KIEK TOETJE
Openbaar onderwijs, met ruimte voor religie
10 ZE
Monnikenwerk
Vorige week was er gedoe
over de fusie van scholen
voor voortgezet onder
wijs in Zeeuws-Vlaande-
ren. Volgens de landelijke vereni
ging van openbare schoolbesturen
VOS/ABB wordt er getornd aan
een grondwettelijk recht op open
baar voortgezet onderwijs. De
nieuwe organisatie waarin alle
scholen voor voortgezet onderwijs
in Zeeuws-Vlaanderen samen
gaan, krijgt een protestants-chris-
telijk/rooms-katholiek tintje en
De Rede als openbare school ver
liest haar identiteit, dacht men.
Het leidde tot reacties en bespre
king van de problematiek in de ge
meenteraad van Terneuzen.
Voor mij ligt een congresuitgave
met de titel Pluriformiteit is een ma
niervan leren uit 2008 en opgesteld
door de Vereniging voor Openbaar
Onderwijs. Verschillende weten
schappers hebben zich verdiept in
de betekenis van levensbeschou
welijk onderwijs in de pluriforme
samenleving. De angst voor het
wegvagen van openbaar onder
wijs - zo zou ook VOS/ABB uit
deze publicatie moeten weten - is
niet aan de orde. In deze fusie ligt
juist de mogelijkheid tot vervol
making van voortgezet openbaar
onderwijs zoals dat ooit is be
doeld. Openbaar onderwijs zoals
dat een eeuw geleden werd voor
gestaan, was onderwijs met
Onderwijs waarbij
iedere 'religieuze
richting' in zijn eigen
hokje blijft zitten, is
niet meer van deze
tijd
ruimte voor religie, we lijken dat
alleen vergeten te zijn.
Het onderzoek heeft als doel te
kijken naar de inrichting van het
onderwijs in Nederland, in de toe
komst. De conclusie is helder: on
derwijs waarbij iedere 'religieuze
richting' in zijn eigen hokje blijft
zitten, is niet meer van deze tijd,
maar een idee uit 1917 en artikel 23
in de Nederlandse grondwet over
vrijheid van onderwijs. Vrijheid
van onderwijs heeft geleid tot een
georganiseerde segmentering van
het onderwijs: protestanten op
protestantse scholen en katholie
ken op katholieke scholen. In het
document uit 2008 wordt een visi
oen geschetst waarbij scholen zich
niet meer onderscheiden als open
bare en bijzondere scholen: Tedere
school geeft aandacht aan door ou
ders gewenste godsdienst of le
vensbeschouwing. Elke leerling
kan deze lessen volgen. Daardoor
en door de omgang met elkaar
krijgen leerlingen begrip en res
pect voor elkaar. Op deze manier
wordt écht gewerkt aan een pluri
forme samenstelling van de
schoolbevolking en aan integratie.'
Laat jongeren vooral
leren over
levensbeschouwing
in relatie tot
burgerschap
In een nog ouder boekje dat uit
mijn kast viel, Alle onderwijs bij
zonder (2002), wordt vanuit chris
telijke hoek gesteld dat 'waarden
loos' onderwijs niet bestaat. Ook
openbaar onderwijs baseert zich
op (bijvoorbeeld humanistische)
waarden en het bespreken en uit
leven daarvan vormt jongeren ook
voor de rest van hun leven.
Een mens zonder levensbe
schouwing lijkt op een roerloos
schip. Laat jongeren vooral leren
over levensbeschouwing in relatie
tot burgerschap - laat hen kennis
maken met keuzemogelijkheden
en elkaar respectvol op religie be
vragen. Het onderwijsmodel zoals
dat door de fusie van bijzonder en
openbaar voortgezet onderwijs in
Zeeuws-Vlaanderen wordt voor
gestaan, biedt daar de kans toe.
Verkokerd denken over openbaar
onderwijs zoals VOS/ABB dat
doet, is achterhaald en niet oor
spronkelijk.
vrijdag 1 juni 2018
foto Lex de Meester
Het draaide om eten op Cuisine Machine, het culinaire carnaval in Vlissingen. Er was ook ander vertier: je kon er springen, je kon er
draaierig worden. Tegen het vallen van de avond kwam de fotograaf haar tegen, zwevend tegen de Zeeuwse lucht. Voor hem het toetje
van het festival.
José Baars
José Baars schrijft
wekelijks over
religie en kerken in
Zeeland. Kijk voor haar blog
op pzc.nl/monnikenwerk