©NDERNEMER Ambitieus ldimimperium JDe juiste visie en sturing biedt mede werkers houvast' DIT ZIJN DE GROEITIPS VAN RITUALS-BAAS RAYMOND Ondernemers zijn de motor van de Nederlandse economie. Maar welke factoren bepalen of je succes hebt als ondernemer? En welke rol spelen automatisering, digitalisering en innovatie? Rabobank startte een grootschalig onderzoek. „Werk aan de winkel", zegt John Heijnsdijk van Rabobank Walcheren/Noord-Beveland. Door Timo van de Kasteele Met name het MKB doet het in inter nationaal perspectief goed." Het Nederlandse ondernemersklimaat is gunstig, blijkt uit de Global Competi- tiveness Index. Daarin noteert ons land een vierde plaats. „Wel zijn we hier streng in het verstrekken van bank- financieringen. Kredietaanvragen wor den makkelijker afgewezen dan elders." Zelfs met het juiste ondernemerskli maat, voldoende innovatie en menselijk kapitaal is een bedrijf niet verzekerd van succes. „Waar Nederland staat op het gebied van management- en organisatiekwali teit weten we niet. Ook niet in welke mate dit bijdraagt aan succes." Het onderzoek dat in de afrondende fase zit, geeft hopelijk meer duidelijk heid. Het is uitgevoerd in verschillende sectoren, uiteenlopend van industrie en zorg tot de groot- en detailhandel. Zodra de uitkomsten bekend zijn, wil Rabobank in gesprek gaan met de bedrijven om samen te kijken naar verdere ontwikkeling. Het onderzoek naar succesfactoren voert Rabobank uit met de Universiteit van Oxford en VNO-NCW. Het kijkt naar verschillende verklaringen voor bedrijvensucces. Heijnsdijk verwacht de onderzoeksresultaten eind juni in handen te hebben. Wat we weten is dat Nederland achterloopt op de Europese concurrentie, als het gaat om producti viteit, zegt Heijnsdijk. „Dat heeft ver schillende oorzaken. Innovatiekracht, digitalisering en het aantrekken en vasthouden van personeel spelen moge lijk een belangrijke rol." Dat Nederland het slechter doet, is op vallend, stelt Heijnsdijk. "Hoewel de economie floreert, de werkloosheid daalt, is de productiviteit op de werk vloer lager dan voor de crisis. België, Noorwegen en Ierland doen het op dat vlak beter. Toch loopt Nederland nog voor op de meeste Europese landen, maar de voorsprong neemt af." Internationaal onderzoek wijst uit dat de kwaliteit van het management een belangrijke aanjager is voor de produc tiviteit op de werkvloer. „De juiste visie en sturing biedt medewerkers houvast. Helaas weten we nog te weinig over de staat van het management binnen het Nederlandse bedrijfsleven. Ook daar is onderzoek voor nodig." Innovatiekracht is sinds jaar en dag belangrijk voor het ontstaan van tech nologische ontwikkelingen, waar eco nomische groei uit voortkomt. „Hier loopt Nederland achter. Met name qua productinnovatie. Nederlandse bedrij ven komen met weinig vernieuwing." Aan de andere kant ziet Heijnsdijk volop innovatie in het optimaliseren van bedrijfsprocessen. „Nederland is koploper als het gaat om digitalisering en automatisering. Daar hebben we de laatste jaren veel terrein gewonnen. Shop-in-shops Productvernieuwing Jeroen van den Heuvel runt miljoenenbedrijf ASC Group dat ladders en steigers voor de bouw levert. Dit jaar ging zijn tweede bedrijf Alumexx naar de beurs. „Op 16-jarige leeftijd haalde ik mijn diploma om TIG (Tungsten Inert Gas) te kunnen lassen, kocht een lasapparaat, een aan hangwagen en plaatste een advertentie in het plaatse lijke krantje: 'Voor al uw aluminium laswerkzaam- heden'. Daar reageerde een aannemer op en zo ver diende ik mijn eerste 300 gulden. Al het geld wat daarna binnenkwam inves teerde ik in apparatuur en advertenties. De eerste groeispurt kwam toen Andries Borgeld, eigenaar van Bo-Rent, een enorme opdracht plaatste." Totaal andere wereld Als Van den Heuvel zich in 2012 heeft opgewerkt tot