25 TIPS kind die hij passeert naar binnen. „Ik heb nog nooit op een raampje ge klopt. Maar als ik een kindje onbe schermd op de bijrijdersstoel zie zit ten, doet dat wel pijn." Afgebroken Ullman laat twee stoeltjes zien die tijdens de botsproef flink zijn be schadigd. „Het piepschuim is ge woon afgebroken." Ronald Vroman schudt zijn hoofd. „Het is toch wéér raak." De twee onderzoekers zien op de beelden de poppen met hun hoofd tegen de deur aan klappen. „Vorig jaar hadden we ook twee stoeltjes die de test niet doorstonden. De stoeltjes vlogen toen met een salto dwars door de auto", aldus Ullman. Zo'n vijftig jaar test de Consumen tenbond autostoeltjes. In het begin om de drie jaar, nu elk halfjaar. „Ko men we ondermaatse stoeltjes tegen, dan doen we de test één of twee keer over. We checken de meetwaarden, communiceren die met de fabrikan ten. Alles gaat met grote zorgvuldig heid. We beseffen dat het een finan ciële catastrofe is als een stoeltje ne gatief uit de test komt", aldus Ull man. Vroman: „Als het dan nóg mis is, gaat de rode vlag uit en treden we naar buiten. Fabrikanten hoeven er niets mee te doen. Soms betwisten ze de uitslag, soms plakken ze er een waarschuwingssticker op. Soms roe pen ze de stoeltjes terug." Sabbelen Sinds enkele jaren let de Consumen tenbod ook op ongewenste stoffen. „We gebruiken dezelfde richtlijn als voor speelgoed. Kinderen sabbelen aan zo'n stoeltje en zitten er met hun blote benen tegenaan." Autofabri kanten zitten niet altijd te wachten op het opschroeven van eisen die Vroman wil, als daarvoor aanpassin gen aan de auto's nodig zijn. Stoel tjesfabrikanten willen liefst goedko per produceren. „Zij laten bijvoor beeld onderdelen van staal vervan gen door goedkoper materiaal", aldus Ullman. Maar de grootste stappen zijn ge zet. Het is anno 2018 alleen nogfine- tunen. „25 jaar geleden was een gordel dragen überhaupt geen gewoonte", zegt Vroman. „Er zijn voorbeelden bekend van kinderen die in de jaren 90 bij een ongeluk een dwarslaesie opliepen. Of de organen in hun buik raakten ernstig beschadigd." Dan gaat de sirene in de testruimte weer af. Bam. Het volgende stoeltje knalt op de plaat. Goedkoop is het niet: vijftien keer per dag zo'n proef uitvoeren. „Reken op 300.000 euro per halfjaarlijkse test", legt Vroman uit. Zonder subsidie, zonder geld van fabrikanten. „Daarom pakken we het Europees op: we voeren de test uit in Deze autoverhuurder heeft gammele stoeltjes aangeschaft. Ik maak even een foto samenwerking met Europese consu mentenorganisaties en ANWB's." Alle stoeltjes worden zelf ingekocht om beïnvloeding te voorkomen. De poppen, tienduizenden euro's per stuk, hebben soms wel 16 sensoren. Het is bijna een levensmissie voor Vroman, vader van twee volwassen kinderen, om kinderen veilig te laten vervoeren. „Ik heb tien jaar meege werkt aan de verbetering van regel geving." Toch blijft er werk aan de winkel. Na de botsproefdag ziet Vro man op de luchthaven van München een rij autostoeltjes staan. „Kijk, deze autoverhuurder heeft gammele stoel tjes aangeschaft. Ik maak er even een foto van, hoor. Dit wordt nog een actiepunt wat mij betreft, dat ook verhuurmaatschappijen deugdelijke stoeltjes móeten hebben. Let dus goed op bij wie je een auto huurt als je een kind bij je hebt." woensdag 23 mei 2018 GO Kies een stoeltje met zo min mogelijk func ties. Hoe meer je kunt instellen, hoe meer er kan misgaan. Koop eerst een stoel tje voor kinderen van 0 tot 4 jaar en daarna van 4 tot 12, en niet meteen één van 0 tot 12 jaar. Verkies indien moge lijk Isofix bevestigings punten boven de gordel. Een gordel kun je verkeerd bevestigen, een kliksysteem werkt maar op één manier. Het eerste stoeltje met airbag is net op de markt. De Consumen tenbond komt na de test met een conclusie of dit nuttig is. Gebruik na een onge luk het autostoeltje niet meer. De meeste fabri kanten inspecteren de stoel in zo'n geval en verstrekken indien nodig gratis een nieuwe. —Ronald Vroman Meer testresultaten op consumentenbond.nl. De volledige test is te koop voor €4. hsSKH Kiddy Evoluna i-Size 2 €500 Zitje voor baby's tot an derhalf jaar. Het is een achter uitkijkend zitje met een Isofix onderstel. Het harnas kan makkelijk worden aangepast op de groei van het kind en het zitje kan iets kante len, voor als het kind wil slapen. Maxi-Cosi AxissFix Air €650 Het enige stoeltje met in gebouwde airbags in de gordel- tjes. Uit de test blijkt dat die air bags ervoor zorgen dat een baby het minder zwaar te verduren krijgt dan in een vooruitkijkend zitje zónder airbags. Al scoort het stoeltje weer wat minder op andere punten. De prijs is fors, je moet wat voor de airbags over hebben. Concord Ultimax i-Size €300 Tijdens de botsproeven brak het stoeltje los van zijn schaal. Resultaat: de dummy maakte een flinke klap naar voren. Bij een echt ongeluk zou het hoofd van het kind hierbij hoogstwaarschijnlijk de stoel voorin raken. Tijdens de botsing van opzij was het weer raak; het hoofdje van de dummy botste tegen de deur van de auto. Een afrader.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 26