14 ZE
Oorzaak vallend gesteente NS-station Breda nog steeds niet gevonden
We willen hoe
dan ook de
onderste steen
boven hebben
zv
Komende maandag worden de
strips in het ruim honderd meter
brede plafond boven de fietsenstal
ling aan de centrumzijde opnieuw
minutieus onderzocht.
Vorig jaar maart kwamen daar
enkele exemplaren spontaan van
naar beneden wat voor veel com-
motie zorgde. Sindsdien hangt er
uit voorzorg een net tussen het pla
fond en de fietsenstalling. En hoe
wel er na die tijd geen nieuwe
steenstrips meer naar beneden zeil
den, zijn NS en ProRail, de beide ei
genaren van het station er nog altijd
niet gerust op. „Zo lang niet duide
lijk wat er precies is gebeurd, blijft
dat net er hangen", stelt NS-woord-
voerster Corien Koetsier.
Overlappingen
Het nieuwe onderzoek moet die
duidelijkheid na ruim een jaar ein
delijk gaan verschaffen. Maar of dat
ook het geval zal zijn? Veel van het
onderzoek dat maandag van start
gaat, werd vorig jaar ook al gedaan.
„Er zijn overlappingen", beaamt
Koetsier, „maar we willen hoe dan
ook de onderste steen boven heb
ben."
Deskundigen van buitenaf sug
gereerden vorig jaar dat er fouten
waren gemaakt bij het verlijmen
van de strips.
Daarbij zou een lijmsoort zijn ge
bruikt die niet bestand is tegen in
tense trillingen door bijvoorbeeld
voorbijrijdende treinen. Een fout
die de afgelopen jaren op meer
plaatsen werd gemaakt.
Maar noch de NS, noch ProRail,
noch de aannemer wilde daar toen
op ingaan.
Stiekem lijken de partijen zich er
al mee verzoend te hebben dat er
geen oplossing komt voor het pro
bleem van de vallende steenstrips.
De architect van het station,
voormalig rijksbouwmeester Koen
van Velsen, kreeg vorig jaar al de
opdracht om in de plaats van het
ontsierende net een wat meer es
thetischer en permanente 'stenen
vanger' te ontwerpen. Temeer om
dat het alternatief, het vervangen
van de duizenden steenstrips in het
plafond een uiterst kostbare in
greep is.
De NS liet al eerder weten dat dat
geen serieuze optie is. Wel zullen
alle drie de partijen meebetalen aan
de oplossing, zegt Koetsier. „Alle
partijen nemen hun verantwoorde
lijkheid, ook inzake de betaling."
Ontwerp
Toch zegt het architectenbureau
van Van Velsen desgevraagd nog
niet met een ontwerp voor een wat
meer esthetischer stenenvanger
aan de slag te zijn. „We wachten
nog even af."
Het station in Breda dat 145 mil
joen euro kostte en vanwege de
aansluiting van Breda op de hsl
werd gebouwd, werd nog geen
twee jaar geleden geopend.
Vorig jaar werd het gebouw door
de branche van architecten nog
verkozen tot het 'Beste gebouw van
het Jaar.'
vrijdag 1 juni 2018
NS en ProRail beginnen maandag een nieuw onderzoek naar de oorzaak van de vallende steenstrips op station Breda, archieffoto saminnavan den bulk
Nieuw onderzoek steenstrips
Vorig jaar maart mochten reizigers alleen met helm op hun fiets
uit de stalling halen, foto edwin wiekens/pix4profs
Er komt een nieuw onderzoek
naar de oorzaak van de vallende
steenstrips op station Breda.
Ondertussen heeft de architect
opdracht gekregen een perma
nente 'stenenvanger' te ontwer
pen.
Peter Ullenbroeck
Breda
- Corien Koetsier, NS