Nederlander wil niet in het buitenland werken Verbazing over pleidooi m 'Prijs zonnepaneel zal er niet door dalen' 16 Stinkende en roetende dieseltreinen worden vervangen door treinen die zélf elektriciteit opwekken uit waterstof. Begin volgend jaar gaat de eerste proefrijden tussen Groningen en Leeuwarden. m M Een derde van de Nederlandse werknemers zegt nooit buiten de landsgrenzen te willen werken. Een jaar geleden was dit percentage nog beduidend kleiner (22 procent). Dat blijkt uit onderzoek van salarisverwerker ADP Ne derland onder 10.000 Europese werknemers, waaronder 1300 Nederlanders. Martijn Brandt, directeur van ADP, ver klaart de gegroeide verknochtheid aan Ne derland uit de gestegen personeelsvraag. „Door de krapte op de arbeidsmarkt hebben mensen er meer vertrouwen in dat ze in de buurt ook een baan kunnen vinden", ver moedt hij. „Veel mensen die in het buiten land willen werken, worden vaak gedreven door een economische prikkel. Daar waren banen die ze hier niet konden vinden." Naast de belemmeringen als familie en vrienden was er nog een verrassende reden waarom Nederlanders liever in eigen land blijven werken: 16 procent ziet de taal als bar rière. „Nederlanders worden vaak gezien als talenwonders", zegt Brandt. „Maar dat blijkt toch niet voor iedereen te gelden." Als landgenoten de sprong naar verre oor den wagen, dan moeten ze wel in een paar uur terug kunnen zijn. Duitsland (32 procent) en België (24 procent) zijn favoriet. Italië is onder alle Europeanen het minst populair als vesti gingsland. Brandt lacht: „We willen wel graag op vakantie naar Italië, maar willen er liever niet werken." Brandt: „We zien dat zodra de vooruitzich ten beter worden, mensen meer zekerheid zoeken. Zodra de toekomst onzekerder is, zijn mensen bereid om meer risico's te nemen. Dat is geen verrassing. Maar wat mij ver baasde, is dat er ook onder de millennials wei nig mobiliteit is, terwijl je misschien het te gendeel zou verwachten." Flitsen Altice Air France- KLM Philips Unibail- Rodamco Stoom en waterdruppels zijn het enige dat de uitlaat van de water- stoftrein van de Frans/Duitse trei- nenbouwer Alstom produceert. „Hoor dan hoe stil", zegt )örg Ni- kutta de directeur van Alstom Duitsland waar de eerste water- stoftrein ter wereld in seriepro ductie gaat. De in hemelsblauwe kleur ge spoten trein glijdt over een spoor baan op het immense terrein van Alstom in het Noord-Duitse Salzgitter. Een bovenleiding ont breekt. Vergeleken met een diesel is deze elektrische trein een oase van rust. „Deze trein is geen powerpoint- presentatie of een model van tri plex. Deze trein rijdt echt en kan nü worden geleverd. Nog deze zo mer gaat de eerste waterstoftrein in Duitsland commercieel rijden." Nederland is nog niet zover. „Nóg niet", benadrukt Prorail- woordvoerder Jaap Eikelboom. „We willen de proeftuin van Eu ropa worden op dit gebied. We gaan een maand tussen Groningen en Leeuwarden rijden om te zien of de trein goed inzetbaar is in Ne derland. We willen heel graag ver der met waterstof. Als de praktijk proef succesvol is en businesscase goed, dan gaan alle diesels weg en komt-ie overal. Maar er zijn meer initiatieven. We kijken ook naar een trein op batterij stroom." Boemeltjes Ons land kent vooral in het noor den en zuiden trajecten zonder elektriciteit. Op het spoor tussen Groningen en Leeuwarden en op de boemeltjes noordwaarts ont breekt de elektrische bovenlei ding. Maar ook in het oosten, zui- &1K In de branche wordt met verbazing gereageerd op het pleidooi