WORD OOK WERELDBEROEMD IN JOUW REGIO 30 FORMULE 1 GRAND PRIX VAN MONACO •PC GPvan Monaco Hypnotiserend. Duizelingwek kend. Supersonisch. Veel superla tieven zijn er op de meest iconische Formule t-ronde ooit geplakt. De poleposition-ronde van Ayrton Senna in 1988 in Monaco is Formule i-erfgoed. Gedoopt tot the greatest Fi-lap you've neverseen, want helaas niet op camera geregistreerd. Natuurlijk is er door de jaren heen veel sneller gereden dan die 1.23,998, die de Braziliaan precies dertig jaar terug in zijn McLaren klokte. Maar zo betoverend snel als toen - Senna was bijna anderhalve seconde rapper dan de rest van het veld - voelde het nooit meer. Niet in de laatste plaats omdat de in 1994 overleden Braziliaan het later herinnerende als een bijna spiritu ele ervaring. Net zoals de coureur zelf, bereikte ook die ene ronde in Monaco zo een mythische status. „Ik ging maar door en door, snel ler en sneller. Realiseerde me dat ik het niet helemaal bewust mee maakte. Het circuit voelde als een tunnel voor me", vertelde Senna la ter. „Alsof ik op een rails reed. Ik was daar mijn eigen limiet en dat van de auto aan het oprekken, tot ik besefte dat ik kwetsbaar was en moest stoppen. Niet dat ik de con trole niet meer had, maar ik was er niet helemaal meer bewust van wat me daar overkwam. Een wonder lijke ervaring." Zo hypnotiserend kan Monaco dus werken op het brein van cou reurs. Zelfs op dat van de meest be kwame stuurmagiërs. „Hier de snelste zijn. Er is niets in deze sport wat daarmee te vergelijken valt", meent Lewis Hamilton, één keer op pole en twee keer racewinnaar in Monaco. „Het is het allermooiste. En tegelijkertijd is het bloody hard." Max Verstappen kan zich vooral in die laatste opmerking wel vin den. „Bij andere circuits kun je soms een rondje hier en daar nog wel eens iets relaxter rijden, hier is het de hele tijd focus, focus, focus. In de race 78 rondjes lang", weet de Limburger, die vorig jaar pas bij zijn derde optreden in Monaco voor het eerst de finish haalde. In 2015 en 2016 eindigde de groot ste beproeving voor de coureurs op de WK-kalender voor hem in de muur. „Dit circuit is héél uitdagend. Het vraagt veel van je concentratie, wil je er hier een goede ronde uit persen." Drie racezeges heeft Verstappen op zijn 20ste al op zijn naam staan. Op zijn eerste poleposition wacht hij nog steeds. Iedereen kijkt na een geweldige eerste trainingsdag van daag naar hem en Daniël Ricciardo. Eén en misschien twee Red Bull- bolides worden er verwacht op de eerste startrij. „Dat proberen we na tuurlijk elke race weer te doen, maar hier hebben we zeker een goede kans", beseft ook Verstappen. „Pole, dat is hier zeker het doel." Voelt het als een gemis, dat hij die eerste poleposition nog altijd niet gescoord heeft? „Het is er gewoon nog niet van gekomen, maar ik slaap er geen nacht slechter door", bezweert hij. „Pole in Monaco heeft voor mij ook niet meer waarde dan een andere. Ik zou 'm bijvoorbeeld ook graag in Spa pakken." Dat mag wat onverschillig klin ken, vader Jos snapt de woorden van zijn zoon wel. Zelf reed hij zes keer in het prinsdom, twee keer eindigde hij als achtste (1997 en 2001). „Als Formule i-coureur moét je Monaco hebben gereden, dit is heel bijzonder", beseft hij nu. „Een onvergeeflijk stratencircuit, één foutje en het is klaar, de historie, al les... Dit is de belangrijkste polepo sition. De belangrijkste race van het jaar, voor iedereen. Maar dat be greep ik zelf echt niet meteen, toen ik hier de eerste keren reed. En ik denk dat Max dat ook nog niet zo ziet. Dat besef komt wel." FORMULE 1 Bereik jouw klant eenvoudig in krant en online én word ook wereldberoemd! Kijk op persgroep.nl/wereldberoemd of bel 088-0139998 voor meer info. zaterdag 26 mei 2018 Monaco zorgt voor hypnose Geen mooiere poleposition dan die in Monaco. Max Verstappen (20) jaagt er vandaag op zijn eerste in zijn carrière. Precies dertig jaar na die magische ronde van Ayrton Senna. Arjan Schouten Monte Carlo Circuit van Monaco Snelheid (km/u) Circuit Rondes Afstand 13,337 km |78 1260,286 km Winnaar 2017 S. Vettel (Ferrari) Max Verstappen eerder deze week tijdens een training op het mytische circuit van Monaco. „Bij andere circuits kan je soms een rondje iets relaxter rijden, Hier is het de hele tijd focus, focus, focus, 78 rondjes lang." FOTO GETTY IMAGES WK-stand Constructeurs 1. Hamilton 95 1. Mercedes 153 2. Vettel 78 2. Ferrari 126 3. Bottas 58 3. Red Buil 80 4. Raikkönen 48 4. Renault 41 5. Ricciardo 47 5. McLaren 40 6. Verstappen 33 6. Haas 19 7. Alonso 32 7. Force India 18 8. Hülkenberg 22 9. Magnussen 19 10. Sainz jr. 19 Morgen, Ziggo Sport u DRS-inhaalzone DRS-detectiepunt #1 DE PERSGROEP NEDERLAND

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 30