14
LONDEN MOORDEPIDEMIE
In Londen zijn dit jaar al meer dan
70 mensen vermoord. De autoriteiten
noemen opruiende hiphopteksten en
sociale media als oorzaken. Het echte
probleem zit dieper, weten deskundigen.
Vooral in de buitenwijken van
Londen kijkt inmiddels niemand
meer op van de blauwwitte afzet-
linten van de politie. Er gaat geen
week voorbij zonder een dodelijke
schiet- of steekpartij. Het moord
cijfer is het afgelopen jaar met 44
procent gestegen. Wat opvalt, is de
jonge leeftijd van de betrokkenen:
veel daders en slachtoffers zijn tie
ners. Vaak gaat het om geweld tus
sen bendes, waar de politie maar
geen grip op krijgt.
„Ik voel de spanning in de stra
ten", zegt oud-bendelid Sephton
Henry. „De laatste maanden is het
alleen maar erger geworden. Afge
lopen zaterdag zijn op klaarlichte
dag nog twee mannen neerge
schoten in Peckham, Zuid-Lon-
den. Mijn stiefdochter liet me een
filmpje zien op Facebook van een
van de slachtoffers. Zijn halve ge
zicht lag eraf. Overal bloed." De
regering is de regie kwijt, zegt
Henry. „Die gasten op straat heb
ben schijt aan alles. Ze schieten je
gewoon neer, maakt niet uit wie
het ziet, of wie er omheen staan."
Henry weet waarover hij praat:
jarenlang zat hij zeifin een bende
in het Oost-Londense Woolwich.
Hij belandde zeven keer in de ge
vangenis voor drugs- en gewelds
incidenten. Extreem geweld was
aan de orde van de dag. „Ik zag dat
de neuzen van gasten werden af
gebeten. Ze sneden een vrouw in
haar vagina. Als je dat soort dingen
ziet, raak je ongevoelig voor ge
weld. Het wordt dan normaal."
Tegenwoordig werkt Henry
voor stichting Gangsline, waar
mee hij probeert jongeren op het
rechte pad te krijgen en te houden.
„Veel buurten in Londen zijn echt
slecht en crimineel. Het leven is
daar niet makkelijk", legt hij uit.
Vaak is de werkloosheid er hoog
en het toekomstperspectief slecht.
„Mensen denken dat ze niet voor
Ik weet zeker dat
mensen worden
opgehitst op
sociale media
het geluk geboren zijn. Ze voelen
geen aansluiting bij de samenle
ving. In die situatie probeer je een
leven op te bouwen. Als dat bete
kent dat je de drugshandel ingaat,
of dat je een andere criminele acti
viteit ontplooit om geld te verdie
nen, dan is dat zo. Als je geen hoop
hebt, kan niks je schelen."
De afgelopen jaren is er flink be
zuinigd op de politie en jeugd
voorzieningen. Volgens experts is
dat een van de redenen voor de ge
weldsuitbarsting in Londen.
„Twintig jaar geleden, toen ik zelf
buurtwerker was, waren we met
zijn honderden. Nu zijn het er nog
maar tientallen. Dat moet een
negatieve invloed hebben, dat kan
niet anders", benadrukt crimino
loog Anthony Gunther van de uni
versiteit van Oost-Londen.
Hij ziet dat een grote groep jon
geren het gevoel heeft geen onder
deel te zijn van de maatschappij.
„Ze worden in de steek gelaten,
hebben geen goede rolmodellen.
Ze raken tussen wal en schip. Zo
creëren we een onderklasse, die op
grote afstand staat van de samen
leving en daar steeds verder van
verwijderd raakt."
Volgens de Londense politie zijn
sociale media ook een belangrijke
factor. Commissaris Cressida Dick
meent dat ze geweld normaliseren
en de steekpartijen en moorden
onder tieners bevorderen. Op In-
stagram, Snapchat en YouTube
worden regelmatig filmpjes van
steekpartijen, gevechten en be
dreigingen gedeeld. „Ik weet zeker
dat mensen worden opgehitst op
sociale media", zei Dick daarover.
Drill music
Dick denkt ook dat gewelddadige
teksten van het in Londen popu
laire hiphopgenre drill music aan
zetten tot geweld. Op verzoek van
de Londense politie verwijderde
YouTube onlangs enkele tientallen
videoclips. De universiteit van Bir-
mingham deed vorig jaar onder
zoek naar het verband tussen mu
ziek en bendegeweld. „Videoclips
zijn al tientallen jaren een manier
om je te uiten", schreven de on
derzoekers. „Recentelijk worden
ze in sommige gevallen ook ge
bruikt om anderen te bedreigen,
bendecultuur te promoten en te
pronken met illegale substanties.
Veel buurten in
Londen zijn
echt slecht en
crimineel. Het is
daar niet makkelijk
as sa
-ng
In het Verenigd Koninkrijk is dat
relatief nieuw."
Ze noemen drill music potentieel
gevaarlijk. „De videoclip is een
platform dat bendeleden een ge
voel van macht en autoriteit kan
geven. Je kunt erin zeggen en doen
wat je wilt. Als je dat combineert
met de vraag 'Maak je wel echt
waar wat je zegt in je raps?', raak je
in een positie waarin je geloof
waardigheid op het spel komt te
staan." Kort gezegd: sommigen
voelen de druk om zich naar hun
teksten te gaan gedragen.
Steekpartij
Dat het inderdaad niet altijd bij
woorden blijft, blijkt uit het be
ruchte voorbeeld van de 17-jarige
rapper M-Trap. Zijn drill music-
teksten bevatten gedetailleerde
beschrijvingen van een steekpar
tij. Niet lang daarna stak hij samen
met drie anderen een 15-jarige
jongen dood. M-Traps lyrics wer
den als bewijsmateriaal gebruikt,
hij kreeg levenslang.
Sinds de opkomst van rap wordt
beweerd dat gewelddadige teksten
geweld zouden uitlokken. Maar
veel artiesten zeggen juist dat het
omgekeerd is: ze baseren hun
tracks op hun leven, niet an
dersom. Sephton Henry wordt er
ook een beetje moe van. „Altijd
weer dit verhaal. Ja, die geweldda
dige teksten en filmpjes op sociale
media zullen vast geen positieve
invloed hebben. Maar dat zijn niet
de oorzaken van het geweld."
Die liggen veel dieper, betoogt
hij: „Door te focussen op externe
factoren zoals sociale media en
muziek worden de interne facto
ren als sociale ongelijkheid, ar
moede, uitsluiting, emotionele
conflicten, en de klassenverhou
dingen genegeerd. Terwijl daar de
wortel van het probleem ligt."
woensdag 6 juni 2018
GO
De Britse hiphopformatie 67 maakt drillmusicdie gewelddadig gedrag zou uitlokken, fotoinstagram
Suse van Kleef
Londen
-Cressida Dick, commissaris
-Sephton Henry, oud-bendelid
Sephton Henry van de stich
ting Gangsline (boven) was ooit
zelf bendelid (onder).
FOTOINSTAGRAM