Ik voel me bijna een analfabeet met gratis installatie én extra WiFi-punt 20 ZE GROEI SCALDIS KAMERMUZIEKFESTIVAL De concerten waren tij dens deze lustrum editie bijna allemaal uitverkocht. Vrijdag was bij het eerste pia notrio van Dvorak de muzikale spanning vanaf de eerste inzet aanwezig. De dramatische span ningsboog werd gloedvol doorge trokken. Alles klopte en het Busch Trio speelde heel ontspannen. In het eerste Pianokwartet van Mo- zart waarin de donkere dreiging, die vaker voorkomt in zijn latere werken, wisselden vitale momen ten en lieflijke frasen elkaar af, de vertolking was mooi en genuan ceerd. Na de pauze traden twee duo's op. De broers Epstein vertolkten elegant en toch krachtig de sonate voor cello en piano van Beethoven. Er werd knap gedialogeerd. Nico- las van Poucke en Daniël Palmizio speelden de Sonate voor piano en altviool van Brahms. Oorspronke lijk voor klarinet, maar Brahms schreef zelf een transcriptie voor zijn lievelingsinstrument de altvi ool. Zaterdag waren alle stoelen be zet en het publiek luisterde adem loos naar de eerste drie sonates van Ysaye die virtuoos en door voeld met diepe passie werden ge speeld door Kerson Leong. Prach tige technische hoogstandjes en een dramatische, sterke vertol king. Hij kreeg dan ook een staande ovatie. De saamhorigheid tussen de musici is groot, het is dus normaal dat dan weer de een, dan de ander de primarius is. Ma thieu van Bellen leidde uit deze positie het Pianokwintet nr.i van Dvorak en bij het Pianokwintet in Es van Schumann was Maria Mil- stein de primarius. Een bewijs dat de musici allen op een en dezelfde golflengte zitten. Dvorak kreeg een dynamische invulling maar de grote emotie kwam los in de Schu mann compositie. Een jongetje met op zijn jas 'Watch me play' ging helemaal los. Hij zoog de mu ziek in en bewoog op de melo dieën en ritmes. De toehoorders zaten als in trance, het langzame deel met de treurmars (een dubbel eerbetoon aan Beethoven en Schu- bert) werd met de juiste emotie gespeeld en het rondo klonk ener giek en soms zelfs vrolijk. In Terneuzen vertolkte Kerson Leong de sonates 4,5 en 6 van Ysaye. Deze zijn opgedragen aan Kreisler, Crickboom en Quiroga en werden helemaal in de geest van deze grote violisten gebracht. Frisse arpeggio's in pizzicato, een zinderende zonsopgang in L'Au- rore en Spaanse furie met felle rit mes in de slotsonate. Het tweede Pianotrio van Dvorak werd muzi kaal mooi geschilderd door het Busch Trio dat werkelijk een ge droomde drie-eenheid vormt. Zo wel de lyrische als de energieke passages kwamen prachtig over. Nicolas van Poucke heeft Chopin helemaal in de vingers. De Polo naise in fis werd krachtig en warmbloedig vertolkt. Het eerste Pianokwartet van Brahms met grote verschillen in dynamiek werd door Nathalia en Maria Mil- stein, Anna den Herder en Ella van Poucke in een mooie samenhang gebracht. Mathieu van Bellen was tevreden, Scaldis is gegroeid. „De musici willen allen terugkomen en het publiek groeit en komt trouw. Volgend jaar nodig ik ook een blazer uit en kom ik met een nieuw project (vorig jaar Eisler, dit jaar Proust). Ik hoop nog jaren door te gaan met Scaldis." Ja, de Middelburgse heeft een computer. Daar staat het onding. En ze heeft ook een iPad: van de kinderen gekregen. Ze kan er ei genlijk niks mee. „E-mail lezen, ja, foto's bekijken die de kinderen sturen, ja. Een mail terugsturen, nee. Ik ben zo iemand die échte brieven en kaartje stuurt. Ik wil ook mijn post van overheden ge woon op papier ontvangen. Toen afgelopen jaar bleek dat Sabewa wil overstappen op digitale aan slagen, heb ik de Ombudsman daarover geschreven. Het is ge woonweg discriminatie van men sen die niet digitaal vaardig zijn, dat mensen zoals ik niet op de oude voet door kunnen gaan." Ze is niet dom, benadrukt de voormalige verpleegkundige. „Als iemand het me leert en ik me erin verdiep, zal ik het uiteindelijk wel begrijpen. Ik denk weieens: laat ik maar op cursus gaan. Mijn kinde ren wonen ver weg en hebben nooit tijd om het me te leren." Maar eigenlijk vindt Danielle Abi- tol het van de gekke dat ze wordt gedwongen om zich die vaardig heden eigen te maken. „Het gaat allemaal zó hard! Ik doe niet aan digitaal bankieren. Ik heb geen smartphone. Dat wil ik ook niet. Ik heb alles liever op papier en in de hand. Ik betaal het liefst con tant, maar als je nu een paspoort afhaalt bij de gemeente, mag dat niet meer. Analoge televisie ver dwijnt; ik kreeg een apparaat om digitaal te kunnen kijken, maar ik snap niet hoe ik dat moet installe ren. Eergisteren kreeg ik een slimme meter, de woningbouw komt zonnepanelen installeren - al dat technische gedoe! En alles moet maar op internet worden ge regeld of opgezocht! Van de ING kreeg ik voor een actie een cadeau. Wat denkt u? Uitzoeken op inter net! Tot een paar jaar terug ging het nog prima, zonder computer, maar nu... Ik word er zo gefrus treerd van..." Nu 4 maanden voor 30,- p.mnd, daarna v.a. 52,50 p.mnd Probeer nu 6 maanden Delta Interactieve TV gratis, daarna 3,50 p.mnd Makkelijk overstappen met gratis monteur delta.nl/pakketten maandag 4 juni 2018 PC Mathieu hoopt jaren door te gaan Het slotweekend van het Scaldis Kamermuziekfestival bracht drie concerten en een master class. Tien musici lieten horen dat enkele dagen samen repete ren en muziek maken resultaat oplevert. Duidelijk is dat muzi kale vriendschap samengaat met gezonde rivaliteit. Jeanette Vergouwen Recensie www .(al M De Protestantse kerk in Hulst. Vlnr: De strijkers Ma thieu van Bellen (viool), Maria Mil- stein (viool), Anna den Herder (altvi ool) en Ori Epstein (cello). Op de ach tergrond op piano Omri Epstein. FOTO CAMILE SCHELSTRAETE Scaldis Kamermuziekfestival 2018. Werken van Dvorak, Mo- zart, Beethoven Brahms, Ysaye, Schumann en Chopin. Door Ma thieu van Bellen en vrienden. Ge hoord in Zaal De Linde Klooster- zande (1/6), Protestantse Kerk Hulst (2/6) en Porgy en Bess Ter- neuzen (3/6). Vlissingen Danielle Abitol Danielle Abitol (70) wilde de aanslagen van Sabewa blijven betalen zoals ze gewend is: met een acceptgiro. Dat bleek nog niet zo eenvoudig in het di gitale tijdperk. Ondine van der Vleuten

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 20