Koffers te allen tijde te volgen E 17 ^Heikele kwesties komen als een hete aardappel op het bordje van de politiek tief pensioenvermogen, terwijl het kabinet juist heeft ingezet op een systeem met persoonlijke pensi oenpotjes, een lang gekoesterde wens van regeringspartijen WD en Koolmees' eigen D66. Met een persoonlijke pensioenre kening wordt beter duidelijk hoe veel pensioen iemand heeft opge bouwd en is het makkelijker om pensioen mee te nemen bij een baanwissel. Ook de sociale part ners leken daar eerder wel voor te voelen. Uit berekeningen zou ech ter zijn gebleken dat de gevolgen voor pensioengerechtigden lang niet altijd goed uitpakken: meer transparantie, maar minder pensi oen dus. Daarom willen FNV en VNO-NCW liever vasthouden aan een collectieve pensioenpot. Dat ook weer niet. Volgens het uit gelekte stuk bouwen deelnemers straks niet langer een vooraf be loofd pensioen op. In plaats daar van wordt de pensioenpremie be legd en wordt de pensioenuitke ring afhankelijk van de beleg gingsresultaten. Opvallend: in het verleden werd deze pensioenvorm - het zogeheten reële contract - door de vakbonden nog wegge hoond als 'casinopensioen'. Koolmees staat bekend als prag maticus, die het veel waard zal zijn om de lieve vrede in de polder te bewaren. Het is echter de vraag of hij van de coalitiepartijen de ruimte krijgt om werkgevers en werknemers vergaand tegemoet te komen. De regeringspartijen zwijgen en willen pas reageren als er een echt akkoord ligt. Wel viel in coalitie kringen eerder al te beluisteren dat er begrip is voor de klacht van werkgevers- en werknemersorga nisaties dat sommige oudere werknemers, zeker die met een zwaar beroep, grote moeite heb ben de verhoogde pensioenleeftijd te halen. Voor hen moet een oplos sing gevonden worden, maar of dan meteen maar alle oudere werknemers toegestaan worden iets eerder te stoppen met werken, is twijfelachtig. Partijen vinden dat er op de werkvloer meer inspanningen verricht moeten worden om door middel van bijvoorbeeld tijdige bij- of omscholing oudere werk nemers gezond hun pensioen te laten halen. Sociale partners kij ken wel erg makkelijk naar het ka binet om de knip te trekken, vin den Kamerleden. Dat kun je wel zeggen. In 2020 en 2021 dreigen vele pensioenfondsen te moeten korten, doordat hun dekkingsgraad te laag is. Als fond sen meer mogelijkheden krijgen om risico te nemen met hun be leggingen - waarvan in de uitge lekte notitie wordt gerept - hoe ven ze minder geld als reserve aan te houden. Daardoor raken de kor tingen uit zicht en gloort zelfs in dexatie. Daar staat dan wel een minder zeker pensioen tegenover. De verwachting is dat de coalitie partijen kortingen hoe dan ook zullen willen voorkomen, om niet de toorn van oudere kiezers over zich af te roepen. Tijdsdruk speelt ook nog op een andere manier mee: deze coalitie weet zich nog slechts een jaar ver zekerd van een meerderheid in beide Kamers. De Provinciale Sta tenverkiezingen in maart 2029 zul len ook bepalend zijn voor de nieuwe samenstelling van de Eer ste Kamer. Als het kabinet er ge rust op wil zijn dat nieuwe pensi oenwetgeving het haalt, dan kan het voorstel maar beter zo snel mogelijk in de Tweede Kamer lig gen. Voorlopig blijft er onderhandeld worden in de SER, het bastion van het Nederlandse poldermodel. Als het kabinet kan leven met de voor zet uit de polder, is de kans groot dat de afspraken uit de gelekte no titie opduiken in een echt akkoord dat vervolgens in wetgeving zal moeten worden omgezet. Maar het