-V 7 KLEINE ATTENTIES PATIËNTEN Een mango voor een doodzieke patiënt in een Belgisch zieken huis zorgt voor een stille revolutie in de gezondheidszorg. Niet alleen bij de zuiderburen, maar ook bij ons. Iedereen in België kent inmid dels het tv-fragment waarin een ernstig verzwakte Vivi- ane Coolen op de intensive care ligt. Haar onderbenen en vijf vingertoppen zijn geam puteerd. Met slangetjes in haar neus, hals en armen is ze ver bonden aan machines rondom haar. Fluisterend vertelt ze dat ze de dokter het liefst om 'een spuitje' had ge vraagd. De journaliste naast haar bed schrikt en vraagt of er dan niets is waar ze de vrouw een plezier mee kan doen. „Een mango", antwoordt Coolen tot ieders verras sing. De volgende dag komt de journaliste terug met een grote mango. Bij de eer ste hap beginnen de ogen van de doodzieke vrouw te glinsteren. Dit tv-fragment was voor Kris Vanhaecht, hoogleraar patiëntveilig heid en kwaliteit aan de KU Leuven, aanleiding voor het opzetten van een onderzoek. Hij vroeg zich af hoe zoiets kleins zo'n grote impact kon hebben. Inmiddels hebben zijn on derzoekers ruim zeshonderd verge lijkbare 'mangomomentjes' - een on verwachte attentie - verzameld en er zo'n honderd geanalyseerd. De be langrijkste conclusie: het maakt niet alleen de patiënt blij, ook de zorgver lener krijgt daardoor meer plezier in zijn werk. Vanhaecht: „De zorgverle ner voelt weer even: dit is precies waarom ik voor dit vak heb gekozen. Nu sneeuwt de persoonlijke aan dacht voor de patiënt geregeld onder, omdat zijn tijd wordt opgeslokt door regelgeving en steeds complexer wordende zorg." De hoogleraar, die zachtjesaan zijn mangomomentjes buiten België pro moot, stelt nadrukkelijk dat de kleine gebaren juist weinig tijd moeten kos ten voor de zorgmedewerker. Het is anders dan de al bestaande initiatie ven in Nederland, zoals Ambulance- wens, waarbij vrijwilligers terminale zieke patiënten nog één keer meene men naar het strand of de Efteling. Het gaat om de verpleger die de ha ren wast van een kankerpatiënte, de arts die tussen de chemo's door opbelt om te vragen hoe het de patiënt vergaat, een ver pleegkundige die een foto afdrukt van een boeketje bloemen dat niet op de iso latieruimte mag staan. Een verpleegkundige die het in fuus van een angstig kind op vrolijkt door er steeds een an der cartoon op te plakken. Of de directeur van een zorginstel ling die glühwein laat aanrukken wanneer hij hoort dat een oudere be woner dit altijd met zijn vrouw dronk wanneer het buiten sneeuwde. Vanhaecht wordt er zelf ook vro lijk van. „Heeft het veel tijd gekost?" De professor antwoordt zelf: „Nee! Is het haalbaar? Ja! Ga je het elke dag doen? Nee. Je moet een patiënt ook niet elke dag een mango geven. Het is bedoeld als attentie, als lichtpuntje." Herstelt een patiënt sneller van een 'mangomoment'? Vanhaecht: „Dat kan ik wetenschappelijk natuurlijk nooit bewijzen. Maar uit de verhalen van patiënten die we verzameld heb ben, blijkt wel dat ze hun zorgverle ner nadien meer vertrouwen." Van- haecht refereert aan een patiënt met een sportblessure. „Als die patiënt een positieve chemie heeft met de fysiotherapeut, zal hij zijn oefenin gen beter doen. Een mangomoment is dus geen medicijn, maar kan wel net een duwtje in de rug geven." De Vlaamse hoogleraar heeft al een Nederlandse ambassadeur van man gomomenten gestrikt: Rianne Wen- nekes, kinderneuroloog in het Zuy- derlandziekenhuis in Sittard-Geleen. Zij probeert haar spreekuur persoon lijker te maken, ook al heeft ze voor een patiënt gemiddeld maar een kwartiertje. „Ik herinner mij een ochtend dat ik te laat op de poli kwam en de wachtkamer al vol zat. Van die aanblik werd ik zo gestrest, dat ik tegen mezelf zei: 'pech, dan loop je maar een ochtend uit. Dit moet anders.' De eerste patiënt be groette ik vrolijk en vroeg naar zijn vakantie. Ik zag hem kijken: hé, die dokter is écht geïnteresseerd in mij." Aan het einde van de dag voelde ook Wennekes zich een stuk beter. „Ik had meer plezier in mijn werk. En zo veel extra tijd was ik niet eens kwijt." Kiwi Soms sterven initiatieven overigens in schoonheid. Zo was er in een Bra bants ziekenhuis een patiënte die elke dag haar lievelingsvrucht - een kiwi - bij het ontbijt kreeg. Maar door haar verlamming kon ze de kiwi niet schillen. Op het dieptepunt la gen er drie kiwi's, onaangetast, op haar nachtkastje. Maar als het wel goed gaat, is het geluk groot, weet Viviane Coolen (52), de dame van dat eerste mango moment. „Dat heeft mij zo'n boost gegeven. Ik had weken aan de sonde voeding gelegen en mocht eindelijk weer iets eten. Ik vind het ook fantas tisch dat ik zorgpersoneel heb kun nen inspireren met mijn verhaal." Coolen wordt vaak herkend sinds de uitzending van vier jaar geleden. „Laatst, in de supermarkt, keek een oud vrouwtje in mijn mandje. 'Koopt u geen mango', vroeg ze. Nee, zei ik, dat moet speciaal blijven." dinsdag 5 juni 2018 GO ILLUSTRATIE GUDRUN MAKELBERGE DOKTER MANGO Hanneke van Houwelingen Leuven MANGOMOMENTJES De oerversie: Viviane Coolen kikkert op als ze een mango krijgt (foto boven; video op onze site). Andere mango momentjes: een glaasje glühwein in de sneeuw en een vrolijk plaatje voor aan het in fuus bij een kind. Heeft u ook een mangomoment meegemaakt? Deel het met ons via mango@persgroep.nl. Een selectie verschijnt in deze krant.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 7