23
Horrorfilm
De Palma in
de maak over
#Metoo-affaire
Weinstein
V
t J% ïTrUWP
h - li
J ■L2<
De naam van Weinstein zal,
vermoedelijk om juridische
redenen, niet worden ge
noemd in de film. Weinstein
werd onlangs officieel aange
klaagd wegens verkrachting
van twee vrouwen. Door ont
hullingen over zijn seksueel
gedrag, onder andere door ac
trice Ashley Judd, is de afgelo
pen maanden de #Metoo-be-
weging op gang gekomen.
De Palma wil het verhaal
vertellen als een horrorfilm.
De nog titelloze film volgt een
grote figuur in de filmwereld
die zich als een seksuele
agressor gedraagt. De opna
men moeten, als de financie
ring rond is, volgend jaar be
ginnen.
Het lot van de laatste film
van De Palma, de thriller Do
mino met belangrijke rollen
voor Carice van Houten en
Grote figuur in
filmwereld die zich
als seksuele
agressor gedraagt
Guy Pearce, is overigens onze
ker. De film vertelt over twee
agenten die op zoek gaan naar
de moordenaar van hun col
lega. Hierdoor belanden zij op
op het spoor van Europa's
meest gezochte terrorist. De
opnamen van de film, die zich
afspeelt in Kopenhagen, wa
ren voor de regisseur een lij
densweg. Vooral financiële
problemen met een van de
producenten - niet de Neder
landse coproducent N279 -
leidden tot oponthoud. Vol
gens De Palma zijn diverse
medewerkers van de film nog
niet uitbetaald.
eel theaterconcertje. „Als we ergens in een stad
voorstellingen spelen, kan ik dat daar op een
andere avond misschien wel doen", maakt hij
plannen.
Ruim twee jaar geleden gaf hij een theater
concert in DeLaMar. Daar speelde en zong hij
eigen tracks en nummers van Frank Sinatra,
Stevie Wonder en Nina Simone. En later,
droomt hij hardop, wil hij dat uitbreiden naar
een grotere eigen theatervoorstelling. „Verha
len vertellen, muziek maken, met humor."
Spek koestert het live publiek in de zaal en
het toeren. „Het land in, nieuwe plekken, an
dere omstandigheden. Spelen in de zaal geeft
een lekker gevoel. Alsof je een wedstrijd speelt.
Een ander soort spanning dan in de studio
waar je geen publiek hebt en alles nog gemon
teerd moet worden."
Basis
Wat niet wil zeggen dat Spek minder plezier
beleeft aan zijn rol in Goede Tijden, Slechte Tij
den. „Het is mijn basis geworden. Ik zat laatst te
denken dat ik al langer in GTST speel dan op
school heb gezeten. Nu leek vooral die middel
bare school wel episch lang. Maar nee, GTST
verveelt zeker niet. De verhaallijnen, mijn col
lega's. En bijzonder dat je al zolang iets maakt
met een bepaalde groep mensen op dezelfde
locatie, maar wat toch elke keer weer nieuw is."
Bang dat hij niet afkomt van het stempel 'die
jongen van GTST is Guido Spek geenszins. „Ik
denk dat ik er de laatste jaren genoeg dingen bij
heb gedaan."
graag wil: acteren én muziek maken, in dit ge
val piano. En daarvoor moet hij goed zijn, echt
goed, vond hij.
„Niet een jongen die een beetje piano kan
spelen. Toen ik gevraagd werd, heb ik onmid
dellijk mijn gitaar laten staan. Ik ben dagelijks
achter de piano gaan zitten en heb weer les ge
nomen. Ik was toch even vergeten dat écht be
ter wordt als je structureel elke dag of week een
paar uur iets doet. Ik heb in deze paar
maanden meer geleerd dan in
vijfjaar daarvoor."
Het verschil? „Voorheen
speelde ik op gevoel en
kwam er geluid uit. Nu
denk ik: hoe wil ik dat
het klinkt? Dan speel
ik dat. Simpel gezegd:
eerst deed ik maar
wat, nu maak ik een
plan."
Een bijzonder
extraatje: Spek
mocht de muziek
maken voor het
slotnummer van
de voorstelling
die geschreven
is door Jeremy
Baker. „Dat was
superspannend
om te doen.
Kon ik meteen
mijn extra
skills gebrui
ken die ik had
opgedaan de
laatste maan
den", glim
lacht hij.
Het is de
combinatie
die het hem
doet in het le
ven van Guido
Spek. De ac
teur die in 2or6
de musicalpro
ductie Hartsvrien
den combineerde met
opnames voor de rol van
Sjoerd Bouwhuis (GTST), speelt
tussen oktober van dit jaar en ja
nuari 2019 negentig voorstellingen
als Bow van Holst in Late Lente.
„Het zal een achtbaan worden,
maar ik denk dat er nog meer te
combineren valt."
Guido Spek doelt op een eventu-
Vroeger
speelde ik
op gevoel
en kwam er
geluid uit.
Nu denk ik:
hoe wil ik dat
het klinkt?
Dan speel
ik dat
maandag 4 juni 2018
GO
r
Soapie, muzikant, theaterman
'Er kan altijd
nog iets bij
99
j'
Brian de Palma. fotophotonews
Regisseur Brian de Palma,
maker van klassiekers als
Carr/'e en The Untoucha-
bles, bereidt een film voor
over seksueel misbruik in de
filmwereld. Hij zal zich
vooral baseren op de prak
tijken van producent Harvey
Weinstein.
▲Guido Spek: breed geïnteresseerd.
FOTO ANP/KIPPA
44
Met Ellen Pieters
in Late Lente, foto
ROBIN KAMPHUIS