Slechte verkoop e-auto's schuld van dealers? u E 21 Streefgetal lang niet bereikt Waarom zouden wij klanten niet op elektrische auto's wijzen? Onderzoekers brachten een bezoek aan 126 autodealers in Denemar ken, Noorwegen, Zweden, Finland en IJsland. Hun conclusies, deze week gepubliceerd in vakblad Nature Energy: in 77 procent van de gevallen brachten dealers in een verkoopgesprek de elektrische auto niet eens ter sprake. Veel verkopers bleken weinig enthousiast over stekkerauto's of gaven er onjuiste informatie over. Ze dirigeerden klanten naar model len met benzine- of dieselmotoren. De reden? Autoverkopers verdie nen minder aan elektrische auto's. Per verkochte auto krijgen ze een commissie. Het verkopen van een stekkerauto kost tot wel vier keer zoveel tijd, omdat klanten vragen hebben over zaken als de actiera dius en levensduur van de batterij. Belemmeringen Dat ook Nederlandse autodealers om die reden weinig elektrische auto's verkopen, is volgens de ANWB aannemelijk. Maar de orga nisatie gelooft niet dat autodealers de verkoop van stekkerauto's moedwillig dwarsbomen. „Voor particulieren zijn er nu eenmaal veel belemmeringen om voor een elektrische auto te kiezen. De aanschafprijs is veel hoger, er is weinig keuze. Vorig jaar waren 18 modellen beschikbaar. En twee dehands exemplaren vind je amper in de showroom", zegt een woord voerder van de ANWB. De beperkte actieradius, zeker bij vakantieplannen, is voor veel men sen ook nog een bezwaar, blijkt uit de Monitor Elektrisch Rijden. Net als het feit dat er nog maar weinig laadpalen zijn en niet iedereen een auto voor zijn deur kan opladen. Brancheorganisatie Bovag vindt de lage verdiensten op elektrische auto's 'een raar verhaal'. „Waarom zouden wij klanten niet op elektri sche auto's wijzen? Zoveel extra uitleg kost dat niet. En er zit een uitstekende marge op", zegt woordvoerder Paul de Waal. Dat de overheid de fiscale voor delen voor plug-inhybrides heeft geschrapt, werkt de verkoop van stekkerauto's niet in de hand. Alleen voor zakelijke rijders heeft elektrisch rijden voordelen: zij be talen minder bij telling. In 2020 moet 10 procent van de nieuw verkochte auto's een stekker hebben, zo wil de Nederlandse overheid. In 2025 moet dat zelfs 50 procent zijn. Afgelopen jaar was slechts 2,7 procent van de nieuw verkochte exemplaren een stekker auto (volledig of plug-inhybride), blijkt uit cijfers van het CBS. De overheid zou elektrisch rijden ook aantrekkelijker moeten maken voor particulieren, stelt Natuur en Milieu. „In Noorwegen stimuleert de overheid elektrisch rijden met gratis parkeren, aparte rijstroken, vrijstelling van tol, BTW en aan- schafbelasting. En meer dan de helft van de verkochte auto's is daar nu elektrisch." Helaas is het voor een woning zoekende heel lastig hier iets tegen te doen. Er bestaan nauwe lijks spelregels voor het onder handelen over een woning. Een mondelinge afspraak is juridisch in elk geval niets waard; sinds 2003 staat in de wet dat de koop van een woning door een parti culier schriftelijk moet worden aangegaan. Pas als koper en ver koper hun handtekening hebben gezet, is de afspraak rechtsgeldig. Erecode Brancheorganisaties leggen ma kelaars bovendien weinig beper kingen op. In de NVM Erecode, de gedragscode van de branche organisatie, staat alleen dat wan neer makelaars met meerdere partijen onderhandelen, zij dat aan alle betrokkenen kenbaar moeten maken. NVM-woordvoerder Tina Bakker maakt een onderscheid tussen met meerdere partijen onderhandelen en die tegen el kaar laten opbieden. Dat eerste is volgens haar toegestaan, mits de makelaar of de verkoper er trans parant over is. Over het tweede is ze iets kritischer. „Binnen de ma