'DE VERSPILLING EN LICHTZINNIGHEID IN
HET MODEKLIMAAT STOORT ME. ALLES
WORDT NA EEN SEIZOEN WEGGEGOOID'
als het New Yorkse Met Gala, een van de
meest prestigieuze en glamoureuze mo
menten van het jaar. Veel mensen den
ken dat ons leven vol zit met glitter en
glamour, maar dat is helemaal niet waar.
Het liefst ben ik thuis, ik steek nu veel
tijd in de renovatie van mijn apparte
ment. Bij hoge uitzondering begeven we
ons op de rode loper, zoals bij het Met
Gala. Dan gaan we in volle glorie en dan
zegt Rolf: dit lijkt te gek, die fotografen,
de celebrities, de mooie outfits. Maar hij
wijst mij erop dat zodra iedereen door
die deur naar binnen is gestapt en uit
het zicht van de camera verdwijnt, het
ongelooflijk saai is. Dan zakt de boel in.
Als een verloren polaroidmoment. Ik
vind het mooi hoe hij mij daarop wijst."
„Nee, ik ben nog steeds die jongen uit
Geldrop die mooie ontwerpen wil
maken. Wel fijn: ik ben wat minder
gespannen dan vroeger, maak me minder
snel druk. Waarschijnlijk omdat ik ouder
ben en vaker denk: dit heb ik al eens mee
gemaakt. Toen lukte het mij ook dat pro
bleem op te lossen. Ik vertrouw meer op
mezelf. Wat nooit verandert is dat Rolf en
ik een creatief moment nodig hebben,
daar blijven we naar zoeken. Het maakt
niet uit wat we hebben gedaan en hoe
veel Viktor Rolf er in het museum
staat. Elk seizoen beginnen we op nul en
soms haat ik dat. Dan gaat de deur van
onze kamer dicht; geen telefoon, geen
mail, geen mensen. We blijven schetsen,
tekenen en praten tot er wat komt."
„Door gezond te leven. Ik let op het mo
ment erg op wat ik eet. Ik probeer een
beetje aan te komen en dat is voor mij
niet eenvoudig. Mijn trainer zei: meer
koolhydraten eten, Viktor. Maar op een
gegeven moment heb ik gewoon genoeg
en krijg ik het niet meer weg."
„Behoorlijk uitgedund. Tot voor kort hing
er veel Viktor Rolf Monsieur in, de
mannenlijn waarmee we zijn gestopt. Ik
merk dat ik niet meer zo'n behoefte heb
aan heel veel. Dat hangt maar te hangen
en uiteindelijk draag je 20 procent van je
garderobe. Dus kies ik nu voor een goede
smoking en jas, een kleine collectie
schoenen en wat broeken. Ik heb een vrij
klassieke smaak, houd van kwaliteit. Zo
verzamel ik ook mooie voorwerpen voor
in huis. Keramiek, schilderijen. Nu draag
ik een chino van Junya Watanabe met
een mooi patroon, prachtige stof en ver
laagd kruis. Mijn sneakers zijn van Adi-
das, mijn sokken komen uit Japan, van
Kapital, en mijn truitje is van Bellerose."
„De verspilling en lichtzinnigheid. Je ziet
het op allerlei vlakken. Stylisten van ster
ren die je vragen een jurk te maken die
overmorgen in Hollywood moet zijn,
grote ketens die milieuonvriendelijk pro
duceren en hele collecties doordraaien,
collega-ontwerpers die snel door willen.
Alles wordt na een seizoen weggegooid,
terwijl wij de behoefte hebben dingen
vast te houden, willen nadenken: hoe be
waar je materialen, ontwerpen en herin
neringen langer. We hebben dat gedaan
door bijvoorbeeld babyschoentjes te dip
pen in zilver, of van grotere creaties een
kleinere versie te maken voor poppen
waarnaar je kunt kijken. Elk seizoen
maken we er een of twee waardoor de tijd
verstilt. We zullen uiteindelijk met z'n
allen verantwoordelijker moeten omgaan
met grondstoffen en milieu, iedereen
moet daarover nadenken." II
Ben je veranderd in die 25 jaar?
Jullie werk is energieverslindend.
Hoe zorg je voor jezelf?
Hoe ziet de inhoud van jouw kleding
kast eruit?
Wat stoort je aan het modeklimaat?
121 zaterdag 26 mei 2018
WG