Johnny de Mol: j 28 M ANGELA KIJKT TV Programmamaker Johnny de Mol stortte zich op Lesbos op de hulp aan bootvluchtelingen. Zijn organisatie werkt aan een tweede groot project: „Als je onze campus verlaat, ben je klaar voor Europa." Soms zijn ze er nog, ook deze weken waarin het aantal herhalingen op tv ge lijke tred lijkt te houden met de stij gende temperaturen: verborgen pareltjes. Ofte wel, programma's die niet meteen opvallen in het spoorboekje of op zulke ondankbare plaat sen staan weggestopt dat er geen hond naar kijkt. Terwijl ze wel een groot publiek verdie nen. u Friese Fonteinen van de NTR is er zo één. Het staat op zondagavond uitgerekend tegenover de enige kijkcijferhit (ruim 1,7 miljoen kijkers) van dit moment: Onze Boerderij, de must see waarin Yvon Jaspers de spotlights zet op die minder ro mantische kant van het agrarische leven. Al is de zware concurrentie natuurlijk niet de enige reden dat het slot van 11 Friese Fonteinen afgelo pen zondag bleef steken op een schamele 182.000 kijkers. Jiskefet-achtige trekjes. Maar dat is het dus wel. Er voltrekt zich in drie delen een klucht op het Friese platteland die, als je dat tenminste wilt zien, een schitterende metafoor is voor de hui dige verdeeldheid in Nederland. En dat allemaal om elf fonteinen in evenzoveel Friese steden. Een ideetje van kunstcurator Anna Tilroe in het kader van Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018. De camera van regisseur Roel van Dalen re gistreert het hele proces genadeloos: van het eerste idee en het vinden van de internationale kunstenaars tot de elf inspraakavonden met boze bewoners en de uiteindelijke onthulling van de bouwwerken. Maar het is vooral een clash tussen twee werelden: de kunstcurator die visioenen heeft van een project dat op den duur heel Europa verbroedert en nuchtere Friezen die helemaal niet zitten te wachten op meters hoge leeuwen, vleermuizen, kinderhoofden of geweien op twee meter van hun raam. Natuur lijk is er ook steeds wel een middenstander die fijntjes het kostenaspect te berde brengt. Moet hier nu echt geld naartoe in een tijd dat er men sen bij de voedselbank lopen of de wegen een opknapbeurt kunnen gebruiken? Als terugkerend element is Jan Jaap van der Wal toegevoegd, die in een speciale conference het hele proces op de hak neemt. Een creatieve vondst, maar eigenlijk onnodig. Want het ver bouwereerde gezicht van de kunstcurator bij elke roerige inspraakavond is al genoeg. En de recalcitrante Friezen die hun protest vormge ven met een heuse piemelfontein zijn bonus materiaal. Mijn advies: terugkijken! En anders hopen op een herhaling komende maanden. Baantjer keert terug w F Woningbrand Jan Jaap van der Wal Quote van de dag M'n eerste werkdag na mijn verlof is leuk, want ik ben met deze lieve Britt Dekker. beert die mensen een gevoel van wel kom te geven." Een vader reikte hem zijn zoon aan. Een jochie van een jaar of 3. „Of ik hem even bij me kon hou den. Die man kon niet meer." Op dat moment realiseerde De Mol zich dat het leven van dat jongetje niet minder waard mag zijn dan het leven van Piet in Amster dam of Sabine in Breda. Met Izemrane, die zijn baan in het vastgoed opgaf, be sloot hij 'onder de radar' hulp te gaan bieden. „De bootjes bleven komen. Ach ter elkaar. Al die mensen, hulpeloos en radeloos. Wat opviel: zodra ze enigszins waren bijgekomen, gaven ze hun warme plekje op voor de volgende groep. Dat maakte diepe indruk op mij. De warmte, de veerkracht." Movement on the Ground heet de or ganisatie die De Mol met enkele com pagnons heeft opgezet. Het idee: vluch telingenwerk humaan maken en defai tisme ombuigen tot hoop. Dankzij een goed netwerk ('Ik dacht: wat op Loveland kan - duizenden mensen op een festivalterrein in tenten een goede tijd bezorgen - moet op Lesbos ook kunnen') stond in korte tijd een soepel functio nerende campus overeind, waar 1500 vluchtelingen, onder wie zo'n 600 kinde ren, een plek krijgen om zich voor te be reiden op de rest van hun leven. „Bij ons geen lange et is maar zo'n paar honderd HH kilometer, hè?" Johnny de Mol (39) vertelde zo- IHI juist dat hij drie I^HI I^H jaar niet op Ibiza is geweest, het eiland waar hij toch al zo'n jaar of twintig steevast de feesten bezocht. Na zijn eerste bezoek aan het Griekse eiland Lesbos, in 2015, is het hem niet meer gelukt. „Ik had er ge woon geen zin meer in. Dat je met je voeten in het water staat te dansen, en je je opeens realiseert dat verderop de lij ken in zee drijven." De Mol, tv-maker en winnaar van de Gouden Televizier- ring 2015, ging naar Lesbos omdat hij zich na de indrin gende foto van Ay- lan, het Syrische jon getje dat dood aan de Turkse kust aan spoelde, afvroeg wat hij zelf kon doen aan deze crisis. „Ik wilde weten hoe de vluchtelingenstroom er uitzag - van begin tot eind. Maar ook wat er in de kampen gebeurde en of ik iets kon betekenen." Op Lesbos kwamen hij en zijn goede vriend Adil Izemrane midden in de chaos terecht. „We hebben drie bussen gehuurd voor de meegebrachte spullen, zijn op Lesbos naar het noorden gere den, en daar stonden we in no-time met vluchtelingen in onze armen - net aan gekomen, onderkoeld en volledig in de war omdat hun bootje op zee was om geslagen. 'Help even mee', zei een vrij willigster. Wat doe je dan? Je deelt wat water uit, zoekt kleren bij elkaar en pro- dinsdag 5 juni 2018 Parelt e Wie de titel ziet, verwacht niet meteen de meest spetterende documentairereeks met GO TELEVISIE Rechercheur De Cock keert terug. Twaalf jaar na het einde van de tv- serie Baantjer komen er een film en een serie bij RTL 4 en Videoland. De hoofdrollen zijn voor Walde- mar Torenstra (foto) en Tygo Gernandt. DRAMA Bij een brand in Katwoude is een groot deel van het huis van cabaretier Jan Jaap van der Wal in vlammen opgegaan. Van der Wal, zijn vrouw Eva Duij- vestein en hun zoontje Tove bleven onge deerd. 'Wat op festivals kan, moet ook Chantal Janzen schrijft op Instagram dat ze weer aan de bak is na de geboorte van zoontje Bobby op 29 maart. Ronald Ockhuysen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 28