14 ZE Oorzaak vallend gesteente NS-station Breda nog steeds niet gevonden We willen hoe dan ook de onderste steen boven hebben zv Komende maandag worden de strips in het ruim honderd meter brede plafond boven de fietsenstal ling aan de centrumzijde opnieuw minutieus onderzocht. Vorig jaar maart kwamen daar enkele exemplaren spontaan van naar beneden wat voor veel com- motie zorgde. Sindsdien hangt er uit voorzorg een net tussen het pla fond en de fietsenstalling. En hoe wel er na die tijd geen nieuwe steenstrips meer naar beneden zeil den, zijn NS en ProRail, de beide ei genaren van het station er nog altijd niet gerust op. „Zo lang niet duide lijk wat er precies is gebeurd, blijft dat net er hangen", stelt NS-woord- voerster Corien Koetsier. Overlappingen Het nieuwe onderzoek moet die duidelijkheid na ruim een jaar ein delijk gaan verschaffen. Maar of dat ook het geval zal zijn? Veel van het onderzoek dat maandag van start gaat, werd vorig jaar ook al gedaan. „Er zijn overlappingen", beaamt Koetsier, „maar we willen hoe dan ook de onderste steen boven heb ben." Deskundigen van buitenaf sug gereerden vorig jaar dat er fouten waren gemaakt bij het verlijmen van de strips. Daarbij zou een lijmsoort zijn ge bruikt die niet bestand is tegen in tense trillingen door bijvoorbeeld voorbijrijdende treinen. Een fout die de afgelopen jaren op meer plaatsen werd gemaakt. Maar noch de NS, noch ProRail, noch de aannemer wilde daar toen op ingaan. Stiekem lijken de partijen zich er al mee verzoend te hebben dat er geen oplossing komt voor het pro bleem van de vallende steenstrips. De architect van het station, voormalig rijksbouwmeester Koen van Velsen, kreeg vorig jaar al de opdracht om in de plaats van het ontsierende net een wat meer es thetischer en permanente 'stenen vanger' te ontwerpen. Temeer om dat het alternatief, het vervangen van de duizenden steenstrips in het plafond een uiterst kostbare in greep is. De NS liet al eerder weten dat dat geen serieuze optie is. Wel zullen alle drie de partijen meebetalen aan de oplossing, zegt Koetsier. „Alle partijen nemen hun verantwoorde lijkheid, ook inzake de betaling." Ontwerp Toch zegt het architectenbureau van Van Velsen desgevraagd nog niet met een ontwerp voor een wat meer esthetischer stenenvanger aan de slag te zijn. „We wachten nog even af." Het station in Breda dat 145 mil joen euro kostte en vanwege de aansluiting van Breda op de hsl werd gebouwd, werd nog geen twee jaar geleden geopend. Vorig jaar werd het gebouw door de branche van architecten nog verkozen tot het 'Beste gebouw van het Jaar.' vrijdag 1 juni 2018 NS en ProRail beginnen maandag een nieuw onderzoek naar de oorzaak van de vallende steenstrips op station Breda, archieffoto saminnavan den bulk Nieuw onderzoek steenstrips Vorig jaar maart mochten reizigers alleen met helm op hun fiets uit de stalling halen, foto edwin wiekens/pix4profs Er komt een nieuw onderzoek naar de oorzaak van de vallende steenstrips op station Breda. Ondertussen heeft de architect opdracht gekregen een perma nente 'stenenvanger' te ontwer pen. Peter Ullenbroeck Breda - Corien Koetsier, NS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 42