23 Horrorfilm De Palma in de maak over #Metoo-affaire Weinstein V t J% ïTrUWP h - li J ■L2< De naam van Weinstein zal, vermoedelijk om juridische redenen, niet worden ge noemd in de film. Weinstein werd onlangs officieel aange klaagd wegens verkrachting van twee vrouwen. Door ont hullingen over zijn seksueel gedrag, onder andere door ac trice Ashley Judd, is de afgelo pen maanden de #Metoo-be- weging op gang gekomen. De Palma wil het verhaal vertellen als een horrorfilm. De nog titelloze film volgt een grote figuur in de filmwereld die zich als een seksuele agressor gedraagt. De opna men moeten, als de financie ring rond is, volgend jaar be ginnen. Het lot van de laatste film van De Palma, de thriller Do mino met belangrijke rollen voor Carice van Houten en Grote figuur in filmwereld die zich als seksuele agressor gedraagt Guy Pearce, is overigens onze ker. De film vertelt over twee agenten die op zoek gaan naar de moordenaar van hun col lega. Hierdoor belanden zij op op het spoor van Europa's meest gezochte terrorist. De opnamen van de film, die zich afspeelt in Kopenhagen, wa ren voor de regisseur een lij densweg. Vooral financiële problemen met een van de producenten - niet de Neder landse coproducent N279 - leidden tot oponthoud. Vol gens De Palma zijn diverse medewerkers van de film nog niet uitbetaald. eel theaterconcertje. „Als we ergens in een stad voorstellingen spelen, kan ik dat daar op een andere avond misschien wel doen", maakt hij plannen. Ruim twee jaar geleden gaf hij een theater concert in DeLaMar. Daar speelde en zong hij eigen tracks en nummers van Frank Sinatra, Stevie Wonder en Nina Simone. En later, droomt hij hardop, wil hij dat uitbreiden naar een grotere eigen theatervoorstelling. „Verha len vertellen, muziek maken, met humor." Spek koestert het live publiek in de zaal en het toeren. „Het land in, nieuwe plekken, an dere omstandigheden. Spelen in de zaal geeft een lekker gevoel. Alsof je een wedstrijd speelt. Een ander soort spanning dan in de studio waar je geen publiek hebt en alles nog gemon teerd moet worden." Basis Wat niet wil zeggen dat Spek minder plezier beleeft aan zijn rol in Goede Tijden, Slechte Tij den. „Het is mijn basis geworden. Ik zat laatst te denken dat ik al langer in GTST speel dan op school heb gezeten. Nu leek vooral die middel bare school wel episch lang. Maar nee, GTST verveelt zeker niet. De verhaallijnen, mijn col lega's. En bijzonder dat je al zolang iets maakt met een bepaalde groep mensen op dezelfde locatie, maar wat toch elke keer weer nieuw is." Bang dat hij niet afkomt van het stempel 'die jongen van GTST is Guido Spek geenszins. „Ik denk dat ik er de laatste jaren genoeg dingen bij heb gedaan." graag wil: acteren én muziek maken, in dit ge val piano. En daarvoor moet hij goed zijn, echt goed, vond hij. „Niet een jongen die een beetje piano kan spelen. Toen ik gevraagd werd, heb ik onmid dellijk mijn gitaar laten staan. Ik ben dagelijks achter de piano gaan zitten en heb weer les ge nomen. Ik was toch even vergeten dat écht be ter wordt als je structureel elke dag of week een paar uur iets doet. Ik heb in deze paar maanden meer geleerd dan in vijfjaar daarvoor." Het verschil? „Voorheen speelde ik op gevoel en kwam er geluid uit. Nu denk ik: hoe wil ik dat het klinkt? Dan speel ik dat. Simpel gezegd: eerst deed ik maar wat, nu maak ik een plan." Een bijzonder extraatje: Spek mocht de muziek maken voor het slotnummer van de voorstelling die geschreven is door Jeremy Baker. „Dat was superspannend om te doen. Kon ik meteen mijn extra skills gebrui ken die ik had opgedaan de laatste maan den", glim lacht hij. Het is de combinatie die het hem doet in het le ven van Guido Spek. De ac teur die in 2or6 de musicalpro ductie Hartsvrien den combineerde met opnames voor de rol van Sjoerd Bouwhuis (GTST), speelt tussen oktober van dit jaar en ja nuari 2019 negentig voorstellingen als Bow van Holst in Late Lente. „Het zal een achtbaan worden, maar ik denk dat er nog meer te combineren valt." Guido Spek doelt op een eventu- Vroeger speelde ik op gevoel en kwam er geluid uit. Nu denk ik: hoe wil ik dat het klinkt? Dan speel ik dat maandag 4 juni 2018 GO r Soapie, muzikant, theaterman 'Er kan altijd nog iets bij 99 j' Brian de Palma. fotophotonews Regisseur Brian de Palma, maker van klassiekers als Carr/'e en The Untoucha- bles, bereidt een film voor over seksueel misbruik in de filmwereld. Hij zal zich vooral baseren op de prak tijken van producent Harvey Weinstein. ▲Guido Spek: breed geïnteresseerd. FOTO ANP/KIPPA 44 Met Ellen Pieters in Late Lente, foto ROBIN KAMPHUIS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 23