Slechte verkoop
e-auto's schuld
van dealers?
u
E 21
Streefgetal lang niet bereikt
Waarom zouden
wij klanten niet
op elektrische
auto's wijzen?
Onderzoekers brachten een bezoek
aan 126 autodealers in Denemar
ken, Noorwegen, Zweden, Finland
en IJsland. Hun conclusies, deze
week gepubliceerd in vakblad
Nature Energy: in 77 procent van de
gevallen brachten dealers in een
verkoopgesprek de elektrische auto
niet eens ter sprake.
Veel verkopers bleken weinig
enthousiast over stekkerauto's of
gaven er onjuiste informatie over.
Ze dirigeerden klanten naar model
len met benzine- of dieselmotoren.
De reden? Autoverkopers verdie
nen minder aan elektrische auto's.
Per verkochte auto krijgen ze een
commissie. Het verkopen van een
stekkerauto kost tot wel vier keer
zoveel tijd, omdat klanten vragen
hebben over zaken als de actiera
dius en levensduur van de batterij.
Belemmeringen
Dat ook Nederlandse autodealers
om die reden weinig elektrische
auto's verkopen, is volgens de
ANWB aannemelijk. Maar de orga
nisatie gelooft niet dat autodealers
de verkoop van stekkerauto's
moedwillig dwarsbomen.
„Voor particulieren zijn er nu
eenmaal veel belemmeringen om
voor een elektrische auto te kiezen.
De aanschafprijs is veel hoger, er is
weinig keuze. Vorig jaar waren
18 modellen beschikbaar. En twee
dehands exemplaren vind je amper
in de showroom", zegt een woord
voerder van de ANWB.
De beperkte actieradius, zeker bij
vakantieplannen, is voor veel men
sen ook nog een bezwaar, blijkt uit
de Monitor Elektrisch Rijden. Net
als het feit dat er nog maar weinig
laadpalen zijn en niet iedereen een
auto voor zijn deur kan opladen.
Brancheorganisatie Bovag vindt
de lage verdiensten op elektrische
auto's 'een raar verhaal'. „Waarom
zouden wij klanten niet op elektri
sche auto's wijzen? Zoveel extra
uitleg kost dat niet. En er zit een
uitstekende marge op", zegt
woordvoerder Paul de Waal.
Dat de overheid de fiscale voor
delen voor plug-inhybrides heeft
geschrapt, werkt de verkoop van
stekkerauto's niet in de hand.
Alleen voor zakelijke rijders heeft
elektrisch rijden voordelen: zij be
talen minder bij telling.
In 2020 moet 10 procent van de
nieuw verkochte auto's een stekker
hebben, zo wil de Nederlandse
overheid. In 2025 moet dat zelfs
50 procent zijn. Afgelopen jaar was
slechts 2,7 procent van de nieuw
verkochte exemplaren een stekker
auto (volledig of plug-inhybride),
blijkt uit cijfers van het CBS.
De overheid zou elektrisch rijden
ook aantrekkelijker moeten maken
voor particulieren, stelt Natuur en
Milieu. „In Noorwegen stimuleert
de overheid elektrisch rijden met
gratis parkeren, aparte rijstroken,
vrijstelling van tol, BTW en aan-
schafbelasting. En meer dan de
helft van de verkochte auto's is daar
nu elektrisch."
Helaas is het voor een woning
zoekende heel lastig hier iets
tegen te doen. Er bestaan nauwe
lijks spelregels voor het onder
handelen over een woning. Een
mondelinge afspraak is juridisch
in elk geval niets waard; sinds
2003 staat in de wet dat de koop
van een woning door een parti
culier schriftelijk moet worden
aangegaan. Pas als koper en ver
koper hun handtekening hebben
gezet, is de afspraak rechtsgeldig.
Erecode
Brancheorganisaties leggen ma
kelaars bovendien weinig beper
kingen op. In de NVM Erecode,
de gedragscode van de branche
organisatie, staat alleen dat wan
neer makelaars met meerdere
partijen onderhandelen, zij dat
aan alle betrokkenen kenbaar
moeten maken.
NVM-woordvoerder Tina
Bakker maakt een onderscheid
tussen met meerdere partijen
onderhandelen en die tegen el
kaar laten opbieden. Dat eerste is
volgens haar toegestaan, mits de
makelaar of de verkoper er trans
parant over is. Over het tweede is
ze iets kritischer. „Binnen de ma
kelaardij wordt onder opbieden
verstaan dat concrete biedingen
aan andere gegadigden worden
bekendgemaakt. Binnen de be
roepsethiek wordt dit doorgaans
afgekeurd."
