bij mijn
jc. kroost!
Blaudzun
kind aan
huis op
Vestrock
Slaapapneu
sloopt je
Defecten kondigen zich aan en maken tijdige reparatie mogelijk
Walcheren
snurkers
Rita Haverbeke
en haar man zijn
geweldige
ZIERIKZEE - Het is de natuur ver
sus mens en machine op de
Grachtweg in Zierikzee. Een zwa-
nenkoppel beschermt met gevaar
voor eigen leven de vijf kuikens in
z'n kielzog. Fietsers die nietsver
moedend te dichtbij komen, wor
den belaagd. En voor auto en bus
schrikken de dieren evenmin te
rug. Ze blazen en pikken heldhaf
tig van zich af. Twee jaar ge
leden hield het mannetje
de omgeving ook al in
bedwang en dwong
sommige auto's het
veld te ruimen,
met de nodige
lakschade als ge
volg. Een zwaan
geldt als be
schermde dier
soort. Wie de wa
tervogel iets aan
doet, is strafbaar.
Deze sensoren meten continu
stroomgebruik, trillingen en
warmte. Prorail kan door heel veel
data te vergaren en te analyseren in
veel gevallen voorspellen of een
wissel gaat uitvallen. Een monteur
kan daardoor al ter plaatse zijn - op
een tijd dat het treinverkeer er geen
last van heeft - om uit voorzorg een
onderdeel te vervangen.
Die aanpak blijkt heel effectief,
zal topman Pier Eringa deze och
tend vertellen bij de presentatie van
de jaarcijfers 2017. „De afgelopen ja
ren hebben we al geëxperimen
teerd met het digitaliseren van het
spoor. We zijn begonnen rondom
Utrecht. Daar hebben we op vijftig
wissels hightechsensoren geplakt.
De resultaten zijn veelbelovend. Er
rijden meer treinen op tijd omdat
wij wisselstoringen hebben kun
nen voorkomen door preventieve
Minder storingen
reparaties 's nachts. Het aantal
technische storingen is de afgelo
pen jaren met 20 procent gedaald",
zegt Eringa.
Het percentage treinen dat op tijd
rijdt, steeg door de sensortechniek
met 3 procent tot 92,9 procent. Op
het spoor zijn circa 7000 wissels en
12.000 seinen. Het aantal wisselsto
ringen is de afgelopen vijfjaar ge
daald van 1248 naar 928. Het aantal
storingen aan het detectiesysteem
daalde van 797 naar 677 en van sei
nen van 250 naar 156. Elke storing
zorgt gemiddeld voor een uur ver
traging. „Het verder terugdringen
van verstoringen en spoedrepara-
ties wordt steeds belangrijker. Een
kleine storing heeft, omdat er
steeds meer treinen rijden, een
steeds groter effect. Waar een inci
dent voorheen effect had op een
paar treinen, is door de drukte op
het spoor de kans op filevorming
een stuk groter", zegt Eringa.
De techniek is bovendien veel be
taalbaarder dan vroeger. „Sensoren
zijn nu draadloos en kunnen we
eenvoudig op wissels, bovenleiding
en andere vitale onderdelen plak
ken. We hoeven geen dure kabels
meer te trekken of het treinverkeer
stil te leggen om sensoren te instal
leren". Bij een grote groep wissels is
nu 80 procent van de storingen te
voorspellen.P6
Nieuwsmedia
P*JL
ZEELAND2
FOTO'S DIRK-JAN GJELTEMA
Wég
II
Trein vaker op tijd door sensoren
Spoorbeheerder Prorail heeft de
afgelopen jaren storingen aan
wissels, overwegen, seinen en
detectiesystemen met bijna een
kwart teruggebracht door ge
bruik te maken van hightechsen
soren. Daardoor rijden treinen
vaker op tijd en vallen ze minder
vaak uit.
Ton Voermans
Utrecht
Aantal storingen is met
20 procent gedaald. Op het
spoor zijn zo'n 7000 wissels
en 12.000 seinen.
2500
2000
1500-
797 Seinstoring
677 •- Storing
- detectie
systeem
f Wisselstoring
2013 2017 BRON: PRORAIL
donderdag 31 mei 2018
25°C
Weer flinke
onweersbuien
»P12
pzc.nl
Ook voor het laatste
<n> regionale nieuws
Jaargang 260
De PZC is onderdeel van:
Prijs €2,20
Geen krant ontvangen?
Bel 088-0561510
7 11688
5 5 5 530