25
TIPS
kind die hij passeert naar binnen. „Ik
heb nog nooit op een raampje ge
klopt. Maar als ik een kindje onbe
schermd op de bijrijdersstoel zie zit
ten, doet dat wel pijn."
Afgebroken
Ullman laat twee stoeltjes zien die
tijdens de botsproef flink zijn be
schadigd. „Het piepschuim is ge
woon afgebroken." Ronald Vroman
schudt zijn hoofd. „Het is toch wéér
raak." De twee onderzoekers zien op
de beelden de poppen met hun hoofd
tegen de deur aan klappen. „Vorig
jaar hadden we ook twee stoeltjes die
de test niet doorstonden. De stoeltjes
vlogen toen met een salto dwars door
de auto", aldus Ullman.
Zo'n vijftig jaar test de Consumen
tenbond autostoeltjes. In het begin
om de drie jaar, nu elk halfjaar. „Ko
men we ondermaatse stoeltjes tegen,
dan doen we de test één of twee keer
over. We checken de meetwaarden,
communiceren die met de fabrikan
ten. Alles gaat met grote zorgvuldig
heid. We beseffen dat het een finan
ciële catastrofe is als een stoeltje ne
gatief uit de test komt", aldus Ull
man.
Vroman: „Als het dan nóg mis is,
gaat de rode vlag uit en treden we
naar buiten. Fabrikanten hoeven er
niets mee te doen. Soms betwisten ze
de uitslag, soms plakken ze er een
waarschuwingssticker op. Soms roe
pen ze de stoeltjes terug."
Sabbelen
Sinds enkele jaren let de Consumen
tenbod ook op ongewenste stoffen.
„We gebruiken dezelfde richtlijn als
voor speelgoed. Kinderen sabbelen
aan zo'n stoeltje en zitten er met hun
blote benen tegenaan." Autofabri
kanten zitten niet altijd te wachten
op het opschroeven van eisen die
Vroman wil, als daarvoor aanpassin
gen aan de auto's nodig zijn. Stoel
tjesfabrikanten willen liefst goedko
per produceren. „Zij laten bijvoor
beeld onderdelen van staal vervan
gen door goedkoper materiaal", aldus
Ullman.
Maar de grootste stappen zijn ge
zet. Het is anno 2018 alleen nogfine-
tunen. „25 jaar geleden was een gordel
dragen überhaupt geen gewoonte",
zegt Vroman. „Er zijn voorbeelden
bekend van kinderen die in de jaren
90 bij een ongeluk een dwarslaesie
opliepen. Of de organen in hun buik
raakten ernstig beschadigd."
Dan gaat de sirene in de testruimte
weer af. Bam. Het volgende stoeltje
knalt op de plaat. Goedkoop is het
niet: vijftien keer per dag zo'n proef
uitvoeren. „Reken op 300.000 euro
per halfjaarlijkse test", legt Vroman
uit. Zonder subsidie, zonder geld van
fabrikanten. „Daarom pakken we het
Europees op: we voeren de test uit in
Deze autoverhuurder
heeft gammele
stoeltjes aangeschaft.
Ik maak even een foto
samenwerking met Europese consu
mentenorganisaties en ANWB's."
Alle stoeltjes worden zelf ingekocht
om beïnvloeding te voorkomen. De
poppen, tienduizenden euro's per
stuk, hebben soms wel 16 sensoren.
Het is bijna een levensmissie voor
Vroman, vader van twee volwassen
kinderen, om kinderen veilig te laten
vervoeren. „Ik heb tien jaar meege
werkt aan de verbetering van regel
geving." Toch blijft er werk aan de
winkel. Na de botsproefdag ziet Vro
man op de luchthaven van München
een rij autostoeltjes staan. „Kijk, deze
autoverhuurder heeft gammele stoel
tjes aangeschaft. Ik maak er even een
foto van, hoor. Dit wordt nog een
actiepunt wat mij betreft, dat ook
verhuurmaatschappijen deugdelijke
stoeltjes móeten hebben. Let dus
goed op bij wie je een auto huurt als
je een kind bij je hebt."
woensdag 23 mei 2018
GO
Kies een stoeltje met
zo min mogelijk func
ties. Hoe meer je kunt
instellen, hoe meer er
kan misgaan.
Koop eerst een stoel
tje voor kinderen van 0
tot 4 jaar en daarna van
4 tot 12, en niet meteen
één van 0 tot 12 jaar.
Verkies indien moge
lijk Isofix bevestigings
punten boven de gordel.
Een gordel kun je
verkeerd bevestigen,
een kliksysteem werkt
maar op één manier.
Het eerste stoeltje
met airbag is net op de
markt. De Consumen
tenbond komt na de
test met een conclusie
of dit nuttig is.
Gebruik na een onge
luk het autostoeltje niet
meer. De meeste fabri
kanten inspecteren de
stoel in zo'n geval en
verstrekken indien
nodig gratis een nieuwe.
—Ronald Vroman
Meer testresultaten op
consumentenbond.nl. De volledige
test is te koop voor €4.
hsSKH
Kiddy Evoluna i-Size 2
€500 Zitje voor baby's tot an
derhalf jaar. Het is een achter
uitkijkend zitje met een
Isofix onderstel. Het
harnas kan makkelijk
worden aangepast op
de groei van het kind en
het zitje kan iets kante
len, voor als het kind wil
slapen.
Maxi-Cosi AxissFix Air
€650 Het enige stoeltje met in
gebouwde airbags in de gordel-
tjes. Uit de test blijkt dat die air
bags ervoor zorgen dat een baby
het minder zwaar te verduren
krijgt dan in een vooruitkijkend
zitje zónder airbags. Al scoort het
stoeltje weer wat minder op andere
punten. De prijs is fors, je moet wat
voor de airbags over hebben.
Concord Ultimax i-Size
€300 Tijdens de botsproeven brak het
stoeltje los van zijn schaal. Resultaat:
de dummy maakte een flinke klap
naar voren. Bij een echt ongeluk
zou het hoofd van het kind hierbij
hoogstwaarschijnlijk de stoel voorin
raken. Tijdens de botsing van opzij
was het weer raak; het hoofdje van
de dummy botste tegen de deur
van de auto. Een afrader.