Dikke hagelstenen vallen uit de lucht. Gelukkig is daar Café Gondrée, na 6 kilometer fietsen. Het café ligt op een historische plek, aan de Pegasus Bridge over het Ka naal van Caen. Een replica van de legen darische brug van 1944. Op de late avond van 5 juni 1944 nam een Britse voor hoede de brug in om de opmars mogelijk te maken van de geallieerde troepen. Die zouden de volgende dag landen op de Normandische stranden. D-Day! In Café Gondrée werden de gewonden verzorgd; vergeelde foto's aan de muren getuigen ervan. De hagelbui is intussen overgegaan in ijsregen die tegen de ramen striemt. Dan maar een espresso. Morsige hangouderen kijken toe. Boei end, een fietser met een espresso. „Kijk die domme Duitser", mompelt een man. Dat een buitenlander zijn Frans kan ver staan, komt niet in hem op. Het traject van 17 kilometer dat langs dit kanaal van de Cöte de Nacre naar Caen leidt, is het eerste deel van La Vélo Francette (LVF). De in juni 2015 ge opende noord-zuid-fietsroute begint in Ouistreham, aan de Kanaalkust, en ein digt 630 kilometer verder bij La Rochelle, aan de Atlantische Oceaan. Het van boven naar beneden doorklieven van Normandië duurt acht dagen. En dat in alle eenzaamheid, een uitda ging. Later op de dag, voorbij Caen, in de vallei van de rivier de Orne, wordt het stiller en stiller. De wereld is ontvolkt. De smalle weg slingert zich langs een boe renhoeve, ezeltjes staren voor zich uit. De natuur dampt, na hagel en regen. Dit is het departement Calvados, waar ze gek zijn op de sterke drank die je krijgt door appelcider tweemaal te destilleren en dan in eikenhouten vaten te bewaren. Halverwege de middag in Thury-Har- court twee glaasjes van dat kostelijke spul achterover slaan, is een passende ode aan 's lands eer, maar niet echt verstandig. De gevolgen moet ik dan maar dragen als een vent. De ober kijkt meewarig naar de gast in zijn dure fietskledij. Is het een gebrek aan voorbereiding? Of is het overmoed? Hoe dan ook, dit is la Suisse Normande, het Normandische Zwitserland, en dat betekent felle klim- metjes van soms 10 procent, kilometers lang. Een e-bike had dit tot een makkie gemaakt, maar een met tassen behangen huurfiets laat zich moeizamer voortstu wen, zeker als de calvados in de man is. Klimmen, dat is negeren: de neiging af te stappen, de overtuiging dat het lichaam dit nimmer te boven komt. Boven kom je namelijk altijd en daarna blijken lijf, leden en longen gewoon intact. In de valleien van de Orne en later de Noireau en de Varenne ruist de stilte voort. Het is als Zuid-Limburg maar dan eindeloos, dag na dag en almaar zonder mensen. Bijna. Een boer zet zijn machine stil en komt de dappere fietser moed in spreken - of misschien is hij blij met de aanspraak. „Mensen trekken weg", zegt hij. „Vooral jongeren. Het is goed, La Vélo Francette. Fietsers uit Nederland zien we graag." Jaagpad Vestingstadjes, gelegen op hoge rotsen en vaak bewaakt door hoekige kastelen, komen voorbij. Clécy, Pont-d'Ouilly, Fiers, Domfront. Er zijn er zoveel in dit land. De Ornais, inwoners van het depar- Stilte Net na Caen wachten de heuvels, je komt er weinig mensen tegen. Moeras NaNiort begint Le Marais- Poitevin, een moerasland. 421 zaterdag 2 juni 2018 WG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 109