WIM HOFMAN In de nacht Variatie en kwaliteit bij Scaldis 11 ■M ZIB koopt deel Center Parcs www.jan-gbm.nl Soms kun je hier in de nacht, tot schrik van de buren, in de buurt van ons huis het opvallende licht zien van een zaklantaarn. Het schijnt heen en weer over tegels en stenen en bloempotten en hosta's en dahlia's en gieters. Het betekent dat ik weer eens op jacht ben naar slakken. Ik zoek voornamelijk de naaktslakken, zo ge noemd omdat ze geen huis op hun rug dra gen. Niet omdat ze geen kleding hebben. Wonderlijke dieren, die slakken. Ze wor den ingedeeld bij de buikpotigen. Niet dat ze poten hebben: ze hebben enkel maar een kruipzool die over zelfgemaakt slijm glijdt. Ze gaan niet hard, slakken. Mijn zoon en ik hebben wel eens huisjesslakwedstrijden ge daan. Gemiddeld gingen de diertjes maar zo'n vijf, zes centimeter per minuut. Meestal hielden ze er maar mee op. Ze wa ren liever thuis. Slakken drogen snel uit en daarom komen ze vooral tevoorschijn als de grond wat vochtig is en de zon niet schijnt. In de nacht dus. Er zitten hier zeker drie of vier soorten naaktslakken. Je hebt van die kleine roze, die op minuscule lulletjes lijken. Andere zijn zwart als drop waarop gesabbeld is. De tijgerslakken zijn het grootst. Ik verzamel ze allemaal. Ooit heb ik op een avond in korte tijd 170 .-15. X'CfCMckZV RACtE bruine naaktslakken opgeraapt. Dat was wel een record. Het was niet hier. Ze kwamen in drommen van een gras dat niet. Op de drempel werd een grens ge trokken met tafelzout. Van zout moeten ze niets hebben. De 170 slakken heb ik wegge- hellinkje af naar een terras bij een huis. Daar bracht, wilden ze zelfs naar binnen, al mochten ze Ik heb vriendelijk en in alle tevredenheid afscheid van hen genomen. Treurig was dat afscheid niet. Volgens mij hadden die slak ken trouwens met z'n allen onderling grote lol. Slakken zijn hermafrodiet. VLISSINGEN Investeerder Zee land Investments Beheer (ZIB) van oud Roompot-directeur Henk van Koeveringe zet een fonds op om een deel van Center Parcs Zand- voort aan te kopen en op te knap pen. Het gaat om een kapitaalinjec tie van 66 miljoen euro. ZIB wil 120 vakantiewoningen, het strandhotel en alle voorzienin gen aanpakken. Particulieren kun nen vanaf een relatief klein bedrag deelnemen. „Door de lage spaar- rente zoeken mensen naar andere manieren om hun geld veilig te in vesteren met een goed rende ment", legt Nathalie Oosterlinck van ZIB uit. Het Scaldis Kamermuziek festival blijft verrassen. Woensdagmiddag werd voor de jeugd een optreden ingelast. De jeugd kon ongedwongen luisteren en leerde spelenderwijs in korte tijd veel over muziek. Het avondconcert was zo goed als uitverkocht en bood veel variatie. Kwaliteit is verzekerd met deze topmusici, maar het is bewonde renswaardig dat deze jonge men sen (tussen 22 en 32 jaar) telkens in een andere opstelling musiceren. De muziekkeuze gaat van klas siek tot muziek uit de 20ste eeuw, met het hoofdaccent op romanti sche composities. Elk programma biedt veel variatie. Deze keer van Mozart tot en met Prokofjev in de bezetting van solo, duo en kwar tet. Maria Milstein (viool) en Anna den Herder (altviool) speelden het duo nr. 1 van Mozart, een werk waarin de instrumenten een ge lijkwaardige partij hebben. De twee strijkers vormden een uitge balanceerd duo. De samenklank was vol en mooi en wat frasering en dynamiek betreft zaten de da mes op dezelfde golflengte. Het werk is eigenlijk één lang duet, he lemaal in de stijl van de operacom ponist Mozart. Het was de derde keer dat ik Ella van Poucke de Cellosonate in C op. 119 van Sergej Prokofjev hoorde spelen. Deze keer benam het me de adem. Ella voegt telkens iets toe en deze keer begeleidde pianiste Nathalia Milstein haar. De vertol king van deze niet gemakkelijke sonate, was dramatisch sterk en enkele keren emotioneel diep gaand. Technisch klopte alles, alle effecten kwamen over en de frase waarin met sourdine gespeeld werd was indrukwekkend mooi. Nathalia Milstein speelde vijf van de acht Fantasiestücke voor piano solo van Robert Schumann. Zij heeft een mooi, doch krachtig toucher en speelde emotioneel en gepassioneerd. Een geweldige pia niste. Het wisselvallige karakter van deze pianocyclus kwam goed over, vooral de onstuimige passa ges. De poëtische delen hadden wat mij betreft iets genuanceerder vertolkt mogen worden. Mathieu van Bellen heeft voor de lustrumeditie van zijn festival gekozen voor jeugdwerken van Dvorak. Het eerste pianokwartet is grillig van vorm en het openings- deel nogal fragmentarisch. Maar zowel het rusteloze als het lyrische in de muziek werden goed onder streept. Het was een perfecte de monstratie van verschillende speeltechnieken en het samenspel tussen Mathieu, Daniël Palmizio, Ori en Omri Epstein is prachtig in balans. Pianist Omri Epstein sti muleert en leidt de afwisselende sferen speels in. Het Andantino, met vijf heel afwisselende varia ties op een expressief thema, werd met veel kleurnuances vertolkt, hierdoor kwam de opbouw en de vorm goed uit. In de Finale was de latere Dvorak al te herkennen, met zijn voorkeur voor Boheemse dan sen, schokkende tempowisselin gen, syncopen, vurige muziek en het juiste vleugje humor. Kunstgras? VRAAG NAAR ONZE PRIJZEN! Kijk voor inspiratie op onze website Jan... en Grondwerk, Bestrating en Tuinaanleg Alles naar uw wens! vrijdag 1 juni 2018 WA De wereld van Wim Hofman, schrijver/illustrator y^SStt V. <r$?*--••• 1'.' ^i. T W'M OfX* v Jeanette Vergouwen Recensie A Met het 1ste kwartet van Brahms werd het concert in Groede af gesloten. FOTOJOHNBOSCH Scaldis Kamermuziekfestival: Werken van Mozart, Prokofjev, Schumann en Dvorak. Door The Busch Trio e.a. Gehoord woensdag in de Grote Kerk in Groede. Jan de Visser Koudekerkseweg 165 Middelburg Telefoon: 06 51 103 083

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 39