Johnny de Mol:
j
28 M
ANGELA
KIJKT TV
Programmamaker Johnny de Mol stortte zich
op Lesbos op de hulp aan bootvluchtelingen.
Zijn organisatie werkt aan een tweede groot project:
„Als je onze campus verlaat, ben je klaar voor Europa."
Soms zijn ze er nog, ook deze weken
waarin het aantal herhalingen op tv ge
lijke tred lijkt te houden met de stij
gende temperaturen: verborgen pareltjes. Ofte
wel, programma's die niet meteen opvallen in
het spoorboekje of op zulke ondankbare plaat
sen staan weggestopt dat er geen hond naar
kijkt. Terwijl ze wel een groot publiek verdie
nen.
u Friese Fonteinen van de NTR is er zo één. Het
staat op zondagavond uitgerekend tegenover de
enige kijkcijferhit (ruim 1,7 miljoen kijkers) van
dit moment: Onze Boerderij, de must see waarin
Yvon Jaspers de spotlights zet op die minder ro
mantische kant van het agrarische leven. Al is
de zware concurrentie natuurlijk niet de enige
reden dat het slot van 11 Friese Fonteinen afgelo
pen zondag bleef steken op een schamele
182.000 kijkers.
Jiskefet-achtige trekjes. Maar dat is het dus wel.
Er voltrekt zich in drie delen een klucht op het
Friese platteland die, als je dat tenminste wilt
zien, een schitterende metafoor is voor de hui
dige verdeeldheid in Nederland. En dat allemaal
om elf fonteinen in evenzoveel Friese steden.
Een ideetje van kunstcurator Anna Tilroe in het
kader van Leeuwarden Culturele Hoofdstad
2018.
De camera van regisseur Roel van Dalen re
gistreert het hele proces genadeloos: van het
eerste idee en het vinden van de internationale
kunstenaars tot de elf inspraakavonden met
boze bewoners en de uiteindelijke onthulling
van de bouwwerken. Maar het is vooral een
clash tussen twee werelden: de kunstcurator die
visioenen heeft van een project dat op den duur
heel Europa verbroedert en nuchtere Friezen
die helemaal niet zitten te wachten op meters
hoge leeuwen, vleermuizen, kinderhoofden of
geweien op twee meter van hun raam. Natuur
lijk is er ook steeds wel een middenstander die
fijntjes het kostenaspect te berde brengt. Moet
hier nu echt geld naartoe in een tijd dat er men
sen bij de voedselbank lopen of de wegen een
opknapbeurt kunnen gebruiken?
Als terugkerend element is Jan Jaap van der
Wal toegevoegd, die in een speciale conference
het hele proces op de hak neemt. Een creatieve
vondst, maar eigenlijk onnodig. Want het ver
bouwereerde gezicht van de kunstcurator bij
elke roerige inspraakavond is al genoeg. En de
recalcitrante Friezen die hun protest vormge
ven met een heuse piemelfontein zijn bonus
materiaal.
Mijn advies: terugkijken! En anders hopen op
een herhaling komende maanden.
Baantjer
keert terug
w F
Woningbrand
Jan Jaap van
der Wal
Quote van de dag
M'n eerste
werkdag na mijn
verlof is leuk,
want ik ben met
deze lieve Britt
Dekker.
beert die mensen
een gevoel van wel
kom te geven."
Een vader reikte
hem zijn zoon aan.
Een jochie van een
jaar of 3. „Of ik hem
even bij me kon hou
den. Die man kon
niet meer."
Op dat moment
realiseerde De Mol
zich dat het leven
van dat jongetje niet
minder waard mag
zijn dan het leven van Piet in Amster
dam of Sabine in Breda. Met Izemrane,
die zijn baan in het vastgoed opgaf, be
sloot hij 'onder de radar' hulp te gaan
bieden. „De bootjes bleven komen. Ach
ter elkaar. Al die mensen, hulpeloos en
radeloos. Wat opviel: zodra ze enigszins
waren bijgekomen, gaven ze hun
warme plekje op voor de volgende
groep. Dat maakte diepe indruk op mij.
De warmte, de veerkracht."
Movement on the Ground heet de or
ganisatie die De Mol met enkele com
pagnons heeft opgezet. Het idee: vluch
telingenwerk humaan maken en defai
tisme ombuigen tot hoop. Dankzij een
goed netwerk ('Ik dacht: wat op
Loveland kan - duizenden mensen op
een festivalterrein in
tenten een goede tijd
bezorgen - moet op
Lesbos ook kunnen')
stond in korte tijd
een soepel functio
nerende campus
overeind, waar 1500
vluchtelingen, onder
wie zo'n 600 kinde
ren, een plek krijgen
om zich voor te be
reiden op de rest van
hun leven.
„Bij ons geen lange
et is maar zo'n
paar honderd
HH kilometer, hè?"
Johnny de Mol
(39) vertelde zo-
IHI juist dat hij drie
I^HI I^H jaar niet op
Ibiza is geweest, het eiland waar hij toch
al zo'n jaar of twintig steevast de feesten
bezocht. Na zijn eerste bezoek aan het
Griekse eiland Lesbos, in 2015, is het
hem niet meer gelukt. „Ik had er ge
woon geen zin meer in. Dat je met je
voeten in het water staat te dansen, en je
je opeens realiseert
dat verderop de lij
ken in zee drijven."
De Mol, tv-maker
en winnaar van de
Gouden Televizier-
ring 2015, ging naar
Lesbos omdat hij
zich na de indrin
gende foto van Ay-
lan, het Syrische jon
getje dat dood aan de
Turkse kust aan
spoelde, afvroeg wat
hij zelf kon doen aan
deze crisis. „Ik wilde
weten hoe de vluchtelingenstroom er
uitzag - van begin tot eind. Maar ook
wat er in de kampen gebeurde en of ik
iets kon betekenen."
Op Lesbos kwamen hij en zijn goede
vriend Adil Izemrane midden in de
chaos terecht. „We hebben drie bussen
gehuurd voor de meegebrachte spullen,
zijn op Lesbos naar het noorden gere
den, en daar stonden we in no-time met
vluchtelingen in onze armen - net aan
gekomen, onderkoeld en volledig in de
war omdat hun bootje op zee was om
geslagen. 'Help even mee', zei een vrij
willigster. Wat doe je dan? Je deelt wat
water uit, zoekt kleren bij elkaar en pro-
dinsdag 5 juni 2018
Parelt e
Wie de titel ziet, verwacht niet meteen de
meest spetterende documentairereeks met
GO
TELEVISIE
Rechercheur De
Cock keert
terug. Twaalf
jaar na het
einde van de tv-
serie Baantjer
komen er een
film en een
serie bij RTL 4
en Videoland.
De hoofdrollen
zijn voor Walde-
mar Torenstra
(foto) en Tygo
Gernandt.
DRAMA
Bij een brand in
Katwoude is
een groot deel
van het huis van
cabaretier Jan
Jaap van der
Wal in vlammen
opgegaan. Van
der Wal, zijn
vrouw Eva Duij-
vestein en hun
zoontje Tove
bleven onge
deerd.
'Wat op festivals
kan, moet ook
Chantal Janzen schrijft op Instagram dat ze
weer aan de bak is na de geboorte van zoontje
Bobby op 29 maart.
Ronald Ockhuysen