Balkon
CZ bekijkt aanpak
van wachtlijsten
Tankschip verliest
deel van stuurhut
Miljoenenboete dreigt
voor Yara Sluiskil
2
MAIKEL HARTE
Column
Van de week was ik bij een
vriend van me die in een
Scheldeflat woont. We
stonden op zijn balkon naar het
onweer te kijken dat over de
Schelde trok, maar we hadden het
al vrij snel over die peuter die in
Parijs op de vijfde verdieping aan
de buitenkant van het balkon
hing. Dat was wel het nieuws van
de week.
Mali te zijn die zonder verblijfs
vergunning in Frankrijk verbleef.
Hij werd meteen ontboden bij de
president, kreeg een verblijfsver
gunning en een baan bij de brand
weer. Of hij met dat laatste blij
moet zijn weet ik niet. Straks
denkt de Parijse brandweer te
kunnen besparen op een ladder en
sturen ze die vent steeds naar bo
ven.
deze week desgevraagd weten dat
hij hem geen verblijfsvergunning
zou hebben gegeven. Hij vindt dat
een asielaanvraag beoordeeld
dient te worden om de reden dat
iemand gevlucht is en niet om zijn
daden hier, althans daar kwam het
op neer. Ik geloof dat ik veel te ro
mantisch ben voor de politiek. Dit
is toch een mooi verhaal, zo ie
mand laat je toch blijven? Zit ook
echt een film in.
mag niet blijven, dan mag toch ie
mand die een heldendaad verricht
dat wat mij betreft wel. Als hij ver
der braaf is natuurlijk. Ik zou dat
toch wel sneu vinden als zo ie
mand toch wordt teruggestuurd.
Of zijn we bang voor precedent
werking? Dat straks mensen peu
ters aan het balkon gaan hangen
om ze vervolgens te laten redden
door mensen die een verblijfsver
gunning nodig hebben? Op sociale
media circuleren al berichten dat
het filmpje nep zou zijn en ge
maakt zou zijn door linkse activis
ten. Dat kan ik me toch niet voor
stellen. Het houdt de gemoederen
in ieder geval flink bezig. Ik doe al
vast een gooi naar 'het woord van
het jaar 2018: balkonpeuter of
asielklimmer, zouden zomaar we
ieens hoog kunnen eindigen.
Ik geloof dat ik veel
te romantisch ben
voorde politiek
DESTELLING
Vandaag: Een uur gamen per dag is lang genoeg
Eens
Oneens
Toos Henk
Paul Kusters
STINKENDE PASSAGIER: TRANISAVIA MAAKT N00&LANWN6
VAN BELEVINSSVLUCHT.
NAAR BELEVINSSLUCHT.
'Onderzeeërs in
Nederland bouwen'
Onderzoek naar lek
kan maanden duren
Toch belasting
voor zeehavens
De oorzaak van de wachtlijsten is
niet dat er te krap zorg is ingekocht,
benadrukt CZ-woordvoerder Els
Potma. Problemen bij het invullen
van vacatures spelen wel een rol,
maar 'CZ kan helaas geen behande
laren naar Zeeland toveren!'
De problematiek van de wachttij
den in Zeeland vraagt om een bre
dere aanpak, geeft de CZ-woord-
voerder aan. In veel situaties hebben
cliënten (en dit geldt voor heel Ne
derland) niet alleen geestelijke pro
blemen, maar hebben ze ook hulp
nodig op andere gebieden. Bijvoor
beeld bij schulden, geen geschikte
woning of onvoldoende zinvolle da
ginvulling. Dan moet je ook daar
naar kijken, geeft Potma aan. Ze
geeft een voorbeeld: „Als de behan
deling in de instelling afgerond is,
maar er is geen geschikte woon
vorm voor na de opname - denk aan
beschermd wonen - bezet iemand
onnodig lang een opnameplaats. In
tussen moet een ander wachten."
Afstemming tussen de gezond
heidszorg en andere partijen (wel
zijn, onderwijs, opvoeding, inbur
gering en sociale activering) is no
dig om ervoor te zorgen dat de pa
tiënt sneller buiten de instelling
verder kan worden geholpen.
Wie in Zeeland acuut geestelijke
zorg nodig heeft, hoeft in ieder ge
val niet op een wachtlijst te staan,
verzekert Els Potma van zorgverze
keraar CZ. Eerder zei de cliënten
raad dat mensen die op de wacht-
Vaak hebben cliënten
niet alleen geestelijke
problemen, maar
hebben ze ook hulp
nodig op andere
gebieden
lijst staan, door het uitstel van de
behandeling in acute nood kunnen
raken. Potma: „Dat kan altijd voor
komen, maar de ernst van de pro
blematiek en het risico worden al
ingeschat bij het eerste contact."
TERNEUZEN Bij de Zevenaarha-
ven in Terneuzen heeft tankschip
Endeavour gisterochtend vroeg een
deel van haar stuurhut verloren.