de grootste leverancier in Nederland van professio neel klimmateriaal met industriële kwaliteit, klopt Maxeda aan voor een lichte steiger in al haar Praxis-doe-het-zelfm arkten. „Alle productieverzoeken voor consumentenproduc ten hadden we tot dan toe afgewezen, maar deze konden we vanwege de omvang niet weigeren. We kwamen er al snel achter dat produceren en leveren aan de professional en consument twee totaal ver schillende werelden zijn en dat de distributie niet te vergelijken is. In 2016 zijn we daarom Alumexx ge start om deze activiteiten te scheiden van ASC." Om een serieuze Europese speler te worden brengt Van den Heuvel begin dit jaar Alumexx naar de beurs en wil hij met over names verder groeien. „Een beursgang zorgt voor meer naamsbekendheid in binnen- en buitenland. Ook willen we de interna tionalisatie van Alumexx financieren met de uitgifte van aandelen. Op dit mo ment heb ik 34,59 procent van de aandelen. De rest is van drie andere aandeel houders en 10 procent is vrij verhandelbaar. Bovendien hebben we in Portugal en Frankrijk samenwerkingen aange kondigd met groothandels. Ze moeten direct waarde toevoegen aan onze omzet." Brick en click Alumexx neemt dus geen productiebedrijven over. Eerder moet bij overnames gedacht worden aan groot handels en digitale plat formen. De groei is dus analoog (groothandels) en digitaal (websites): brick en click. „Op dit moment worden onze ladders en steigers digitaal verkocht door Bol.com, Coolblue, Tool- station en onze eigen website. Inmiddels is 40 procent omzet webdriven en dat percentage zal groeien. De laddercon sumptie in Europese huis houdens is bizar. Voorheen liet je een ladder of trap repareren. Nu wordt hij weggegooid als hij kapot is. Het is van gebruikers markt naar bijna een ver- bruikersmarkt gegaan." Productiviteit Nederland staat onder druk Als er een ondernemer is, die weet wat bedrijfsgroei is, dan is het Rituals-baas Raymond Cloosterman. De Erasmus Universiteit onderzocht begin dit jaar welke 250 bedrijven in Nederland het snelste groeien, de cosmeticaketen Ri- Als de bedrijvenketen Rituals een mens was zou deze nét mogen stemmen, de start van de onder neming ligt in 2000. De eerste jaren was het las tig om te groeien vertelde Cloosterman op het podium van het Beatrix Theater. Toen het bedrijf zo'n 20 winkels had leken zij ineens een 'onzicht bare poort' door te gaan. De poort waardoor men sen spontaan naar jou toe komen, waardoor het lijkt alsof je 'ineens mazzel' gaat hebben in plaats van een continu worsteling. Om daar te komen bouwde Rituals aan de naams bekendheid en bedrijfsuitstraling via shop-in- shops. Belangrijk punt was toen de cosmeticake ten een plek kreeg in de Bijenkorf-winkels. Vol gens Cloosterman heeft het twee voordelen om in een andere winkel te starten. "Mensen lopen onbekende winkels voorbij, maar als ze al binnen zijn bij een andere winkel komen ze ook naar jou toe. En je ligt gelijk tussen grote merken, wij lagen bijvoorbeeld naast Chanel. Dat geeft ons ook gelijk een goede uitstraling." Om ervoor te zorgen dat de klanten die eenmaal binnen zijn, ook binnen blijven komen heeft Ritu als jaarlijks ruim 300 nieuwe producten. "Nieuwe producten zijn leuk voor de klanten maar ook voor het personeel. Die vinden het ook leuk om met nieuwe producten te werken." Daarnaast heeft het bedrijf een aantal 'vaste' ri tuelen collecties, waarvan the Ritual of Sakura de bestseller is. Die zorgt voor de meeste omzet, en blijft ook het langst in de winkel liggen. Iedere 2 a 3 jaar wordt die volledig opnieuw ingericht. Dat wordt dan ook groot neergezet in de winkels, om de klanten er opnieuw naar toe te trekken. 40 procent webdriven Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? 6a naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 18