'Dat slaapmutsje was geen oplossing'
Antwerpen blijft blusboten betalen
Internationale steun
voor pulskorvisserij
3
Je hebt weer geweldig liggen
snurken vannacht." „Nou,
jij ook. Heb je het niet ge
merkt, ik heb je nog een por gege
ven!" Jarenlang was dit een nor
male ochtendconversatie voor
Rita Haverbeke (6o) uit IJzen-
dijke en haar man Wim.
Tot vorig jaar februari. Rita:
„Toen werd bij mij het apneusyn-
droom vastgesteld, 's Morgens
werd ik doodmoe wakker. Dat
kwam dus omdat ik 's nachts
stopte met ademhalen. Dat gaat
ongemerkt. Mijn man en ik zijn
allebei geweldige snurkers. We
hielden elkaar wakker. Hij zag dat
ik steeds ophield met ademen, ik
zag het van hem. Op een gegeven
moment zijn we samen naar de
dokter gegaan en die stuurde ons
naar de longarts. Thuis moesten
we een formulier invullen met
onze slaapgewoontes en daarna
een nachtje voor onderzoek in
het Slaapcentrum. Ik werd aange
sloten op bewakingsapparatuur,
overal sensoren: op de zijkant van
je onderbenen, op je hoofd, bij
het hart, wel twintig, dertig plak-
kertjes. Ik legde mijn hoofdkus
sen neer en ging, net als thuis,
voor het slapen nog even breien
en puzzelen. Voor het slapen
gaan nam ik twee wijntjes, zoals
ik gewend was. Nu weet ik dat
het beter is dat niet te
doen. Het helpt niet echt bij
het slapen en voor je het weet
drink je te veel. Dat slaapmutsje
is niet echt de oplossing."
Naast haar bed staat nu een
CPAP: een apparaat met een slang
en een masker, dat ze opdoet voor
het slapengaan. Het zorgt voor
een geringe overdruk, die haar
luchtwegen vrij houdt. „Die van
mijn man is groter, omdat hij een
gro
tere neus
heeft. Het is
voor ons allebei een uitkomst ge
bleken. Bij het laatste onderzoek
was ik nog maar zes keer per
nacht bijna wakker. Ik heb weer
energie! Achteraf gezien hadden
we jaren geleden al op het idee
moeten komen om hiermee naar
de huisarts te gaan."
Voorafhad een Vlaamse journalist
gevraagd waarom het Antwerps
havenbedrijf de betaling voortzet.
Hoezo geld aan Nederland ge
ven? „Uit goed nabuurschap",
luidde Van Peels reactie.
Hoe anders zag het er in 2010 uit,
toen Antwerpen op het punt
stond voor het eerst mee te betalen
aan de bluscapaciteit op de Wes-
terschelde. Staatssecretaris Henk
Bleker wilde tot ontsteltenis van
Vlaanderen en Antwerpen de ont-
poldering van de Hedwigepolder
herroepen. Van Peel dreigde niet te
tekenen. „En nog straffer", zei hij
in Terneuzen, „we dreigden zelfs
Zeeuwse mosselen te boycotten."
Sinds 2010 wordt
geoefend met
blusboten op de
Westerschelde
Het is wat betreft de overeen
komst over bluscapaciteit op de
Westerschelde goed gekomen.
Gistermiddag was het moment
om het convenant tussen het Ant
werps havenbedrijf en de Veilig
heidsregio Zeeland (VRZ) met
vier jaar te verlengen. Onder dit
stuk ligt een samenwerkingsover
eenkomst met de sleepbedrijven
Multraship en KotugSmit die drie
blusboten permanent beschikbaar
houden.
Sal Cracau, directeur meldka
mer VRZ, vertelde dat dit jaarlijks
120.000 euro kost, waarvan Ant
werpen 40.000 euro betaalt. Met
een druk op de knop moeten de
blusboten beschikbaar zijn. „Het
lijkt veel geld", aldus Cracau,
„maar het zou onbetaalbaar zijn
als wij als VRZ zelf blusboten zou
den moeten hebben."
Sinds 2010 is met de blusboten
geoefend. Tot echte inzetten is het
tot nu toe niet gekomen. „Een
goed teken", volgens VRZ-voor
zitter Jan Lonink.
VLISSINGEN Internationale vis
serijbiologen, verenigd in Interna
tional Council for the Exploration
of the Sea (ICES), hebben vastge
steld dat de pulskorvisserij beter
voor het onderwatermilieu is dan
de traditionele boomkorvisserij.
Steun
Dit blijkt uit een onderzoek dat gis
teren is gepubliceerd. Het rapport
is een steun in de rug van de ruim
tachtig Nederlandse vissers die met
elektrisch vistuig werken.
De onderzoeksresultaten komen
overeen met eerdere bevindingen.
De zeebodem wordt met de puls-
kor minder aangetast dan met de
zwaardere, traditionele boomkor.
De bijvangst van kleine, onder
maatse vis is ook kleiner.
Het ministerie van Landbouw,
Natuur en Voedselkwaliteit kan het
onderzoek goed gebruiken in de
nog binnen Europa lopende dis
cussie. Een totaalverbod waartoe
het Europees Parlement begin dit
jaar besloot, blijft desondanks als
een Zwaard van Damocles boven
de vloot hangen.
De introductie van pulskorvisse
rij, waarmee tot de helft brandstof
wordt bespaard, was de reddings
boei voor veel Nederlandse vissers.
Dat is nog steeds zo, zeker nu de
gasolieprijs voor vissers weer flink
is gestegen, tot 54 eurocent per li
ter.
donderdag 31 mei 2018
vallen moeilijk in slaap
„Een CPAP is voor mijn man en mij een uitkomst gebleken", aldus Rita Haverbeke. fotos boaz timmermans
Het Gemeentelijk Havenbedrijf
Antwerpen blijft meebetalen
aan de veiligheid op de Wester-
schelde. Havenschepen Mare
Van Peel was gistermiddag in
Terneuzen om dat opnieuw vast
te leggen.
Terneuzen