Die moraal geldt niet in heel
Nederland. Bakker: „Er zijn ook
regio's waar opbieden wel ge
bruik is, zoals in Haarlem en
Amsterdam. Potentiële kopers
worden van tevoren op de hoogte
gesteld van de biedsystematiek.
In dat geval is deze onderhande
lingsstrategie toegestaan." Sabine
van Staden wist echter vooraf
niet dat de verkoopmakelaar zo te
werk ging. „In dat geval hadden
we nooit een bod uitgebracht."
Binnen de
beroepsethiek
wordt dit doorgaans
afgekeurd
Na de het telefoontje van de
makelaar was Van Staden eerst
nog strijdbaar, ervan overtuigd
dat een makelaar nooit mag prijs
geven wat anderen hebben gebo
den. Ze overweegt juridische
stappen. Brancheorganisaties
NVM en VBO hebben allebei
hun eigen tuchtcollege. „In mijn
vriendenkring zitten twee make
laars en die belde ik voor advies.
Zij gaven aan dat het geen zin
had om juridische stappen te on
dernemen; ik kon helemaal niet
bewijzen wat de makelaar had
gezegd. Het was mijn woord te
gen het zijne. Heel frustrerend,
maar er zat niets anders op dan
af te haken."
Volgens André de la Porte gaat
het vaak zo. „Makelaars zijn slim
genoeg om niets op papier te
zetten over een ander bod. En
vaak kiezen ze expres voor vage
bewoordingen." Uit angst dat de
woning aan hun neus voorbij
gaat, laten woningzoekenden
zich vaak verleiden tot de bie-
dingsstrijd, aldus De la Porte. Hij
waarschuwt dat een te hoog bod
echter een probleem kan vormen
voor de financiering. „Dat jij be
reid bent een bepaald bedrag te
betalen, wil niet zeggen dat een
woning dat ook waard is. Bij een
hoog bod loop je het risico dat je
niet het hele bedrag kunt lenen,
omdat de taxatiewaarde lager is."
Open veiling
Overbieden is ook een serieus
risico als je online via een open
veiling op een woning biedt. De
NVM heeft sinds twee jaar een
dienst waarbij geïnteresseerden
hun bod online bekend moeten
maken en zo tegen elkaar kun
nen opbieden. Enkele tientallen
makelaars doen eraan mee. Ook
hier lopen geïnteresseerden het
risico in een biedingsoorlog te
belanden en veel te veel te beta
len. Toch zou het niet in strijd
zijn met de beroepsethiek van
makelaars. „Partijen zijn van
tevoren geïnformeerd over het
biedsysteem. Zij weten hoe de
onderhandeling werkt en krijgen
allemaal een gelijke kans", aldus
NVM-woordvoerder Bakker.
Ga mee met Peter Langhout Reizen
zaterdag 26 mei 2018
Van alle nieuw verkochte auto's
in Nederland had afgelopen jaar
nog geen 3 procent een stekker.
In Scandinavië blijken veel auto
dealers klanten niet eens te wij
zen op elektrische modellen.
Annemieke van Dongen
Den Haag
- Paul de Waal, Bovag
5 dgn busreis Elzas en Vogezen
Compleet v.a. 289 Reiscode: BE39299
Ontdek de Elzas, geniet van de natuur
met wijngaarden. Incl. excursies naar o.a.
Colmar, Riquewihren wijnproeverij.
O Diverse data met vertrekgarantie
oorlog
Compleet v.a. 619 Reiscode: BE41160
Ontdek de historie van de Tweede
Wereldoorlog met o.a. Berlijn, München,
Nürnberg, Dresden en Dachau.
O 22 juni met vertrekgarantie
10 dgn busreis Opera Verona
Compleet v.a. 699 Reiscode: BE40830
Bezoek het Gardameer, de Dolomieten
en Venetië plus 2 operavoorstellingen in
de arena van Verona.
O Diverse data met vertrekgarantie
12 dgn busreis Rome-Pompeï-
Sorrento
Compleet v.a. 629 Reiscode: BE39312
Incl. uitgebreid bezoek aan Rome, Sor-
rento, Golf van Napels, Romeinse stad
Pompeï en de prachtige Amalfikust.
O Diverse data met vertrekgarantie
-Tina Bakker, NVM
Verrassende reizen, eerlijke prijzen!
peterlanghout.nl/ 0172-468800 persgroep2i