verleden heeft laten zien dat al te veel optimisme over een deal be paald niet gerechtvaardigd is. Bagage die zoekraakt, vormt een grote kostenpost voor maat schappijen en is een bron van er gernis voor de reiziger. Volgens de wereldwijde brancheorgani satie voor de luchtvaart is het een schokkende constatering dat koffers tot dusver niet op elk mo ment van de reis te lokaliseren zijn. „Dat is zoiets als een fabriek die geen idee heeft welke pro ducten binnenkomen, wat er verder mee gebeurt en wanneer ze bij de klant zijn", aldus IATA. Passagiers vinden het volgens IATA een fijn idee om te weten waar hun bagage is en het biedt maatschappijen de mogelijkheid om passagiers aan zich te binden. Die installeren dan bijvoorbeeld eerder een applicatie van de maatschappij op hun telefoon. Kosten Hoewel er relatief steeds minder koffers zoekraken, lopen de abso lute aantallen en de kosten wel op. Simpelweg omdat steeds meer mensen het vliegtuig pak ken. IATA heeft becijferd dat luchtvaartmaatschappijen in 2025 zo'n 2,3 miljard dollar kwijt waren aan claims en het bezor gen van koffers. „Het kost naar schatting 100 dollar om een kof fer alsnog bij de passagier te krij gen." Voor alle bijna driehonderd luchtvaartmaatschappijen die lid zijn van IATA geldt voortaan dat op vier momenten in de reis moet worden vastgelegd waar de ruimbagage is. Het eerste mo ment is dat waarop de passagier de koffer afgeeft, vervolgens dat de koffer het ruim ingaat, dan wanneer de koffer van de ene maatschappij naar de andere gaat en als laatste wanneer die op de band komt. Waarschuwing Dat geeft nog geen garantie dat passagier en koffer tegelijk het vliegtuig in- of uitgaan, waar schuwt IATA. Maar dan weet de maatschappij wel waar het mis is Pasagiers weten vanaf morgen precies waar hun bagage zich bevindt gegaan. Aan de hand van een zo genoemde 'bag tag' met een getal van tien cijfers, die altijd aan een koffer moet zitten, wordt de reis van de koffer vastgelegd en ge deeld tussen maatschappijen en luchthavens. Daarom heeft IATA de handen ook ineengeslagen met de wereldwijde koepel voor luchthavens ACI. Vrijwel alle grote maatschap pijen zijn lid van IATA. Prijs vechters zoals easyjet en Ryanair niet, maar die bieden ook niet of nauwelijks overstapmogelijkhe den. donderdag 31 mei 2018 GO Wat is dan het verschil? Blijft alles dan bij het oude? Wat gaat Koolmees doen? @RLOppenheimer Hoe groot is die kans? Is er haast geboden? Hoe gaat het nu verder? Luchtvaartmaatschappijen zijn vanaf morgen verplicht om de tocht die een koffer af legt, op vier kritieke momen ten van de reis vast te leggen. Dan treedt een nieuwe IATA- richtlijn in werking. Eva Schouten Schiphol Boek nu op oad.nl/disneyfestival, bel 0547 20 16 23 of ga naar uw reisbureau Prijzen zijn vanaf prijzen, p.p., excl. res. kosten en calamiteitenfonds. O.v.v. typefouten. jp| |j Volledig verzorgde 3-daagse auto- of busarrangement: 2 nachten in Disney's Davy Crockett Ranch of Disney's Newport-Bay vllub**** 7 //i ontbijtbuffet Disney's Newport Bay Club en afhaalontbijt voor Disney's Davy Crockett Ranch 3 dagen onbeperkt toegang tot de beide Disney® Parken per luxe Oad (Kids)bus (indien geboekt) Boek nu en profiteer van deze scherpe aanbieding! *o.b.v. eigen ven/oer, 4 personen in Disney's Davy Crockett Ranch Geniet 6, 8 of I I november in Disneyland® Paris tijdens Disney's Magische Vuurwerk Festival en beleef twee spectaculaire avonden vol vuurwerk en special effects!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 17