Ik voel me bijna
een analfabeet
met gratis
installatie
én extra
WiFi-punt
20 ZE
GROEI SCALDIS KAMERMUZIEKFESTIVAL
De concerten waren tij
dens deze lustrum
editie bijna allemaal
uitverkocht. Vrijdag
was bij het eerste pia
notrio van Dvorak de muzikale
spanning vanaf de eerste inzet
aanwezig. De dramatische span
ningsboog werd gloedvol doorge
trokken. Alles klopte en het Busch
Trio speelde heel ontspannen. In
het eerste Pianokwartet van Mo-
zart waarin de donkere dreiging,
die vaker voorkomt in zijn latere
werken, wisselden vitale momen
ten en lieflijke frasen elkaar af, de
vertolking was mooi en genuan
ceerd.
Na de pauze traden twee duo's
op. De broers Epstein vertolkten
elegant en toch krachtig de sonate
voor cello en piano van Beethoven.
Er werd knap gedialogeerd. Nico-
las van Poucke en Daniël Palmizio
speelden de Sonate voor piano en
altviool van Brahms. Oorspronke
lijk voor klarinet, maar Brahms
schreef zelf een transcriptie voor
zijn lievelingsinstrument de altvi
ool.
Zaterdag waren alle stoelen be
zet en het publiek luisterde adem
loos naar de eerste drie sonates
van Ysaye die virtuoos en door
voeld met diepe passie werden ge
speeld door Kerson Leong. Prach
tige technische hoogstandjes en
een dramatische, sterke vertol
king. Hij kreeg dan ook een
staande ovatie. De saamhorigheid
tussen de musici is groot, het is
dus normaal dat dan weer de een,
dan de ander de primarius is. Ma
thieu van Bellen leidde uit deze
positie het Pianokwintet nr.i van
Dvorak en bij het Pianokwintet in
Es van Schumann was Maria Mil-
stein de primarius. Een bewijs dat
de musici allen op een en dezelfde
golflengte zitten. Dvorak kreeg
een dynamische invulling maar de
grote emotie kwam los in de Schu
mann compositie. Een jongetje
met op zijn jas 'Watch me play'
ging helemaal los. Hij zoog de mu
ziek in en bewoog op de melo
dieën en ritmes. De toehoorders
zaten als in trance, het langzame
deel met de treurmars (een dubbel
eerbetoon aan Beethoven en Schu-
bert) werd met de juiste emotie
gespeeld en het rondo klonk ener
giek en soms zelfs vrolijk.
In Terneuzen vertolkte Kerson
Leong de sonates 4,5 en 6 van
Ysaye. Deze zijn opgedragen aan
Kreisler, Crickboom en Quiroga
en werden helemaal in de geest
van deze grote violisten gebracht.
Frisse arpeggio's in pizzicato, een
zinderende zonsopgang in L'Au-
rore en Spaanse furie met felle rit
mes in de slotsonate. Het tweede
Pianotrio van Dvorak werd muzi
kaal mooi geschilderd door het
Busch Trio dat werkelijk een ge
droomde drie-eenheid vormt. Zo
wel de lyrische als de energieke
passages kwamen prachtig over.
Nicolas van Poucke heeft Chopin
helemaal in de vingers. De Polo
naise in fis werd krachtig en
warmbloedig vertolkt. Het eerste
Pianokwartet van Brahms met
grote verschillen in dynamiek
werd door Nathalia en Maria Mil-
stein, Anna den Herder en Ella van
Poucke in een mooie samenhang
gebracht. Mathieu van Bellen was
tevreden, Scaldis is gegroeid. „De
musici willen allen terugkomen
en het publiek groeit en komt
trouw. Volgend jaar nodig ik ook
een blazer uit en kom ik met een
nieuw project (vorig jaar Eisler, dit
jaar Proust). Ik hoop nog jaren
door te gaan met Scaldis."
