Michael Caine perfect als
gids voor de wilde jaren 60
2001 behoort op grote doek
7
Javier Bardem toont
Pablo Escobar
in al zijn wreedheid
Virginia Vallejo. „Zij zat
op de eerste rij toen hij
steeds meer macht
naar zich toe trok.
Hij had zelfs
gtote politieke
ambities. Zij
heeft dat allemaal
uitvoerig beschre
ven, waardoor de kij
ker en de lezer ge
tuige zijn van zijn
grootheidswaanzin.
Hij waande zich on
aantastbaar. Dat as
pect zit heel sterk
in onze film."
Maakt Bardem
er een gewoonte
van om steeds va-
andere kant een genadeloos mens die
er niet voor terugdeinsde mensen die
hem in de weg liepen op een vrese
lijke manier te laten doden. Ik heb
hem ook door de gewichtstoename
tijdens zijn leven beschouwd als een
menselijk nijlpaard. Hij walste over
alles en iedereen heen."
Ook in Loving Pablo zijn daar en
kele voorbeelden van. Zo hadden zijn
handlangers de originele afschuwe
lijke gewoonte om een hond op de
rug van een tegenstanders vast te
binden en het dier zo hard te slaan
dan hij op een gegeven moment zijn
tanden zette in de nek van het slacht
offer.
De reden waarom hij deze keer wel
Escobar wilde spelen, was het boek
van diens minnares, journaliste
LOVING PABLO
Ik begrijp wel waarom
acteurs Escobar zo
graag willen spelen.
Hij is een verwerpelijk
mens vol
tegenstellingen
ker met zijn vrouw
Cruz voor de camera te
staan?
Huwelijk
Het tweetal was deze maand op het
Filmfestival van Cannes ook te zien
in het ontvoeringsdrama Everybody
Knows. „Het heeft onmiskenbaar
voordelen om met je eigen vrouw te
werken", constateert Bardem. „Je
hebt dezelfde werktijden en bent de
hele tijd op dezelfde plaats. Maar Es
cobar en Virginia hadden op den
duur een gespannen verhouding. Zij
zette min of meer zijn ondergang in
werking. Penélope en ik hebben ge
probeerd om thuis onze rollen van
ons af te schudden. Dat is prima ge
lukt. Ons huwelijk is nog intact."
MyGeneration
Eén keer in zijn leven heeft
Michael Caine een joint gerookt.
Met als resultaat dat de acteur een
lachbui kreeg die enkele uren
duurde. Sindsdien heeft hij het
spul nooit meer aangeraakt.
Caine vertelt deze (en nog vele
andere anekdotes) in de docu
mentaire My Genemtion, waarin
de jaren 60 in vooral Londen wor
den opgerakeld. De kijker kan
zich geen betere gids wensen dan
Caine.
Hij stond destijds met zijn neus
vooraan toen The Beatles en The
Rolling Stones voor het eerst van
zich lieten horen. Zag de opkomst
van de minirok, het succes van het
model Twiggy, de maatschappe
lijke gevolgen van de rebelse jon
gerencultuur en zijn eigen door
braak als acteur.
De 84-jarige Caine, die ook als
producent bij de documentaire
My Generation (natuurlijk verwij
zend naar het gelijknamige num
mer van The Who) betrokken was,
haalt vol ironie en een vleugje
nostalgie herinneringen op aan
deze hectische tijden. Vooral toen
zijn moeder voor het eerst een
meisje in een minirok zag. „Als je
het niet wil verkopen, moet je het
niet in de etalage leggen", was
haar commentaar. - A.Z.
2001: A Space Odyssey
Bepaalde speelfilms mogen alleen
op een groot filmdoek bekeken
worden. Het meesterlijke science-
fiction-epos 2001: A Space Odyssey
(1968) van regisseur Stanley Ku
brick behoort zeker tot deze cate
gorie. Ondanks de haarscherpe
blu-raydiscs van de film komt hij
het beste tot zijn recht op 70 mm-
formaat. De langzaam ronddraai
ende ruimteschepen op de maat
van klassieke muziek blijven een
imponerend gezicht dat een halve
eeuw na de première nog steeds
niet gedateerd oogt. Deze klassie
ker is gelukkig vanaf vandaag
weer in een dertigtal bioscopen te
zien, ook in 70-mm.
Vijftig jaar na dato blijft 2001: A
Space Odyssey nog altijd een mys
terieuze film over een missie naar
Jupiter in een ruimteschip met
twee astronauten en een compu
ter die beschikt over kunstmatige
intelligentie, genaamd HAL.
Over de betekenis van de af en
toe opduikende monolieten als
symbool van de eeuwigheid zijn
dikke boekwerken geschreven.
Het is een film die meerdere ke
ren bekeken kan worden en
steeds blijft intrigeren. - A.Z.
donderdag 31 mei 2018
GO
A Bardem speelt
Escobar, 'een familie
man die er niet voor
terugdeinsde mensen
op vreselijke manier
te laten doden'.
Met echtgenote
Penélope Cruz als
Escobars minnares
Virginia Vallejo.
FOTO'S DUTCH FILMWORKS
DRAMA
Regie: Fernando
León de Aranoa.
Hoofdrollen: Javier
Bardem en Penélope
Cruz.
Over drugsbaron
Pablo Escobar lijkt na
de vele tv-series en
speelfilms zo langza
merhand alles wel
verteld te zijn. Toch
voegt de Spaanse
productie Loving
Pablo nog een nieuw
perspectief toe aan
het leven van de Co
lombiaanse drugs
gangster.
Dit komt vooral door
de bron van Loving
Pablo-, een biogra
fisch boek, geschre
ven door journaliste
Virginia Vallejo die ja
renlang een verhou
ding met hem had.
Als die nogal lomp
eindigt, geeft Vallejo
opening van zaken,
waarna het einde van
het Escobar-impe-
rium in gang wordt
gezet.
Intrigerend in deze
film is de vertolking
van Oscarwinnaar
Javier Bardem. Hij
weet het onvoorspel
bare gedrag van Es
cobar tot in de soms
zeer wrede finesses
te raken, waardoor
zijn vertolking mis
schien wel de beste
uit de reeks Escobar-
verfilmingen is. Min
der overtuigend is
Penélope Cruz, die
nog steeds moeite
heeft met Engelsta
lige rollen, ook al mag
ze haar teksten met
een zwaar Spaans
accent uitspreken.
Regisseur Fernando
León de Aranoa koos
ervoor om zijn dialo
gen soms in het
Spaans te laten be
ginnen, om daarna in
het Engels over te
schakelen. Een wei
nig gelukkige keuze
bij nader inzien.
- A.Z.
Javier Bardem (49)
DOCUMENTAIRE
Regie: David Batty. Met onder
anderen: Michael Caine, Paul
McCartney, Twiggy en Marianne
Faithf uil.
A Caine kreeg een lachkick van
een joint, foto paradiso entertainment
SCIENCEFICTION
Regie: Stanley Kubrick.
Hoofdrollen: Keir Dullea en
Gary Lockwood.