Nederlander
wil niet in het
buitenland
werken
Verbazing over pleidooi
m
'Prijs zonnepaneel zal er niet door dalen'
16
Stinkende en roetende dieseltreinen
worden vervangen door treinen die zélf
elektriciteit opwekken uit waterstof. Begin
volgend jaar gaat de eerste proefrijden
tussen Groningen en Leeuwarden.
m
M
Een derde van de Nederlandse werknemers
zegt nooit buiten de landsgrenzen te willen
werken. Een jaar geleden was dit percentage
nog beduidend kleiner (22 procent). Dat blijkt
uit onderzoek van salarisverwerker ADP Ne
derland onder 10.000 Europese werknemers,
waaronder 1300 Nederlanders.
Martijn Brandt, directeur van ADP, ver
klaart de gegroeide verknochtheid aan Ne
derland uit de gestegen personeelsvraag.
„Door de krapte op de arbeidsmarkt hebben
mensen er meer vertrouwen in dat ze in de
buurt ook een baan kunnen vinden", ver
moedt hij. „Veel mensen die in het buiten
land willen werken, worden vaak gedreven
door een economische prikkel. Daar waren
banen die ze hier niet konden vinden."
Naast de belemmeringen als familie en
vrienden was er nog een verrassende reden
waarom Nederlanders liever in eigen land
blijven werken: 16 procent ziet de taal als bar
rière. „Nederlanders worden vaak gezien als
talenwonders", zegt Brandt. „Maar dat blijkt
toch niet voor iedereen te gelden."
Als landgenoten de sprong naar verre oor
den wagen, dan moeten ze wel in een paar uur
terug kunnen zijn. Duitsland (32 procent) en
België (24 procent) zijn favoriet. Italië is onder
alle Europeanen het minst populair als vesti
gingsland. Brandt lacht: „We willen wel graag
op vakantie naar Italië, maar willen er liever
niet werken."
Brandt: „We zien dat zodra de vooruitzich
ten beter worden, mensen meer zekerheid
zoeken. Zodra de toekomst onzekerder is, zijn
mensen bereid om meer risico's te nemen.
Dat is geen verrassing. Maar wat mij ver
baasde, is dat er ook onder de millennials wei
nig mobiliteit is, terwijl je misschien het te
gendeel zou verwachten."
Flitsen
Altice
Air France-
KLM
Philips
Unibail-
Rodamco
Stoom en waterdruppels zijn het
enige dat de uitlaat van de water-
stoftrein van de Frans/Duitse trei-
nenbouwer Alstom produceert.
„Hoor dan hoe stil", zegt )örg Ni-
kutta de directeur van Alstom
Duitsland waar de eerste water-
stoftrein ter wereld in seriepro
ductie gaat.
De in hemelsblauwe kleur ge
spoten trein glijdt over een spoor
baan op het immense terrein van
Alstom in het Noord-Duitse
Salzgitter. Een bovenleiding ont
breekt. Vergeleken met een diesel
is deze elektrische trein een oase
van rust.
„Deze trein is geen powerpoint-
presentatie of een model van tri
plex. Deze trein rijdt echt en kan
nü worden geleverd. Nog deze zo
mer gaat de eerste waterstoftrein
in Duitsland commercieel rijden."
Nederland is nog niet zover.
„Nóg niet", benadrukt Prorail-
woordvoerder Jaap Eikelboom.
„We willen de proeftuin van Eu
ropa worden op dit gebied. We
gaan een maand tussen Groningen
en Leeuwarden rijden om te zien
of de trein goed inzetbaar is in Ne
derland. We willen heel graag ver
der met waterstof. Als de praktijk
proef succesvol is en businesscase
goed, dan gaan alle diesels weg en
komt-ie overal. Maar er zijn meer
initiatieven. We kijken ook naar
een trein op batterij stroom."