Ja, de Middelburgse heeft een
computer. Daar staat het onding.
En ze heeft ook een iPad: van de
kinderen gekregen. Ze kan er ei
genlijk niks mee. „E-mail lezen, ja,
foto's bekijken die de kinderen
sturen, ja. Een mail terugsturen,
nee. Ik ben zo iemand die échte
brieven en kaartje stuurt. Ik wil
ook mijn post van overheden ge
woon op papier ontvangen. Toen
afgelopen jaar bleek dat Sabewa
wil overstappen op digitale aan
slagen, heb ik de Ombudsman
daarover geschreven. Het is ge
woonweg discriminatie van men
sen die niet digitaal vaardig zijn,
dat mensen zoals ik niet op de
oude voet door kunnen gaan."
Ze is niet dom, benadrukt de
voormalige verpleegkundige. „Als
iemand het me leert en ik me erin
verdiep, zal ik het uiteindelijk wel
begrijpen. Ik denk weieens: laat ik
maar op cursus gaan. Mijn kinde
ren wonen ver weg en hebben
nooit tijd om het me te leren."
Maar eigenlijk vindt Danielle Abi-
tol het van de gekke dat ze wordt
gedwongen om zich die vaardig
heden eigen te maken. „Het gaat
allemaal zó hard! Ik doe niet aan
digitaal bankieren. Ik heb geen
smartphone. Dat wil ik ook niet.
Ik heb alles liever op papier en in
de hand. Ik betaal het liefst con
tant, maar als je nu een paspoort
afhaalt bij de gemeente, mag dat
niet meer. Analoge televisie ver
dwijnt; ik kreeg een apparaat om
digitaal te kunnen kijken, maar ik
snap niet hoe ik dat moet installe
ren. Eergisteren kreeg ik een
slimme meter, de woningbouw
komt zonnepanelen installeren -
al dat technische gedoe! En alles
moet maar op internet worden ge
regeld of opgezocht! Van de ING
kreeg ik voor een actie een cadeau.
Wat denkt u? Uitzoeken op inter
net! Tot een paar jaar terug ging
het nog prima, zonder computer,
maar nu... Ik word er zo gefrus
treerd van..."
Nu 4 maanden voor 30,- p.mnd, daarna v.a. 52,50 p.mnd
Probeer nu 6 maanden Delta Interactieve TV gratis,
daarna 3,50 p.mnd
Makkelijk overstappen met
gratis monteur
delta.nl/pakketten
maandag 4 juni 2018
PC
Mathieu hoopt jaren door te gaan
Het slotweekend van het Scaldis
Kamermuziekfestival bracht
drie concerten en een master
class. Tien musici lieten horen
dat enkele dagen samen repete
ren en muziek maken resultaat
oplevert. Duidelijk is dat muzi
kale vriendschap samengaat
met gezonde rivaliteit.
Jeanette Vergouwen
Recensie
www .(al
M De Protestantse
kerk in Hulst. Vlnr:
De strijkers Ma
thieu van Bellen
(viool), Maria Mil-
stein (viool), Anna
den Herder (altvi
ool) en Ori Epstein
(cello). Op de ach
tergrond op piano
Omri Epstein.
FOTO CAMILE SCHELSTRAETE
Scaldis Kamermuziekfestival
2018. Werken van Dvorak, Mo-
zart, Beethoven Brahms, Ysaye,
Schumann en Chopin. Door Ma
thieu van Bellen en vrienden. Ge
hoord in Zaal De Linde Klooster-
zande (1/6), Protestantse Kerk
Hulst (2/6) en Porgy en Bess Ter-
neuzen (3/6).
Vlissingen
Danielle Abitol
Danielle Abitol (70) wilde de
aanslagen van Sabewa blijven
betalen zoals ze gewend is:
met een acceptgiro. Dat bleek
nog niet zo eenvoudig in het di
gitale tijdperk.
Ondine van der Vleuten