kelaardij wordt onder opbieden verstaan dat concrete biedingen aan andere gegadigden worden bekendgemaakt. Binnen de be roepsethiek wordt dit doorgaans afgekeurd." Die moraal geldt niet in heel Nederland. Bakker: „Er zijn ook regio's waar opbieden wel ge bruik is, zoals in Haarlem en Amsterdam. Potentiële kopers worden van tevoren op de hoogte gesteld van de biedsystematiek. In dat geval is deze onderhande lingsstrategie toegestaan." Sabine van Staden wist echter vooraf niet dat de verkoopmakelaar zo te werk ging. „In dat geval hadden we nooit een bod uitgebracht." Binnen de beroepsethiek wordt dit doorgaans afgekeurd Na de het telefoontje van de makelaar was Van Staden eerst nog strijdbaar, ervan overtuigd dat een makelaar nooit mag prijs geven wat anderen hebben gebo den. Ze overweegt juridische stappen. Brancheorganisaties NVM en VBO hebben allebei hun eigen tuchtcollege. „In mijn vriendenkring zitten twee make laars en die belde ik voor advies. Zij gaven aan dat het geen zin had om juridische stappen te on dernemen; ik kon helemaal niet bewijzen wat de makelaar had gezegd. Het was mijn woord te gen het zijne. Heel frustrerend, maar er zat niets anders op dan af te haken." Volgens André de la Porte gaat het vaak zo. „Makelaars zijn slim genoeg om niets op papier te zetten over een ander bod. En vaak kiezen ze expres voor vage bewoordingen." Uit angst dat de woning aan hun neus voorbij gaat, laten woningzoekenden zich vaak verleiden tot de bie- dingsstrijd, aldus De la Porte. Hij waarschuwt dat een te hoog bod echter een probleem kan vormen voor de financiering. „Dat jij be reid bent een bepaald bedrag te betalen, wil niet zeggen dat een woning dat ook waard is. Bij een hoog bod loop je het risico dat je niet het hele bedrag kunt lenen, omdat de taxatiewaarde lager is." Open veiling Overbieden is ook een serieus risico als je online via een open veiling op een woning biedt. De NVM heeft sinds twee jaar een dienst waarbij geïnteresseerden hun bod online bekend moeten maken en zo tegen elkaar kun nen opbieden. Enkele tientallen makelaars doen eraan mee. Ook hier lopen geïnteresseerden het risico in een biedingsoorlog te belanden en veel te veel te beta len. Toch zou het niet in strijd zijn met de beroepsethiek van makelaars. „Partijen zijn van tevoren geïnformeerd over het biedsysteem. Zij weten hoe de onderhandeling werkt en krijgen allemaal een gelijke kans", aldus NVM-woordvoerder Bakker. Ga mee met Peter Langhout Reizen zaterdag 26 mei 2018 Van alle nieuw verkochte auto's in Nederland had afgelopen jaar nog geen 3 procent een stekker. In Scandinavië blijken veel auto dealers klanten niet eens te wij zen op elektrische modellen. Annemieke van Dongen Den Haag - Paul de Waal, Bovag 5 dgn busreis Elzas en Vogezen Compleet v.a. 289 Reiscode: BE39299 Ontdek de Elzas, geniet van de natuur met wijngaarden. Incl. excursies naar o.a. Colmar, Riquewihren wijnproeverij. O Diverse data met vertrekgarantie oorlog Compleet v.a. 619 Reiscode: BE41160 Ontdek de historie van de Tweede Wereldoorlog met o.a. Berlijn, München, Nürnberg, Dresden en Dachau. O 22 juni met vertrekgarantie 10 dgn busreis Opera Verona Compleet v.a. 699 Reiscode: BE40830 Bezoek het Gardameer, de Dolomieten en Venetië plus 2 operavoorstellingen in de arena van Verona. O Diverse data met vertrekgarantie 12 dgn busreis Rome-Pompeï- Sorrento Compleet v.a. 629 Reiscode: BE39312 Incl. uitgebreid bezoek aan Rome, Sor- rento, Golf van Napels, Romeinse stad Pompeï en de prachtige Amalfikust. O Diverse data met vertrekgarantie -Tina Bakker, NVM Verrassende reizen, eerlijke prijzen! peterlanghout.nl/ 0172-468800 persgroep2i

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 21