'DE VERSPILLING EN LICHTZINNIGHEID IN HET MODEKLIMAAT STOORT ME. ALLES WORDT NA EEN SEIZOEN WEGGEGOOID' als het New Yorkse Met Gala, een van de meest prestigieuze en glamoureuze mo menten van het jaar. Veel mensen den ken dat ons leven vol zit met glitter en glamour, maar dat is helemaal niet waar. Het liefst ben ik thuis, ik steek nu veel tijd in de renovatie van mijn apparte ment. Bij hoge uitzondering begeven we ons op de rode loper, zoals bij het Met Gala. Dan gaan we in volle glorie en dan zegt Rolf: dit lijkt te gek, die fotografen, de celebrities, de mooie outfits. Maar hij wijst mij erop dat zodra iedereen door die deur naar binnen is gestapt en uit het zicht van de camera verdwijnt, het ongelooflijk saai is. Dan zakt de boel in. Als een verloren polaroidmoment. Ik vind het mooi hoe hij mij daarop wijst." „Nee, ik ben nog steeds die jongen uit Geldrop die mooie ontwerpen wil maken. Wel fijn: ik ben wat minder gespannen dan vroeger, maak me minder snel druk. Waarschijnlijk omdat ik ouder ben en vaker denk: dit heb ik al eens mee gemaakt. Toen lukte het mij ook dat pro bleem op te lossen. Ik vertrouw meer op mezelf. Wat nooit verandert is dat Rolf en ik een creatief moment nodig hebben, daar blijven we naar zoeken. Het maakt niet uit wat we hebben gedaan en hoe veel Viktor Rolf er in het museum staat. Elk seizoen beginnen we op nul en soms haat ik dat. Dan gaat de deur van onze kamer dicht; geen telefoon, geen mail, geen mensen. We blijven schetsen, tekenen en praten tot er wat komt." „Door gezond te leven. Ik let op het mo ment erg op wat ik eet. Ik probeer een beetje aan te komen en dat is voor mij niet eenvoudig. Mijn trainer zei: meer koolhydraten eten, Viktor. Maar op een gegeven moment heb ik gewoon genoeg en krijg ik het niet meer weg." „Behoorlijk uitgedund. Tot voor kort hing er veel Viktor Rolf Monsieur in, de mannenlijn waarmee we zijn gestopt. Ik merk dat ik niet meer zo'n behoefte heb aan heel veel. Dat hangt maar te hangen en uiteindelijk draag je 20 procent van je garderobe. Dus kies ik nu voor een goede smoking en jas, een kleine collectie schoenen en wat broeken. Ik heb een vrij klassieke smaak, houd van kwaliteit. Zo verzamel ik ook mooie voorwerpen voor in huis. Keramiek, schilderijen. Nu draag ik een chino van Junya Watanabe met een mooi patroon, prachtige stof en ver laagd kruis. Mijn sneakers zijn van Adi- das, mijn sokken komen uit Japan, van Kapital, en mijn truitje is van Bellerose." „De verspilling en lichtzinnigheid. Je ziet het op allerlei vlakken. Stylisten van ster ren die je vragen een jurk te maken die overmorgen in Hollywood moet zijn, grote ketens die milieuonvriendelijk pro duceren en hele collecties doordraaien, collega-ontwerpers die snel door willen. Alles wordt na een seizoen weggegooid, terwijl wij de behoefte hebben dingen vast te houden, willen nadenken: hoe be waar je materialen, ontwerpen en herin neringen langer. We hebben dat gedaan door bijvoorbeeld babyschoentjes te dip pen in zilver, of van grotere creaties een kleinere versie te maken voor poppen waarnaar je kunt kijken. Elk seizoen maken we er een of twee waardoor de tijd verstilt. We zullen uiteindelijk met z'n allen verantwoordelijker moeten omgaan met grondstoffen en milieu, iedereen moet daarover nadenken." II Ben je veranderd in die 25 jaar? Jullie werk is energieverslindend. Hoe zorg je voor jezelf? Hoe ziet de inhoud van jouw kleding kast eruit? Wat stoort je aan het modeklimaat? 121 zaterdag 26 mei 2018 WG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 80