'Reclamevluchten horen hier niet thuis' Raad meteen aan de slag met onderzoek 3 CRASH RECLAMEVLIEGTUIG Chris Neidt, eigenaar van het vliegtuigje dat gisteren crashte op Breda Airport, zag piloot Hans van der Linden (62) voor zijn ogen crashen. „Ik wist meteen dat hij geen schijn van kans had." het gebeuren dat de zeer ervaren piloot Hans van der Linden (62) uit Goes gisterochtend met zijn vliegtuig, een Piper Pawnee, neerstortte bij Breda Airport? Lag het aan het weer? Bleef de kabel van zijn reclamedoek ergens ach ter hangen? Is hij onwel gewor den? De Onderzoeksraad Voor Veiligheid (OW) is gisteren aan de slag gegaan om antwoorden te krijgen op deze vragen. Van der Linden was op weg voor een reclamevlucht van zeker vier uur en zijn toestel zat vol brand stof. Dit verklaart de enorme ex plosie na de crash. Hulpdiensten van Breda Airport waren binnen anderhalve minuut op de ramp plek langs de A58, maar konden niks meer doen voor de piloot. Van der Linden vloog in op dracht van CNE Air Luchtre- clame, het bedrijf van Roosenda ler Chris Neidt. Een ooggetuige, vliegtuigspotter Ton de Haan uit Delft, zag dat het vliegtuig niet hoog genoeg kwam. „Het leek wel of de sleep kabel bleef hangen. Het vliegtuig verdween achter het huis en toen die klap." Jan Voeten, directeur van Breda Airport: „Hans was hier vaak te vinden. Het is heel wrang dat dit vreselijke ongeluk juist bij hem moest gebeuren." Neidt was op Breda Airport aanwezig om de piloot te helpen bij het aanhaken van de reclamesleep aan het vlieg tuig. „Hans pikte de sleep keurig op, daar is het niet misgegaan. Maar daarna zakte het vliegtuig naar beneden. Hij scheerde nog net over een huis heen, maar daarna ging het echt fout. Achter de bomen is hij neergestort. Met een flinke explosie, want er zat heel veel brandstof in de kist. Daarom wist ik dat het einde verhaal was. Hij had geen kans", aldus de verslagen eigenaar van CNE Air. Roosendaler Neidt spreekt met Hans was een graag geziene gast op onze luchthaven ontzag over Van der Linden. „Hij vloog heel veel voor ons, het was een commercieel vlieger en had duizenden vlieguren achter zijn naam staan. Het vliegtuig zeifis op 15 mei nog geïnspecteerd en was in orde. Tja, misschien is Hans onwel geworden, wie zal het zeggen? Op het technische vlak heb ik vanochtend geen gekke dingen geconstateerd. De Onder zoeksraad voor Veiligheid onder zoekt wat er precies is gebeurd, daar zullen we op moeten wach ten." Van der Linden zou een tocht maken van vier uur, hij was op weg naar Almere met zijn recla mevliegtuig. Zes jaar geleden moest de Goesenaar een noodlan ding maken bij Den Haag, toen zijn toestel van achteren werd ge raakt door een ander vliegtuig. Daarna was hij nog een paar keer betrokken bij incidenten, zo moest hij in 2015 nog een nood landing maken in Breda vanwege motorpech. Neidt: „Hans heeft door prima stuurwerk de kist al tijd goed aan de grond gekregen. Nu had hij geen enkele kans." Volgens de CNE Air-eigenaar heeft hij het niet eerder in het tienjarige bestaan van zijn bedrijf meegemaakt dat een van zijn mensen verongelukt. „Dit hoop je nooit mee te maken, een git zwarte dag. Kijk, wij doen tussen de 1.500 en 2.000 vluchten per jaar. Voornamelijk reclamevluch- ten. Dan kan er weieens iets ge beuren, maar wie verwacht dit? Ik ben blij met het uitgebreide onderzoek, want iedereen wil weten wat er is gebeurd." Hans van der Linden haalde bijna veertig jaar geleden zijn vliegbrevet. De vlieger uit Goes was aanvankelijk freelance foto graaf voor onder meer Algemeen Dagblad. Hij bood als een van de eerste fotojournalisten begin ja ren tachtig kleurenfoto's aan. In 1987 ging hij zich specialiseren in luchtfotografie en videografie en richtte daarbij zijn eigen bedrijf Aerolin op. Voor CNE Air Luchtreclame vloog hij zowel vanaf vliegveld Midden-Zeeland als Breda Air port. „Hij was een graag geziene man op onze luchthaven. Zeer toegankelijk en altijd bereid om anderen de fijne kneepjes van het vak bij te brengen", zegt luchtha- venmeester Jan Voeten. OMWONENDEN vrijdag 1 juni 2018 GO 'Hans had geen schijn van kans' Sanne Schelfaut Wim van den Broek Bosschenhoofd BOSSCHENHOOFD Hoe kon -Jan Voeten, havenmeester Breda Airport Het uitgebrande wrak van het vliegtuigje ligt in een berm vlak bij het vliegveld, foto ferry roovers/maricmedia De omgekomen piloot Hans van der Linden (62) behaalde veertig jaar geleden zijn vlieg brevet en vloog veel met recla mevliegtuigjes. De omwonenden van Breda Airport zijn ge schrokken van de crash. Ze pleiten al langer voor het stoppen van reclamevluchten. „Ze horen niet op dit vliegveld thuis." Wim van den Broek Bosschenhoofd Elske Baaijens, woont aan de Roosendaalse- baan, niet ver van het vliegveld vandaan. Via eerst de Commissie 28 en later de Belangen groep Omwonenden Seppe strijdt zij al jaren voor een veiliger luchthaven bij Bosschenhoofd. „Triest natuurlijk voor direct betrokkene en met zo'n tragische afloop." Ze oordeelt niet over het incident of mogelijke oorzaken van de crash. „Ik was thuis, maar kwam er pas later achter. De brandweer van het vliegveld zelf is er waarschijnlijk zonder si renes naar toe gereden." Vanuit de belangengroep is al vaker gewezen op de gevaren van reclamevliegen vanaf Seppe. „Wij vinden dat het op dit vliegveld niet thuis hoort. Bij oefenen duurt het soms wel zes keer voor een piloot zijn sleep meepikt en steeds zie je zo'n toestel rare capriolen maken. Met de aanleg van bedrijvenpark Seppe vestigde zich het luchtreclamebedrijf. Daarna is het aantal re clamevluchten snel toegenomen, maar dat geldt ook voor de helikopterbewegingen. De mooiste tijd bewaren wij als buurtbewoners aan het grasbaantje." Baaijens wijst daarbij ook nog op de twee hui zen, die nog steeds op de kop van het vliegveld staan. „Met de huidige status van Breda Airport kunnen die daar onmogelijk blijven staan."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 3