van Uneto-VNI voorzitter Doekle Terp stra om de strafheffmg op spot goedkope Chinese zonnepanelen met onmiddellijke ingang af te schaffen. Uneto-VNI is onder meer de brancheorganisatie voor de in stallatiebedrijven die zonnepane len op de daken installeren. Terp stra voorspelt dat de aanschafprijs van de zonnepanelen spectaculair zal dalen zodra de importheffing wordt afgeschaft, waardoor ze beter betaalbaar worden voor de gewone man. De sympathiek klinkende oproep werd gisteren met gemengde ge voelens ontvangen. De meeste ver bazing betreft het tijdstip van de oproep. Immers, de heffing op de Chinese exemplaren wordt bin nenkort al afgeschaft, aldus een woordvoerder van brancheorgani satie Holland Solar: „Dat gebeurt in september van dit jaar al", zegt hij. De woordvoerder van Uneto-VNI bevestigt dat. Dat de heffing zo snel mogelijk moet worden afgeschaft, vindt ie dereen. In de praktijk blijkt de im portheffing niet te werken. In 2013 besloot de Europese Commissie tot een 'strafheffmg' op Chinese zon nepanelen, nadat Europese fabri kanten hadden geklaagd dat de Chinezen hun zonnepanelen onder de kostprijs dumpten op de Euro pese markt. Daardoor was de toe komst van de Europese panelenfa brikanten in gevaar, luidde de geza menlijke noodkreet. De importhef fing moest weer tot een gelijk speelveld leiden. Dat doel is niet behaald, consta teert Terpstra. Integendeel, de pro ductie van zonnepanelen in Europa is alleen maar teruggelopen. Dan heeft een heffing geen zin meer. Het maakt de (Chinese) zonnepa nelen nodeloos duurder voor Euro peanen. 20-30 procent groei Uneto-VNI verwacht dat meer mensen zullen overgaan op zonne panelen zodra de extra belasting erop komt te vervallen. Een groei van 20 tot 30 procent is haalbaar, al dus de installateurs. Nu werken er zo'n 9000 mensen aan de installatie van zonnepanelen. In totaal liggen er ruim twaalf miljoen zonnepane len in Nederland. 20 procent meer verkoop is 2,4 miljoen exemplaren. Holland Solar, die blij zou moe ten zijn met deze cijfers, zet ook bij deze bewering van Uneto-VNI grote vraagtekens. Het verhaal over de verwachte prijsdaling overtuigt Nederlanders verplaatsen hun werk plek liever niet. fotothinkstock Nog maar 3 procent van de Nederlanders staat open voor een (blijvend) buitenland- avontuur, blijkt uit onderzoek. Daarmee zijn we van alle Europeanen het meest honkvast. Marloe van der Schrier Amsterdam Shell gaat niet in op de eisen van Milieu defensie om het beleid rigoureus aan te pas sen om verdere klimaatschade te voorko men. Op 4 april kondigde Milieudefensie aan naar de rechter te zullen stappen als Shell zijn beleid niet in lijn brengt met de klimaat doelen van Parijs. De Europese autobranche maakt zich zorgen over een mogelijke Amerikaanse im portheffing van 25 procent op buitenlandse auto's. Volgens de Europeanen zullen ook de Amerikanen daar last van hebben. O m dinsdag 29 mei 2018 GO De Franse kabelaar is na de splitsing van vorige week nog altijd in trek. De luchtvaart maatschappij ging aan kop in de MidKap. Het medische technologie bedrijf kwam deze week moeizaam uit de startblokken. De Franse winkelvastgoed- gigant noteerde ex-dividend. o Dieselboemel maakt plaats voor schone trein Ton Voermans Salzgitter Zonnepanelen worden nauwe lijks goedkoper als de import heffing op Chinese exemplaren komt te vervallen. Een oproep om de heffing per direct op te heffen, is vooral een pr-stunt zeggen deskundigen. Peet Vogels Zoetermeer

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 16