'Reclamevluchten horen hier niet thuis'
Raad meteen
aan de slag
met
onderzoek
3
CRASH RECLAMEVLIEGTUIG
Chris Neidt,
eigenaar van het
vliegtuigje dat
gisteren crashte
op Breda Airport,
zag piloot Hans van
der Linden (62)
voor zijn ogen
crashen. „Ik wist
meteen dat hij geen
schijn van kans
had."
het gebeuren dat de zeer ervaren
piloot Hans van der Linden (62)
uit Goes gisterochtend met zijn
vliegtuig, een Piper Pawnee,
neerstortte bij Breda Airport? Lag
het aan het weer? Bleef de kabel
van zijn reclamedoek ergens ach
ter hangen? Is hij onwel gewor
den? De Onderzoeksraad Voor
Veiligheid (OW) is gisteren aan
de slag gegaan om antwoorden te
krijgen op deze vragen.
Van der Linden was op weg voor
een reclamevlucht van zeker vier
uur en zijn toestel zat vol brand
stof. Dit verklaart de enorme ex
plosie na de crash. Hulpdiensten
van Breda Airport waren binnen
anderhalve minuut op de ramp
plek langs de A58, maar konden
niks meer doen voor de piloot.
Van der Linden vloog in op
dracht van CNE Air Luchtre-
clame, het bedrijf van Roosenda
ler Chris Neidt.
Een ooggetuige, vliegtuigspotter
Ton de Haan uit Delft, zag dat het
vliegtuig niet hoog genoeg
kwam. „Het leek wel of de sleep
kabel bleef hangen. Het vliegtuig
verdween achter het huis en toen
die klap."
Jan Voeten, directeur van Breda
Airport: „Hans was hier vaak te
vinden. Het is heel wrang dat dit
vreselijke ongeluk juist bij hem
moest gebeuren."
Neidt was op Breda Airport
aanwezig om de piloot te
helpen bij het aanhaken
van de reclamesleep aan het vlieg
tuig. „Hans pikte de sleep keurig
op, daar is het niet misgegaan.
Maar daarna zakte het vliegtuig
naar beneden. Hij scheerde nog
net over een huis heen, maar
daarna ging het echt fout. Achter
de bomen is hij neergestort. Met
een flinke explosie, want er zat
heel veel brandstof in de kist.
Daarom wist ik dat het einde
verhaal was. Hij had geen kans",
aldus de verslagen eigenaar van
CNE Air.
Roosendaler Neidt spreekt met
Hans was een graag
geziene gast op onze
luchthaven
ontzag over Van der Linden. „Hij
vloog heel veel voor ons, het was
een commercieel vlieger en had
duizenden vlieguren achter zijn
naam staan. Het vliegtuig zeifis
op 15 mei nog geïnspecteerd en
was in orde. Tja, misschien is
Hans onwel geworden, wie zal het
zeggen? Op het technische vlak
heb ik vanochtend geen gekke
dingen geconstateerd. De Onder
zoeksraad voor Veiligheid onder
zoekt wat er precies is gebeurd,
daar zullen we op moeten wach
ten."
Van der Linden zou een tocht
maken van vier uur, hij was op
weg naar Almere met zijn recla
mevliegtuig. Zes jaar geleden
moest de Goesenaar een noodlan
ding maken bij Den Haag, toen
zijn toestel van achteren werd ge
raakt door een ander vliegtuig.
Daarna was hij nog een paar keer
betrokken bij incidenten, zo
moest hij in 2015 nog een nood
landing maken in Breda vanwege
motorpech. Neidt: „Hans heeft
door prima stuurwerk de kist al
tijd goed aan de grond gekregen.
Nu had hij geen enkele kans."
Volgens de CNE Air-eigenaar
heeft hij het niet eerder in het
tienjarige bestaan van zijn bedrijf
meegemaakt dat een van zijn
mensen verongelukt. „Dit hoop je
nooit mee te maken, een git
zwarte dag. Kijk, wij doen tussen
de 1.500 en 2.000 vluchten per
jaar. Voornamelijk reclamevluch-
ten. Dan kan er weieens iets ge
beuren, maar wie verwacht dit?
Ik ben blij met het uitgebreide
onderzoek, want iedereen wil
weten wat er is gebeurd."
Hans van der Linden haalde
bijna veertig jaar geleden zijn
vliegbrevet. De vlieger uit Goes
was aanvankelijk freelance foto
graaf voor onder meer Algemeen
Dagblad. Hij bood als een van de
eerste fotojournalisten begin ja
ren tachtig kleurenfoto's aan. In
1987 ging hij zich specialiseren in
luchtfotografie en videografie en
richtte daarbij zijn eigen bedrijf
Aerolin op.
Voor CNE Air Luchtreclame
vloog hij zowel vanaf vliegveld
Midden-Zeeland als Breda Air
port.
„Hij was een graag geziene
man op onze luchthaven. Zeer
toegankelijk en altijd bereid om
anderen de fijne kneepjes van het
vak bij te brengen", zegt luchtha-
venmeester Jan Voeten.
OMWONENDEN
vrijdag 1 juni 2018
GO
'Hans had geen schijn van kans'
Sanne Schelfaut
Wim van den Broek
Bosschenhoofd
BOSSCHENHOOFD Hoe kon
-Jan Voeten, havenmeester
Breda Airport
Het uitgebrande wrak van het vliegtuigje ligt in een berm vlak bij het vliegveld, foto ferry roovers/maricmedia
De omgekomen piloot Hans
van der Linden (62) behaalde
veertig jaar geleden zijn vlieg
brevet en vloog veel met recla
mevliegtuigjes.
De omwonenden van Breda Airport zijn ge
schrokken van de crash. Ze pleiten al langer
voor het stoppen van reclamevluchten. „Ze
horen niet op dit vliegveld thuis."
Wim van den Broek
Bosschenhoofd
Elske Baaijens, woont aan de Roosendaalse-
baan, niet ver van het vliegveld vandaan. Via
eerst de Commissie 28 en later de Belangen
groep Omwonenden Seppe strijdt zij al jaren
voor een veiliger luchthaven bij Bosschenhoofd.
„Triest natuurlijk voor direct betrokkene en met
zo'n tragische afloop."
Ze oordeelt niet over het incident of mogelijke
oorzaken van de crash. „Ik was thuis, maar
kwam er pas later achter. De brandweer van
het vliegveld zelf is er waarschijnlijk zonder si
renes naar toe gereden."
Vanuit de belangengroep is al vaker gewezen
op de gevaren van reclamevliegen vanaf Seppe.
„Wij vinden dat het op dit vliegveld niet thuis
hoort. Bij oefenen duurt het soms wel zes keer
voor een piloot zijn sleep meepikt en steeds zie
je zo'n toestel rare capriolen maken. Met de
aanleg van bedrijvenpark Seppe vestigde zich
het luchtreclamebedrijf. Daarna is het aantal re
clamevluchten snel toegenomen, maar dat
geldt ook voor de helikopterbewegingen. De
mooiste tijd bewaren wij als buurtbewoners aan
het grasbaantje."
Baaijens wijst daarbij ook nog op de twee hui
zen, die nog steeds op de kop van het vliegveld
staan. „Met de huidige status van Breda Airport
kunnen die daar onmogelijk blijven staan."