Balkon CZ bekijkt aanpak van wachtlijsten Tankschip verliest deel van stuurhut Miljoenenboete dreigt voor Yara Sluiskil 2 MAIKEL HARTE Column Van de week was ik bij een vriend van me die in een Scheldeflat woont. We stonden op zijn balkon naar het onweer te kijken dat over de Schelde trok, maar we hadden het al vrij snel over die peuter die in Parijs op de vijfde verdieping aan de buitenkant van het balkon hing. Dat was wel het nieuws van de week. Mali te zijn die zonder verblijfs vergunning in Frankrijk verbleef. Hij werd meteen ontboden bij de president, kreeg een verblijfsver gunning en een baan bij de brand weer. Of hij met dat laatste blij moet zijn weet ik niet. Straks denkt de Parijse brandweer te kunnen besparen op een ladder en sturen ze die vent steeds naar bo ven. deze week desgevraagd weten dat hij hem geen verblijfsvergunning zou hebben gegeven. Hij vindt dat een asielaanvraag beoordeeld dient te worden om de reden dat iemand gevlucht is en niet om zijn daden hier, althans daar kwam het op neer. Ik geloof dat ik veel te ro mantisch ben voor de politiek. Dit is toch een mooi verhaal, zo ie mand laat je toch blijven? Zit ook echt een film in. mag niet blijven, dan mag toch ie mand die een heldendaad verricht dat wat mij betreft wel. Als hij ver der braaf is natuurlijk. Ik zou dat toch wel sneu vinden als zo ie mand toch wordt teruggestuurd. Of zijn we bang voor precedent werking? Dat straks mensen peu ters aan het balkon gaan hangen om ze vervolgens te laten redden door mensen die een verblijfsver gunning nodig hebben? Op sociale media circuleren al berichten dat het filmpje nep zou zijn en ge maakt zou zijn door linkse activis ten. Dat kan ik me toch niet voor stellen. Het houdt de gemoederen in ieder geval flink bezig. Ik doe al vast een gooi naar 'het woord van het jaar 2018: balkonpeuter of asielklimmer, zouden zomaar we ieens hoog kunnen eindigen. Ik geloof dat ik veel te romantisch ben voorde politiek DESTELLING Vandaag: Een uur gamen per dag is lang genoeg Eens Oneens Toos Henk Paul Kusters STINKENDE PASSAGIER: TRANISAVIA MAAKT N00&LANWN6 VAN BELEVINSSVLUCHT. NAAR BELEVINSSLUCHT. 'Onderzeeërs in Nederland bouwen' Onderzoek naar lek kan maanden duren Toch belasting voor zeehavens De oorzaak van de wachtlijsten is niet dat er te krap zorg is ingekocht, benadrukt CZ-woordvoerder Els Potma. Problemen bij het invullen van vacatures spelen wel een rol, maar 'CZ kan helaas geen behande laren naar Zeeland toveren!' De problematiek van de wachttij den in Zeeland vraagt om een bre dere aanpak, geeft de CZ-woord- voerder aan. In veel situaties hebben cliënten (en dit geldt voor heel Ne derland) niet alleen geestelijke pro blemen, maar hebben ze ook hulp nodig op andere gebieden. Bijvoor beeld bij schulden, geen geschikte woning of onvoldoende zinvolle da ginvulling. Dan moet je ook daar naar kijken, geeft Potma aan. Ze geeft een voorbeeld: „Als de behan deling in de instelling afgerond is, maar er is geen geschikte woon vorm voor na de opname - denk aan beschermd wonen - bezet iemand onnodig lang een opnameplaats. In tussen moet een ander wachten." Afstemming tussen de gezond heidszorg en andere partijen (wel zijn, onderwijs, opvoeding, inbur gering en sociale activering) is no dig om ervoor te zorgen dat de pa tiënt sneller buiten de instelling verder kan worden geholpen. Wie in Zeeland acuut geestelijke zorg nodig heeft, hoeft in ieder ge val niet op een wachtlijst te staan, verzekert Els Potma van zorgverze keraar CZ. Eerder zei de cliënten raad dat mensen die op de wacht- Vaak hebben cliënten niet alleen geestelijke problemen, maar hebben ze ook hulp nodig op andere gebieden lijst staan, door het uitstel van de behandeling in acute nood kunnen raken. Potma: „Dat kan altijd voor komen, maar de ernst van de pro blematiek en het risico worden al ingeschat bij het eerste contact." TERNEUZEN Bij de Zevenaarha- ven in Terneuzen heeft tankschip Endeavour gisterochtend vroeg een deel van haar stuurhut verloren. Het schip raakte daarbij