10 De massamoord op de Rohingya in Myanmar zorgt voor een groot vluchtelingendrama. Wat doe je in Nederland met een asielzoeker die zegt dat-ie een Rohingya is, maar dat niet kan bewijzen? ASIELZOEKER TWIJFEL Als ik hier weg moet, waar moet ik dan heen? Naar Bangladesh? 0 k ben geboren in Myanmar H en ik heb mijn land verla- WÊ ten toen ik 3 jaar oud was. H Ik weet niet of ik een fami- H lienaam heb. Ik kan mijn IB naam niet opschrijven, want ik kan niet lezen en schrijven", vertelt Abdul Ali (nu 28) in de zomer van 2016 aan een ambtenaar van de IND (Immigratie- en Naturalisatie dienst). Het staat in de verslagen van zijn verhoren op het aanmeldcentrum in Ter Apel. Abdul behoort, zo vertelt hij, tot de Rohingya, een vervolgde moslimminderheid in Myanmar. De IND-ambtenaar: „Weet u in welke plaats in Myanmar u gewoond heeft?" De IND-ambtenaar: „Met welke reden is uw vader met u en uw broers naar Bangladesh gereisd?" Abdul: „Omdat wij islamieten zijn, hebben de boeddhisten ons aangevallen. Daardoor is mijn moeder overleden. Ik weet niet precies wat er is gebeurd. Toen heeft mijn vader ons meegeno men naar Bangladesh." De IND-ambtenaar: „Wat weet u van Rohingya?" Abdul: „Ze dragen een overhemd, meer weet ik niet, ik was 3 jaar toen ik van mijn familie ben ge scheiden, dit is alles wat het gezin dat me opvoedde me verteld heeft." De IND-ambtenaar: „U vertelt dat uw vader u daar naar een an der gezin heeft gebracht. Bent u geadopteerd?" Abdul: „Ja. Ik weet niet wie ik ben. Ik kan mijn adres niet zelf opge ven. Ik ben bij andere mensen op- bracht bij een pleeggezin, omdat zijn vader niet voor hem kon zorgen. In dat gezin was hij een soort huisslaaf die boodschappen moest doen en gras moest maaien voor de koeien. Hij werd gekleineerd en geslagen met hete, ijzeren stokken. De littekens staan nog op zijn armen. Op zijn 17de, of 18de, ging hij ervandoor. Via een smokkelaar belandde hij in Paki stan. Daar werkte hij drie jaar om de smokkelaars ('maffia') terug te beta len. Daarna in Iran (vijfjaar) het zelfde verhaal. Uiteindelijk reisde hij via Turkije en Griekenland met de grote vluchtelingenstroom mee naar West-Europa. Eind 2015 belandde Abdul in Nederland. „Sindsdien staat zijn leven in een pauzestand", zegt zijn vriend Sean Holland uit Rosmalen. Sean ont moette Abdul toen die laatste vanuit het aanmeldcentrum in Ter Apel naar het tijdelijke azc in Rosmalen was verplaatst. Het was op het hoogte punt van de vluchtelingencrisis. De Brabander ging bij het azc in zijn woonplaats kijken. „Uit interesse. En om wat spullen te brengen." Sean en zijn vriend Denny Roma- nov ontmoetten er Abdul, die een beetje Engels had geleerd. „We had den een klik. We hebben hem thuis bij Denny uitgenodigd. Nu is hij een vriend. Ook nadat hij vanuit Ros malen naar het azc in Weert moest, kwam hij nog steeds op bezoek." Sean en Denny helpen Abdul nu om in Nederland te kunnen blijven. Dat wordt niet makkelijk, want zijn asielaanvraag werd afgewezen door de IND. Die dienst acht het verhaal van Abdul 'ongeloofwaardig'; zo kan hij niet met documenten aantonen dat hij uit Myanmar komt én spreekt hij de taal niet. Abdul ging in beroep. Dat hij geen documenten heeft, klopt, maar daar kan hij niets aan doen, stelt hij. Hij spreekt inderdaad geen Birmees (de taal van Myanmar), maar Bengaals, de taal van Bangla desh. „Ik was 3 toen we zijn ge vlucht." Hoe hij dan überhaupt weet dat hij tot de Rohingya behoort? „Dat heeft mijn pleeggezin me altijd ver teld, ze treiterden me daar ook mee." De rechtbank gaf Abdul gelijk en vond dat de IND haar zaak beter moest onderbouwen. Waarop de IND weer in beroep ging en op 20 april van dit jaar gelijk kreeg bij de Raad van State. Drie dagen later kreeg Abdul een brief van zijn advocaat, waarin stond dat hij was uitgeproce- gegroeid, wat zij tegen mij heb ben gezegd, is wat ik weet. Ik ben hier gekomen als vluchteling en wil hier een nieuwe identiteit krijgen en ik wil hier naar school gaan, zodat ik tenminste mijn naam kan opschrijven en verder kan leven." De verhoren van Abdul beslaan 32 A4'tjes. Maar helderheid over wie hij is scheppen die velletjes niet. Het verhaal van Abdul is een voorbeeld van de moeilijke beslissingen die een Nederlandse asielambtenaar vaak moet nemen. Gelooft hij het schrij nende verhaal en vertrouwt hij de asielzoeker op zijn (in dit geval) bruine ogen? Of wijst hij het verzoek af, wat inhoudt dat hij iemand terug stuurt naar een land waar een massa moord op zijn geloofsgenoten heeft plaatsgevonden? Of naar een illegaal bestaan in Nederland? Littekens Het verhaal van Abdul, volgens Ab dul, in een alinea samengevat. Gebo ren in Myanmar, waar de Rohingya al jarenlang worden onderdrukt en ver volgd door de boeddhistische meer derheid. Na de moord op zijn moeder met zijn vader en broers naar buur land Bangladesh gevlucht, op zijn derde. Daar, na een kort verblijf in een vluchtelingenkamp, onderge- OP DE VLUCHT zaterdag 2 juni 2018 GO Cyril Rosman Rosmalen Abdul: „Nee." Abdul: „Ja." De IND-ambtenaar: „Zijn er do cumenten van uw adoptie?" Abdul: „Nee." De IND-ambtenaar: „Wilt u nog iets toevoegen?" Komt een de IND... -Abdul Ali, asielzoeker De ongeveer 1 mil joen Rohingya- moslims in Myan mar worden al jaren onderdrukt door de landelijke overheid. Duizen den leven al sinds de jaren 80 als vluchteling in Ban gladesh. Nadat Ro- hingya-militanten in augustus 2017 poli tieposten aanvielen, reageerden het leger en boeddhisti sche milities door Rohingya-dorpen plat te branden en de bewoners aan te vallen. Daarbij vie len zeker 6700 doden. Honderd duizenden Rohin gya vluchtten naar Bangladesh.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 10