Trekker trek een feestje voor boerenknullen Niet alleen ouderen raken spoor bijster in online formulieren MeisjeDjamila steelt kinderharten op Vestrock Junior Ritthem beleefde zaterdag zijn eerste trekkertrek. Tachtig tractoren ronkten van genoegen, duizend bezoekers knorden van plezier. Zo ook de boerenzonen Bram, Lucas en Jesse (vlnr) en op de voorgrond Jonathan Wisse uit Meliskerke. I Digitalisering bij (overheidsin stanties is voor een groeiende groep mensen een probleem. Bij het lan delijk meldpunt van de Nationale Ombudsman kwamen in 2017 bijna zeshonderd meldingen bin nen over digitalisering. De Zeeuwse Ombudsman Gertjan van der Brugge werd vijftien keer bena derd door burgers die in de proble men kwamen. Het betreft zeker niet alleen een vanzelf uitstervende groep ouderen en laaggcletterden, waarschuwde de Zeeuwse Om budsman in zijn jaarverslag over 2017. „De groep burgers die ermee in aanraking komt, groeit doordat overheden steeds meer digitaal gaan doen. Uit gesprekken met bur gers blijkt dat ook veertigers pro blemen ondervinden", zegt de Zeeuwse Ombudsman. „En jonge ren lijken digitaal vaardig, maar ga- men of gebruik maken van social media is iets anders dan omgaan met digitale formulieren en websi tes van overheden. Instellingen als de Ombudsman ontvangen nog steeds handgeschreven brieven en veel mensen kunnen niet anders dan met acceptgiro's betalen." De Zeeuwse Ombudsman wijst erop dat het in het algemeen gaat om een groep prima functione rende mede-Zeeuwen 'die de ko mende decennia nog zeker onder ons zal zijn'. Hij heeft de signalen aangegrepen voor een serie advie zen aan Zeeuwse overheden. „In formeer burgers beter over hun ac count op Mijnoverheid, over de ma nier waarop die site werkt en hoe ze via die site gebruik kunnen maken van overheidsdiensten. Vertel in simpele taal hoe ze zich kunnen af melden voor berichtgeving van een organisatie. Stuur digitale post als- Jongeren lijken digitaal vaardig, maar gamen of gebruik maken van social media is iets anders dan omgaan met digitale formulieren nog op papier wanneer burgers daar om vragen. Help burgers op weg als zij de mogelijkheden van Mijnoverheid willen verkennen. En werk daarin actief samen met an dere (overheids)instanties." Het digitale tijdperk biedt ook kansen, geeft de Ombudsman aan, „Maar dan moeten overheden wel méér doen dan alleen papier in di gitale post vertalen. Maak gebruik van mogelijkheden als beeld en ge luid om dingen duidelijk te maken. Iemand kan misschien geen recept begrijpen, maar wel een filmpje waarin getoond wordt hoe je iets bereidt." It maandag 4 juni 2018 pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl FOTO LEX DE MEESTER Digitalisering gaat te snei Zeeuwse overheden moeten meer rekening houden met bur gers die geen of beperkte digi tale vaardigheden hebben. Dat schrijft de Zeeuwse Ombuds man. Ondine van der Vleuten Vlissingen -Gertjan van der Brugge, Zeeuwse Ombudsman P20

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 15