KIEK TOETJE Openbaar onderwijs, met ruimte voor religie 10 ZE Monnikenwerk Vorige week was er gedoe over de fusie van scholen voor voortgezet onder wijs in Zeeuws-Vlaande- ren. Volgens de landelijke vereni ging van openbare schoolbesturen VOS/ABB wordt er getornd aan een grondwettelijk recht op open baar voortgezet onderwijs. De nieuwe organisatie waarin alle scholen voor voortgezet onderwijs in Zeeuws-Vlaanderen samen gaan, krijgt een protestants-chris- telijk/rooms-katholiek tintje en De Rede als openbare school ver liest haar identiteit, dacht men. Het leidde tot reacties en bespre king van de problematiek in de ge meenteraad van Terneuzen. Voor mij ligt een congresuitgave met de titel Pluriformiteit is een ma niervan leren uit 2008 en opgesteld door de Vereniging voor Openbaar Onderwijs. Verschillende weten schappers hebben zich verdiept in de betekenis van levensbeschou welijk onderwijs in de pluriforme samenleving. De angst voor het wegvagen van openbaar onder wijs - zo zou ook VOS/ABB uit deze publicatie moeten weten - is niet aan de orde. In deze fusie ligt juist de mogelijkheid tot vervol making van voortgezet openbaar onderwijs zoals dat ooit is be doeld. Openbaar onderwijs zoals dat een eeuw geleden werd voor gestaan, was onderwijs met Onderwijs waarbij iedere 'religieuze richting' in zijn eigen hokje blijft zitten, is niet meer van deze tijd ruimte voor religie, we lijken dat alleen vergeten te zijn. Het onderzoek heeft als doel te kijken naar de inrichting van het onderwijs in Nederland, in de toe komst. De conclusie is helder: on derwijs waarbij iedere 'religieuze richting' in zijn eigen hokje blijft zitten, is niet meer van deze tijd, maar een idee uit 1917 en artikel 23 in de Nederlandse grondwet over vrijheid van onderwijs. Vrijheid van onderwijs heeft geleid tot een georganiseerde segmentering van het onderwijs: protestanten op protestantse scholen en katholie ken op katholieke scholen. In het document uit 2008 wordt een visi oen geschetst waarbij scholen zich niet meer onderscheiden als open bare en bijzondere scholen: Tedere school geeft aandacht aan door ou ders gewenste godsdienst of le vensbeschouwing. Elke leerling kan deze lessen volgen. Daardoor en door de omgang met elkaar krijgen leerlingen begrip en res pect voor elkaar. Op deze manier wordt écht gewerkt aan een pluri forme samenstelling van de schoolbevolking en aan integratie.' Laat jongeren vooral leren over levensbeschouwing in relatie tot burgerschap In een nog ouder boekje dat uit mijn kast viel, Alle onderwijs bij zonder (2002), wordt vanuit chris telijke hoek gesteld dat 'waarden loos' onderwijs niet bestaat. Ook openbaar onderwijs baseert zich op (bijvoorbeeld humanistische) waarden en het bespreken en uit leven daarvan vormt jongeren ook voor de rest van hun leven. Een mens zonder levensbe schouwing lijkt op een roerloos schip. Laat jongeren vooral leren over levensbeschouwing in relatie tot burgerschap - laat hen kennis maken met keuzemogelijkheden en elkaar respectvol op religie be vragen. Het onderwijsmodel zoals dat door de fusie van bijzonder en openbaar voortgezet onderwijs in Zeeuws-Vlaanderen wordt voor gestaan, biedt daar de kans toe. Verkokerd denken over openbaar onderwijs zoals VOS/ABB dat doet, is achterhaald en niet oor spronkelijk. vrijdag 1 juni 2018 foto Lex de Meester Het draaide om eten op Cuisine Machine, het culinaire carnaval in Vlissingen. Er was ook ander vertier: je kon er springen, je kon er draaierig worden. Tegen het vallen van de avond kwam de fotograaf haar tegen, zwevend tegen de Zeeuwse lucht. Voor hem het toetje van het festival. José Baars José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 38