9 Tina Dag was eerder 'Voorde sfeer en het shoppen' 'Lekker mutsig met z'n allen' 'Leuk: Wieke in het echt' Mogelijk bestaat het tijdschrift over 50 jaar niet meer, maar het festival wél En dan is daar nog: de-leeftijd- doet-er-niet-toetrend. „Vroeger deden zestigers totaal andere din gen dan twintigers; nu zie je oma's net zo swingen als kleindochters." Ook: de belevenistrend. „Het gaat veel meer om dingen beleven dan om dingen hébben. Mogelijk be staat het papieren tijdschrift over 50 jaar dus niet meer, maar het festival wél." Bovendien vervult de week vol gens haar de behoefte aan nieuwe tradities. „Nu Sinterklaas ter discus sie staat en kerkelijke feesten min der vaak gevierd worden, zijn we op zoek naar andere momenten van verbondenheid - momenten waarop we met gelijkgestemden in een feestelijke sfeer samenkomen. De Zomerweek is zo'n moment." Mulder noemt het evenement een nieuwe Hollandse traditie. „Voor veel bezoekers is het vaste prik: één keer per jaar met oma, dochter of vriendinnen hiernaartoe." Dat er van oudsher venijnige clichés over kwetterend, goodies graaiend, roltas schuivend vrouw volk de ronde doen: Mulder zit er niet mee. „Van die PowNews-figu ren die dan net een paar dames filmen die aan hun vooroordeel voldoen: belachelijk. Want je komt op de Zomerweek juist alle vrou wen tegen. Meisjes van 20 en tantes van 90. Maar, ach, laat ze lekker hun jaarlijkse badinerende filmpje maken. Ons feestje wordt er geen spat minder van." Columnist Wieke Biesheuvel is er voor de 21ste keer bij. „Ik zit de rest van het jaar maar in mijn eentje op stukjes te ploeteren, dus hoe leuk is het dan om één keer per jaar mijn lezers te ontmoeten? Wat mij be treft gaan we er nog jaren en jaren mee door." En die ene betrokken lezeres die Biesheuvel dat vorstelijke bedrag toestopte? Die heeft ze een foto van een waterpomp gemaild. Dé water pomp die zij dankzij dat ene geld- buideltje bouwen kon in Zambia. GEVOEL BIJ T MERK zaterdag 19 mei 2018 Maaike Ooster- hoff (50), ge meente-ambte naar, met moeder Yvonne (71). „We gaan dit jaar voor de negende keer. Ik vind het er meer relaxed dan de Huishoudbeurs. Die is me te hec tisch, te benauwd. Wat er op het pro gramma staat, maakt niet veel uit. We komen voor de sfeer - lekker bui ten aan het strand - en voor het shoppen. Ik heb er zelfs eens twee heel zware witte houten terrasstoelen gekocht. Daar had ik wel een beetje spijt van: het was echt zeulen naar de auto." Cindy Samallo (54), teammana ger gezondheids instelling, met vriendin Yvonne (55). „We gaan er ieder jaar met z'n twee tjes naartoe. Het is vooral lekker relaxen, even pauze van onze drukke banen. Het liefst zitten we dan in zo'n strandstoel, lekker met een wijntje en een pas- taatje, onze voeten in het zand, te klet sen met anderen. Contact maken gaat heel makke lijk. En dan lekker mutsig met zo'n kudde vrouwen met precies de zelfde goodiebag weer de trein in: hartstikke lachen." Djoke ten Kate (60), natuurge neeskundig thera peut, met moeder Willy (82). „We gaan altijd met de trein en hebben al aan spraak als we op het perron staan. Goh, gaan jullie ook weer? Al die vrouwen, in opper beste stemming: heerlijk. Ik kom niet voor het shoppen. Ik vind het vooral interessant de columnisten te ontmoeten. Ik ben al zo'n 40 jaar abonnee, volg die mensen op de voet, en dan is het heel leuk om zo'n Wieke Biesheuvel in het echt te zien." -Mabel Nummerdor (trendwatcher) In de marketing geldt de Libelle Zomerweek, net als Vrienden van Amstel Live en de Red Buil Zeepkistenrace, als een brandevent. Een brandevent is volgens trendwatcher Mabel Nummerdor commer cieel heel handig. „Je voegt een gevoel aan je merk toe, en als dat gevoel fijn is, grijpen klanten ook vaker naar je producten." Oud-hoofdredacteur Rob van Vuure: „En je boort een andere bron van inkomsten aan en versterkt de band met de adverteerders. Die kunnen op zo'n festival de producten laten zien waar ze in het tijdschrift reclame voor maken." Hoewel de Zomerweek altijd wordt opgevoerd als een van de succes volste brandevents van een tijdschrift, is het zeker niet het oudste. Van Vuure: „In de tijd dat het bedacht werd, waren er al andere tijd schriften die hun blad zo 'tot leven' brachten. De Tina Dag (inmiddels Tina Festival, red.) en het Truckstar Festival bijvoorbeeld." ▲-4 Bezoekers van de Libelle Zomerweek in 2014,2015 en 2016. FOTO'S ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 9