Koffers te allen
tijde te volgen
E 17
^Heikele
kwesties
komen als een
hete aardappel
op het bordje
van de politiek
tief pensioenvermogen, terwijl het
kabinet juist heeft ingezet op een
systeem met persoonlijke pensi
oenpotjes, een lang gekoesterde
wens van regeringspartijen WD
en Koolmees' eigen D66.
Met een persoonlijke pensioenre
kening wordt beter duidelijk hoe
veel pensioen iemand heeft opge
bouwd en is het makkelijker om
pensioen mee te nemen bij een
baanwissel. Ook de sociale part
ners leken daar eerder wel voor te
voelen. Uit berekeningen zou ech
ter zijn gebleken dat de gevolgen
voor pensioengerechtigden lang
niet altijd goed uitpakken: meer
transparantie, maar minder pensi
oen dus. Daarom willen FNV en
VNO-NCW liever vasthouden aan
een collectieve pensioenpot.
Dat ook weer niet. Volgens het uit
gelekte stuk bouwen deelnemers
straks niet langer een vooraf be
loofd pensioen op. In plaats daar
van wordt de pensioenpremie be
legd en wordt de pensioenuitke
ring afhankelijk van de beleg
gingsresultaten. Opvallend: in het
verleden werd deze pensioenvorm
- het zogeheten reële contract -
door de vakbonden nog wegge
hoond als 'casinopensioen'.
Koolmees staat bekend als prag
maticus, die het veel waard zal zijn
om de lieve vrede in de polder te
bewaren. Het is echter de vraag of
hij van de coalitiepartijen de
ruimte krijgt om werkgevers en
werknemers vergaand tegemoet te
komen.
De regeringspartijen zwijgen en
willen pas reageren als er een echt
akkoord ligt. Wel viel in coalitie
kringen eerder al te beluisteren dat
er begrip is voor de klacht van
werkgevers- en werknemersorga
nisaties dat sommige oudere
werknemers, zeker die met een
zwaar beroep, grote moeite heb
ben de verhoogde pensioenleeftijd
te halen. Voor hen moet een oplos
sing gevonden worden, maar of
dan meteen maar alle oudere
werknemers toegestaan worden
iets eerder te stoppen met werken,
is twijfelachtig.
Partijen vinden dat er op de
werkvloer meer inspanningen
verricht moeten worden om door
middel van bijvoorbeeld tijdige
bij- of omscholing oudere werk
nemers gezond hun pensioen te
laten halen. Sociale partners kij
ken wel erg makkelijk naar het ka
binet om de knip te trekken, vin
den Kamerleden.
Dat kun je wel zeggen. In 2020 en
2021 dreigen vele pensioenfondsen
te moeten korten, doordat hun
dekkingsgraad te laag is. Als fond
sen meer mogelijkheden krijgen
om risico te nemen met hun be
leggingen - waarvan in de uitge
lekte notitie wordt gerept - hoe
ven ze minder geld als reserve aan
te houden. Daardoor raken de kor
tingen uit zicht en gloort zelfs in
dexatie. Daar staat dan wel een
minder zeker pensioen tegenover.
De verwachting is dat de coalitie
partijen kortingen hoe dan ook
zullen willen voorkomen, om niet
de toorn van oudere kiezers over
zich af te roepen.
Tijdsdruk speelt ook nog op een
andere manier mee: deze coalitie
weet zich nog slechts een jaar ver
zekerd van een meerderheid in
beide Kamers. De Provinciale Sta
tenverkiezingen in maart 2029 zul
len ook bepalend zijn voor de
nieuwe samenstelling van de Eer
ste Kamer. Als het kabinet er ge
rust op wil zijn dat nieuwe pensi
oenwetgeving het haalt, dan kan
het voorstel maar beter zo snel
mogelijk in de Tweede Kamer lig
gen.
Voorlopig blijft er onderhandeld
worden in de SER, het bastion van
het Nederlandse poldermodel. Als
het kabinet kan leven met de voor
zet uit de polder, is de kans groot
dat de afspraken uit de gelekte no
titie opduiken in een echt akkoord
dat vervolgens in wetgeving zal
moeten worden omgezet. Maar het
verleden heeft laten zien dat al te
veel optimisme over een deal be
paald niet gerechtvaardigd is.
