"i
X
o°
28 M
ANGELA
KIJKT TV
o0<?'
<r
r<p
40- er
Zij zijn mijn pijlers,
mijn basis. De
een vliegt bijna
uit, de ander nog
niet, maar 'time
goesfast'!
Het is niet De Luizenmoeder. Het is niet
De Luizenmoeder. Het is niet De Luizen
moeder. Ik heb het, geloof ik, wel tien
keer tegen mezelf gezegd voor ik zondagavond
aan B.A.B.S. begon. Maar zodra Diederik Eb-
binge en Bianca Krijgsman samen in beeld
verschenen, dacht ik toch: goh, Anton en
Nancy ontbijten nu zelfs al samen, ze zijn het
stadium van stoeien in de heg en het fietsen
hok duidelijk voorbij.
Wat ook al niet meehielp was dat ik in een
bijrol nóg een gezicht uit De Luizenmoeder her
kende: de voor het altaar in de steek gelaten
bruid speelde eerder de nieuwe vriendin van
de ex van Hanna. En om de verwarring com
pleet te maken was Annet Malherbe, afgelopen
weken high end advocaat in Zuidas, nu ineens
een plat Rotterdams pratende eigenaresse van
een modellenbureau voor look-a-likes.
Ja, het is een kleine vijver voor Neder
landse seriemakers. Maar dat is een andere
discussie. Het gaat nu over B.A.B.S., een co
medy over een man die zijn baan en vriendin
kwijt raakt en min of meer bij toeval een
tweede carrière begint als trouwambtenaar.
Niet als zichzelf, maar als dubbelganger van
een succesvolle acteur die - je verzint het niet
- Anton heet. En ja, dat is toeval, want B.A.B.S.
was anderhalfjaar geleden al exclusief te zien
bij KPN, dus lang voor De Luizenmoeder.
Geen kwaad woord over Ebbinge en Krijgs
man, zij zijn de triple A-klasse als het op ko
misch talent aankomt. Allebei zijn ze op hun
best als ze sullige, wereldvreemde types kun
nen spelen en zichzelf zo onflatteus mogelijk
mogen presenteren - zonder make-up, de
groeven en lijnen lekker uitgelicht, buik voor
uit. En hoewel het mijn genre niet is, ken ik
genoeg liefhebbers van de vervreemdende, ab
surdistische humor van B.A.B.S. Al gaat het
niet lukken om de 400.000 kijkers van afgelo
pen zondag vast te houden.
Wat de serie de das omdoet, is de duur van
de afleveringen. Veertig minuten is te lang.
Dan is er toch echt meer nodig dan een logge
blik van Ebbinge of een gastrol van Hans Klok
die met een badmuts op komt solliciteren voor
een baantje als dubbelganger van Hans Klok.
Tien minuten, dat was een prima lengte ge
weest. Dan vormde B.A.B.S. een aardige aan
vulling op het comedyblok met Jeuk en Klikkeet
op de zondagavond van NPO 3. Maar nu ver
lang ik vooral naar de herhaling van De Luizen
moeder.
BN'ersals
fotograaf
Dino neemt
gas terug
JS; vo
V
r0
<y
cteur Keir Dullea
(81) zit nog vol
vragen over 2001:
A Space Odyssey,
de film die hij een
halve eeuw gele-
den maakte onder
regie van de geniale regisseur Stanley
Kubrick.
„Toen ik de film voor het eerst zag,
werd ik weggeblazen door de visuele
kwaliteit", vertelt de broos ogende
Amerikaan op een luxejacht tijdens
het Filmfestival van Cannes. „Het
waren realistisch ogende toekomst
beelden die nog nooit in de bioscoop
te zien waren geweest. Van het ver
haal, voor zover dat in deze film aan
wezig is, begreep ik in eerste instan
tie niet al te veel. Pas later werd een
en ander mij duidelijk, maar zelfs nu
doorgrond ik nog lang niet alles.
Daarom kun je 2001 keer op keer be
kijken."
De première van 2001, vijftig jaar
geleden in New York, staat Dullea,
die in de film de astronaut Dave
Bowman vertolkt, nog helder voor
ogen. „Honderden bezoekers verlie
ten voortijdig de zaal. Zelfs mensen
van de filmmaatschappij. Ook de re
censies waren niet bepaald juichend.
Ik weet dat de negatieve respons
Kubrick erg aangreep."
200J vertelt dan ook geen pasklaar
verhaal. Het hoofdbestanddeel is een
missie naar de planeet Jupiter in een
gigantisch ruimteschip. Aan boord
twee astronauten en een computer
genaamd HAL, die de reis lijkt te sa
boteren. Maar het voorafgaande en
zeker de apotheose van 2001 roept
een heelal aan vraagtekens op over fi
losofische kwesties als eeuwigheid
en wedergeboorte.
Dullea: „Ik had er tijdens de opna
men die plaatsvonden in gigantische
hallen geen idee van hoe 2001 zou
eindigen. Het mooie van de film is
dat iedereen zijn eigen conclusies
kan trekken. Niets wordt voorge
kauwd door Kubrick en zijn coauteur
Arthur C. Clarke die een zeer belang
rijke invloed had op de structuur en
het einde van de film.
„Er is daarna nog door andere film
makers een vervolg gemaakt, 2010,
waarin ik een kleine rol heb, maar die
film is nagenoeg vergeten. Dat ver
haal wordt veel te traditioneel ver
teld."
Hippiegeneratie
Dat het sciencefictionepos van
Kubrick niet in vergetelheid be
landde is volgens Dullea voor een
groot deel te danken aan de hippiege
neratie, die de film massaal
omarmde. „Er was een diskjockey in
New York die in zijn programma te
gen de slechte recensies inging. Hij
riep zijn luisteraars op om te gaan
kijken. Dat gebeurde. Veel van die
bezoekers rookten marihuana tijdens
de film, die voor velen een hallucine
rende ervaring werd. De filmmaat
schappij pakte dat meteen op en be
gon een reclamecampagne onder de
noemer: 2001, the ultimate trip."
De waardering voor 2001 groeide
met de jaren. Kubrick was de eerste
regisseur die sciencefiction op grote
schaal serieus nam. Hij beïnvloedde
Quote van de dag
dinsdag 29 mei 2018
GO
B.A.B.S.
TELEVISIE
Marlijn Weer
denburg, Ry-
anne van Dorst
en Lieke van
Lexmond doen
mee aan de fo
tocompetitie
Het perfecte
plaatje. Ook
Ruben van der
Meer en Mari
van der Ven
gaan aan de
slag met hun fo-
tografieskills.
TELEVISIE
Jandino Aspo-
raat (37) zet zijn
televisiecarrière
op een laag
pitje. De caba
retier was het
afgelopen jaar
in shows bij
RTL te zien als
presentator van
Dance Dance
Dance, Alles
mag op zater
dag, Wie ben ik
en DINO.
Hl
■u
a>
Ab Zagt
ft
t
Keir Dullea als
de astronaut
Dave Bowman
in de film 2001,
a Space Odys
sey. FOTO GETTY
IMAGES
—Het hart van Isa Hoes (50)
klopt voor haar kinderen
Merlijn (19) en Vlinder (13).