"i X o° 28 M ANGELA KIJKT TV o0<?' <r r<p 40- er Zij zijn mijn pijlers, mijn basis. De een vliegt bijna uit, de ander nog niet, maar 'time goesfast'! Het is niet De Luizenmoeder. Het is niet De Luizenmoeder. Het is niet De Luizen moeder. Ik heb het, geloof ik, wel tien keer tegen mezelf gezegd voor ik zondagavond aan B.A.B.S. begon. Maar zodra Diederik Eb- binge en Bianca Krijgsman samen in beeld verschenen, dacht ik toch: goh, Anton en Nancy ontbijten nu zelfs al samen, ze zijn het stadium van stoeien in de heg en het fietsen hok duidelijk voorbij. Wat ook al niet meehielp was dat ik in een bijrol nóg een gezicht uit De Luizenmoeder her kende: de voor het altaar in de steek gelaten bruid speelde eerder de nieuwe vriendin van de ex van Hanna. En om de verwarring com pleet te maken was Annet Malherbe, afgelopen weken high end advocaat in Zuidas, nu ineens een plat Rotterdams pratende eigenaresse van een modellenbureau voor look-a-likes. Ja, het is een kleine vijver voor Neder landse seriemakers. Maar dat is een andere discussie. Het gaat nu over B.A.B.S., een co medy over een man die zijn baan en vriendin kwijt raakt en min of meer bij toeval een tweede carrière begint als trouwambtenaar. Niet als zichzelf, maar als dubbelganger van een succesvolle acteur die - je verzint het niet - Anton heet. En ja, dat is toeval, want B.A.B.S. was anderhalfjaar geleden al exclusief te zien bij KPN, dus lang voor De Luizenmoeder. Geen kwaad woord over Ebbinge en Krijgs man, zij zijn de triple A-klasse als het op ko misch talent aankomt. Allebei zijn ze op hun best als ze sullige, wereldvreemde types kun nen spelen en zichzelf zo onflatteus mogelijk mogen presenteren - zonder make-up, de groeven en lijnen lekker uitgelicht, buik voor uit. En hoewel het mijn genre niet is, ken ik genoeg liefhebbers van de vervreemdende, ab surdistische humor van B.A.B.S. Al gaat het niet lukken om de 400.000 kijkers van afgelo pen zondag vast te houden. Wat de serie de das omdoet, is de duur van de afleveringen. Veertig minuten is te lang. Dan is er toch echt meer nodig dan een logge blik van Ebbinge of een gastrol van Hans Klok die met een badmuts op komt solliciteren voor een baantje als dubbelganger van Hans Klok. Tien minuten, dat was een prima lengte ge weest. Dan vormde B.A.B.S. een aardige aan vulling op het comedyblok met Jeuk en Klikkeet op de zondagavond van NPO 3. Maar nu ver lang ik vooral naar de herhaling van De Luizen moeder. BN'ersals fotograaf Dino neemt gas terug JS; vo V r0 <y cteur Keir Dullea (81) zit nog vol vragen over 2001: A Space Odyssey, de film die hij een halve eeuw gele- den maakte onder regie van de geniale regisseur Stanley Kubrick. „Toen ik de film voor het eerst zag, werd ik weggeblazen door de visuele kwaliteit", vertelt de broos ogende Amerikaan op een luxejacht tijdens het Filmfestival van Cannes. „Het waren realistisch ogende toekomst beelden die nog nooit in de bioscoop te zien waren geweest. Van het ver haal, voor zover dat in deze film aan wezig is, begreep ik in eerste instan tie niet al te veel. Pas later werd een en ander mij duidelijk, maar zelfs nu doorgrond ik nog lang niet alles. Daarom kun je 2001 keer op keer be kijken." De première van 2001, vijftig jaar geleden in New York, staat Dullea, die in de film de astronaut Dave Bowman vertolkt, nog helder voor ogen. „Honderden bezoekers verlie ten voortijdig de zaal. Zelfs mensen van de filmmaatschappij. Ook de re censies waren niet bepaald juichend. Ik weet dat de negatieve respons Kubrick erg aangreep." 200J vertelt dan ook geen pasklaar verhaal. Het hoofdbestanddeel is een missie naar de planeet Jupiter in een gigantisch ruimteschip. Aan boord twee astronauten en een computer genaamd HAL, die de reis lijkt te sa boteren. Maar het voorafgaande en zeker de apotheose van 2001 roept een heelal aan vraagtekens op over fi losofische kwesties als eeuwigheid en wedergeboorte. Dullea: „Ik had er tijdens de opna men die plaatsvonden in gigantische hallen geen idee van hoe 2001 zou eindigen. Het mooie van de film is dat iedereen zijn eigen conclusies kan trekken. Niets wordt voorge kauwd door Kubrick en zijn coauteur Arthur C. Clarke die een zeer belang rijke invloed had op de structuur en het einde van de film. „Er is daarna nog door andere film makers een vervolg gemaakt, 2010, waarin ik een kleine rol heb, maar die film is nagenoeg vergeten. Dat ver haal wordt veel te traditioneel ver teld." Hippiegeneratie Dat het sciencefictionepos van Kubrick niet in vergetelheid be landde is volgens Dullea voor een groot deel te danken aan de hippiege neratie, die de film massaal omarmde. „Er was een diskjockey in New York die in zijn programma te gen de slechte recensies inging. Hij riep zijn luisteraars op om te gaan kijken. Dat gebeurde. Veel van die bezoekers rookten marihuana tijdens de film, die voor velen een hallucine rende ervaring werd. De filmmaat schappij pakte dat meteen op en be gon een reclamecampagne onder de noemer: 2001, the ultimate trip." De waardering voor 2001 groeide met de jaren. Kubrick was de eerste regisseur die sciencefiction op grote schaal serieus nam. Hij beïnvloedde Quote van de dag dinsdag 29 mei 2018 GO B.A.B.S. TELEVISIE Marlijn Weer denburg, Ry- anne van Dorst en Lieke van Lexmond doen mee aan de fo tocompetitie Het perfecte plaatje. Ook Ruben van der Meer en Mari van der Ven gaan aan de slag met hun fo- tografieskills. TELEVISIE Jandino Aspo- raat (37) zet zijn televisiecarrière op een laag pitje. De caba retier was het afgelopen jaar in shows bij RTL te zien als presentator van Dance Dance Dance, Alles mag op zater dag, Wie ben ik en DINO. Hl ■u a> Ab Zagt ft t Keir Dullea als de astronaut Dave Bowman in de film 2001, a Space Odys sey. FOTO GETTY IMAGES —Het hart van Isa Hoes (50) klopt voor haar kinderen Merlijn (19) en Vlinder (13).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 28