zwaar be schadigd. Het dak van de hut lag in het water in de buurt van het Ka naal van Gent naar Terneuzen. Een telekraan van Mammoet heeft het gevaarte tegen 07.30 uur op de kade getild. Het Kanaal van Gent naar Terneuzen was tijdens de berging gewoon beschikbaar. Het schip is in de loop van de och tend afgemeerd aan de kade bij Sluiskil. De uit het Zuid-Hollandse Ba- rendrecht afkomstige Endeavour is gebouwd in 2009. Het schip is 110 meter lang en 11,4 meter breed. Wat er precies is misgegaan is niet dui delijk, maar de gehele stuurhut is van het schip losgeraakt.Twee per sonenauto's die op het schip ston den, hebben ook forse schade opge lopen. De Zeeuwse milieudienst RUD heeft dit Yara gisteren in een brief laten weten. Een gedoogvergun ning voor het uitstoten van meer ureumstof dan toegestaan liep 1 mei af. De provincie, de vergun ningverlener, liet toen al weten dat Yara de uitstoot zou moeten terug brengen en dat de RUD daarop zou gaan controleren. Yara is bezig met de bouw van een nieuwe installatie, Ureum 8, waarmee de uitstoot van ureum stof tot onder de norm kan worden verlaagd. Een arbeidsconflict okto ber vorig jaar bij een onderaanne mer van het project heeft de ople vering echter ernstig vertraagd. Yara had een gedoogvergunning voor de uitstoot van meer ureum stof tot 1 januari 2018. De provincie was bereid deze te verlengen tot 1 mei, maar Yara heeft ook die ter mijn niet gehaald. Een verlenging is vervolgens niet aangevraagd, omdat, aldus Yara-woordvoerder Gijsbrecht Gunter, 'we ons volledig wilden concentreren op de afbouw van Ureum 8'. De bestaande, oude installatie moet uiterlijk 25 juli buiten gebruik zijn, anders volgt een dwangsom van 1 miljoen euro per week tot een maximum van 5 miljoen. Woord voerder Gunter zegt dat 'alles op al les' wordt gezet om Ureum 8 op tijd operationeel te hebben. zaterdag 2 juni 2018 De redder bleek een man uit VVD-politicus Klaas Dijkhof liet Iemand die een misdrijf pleegt Reageer op pzc.nl Gisteren: Ik heb wel genoeg regen gezien 491 stemmen VLISSINGEN Scheepsbouwer Damen belooft samen met het Zweedse Saab 'de beste boot voor de beste prijs' te bouwen. Damen aast op de order voor nieuwe onderzeeboten die het Rijk wil laten bouwen. De regering moet die onder zeeërs in Nederland laten bouwen. Dat zegt werkgeversvoorzitter Hans de Boer van VNO- NCW in De Telegraaf. Er is een grote kans dat hij zijn zin krijgt, meldt de krant. DOEL Het kan nog 'weken of zelfs maanden' duren voor bekend is wat de precieze oorzaak was van het lek in het nucle aire deel van de kerncen trale in Doel eind april. Dat heeft topman Frank Hardeman van nucleaire waakhond FANC ver klaard in de Kamercom missie Nucleaire Veilig heid. De autoriteiten in Zeeland en Noord-Bra bant werden pas dagen later geïnformeerd over het lek. VLISSINGEN Nederlandse zeehavens, waaronder die in Zee land, hebben in 2016 te recht de opdracht gekre gen om vennootschaps belasting te betalen. Dat stelt het Europees Hof van Justitie. De Neder landse zeehavens waren naar het hof gestapt. Ze vonden dat de vennoot schapsbelasting onge lijke concurrentie bete kende met havens in Frankrijk, België en Duitsland. BIJ NADER INZIEN Oplossen knelpunten hoosbuien is duurder De kosten van het op lossen van alle - naar schatting duizend - Zeeuwse knelpunten bij hoosbuien worden ge raamd op 30 miljoen euro. In de krant van gisteren werd, op basis van informatie van Sa menwerking Afvalwa terketen Zeeland (SAZ+), ten onrechte een bedrag van 3 mil joen euro vermeld. De wachtlijsten voor geestelijke gezondheidszorg in Zeeland zijn niet op te lossen met een zak geld, zegt CZ. Belangrijkste pro blemen zijn vacatures en bed den die bezet worden door uit- behandelde mensen. Ondine van der Vleuten Goes - Els Potma, woordvoerder CZ Kunstmestproducent Yara in Sluiskil-Oost dreigt een miljoe nenboete te moeten betalen, als de uitstoot van ureumstof uiter lijk 25 juli niet is verminderd. Harmen van der Werf Sluiskil

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 2