WORD OOK
WERELDBEROEMD
IN JOUW REGIO
30
FORMULE 1 GRAND PRIX VAN MONACO
•PC
GPvan Monaco
Hypnotiserend. Duizelingwek
kend. Supersonisch. Veel superla
tieven zijn er op de meest iconische
Formule t-ronde ooit geplakt. De
poleposition-ronde van Ayrton
Senna in 1988 in Monaco is Formule
i-erfgoed. Gedoopt tot the greatest
Fi-lap you've neverseen, want helaas
niet op camera geregistreerd.
Natuurlijk is er door de jaren
heen veel sneller gereden dan die
1.23,998, die de Braziliaan precies
dertig jaar terug in zijn McLaren
klokte. Maar zo betoverend snel als
toen - Senna was bijna anderhalve
seconde rapper dan de rest van
het veld - voelde het nooit meer.
Niet in de laatste plaats omdat de in
1994 overleden Braziliaan het later
herinnerende als een bijna spiritu
ele ervaring. Net zoals de coureur
zelf, bereikte ook die ene ronde in
Monaco zo een mythische status.
„Ik ging maar door en door, snel
ler en sneller. Realiseerde me dat ik
het niet helemaal bewust mee
maakte. Het circuit voelde als een
tunnel voor me", vertelde Senna la
ter. „Alsof ik op een rails reed. Ik
was daar mijn eigen limiet en dat
van de auto aan het oprekken, tot ik
besefte dat ik kwetsbaar was en
moest stoppen. Niet dat ik de con
trole niet meer had, maar ik was er
niet helemaal meer bewust van wat
me daar overkwam. Een wonder
lijke ervaring."
Zo hypnotiserend kan Monaco
dus werken op het brein van cou
reurs. Zelfs op dat van de meest be
kwame stuurmagiërs. „Hier de
snelste zijn. Er is niets in deze sport
wat daarmee te vergelijken valt",
meent Lewis Hamilton, één keer op
pole en twee keer racewinnaar in
Monaco. „Het is het allermooiste.
En tegelijkertijd is het bloody hard."
Max Verstappen kan zich vooral
in die laatste opmerking wel vin
den. „Bij andere circuits kun je
soms een rondje hier en daar nog
wel eens iets relaxter rijden, hier is
het de hele tijd focus, focus, focus.
In de race 78 rondjes lang", weet de
Limburger, die vorig jaar pas bij zijn
derde optreden in Monaco voor het
eerst de finish haalde.
In 2015 en 2016 eindigde de groot
ste beproeving voor de coureurs op
de WK-kalender voor hem in de
muur. „Dit circuit is héél uitdagend.
Het vraagt veel van je concentratie,
wil je er hier een goede ronde uit
persen."
Drie racezeges heeft Verstappen
op zijn 20ste al op zijn naam staan.
Op zijn eerste poleposition wacht
hij nog steeds. Iedereen kijkt na een
geweldige eerste trainingsdag van
daag naar hem en Daniël Ricciardo.
Eén en misschien twee Red Bull-
bolides worden er verwacht op de
eerste startrij. „Dat proberen we na
tuurlijk elke race weer te doen,
maar hier hebben we zeker een
goede kans", beseft ook Verstappen.
„Pole, dat is hier zeker het doel."
Voelt het als een gemis, dat hij die
eerste poleposition nog altijd niet
gescoord heeft? „Het is er gewoon
nog niet van gekomen, maar ik
slaap er geen nacht slechter door",
bezweert hij. „Pole in Monaco heeft
voor mij ook niet meer waarde dan
een andere. Ik zou 'm bijvoorbeeld
ook graag in Spa pakken."
Dat mag wat onverschillig klin
ken, vader Jos snapt de woorden
van zijn zoon wel. Zelf reed hij zes
keer in het prinsdom, twee keer
eindigde hij als achtste (1997 en
2001). „Als Formule i-coureur moét
je Monaco hebben gereden, dit is
heel bijzonder", beseft hij nu. „Een
onvergeeflijk stratencircuit, één
foutje en het is klaar, de historie, al
les... Dit is de belangrijkste polepo
sition. De belangrijkste race van het
jaar, voor iedereen. Maar dat be
greep ik zelf echt niet meteen, toen
ik hier de eerste keren reed. En ik
denk dat Max dat ook nog niet zo
ziet. Dat besef komt wel."
FORMULE 1
Bereik jouw klant eenvoudig in krant en online én word ook wereldberoemd!
Kijk op persgroep.nl/wereldberoemd of bel 088-0139998 voor meer info.
zaterdag 26 mei 2018
Monaco
zorgt voor
hypnose
Geen mooiere poleposition dan
die in Monaco. Max Verstappen
(20) jaagt er vandaag op zijn
eerste in zijn carrière. Precies
dertig jaar na die magische
ronde van Ayrton Senna.
Arjan Schouten
Monte Carlo
Circuit van Monaco
Snelheid
(km/u)
Circuit Rondes Afstand
13,337 km |78 1260,286 km
Winnaar 2017
S. Vettel (Ferrari)
Max Verstappen eerder deze
week tijdens een training op het
mytische circuit van Monaco.
„Bij andere circuits kan je soms
een rondje iets relaxter rijden,
Hier is het de hele tijd focus,
focus, focus, 78 rondjes lang."
FOTO GETTY IMAGES
WK-stand
Constructeurs
1. Hamilton
95
1.
Mercedes 153
2. Vettel
78
2.
Ferrari 126
3. Bottas
58
3.
Red Buil 80
4. Raikkönen
48
4.
Renault 41
5. Ricciardo
47
5.
McLaren 40
6. Verstappen 33
6.
Haas 19
7. Alonso
32
7.
Force India 18
8. Hülkenberg 22
9. Magnussen 19
10. Sainz jr.
19
Morgen,
Ziggo Sport
u
DRS-inhaalzone
DRS-detectiepunt
#1
DE PERSGROEP
NEDERLAND