Boemeltjes
Ons land kent vooral in het noor
den en zuiden trajecten zonder
elektriciteit. Op het spoor tussen
Groningen en Leeuwarden en op
de boemeltjes noordwaarts ont
breekt de elektrische bovenlei
ding. Maar ook in het oosten, zui-
&1K
In de branche wordt met verbazing
gereageerd op het pleidooi van
Uneto-VNI voorzitter Doekle Terp
stra om de strafheffmg op spot
goedkope Chinese zonnepanelen
met onmiddellijke ingang af te
schaffen. Uneto-VNI is onder meer
de brancheorganisatie voor de in
stallatiebedrijven die zonnepane
len op de daken installeren. Terp
stra voorspelt dat de aanschafprijs
van de zonnepanelen spectaculair
zal dalen zodra de importheffing
wordt afgeschaft, waardoor ze beter
betaalbaar worden voor de gewone
man.
De sympathiek klinkende oproep
werd gisteren met gemengde ge
voelens ontvangen. De meeste ver
bazing betreft het tijdstip van de
oproep. Immers, de heffing op de
Chinese exemplaren wordt bin
nenkort al afgeschaft, aldus een
woordvoerder van brancheorgani
satie Holland Solar: „Dat gebeurt in
september van dit jaar al", zegt hij.
De woordvoerder van Uneto-VNI
bevestigt dat.
Dat de heffing zo snel mogelijk
moet worden afgeschaft, vindt ie
dereen. In de praktijk blijkt de im
portheffing niet te werken. In 2013
besloot de Europese Commissie tot
een 'strafheffmg' op Chinese zon
nepanelen, nadat Europese fabri
kanten hadden geklaagd dat de
Chinezen hun zonnepanelen onder
de kostprijs dumpten op de Euro
pese markt. Daardoor was de toe
komst van de Europese panelenfa
brikanten in gevaar, luidde de geza
menlijke noodkreet. De importhef
fing moest weer tot een gelijk
speelveld leiden.
Dat doel is niet behaald, consta
teert Terpstra. Integendeel, de pro
ductie van zonnepanelen in Europa
is alleen maar teruggelopen. Dan
heeft een heffing geen zin meer.
Het maakt de (Chinese) zonnepa
nelen nodeloos duurder voor Euro
peanen.
20-30 procent groei
Uneto-VNI verwacht dat meer
mensen zullen overgaan op zonne
panelen zodra de extra belasting
erop komt te vervallen. Een groei
van 20 tot 30 procent is haalbaar, al
dus de installateurs. Nu werken er
zo'n 9000 mensen aan de installatie
van zonnepanelen. In totaal liggen
er ruim twaalf miljoen zonnepane
len in Nederland. 20 procent meer
verkoop is 2,4 miljoen exemplaren.
Holland Solar, die blij zou moe
ten zijn met deze cijfers, zet ook bij
deze bewering van Uneto-VNI
grote vraagtekens. Het verhaal over
de verwachte prijsdaling overtuigt
Nederlanders verplaatsen hun werk
plek liever niet. fotothinkstock
Nog maar 3 procent van de Nederlanders
staat open voor een (blijvend) buitenland-
avontuur, blijkt uit onderzoek. Daarmee
zijn we van alle Europeanen het meest
honkvast.
Marloe van der Schrier
Amsterdam
Shell gaat niet in op de eisen van Milieu
defensie om het beleid rigoureus aan te pas
sen om verdere klimaatschade te voorko
men. Op 4 april kondigde Milieudefensie aan
naar de rechter te zullen stappen als Shell
zijn beleid niet in lijn brengt met de klimaat
doelen van Parijs.
De Europese autobranche maakt zich
zorgen over een mogelijke Amerikaanse im
portheffing van 25 procent op buitenlandse
auto's. Volgens de Europeanen zullen ook de
Amerikanen daar last van hebben.
O
m
dinsdag 29 mei 2018
GO
De Franse
kabelaar is na
de splitsing van
vorige week nog
altijd in trek.
De luchtvaart
maatschappij
ging aan kop
in de MidKap.
Het medische
technologie
bedrijf kwam
deze week
moeizaam uit
de startblokken.
De Franse
winkelvastgoed-
gigant noteerde
ex-dividend.
o
Dieselboemel
maakt plaats voor
schone trein
Ton Voermans
Salzgitter
Zonnepanelen worden nauwe
lijks goedkoper als de import
heffing op Chinese exemplaren
komt te vervallen. Een oproep
om de heffing per direct op te
heffen, is vooral een pr-stunt
zeggen deskundigen.
Peet Vogels
Zoetermeer