bij mijn jc. kroost! Blaudzun kind aan huis op Vestrock Slaapapneu sloopt je Defecten kondigen zich aan en maken tijdige reparatie mogelijk Walcheren snurkers Rita Haverbeke en haar man zijn geweldige ZIERIKZEE - Het is de natuur ver sus mens en machine op de Grachtweg in Zierikzee. Een zwa- nenkoppel beschermt met gevaar voor eigen leven de vijf kuikens in z'n kielzog. Fietsers die nietsver moedend te dichtbij komen, wor den belaagd. En voor auto en bus schrikken de dieren evenmin te rug. Ze blazen en pikken heldhaf tig van zich af. Twee jaar ge leden hield het mannetje de omgeving ook al in bedwang en dwong sommige auto's het veld te ruimen, met de nodige lakschade als ge volg. Een zwaan geldt als be schermde dier soort. Wie de wa tervogel iets aan doet, is strafbaar. Deze sensoren meten continu stroomgebruik, trillingen en warmte. Prorail kan door heel veel data te vergaren en te analyseren in veel gevallen voorspellen of een wissel gaat uitvallen. Een monteur kan daardoor al ter plaatse zijn - op een tijd dat het treinverkeer er geen last van heeft - om uit voorzorg een onderdeel te vervangen. Die aanpak blijkt heel effectief, zal topman Pier Eringa deze och tend vertellen bij de presentatie van de jaarcijfers 2017. „De afgelopen ja ren hebben we al geëxperimen teerd met het digitaliseren van het spoor. We zijn begonnen rondom Utrecht. Daar hebben we op vijftig wissels hightechsensoren geplakt. De resultaten zijn veelbelovend. Er rijden meer treinen op tijd omdat wij wisselstoringen hebben kun nen voorkomen door preventieve Minder storingen reparaties 's nachts. Het aantal technische storingen is de afgelo pen jaren met 20 procent gedaald", zegt Eringa. Het percentage treinen dat op tijd rijdt, steeg door de sensortechniek met 3 procent tot 92,9 procent. Op het spoor zijn circa 7000 wissels en 12.000 seinen. Het aantal wisselsto ringen is de afgelopen vijfjaar ge daald van 1248 naar 928. Het aantal storingen aan het detectiesysteem daalde van 797 naar 677 en van sei nen van 250 naar 156. Elke storing zorgt gemiddeld voor een uur ver traging. „Het verder terugdringen van verstoringen en spoedrepara- ties wordt steeds belangrijker. Een kleine storing heeft, omdat er steeds meer treinen rijden, een steeds groter effect. Waar een inci dent voorheen effect had op een paar treinen, is door de drukte op het spoor de kans op filevorming een stuk groter", zegt Eringa. De techniek is bovendien veel be taalbaarder dan vroeger. „Sensoren zijn nu draadloos en kunnen we eenvoudig op wissels, bovenleiding en andere vitale onderdelen plak ken. We hoeven geen dure kabels meer te trekken of het treinverkeer stil te leggen om sensoren te instal leren". Bij een grote groep wissels is nu 80 procent van de storingen te voorspellen.P6 Nieuwsmedia P*JL ZEELAND2 FOTO'S DIRK-JAN GJELTEMA Wég II Trein vaker op tijd door sensoren Spoorbeheerder Prorail heeft de afgelopen jaren storingen aan wissels, overwegen, seinen en detectiesystemen met bijna een kwart teruggebracht door ge bruik te maken van hightechsen soren. Daardoor rijden treinen vaker op tijd en vallen ze minder vaak uit. Ton Voermans Utrecht Aantal storingen is met 20 procent gedaald. Op het spoor zijn zo'n 7000 wissels en 12.000 seinen. 2500 2000 1500- 797 Seinstoring 677 •- Storing - detectie systeem f Wisselstoring 2013 2017 BRON: PRORAIL donderdag 31 mei 2018 25°C Weer flinke onweersbuien »P12 pzc.nl Ook voor het laatste <n> regionale nieuws Jaargang 260 De PZC is onderdeel van: Prijs €2,20 Geen krant ontvangen? Bel 088-0561510 7 11688 5 5 5 530

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 1