoten en te pronken met illegale substanties. Veel buurten in Londen zijn echt slecht en crimineel. Het is daar niet makkelijk as sa -ng In het Verenigd Koninkrijk is dat relatief nieuw." Ze noemen drill music potentieel gevaarlijk. „De videoclip is een platform dat bendeleden een ge voel van macht en autoriteit kan geven. Je kunt erin zeggen en doen wat je wilt. Als je dat combineert met de vraag 'Maak je wel echt waar wat je zegt in je raps?', raak je in een positie waarin je geloof waardigheid op het spel komt te staan." Kort gezegd: sommigen voelen de druk om zich naar hun teksten te gaan gedragen. Steekpartij Dat het inderdaad niet altijd bij woorden blijft, blijkt uit het be ruchte voorbeeld van de 17-jarige rapper M-Trap. Zijn drill music- teksten bevatten gedetailleerde beschrijvingen van een steekpar tij. Niet lang daarna stak hij samen met drie anderen een 15-jarige jongen dood. M-Traps lyrics wer den als bewijsmateriaal gebruikt, hij kreeg levenslang. Sinds de opkomst van rap wordt beweerd dat gewelddadige teksten geweld zouden uitlokken. Maar veel artiesten zeggen juist dat het omgekeerd is: ze baseren hun tracks op hun leven, niet an dersom. Sephton Henry wordt er ook een beetje moe van. „Altijd weer dit verhaal. Ja, die geweldda dige teksten en filmpjes op sociale media zullen vast geen positieve invloed hebben. Maar dat zijn niet de oorzaken van het geweld." Die liggen veel dieper, betoogt hij: „Door te focussen op externe factoren zoals sociale media en muziek worden de interne facto ren als sociale ongelijkheid, ar moede, uitsluiting, emotionele conflicten, en de klassenverhou dingen genegeerd. Terwijl daar de wortel van het probleem ligt." woensdag 6 juni 2018 GO De Britse hiphopformatie 67 maakt drillmusicdie gewelddadig gedrag zou uitlokken, fotoinstagram Suse van Kleef Londen -Cressida Dick, commissaris -Sephton Henry, oud-bendelid Sephton Henry van de stich ting Gangsline (boven) was ooit zelf bendelid (onder). FOTOINSTAGRAM

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 14