Het schip raakte daarbij zwaar be
schadigd. Het dak van de hut lag in
het water in de buurt van het Ka
naal van Gent naar Terneuzen.
Een telekraan van Mammoet
heeft het gevaarte tegen 07.30 uur
op de kade getild. Het Kanaal van
Gent naar Terneuzen was tijdens
de berging gewoon beschikbaar.
Het schip is in de loop van de och
tend afgemeerd aan de kade bij
Sluiskil.
De uit het Zuid-Hollandse Ba-
rendrecht afkomstige Endeavour is
gebouwd in 2009. Het schip is 110
meter lang en 11,4 meter breed. Wat
er precies is misgegaan is niet dui
delijk, maar de gehele stuurhut is
van het schip losgeraakt.Twee per
sonenauto's die op het schip ston
den, hebben ook forse schade opge
lopen.
De Zeeuwse milieudienst RUD
heeft dit Yara gisteren in een brief
laten weten. Een gedoogvergun
ning voor het uitstoten van meer
ureumstof dan toegestaan liep
1 mei af. De provincie, de vergun
ningverlener, liet toen al weten dat
Yara de uitstoot zou moeten terug
brengen en dat de RUD daarop zou
gaan controleren.
Yara is bezig met de bouw van
een nieuwe installatie, Ureum 8,
waarmee de uitstoot van ureum
stof tot onder de norm kan worden
verlaagd. Een arbeidsconflict okto
ber vorig jaar bij een onderaanne
mer van het project heeft de ople
vering echter ernstig vertraagd.
Yara had een gedoogvergunning
voor de uitstoot van meer ureum
stof tot 1 januari 2018. De provincie
was bereid deze te verlengen tot 1
mei, maar Yara heeft ook die ter
mijn niet gehaald. Een verlenging
is vervolgens niet aangevraagd,
omdat, aldus Yara-woordvoerder
Gijsbrecht Gunter, 'we ons volledig
wilden concentreren op de afbouw
van Ureum 8'.
De bestaande, oude installatie
moet uiterlijk 25 juli buiten gebruik
zijn, anders volgt een dwangsom
van 1 miljoen euro per week tot een
maximum van 5 miljoen. Woord
voerder Gunter zegt dat 'alles op al
les' wordt gezet om Ureum 8 op tijd
operationeel te hebben.
zaterdag 2 juni 2018
De redder bleek een man uit
VVD-politicus Klaas Dijkhof liet
Iemand die een misdrijf pleegt
Reageer op pzc.nl
Gisteren:
Ik heb wel
genoeg regen
gezien
491 stemmen
VLISSINGEN
Scheepsbouwer Damen
belooft samen met het
Zweedse Saab 'de beste
boot voor de beste prijs'
te bouwen. Damen aast
op de order voor nieuwe
onderzeeboten die het
Rijk wil laten bouwen. De
regering moet die onder
zeeërs in Nederland
laten bouwen. Dat zegt
werkgeversvoorzitter
Hans de Boer van VNO-
NCW in De Telegraaf. Er
is een grote kans dat hij
zijn zin krijgt, meldt de
krant.
DOEL
Het kan nog 'weken of
zelfs maanden' duren
voor bekend is wat de
precieze oorzaak was
van het lek in het nucle
aire deel van de kerncen
trale in Doel eind april.
Dat heeft topman Frank
Hardeman van nucleaire
waakhond FANC ver
klaard in de Kamercom
missie Nucleaire Veilig
heid. De autoriteiten in
Zeeland en Noord-Bra
bant werden pas dagen
later geïnformeerd over
het lek.
VLISSINGEN
Nederlandse zeehavens,
waaronder die in Zee
land, hebben in 2016 te
recht de opdracht gekre
gen om vennootschaps
belasting te betalen. Dat
stelt het Europees Hof
van Justitie. De Neder
landse zeehavens waren
naar het hof gestapt. Ze
vonden dat de vennoot
schapsbelasting onge
lijke concurrentie bete
kende met havens in
Frankrijk, België en
Duitsland.
BIJ NADER INZIEN
Oplossen knelpunten
hoosbuien is duurder
De kosten van het op
lossen van alle - naar
schatting duizend -
Zeeuwse knelpunten bij
hoosbuien worden ge
raamd op 30 miljoen
euro. In de krant van
gisteren werd, op basis
van informatie van Sa
menwerking Afvalwa
terketen Zeeland
(SAZ+), ten onrechte
een bedrag van 3 mil
joen euro vermeld.
De wachtlijsten voor geestelijke
gezondheidszorg in Zeeland zijn
niet op te lossen met een zak
geld, zegt CZ. Belangrijkste pro
blemen zijn vacatures en bed
den die bezet worden door uit-
behandelde mensen.
Ondine van der Vleuten
Goes
- Els Potma, woordvoerder CZ
Kunstmestproducent Yara in
Sluiskil-Oost dreigt een miljoe
nenboete te moeten betalen, als
de uitstoot van ureumstof uiter
lijk 25 juli niet is verminderd.
Harmen van der Werf
Sluiskil