Bagage die zoekraakt, vormt een
grote kostenpost voor maat
schappijen en is een bron van er
gernis voor de reiziger. Volgens
de wereldwijde brancheorgani
satie voor de luchtvaart is het een
schokkende constatering dat
koffers tot dusver niet op elk mo
ment van de reis te lokaliseren
zijn.
„Dat is zoiets als een fabriek
die geen idee heeft welke pro
ducten binnenkomen, wat er
verder mee gebeurt en wanneer
ze bij de klant zijn", aldus IATA.
Passagiers vinden het volgens
IATA een fijn idee om te weten
waar hun bagage is en het biedt
maatschappijen de mogelijkheid
om passagiers aan zich te binden.
Die installeren dan bijvoorbeeld
eerder een applicatie van de
maatschappij op hun telefoon.
Kosten
Hoewel er relatief steeds minder
koffers zoekraken, lopen de abso
lute aantallen en de kosten wel
op. Simpelweg omdat steeds
meer mensen het vliegtuig pak
ken. IATA heeft becijferd dat
luchtvaartmaatschappijen in
2025 zo'n 2,3 miljard dollar kwijt
waren aan claims en het bezor
gen van koffers. „Het kost naar
schatting 100 dollar om een kof
fer alsnog bij de passagier te krij
gen."
Voor alle bijna driehonderd
luchtvaartmaatschappijen die lid
zijn van IATA geldt voortaan dat
op vier momenten in de reis
moet worden vastgelegd waar de
ruimbagage is. Het eerste mo
ment is dat waarop de passagier
de koffer afgeeft, vervolgens dat
de koffer het ruim ingaat, dan
wanneer de koffer van de ene
maatschappij naar de andere gaat
en als laatste wanneer die op de
band komt.
Waarschuwing
Dat geeft nog geen garantie dat
passagier en koffer tegelijk het
vliegtuig in- of uitgaan, waar
schuwt IATA. Maar dan weet de
maatschappij wel waar het mis is
Pasagiers weten
vanaf morgen
precies waar hun
bagage zich bevindt
gegaan. Aan de hand van een zo
genoemde 'bag tag' met een getal
van tien cijfers, die altijd aan een
koffer moet zitten, wordt de reis
van de koffer vastgelegd en ge
deeld tussen maatschappijen en
luchthavens. Daarom heeft IATA
de handen ook ineengeslagen
met de wereldwijde koepel voor
luchthavens ACI.
Vrijwel alle grote maatschap
pijen zijn lid van IATA. Prijs
vechters zoals easyjet en Ryanair
niet, maar die bieden ook niet of
nauwelijks overstapmogelijkhe
den.
donderdag 31 mei 2018
GO
Wat is dan het verschil?
Blijft alles dan bij het oude?
Wat gaat Koolmees doen?
@RLOppenheimer
Hoe groot is die kans?
Is er haast geboden?
Hoe gaat het nu verder?
Luchtvaartmaatschappijen
zijn vanaf morgen verplicht
om de tocht die een koffer af
legt, op vier kritieke momen
ten van de reis vast te leggen.
Dan treedt een nieuwe IATA-
richtlijn in werking.
Eva Schouten
Schiphol
Boek nu op oad.nl/disneyfestival, bel 0547 20 16 23 of ga naar uw reisbureau
Prijzen zijn vanaf prijzen, p.p., excl. res. kosten en calamiteitenfonds. O.v.v. typefouten. jp| |j
Volledig verzorgde 3-daagse auto- of busarrangement:
2 nachten in Disney's Davy Crockett Ranch of Disney's Newport-Bay vllub**** 7 //i
ontbijtbuffet Disney's Newport Bay Club en afhaalontbijt voor Disney's Davy Crockett Ranch
3 dagen onbeperkt toegang tot de beide Disney® Parken
per luxe Oad (Kids)bus (indien geboekt)
Boek nu en profiteer van deze scherpe aanbieding!
*o.b.v. eigen ven/oer, 4 personen in Disney's Davy Crockett Ranch
Geniet 6, 8 of I I november in Disneyland® Paris tijdens
Disney's Magische Vuurwerk Festival en beleef twee spectaculaire
avonden vol vuurwerk en special effects!