Michael Caine perfect als gids voor de wilde jaren 60 2001 behoort op grote doek 7 Javier Bardem toont Pablo Escobar in al zijn wreedheid Virginia Vallejo. „Zij zat op de eerste rij toen hij steeds meer macht naar zich toe trok. Hij had zelfs gtote politieke ambities. Zij heeft dat allemaal uitvoerig beschre ven, waardoor de kij ker en de lezer ge tuige zijn van zijn grootheidswaanzin. Hij waande zich on aantastbaar. Dat as pect zit heel sterk in onze film." Maakt Bardem er een gewoonte van om steeds va- andere kant een genadeloos mens die er niet voor terugdeinsde mensen die hem in de weg liepen op een vrese lijke manier te laten doden. Ik heb hem ook door de gewichtstoename tijdens zijn leven beschouwd als een menselijk nijlpaard. Hij walste over alles en iedereen heen." Ook in Loving Pablo zijn daar en kele voorbeelden van. Zo hadden zijn handlangers de originele afschuwe lijke gewoonte om een hond op de rug van een tegenstanders vast te binden en het dier zo hard te slaan dan hij op een gegeven moment zijn tanden zette in de nek van het slacht offer. De reden waarom hij deze keer wel Escobar wilde spelen, was het boek van diens minnares, journaliste LOVING PABLO Ik begrijp wel waarom acteurs Escobar zo graag willen spelen. Hij is een verwerpelijk mens vol tegenstellingen ker met zijn vrouw Cruz voor de camera te staan? Huwelijk Het tweetal was deze maand op het Filmfestival van Cannes ook te zien in het ontvoeringsdrama Everybody Knows. „Het heeft onmiskenbaar voordelen om met je eigen vrouw te werken", constateert Bardem. „Je hebt dezelfde werktijden en bent de hele tijd op dezelfde plaats. Maar Es cobar en Virginia hadden op den duur een gespannen verhouding. Zij zette min of meer zijn ondergang in werking. Penélope en ik hebben ge probeerd om thuis onze rollen van ons af te schudden. Dat is prima ge lukt. Ons huwelijk is nog intact." MyGeneration Eén keer in zijn leven heeft Michael Caine een joint gerookt. Met als resultaat dat de acteur een lachbui kreeg die enkele uren duurde. Sindsdien heeft hij het spul nooit meer aangeraakt. Caine vertelt deze (en nog vele andere anekdotes) in de docu mentaire My Genemtion, waarin de jaren 60 in vooral Londen wor den opgerakeld. De kijker kan zich geen betere gids wensen dan Caine. Hij stond destijds met zijn neus vooraan toen The Beatles en The Rolling Stones voor het eerst van zich lieten horen. Zag de opkomst van de minirok, het succes van het model Twiggy, de maatschappe lijke gevolgen van de rebelse jon gerencultuur en zijn eigen door braak als acteur. De 84-jarige Caine, die ook als producent bij de documentaire My Generation (natuurlijk verwij zend naar het gelijknamige num mer van The Who) betrokken was, haalt vol ironie en een vleugje nostalgie herinneringen op aan deze hectische tijden. Vooral toen zijn moeder voor het eerst een meisje in een minirok zag. „Als je het niet wil verkopen, moet je het niet in de etalage leggen", was haar commentaar. - A.Z. 2001: A Space Odyssey Bepaalde speelfilms mogen alleen op een groot filmdoek bekeken worden. Het meesterlijke science- fiction-epos 2001: A Space Odyssey (1968) van regisseur Stanley Ku brick behoort zeker tot deze cate gorie. Ondanks de haarscherpe blu-raydiscs van de film komt hij het beste tot zijn recht op 70 mm- formaat. De langzaam ronddraai ende ruimteschepen op de maat van klassieke muziek blijven een imponerend gezicht dat een halve eeuw na de première nog steeds niet gedateerd oogt. Deze klassie ker is gelukkig vanaf vandaag weer in een dertigtal bioscopen te zien, ook in 70-mm. Vijftig jaar na dato blijft 2001: A Space Odyssey nog altijd een mys terieuze film over een missie naar Jupiter in een ruimteschip met twee astronauten en een compu ter die beschikt over kunstmatige intelligentie, genaamd HAL. Over de betekenis van de af en toe opduikende monolieten als symbool van de eeuwigheid zijn dikke boekwerken geschreven. Het is een film die meerdere ke ren bekeken kan worden en steeds blijft intrigeren. - A.Z. donderdag 31 mei 2018 GO A Bardem speelt Escobar, 'een familie man die er niet voor terugdeinsde mensen op vreselijke manier te laten doden'. Met echtgenote Penélope Cruz als Escobars minnares Virginia Vallejo. FOTO'S DUTCH FILMWORKS DRAMA Regie: Fernando León de Aranoa. Hoofdrollen: Javier Bardem en Penélope Cruz. Over drugsbaron Pablo Escobar lijkt na de vele tv-series en speelfilms zo langza merhand alles wel verteld te zijn. Toch voegt de Spaanse productie Loving Pablo nog een nieuw perspectief toe aan het leven van de Co lombiaanse drugs gangster. Dit komt vooral door de bron van Loving Pablo-, een biogra fisch boek, geschre ven door journaliste Virginia Vallejo die ja renlang een verhou ding met hem had. Als die nogal lomp eindigt, geeft Vallejo opening van zaken, waarna het einde van het Escobar-impe- rium in gang wordt gezet. Intrigerend in deze film is de vertolking van Oscarwinnaar Javier Bardem. Hij weet het onvoorspel bare gedrag van Es cobar tot in de soms zeer wrede finesses te raken, waardoor zijn vertolking mis schien wel de beste uit de reeks Escobar- verfilmingen is. Min der overtuigend is Penélope Cruz, die nog steeds moeite heeft met Engelsta lige rollen, ook al mag ze haar teksten met een zwaar Spaans accent uitspreken. Regisseur Fernando León de Aranoa koos ervoor om zijn dialo gen soms in het Spaans te laten be ginnen, om daarna in het Engels over te schakelen. Een wei nig gelukkige keuze bij nader inzien. - A.Z. Javier Bardem (49) DOCUMENTAIRE Regie: David Batty. Met onder anderen: Michael Caine, Paul McCartney, Twiggy en Marianne Faithf uil. A Caine kreeg een lachkick van een joint, foto paradiso entertainment SCIENCEFICTION Regie: Stanley Kubrick. Hoofdrollen: Keir Dullea en Gary Lockwood.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 54