1
rchitect, onderzoeker en
docent Lidwine Spoormans
(41) loopt graag een rondje
door Almere of Lelystad.
„Dat was ooit de nieuwe
wereld, vormgegeven vanuit
grootse, innovatieve ideeën.
Een openluchtmuseum van
ideeën en stijlen."
Veel mensen vinden al die
jaren 8o-gebouwen te lelijk
om hun hond tegen te laten
plassen, maar Spoormans is
er dol op. „Ik wil graag dat
mensen hun ogen ervoor
openen, want we mogen
best trots zijn op de archi
tectuur uit die tijd."
Om haar liefdesverklaring
aan de jaren 80-architectuur
kracht bij te zetten, richtte
ze onlangs een platform op
- Love 80's Architecture.
Op de website zijn bouw
werken uit het decennium
te zien, met zowel geroemde
voorbeelden (de kubuswo
ningen in Rotterdam en
Helmond) als verguisde (de
grauwe wijk Schiemond in
Rotterdam).
Iedereen is welkom materi
aal aan te leveren. In de als
maar groeiende database
zitten klassiekers als het stad
huis van Almere, het oude
zwembad Tropicana in Rot
terdam en het station van
Lelystad.
Doorkijkjes
Spoormans raakt niet uitge
praat over het gebruik van
vernieuwende materialen,
de aparte vormgeving met
schuine lijnen, ramen in
onalledaagse vormen en
maten en de terugkerende
cirkelvormen in het ont
werp. Ook is ze te spreken
over de vele poortjes en
doorkijkjes, het kleur
gebruik (felrood, -geel en
-blauw) en de ronde ramen
in de voordeuren.
Ze is zo geboeid door de ar
chitectuur uit de jaren 80,
omdat veel beroemde archi
tecten destijds voor het eerst
van zich lieten horen.
Zo ontwierp Rem Koolhaas
het Lucent Danstheater in
Den Haag. „En bureau Meca-
noo ontwierp studenten
woningen aan het Kruisplein
in Rotterdam. Jo Coenen, ook
een grote naam, is verant
woordelijk voor het stadskan
toor in Delft. Zij behoren tot
een generatie architecten die
tot op de dag van vandaag in
vloedrijk en beeldbepalend
is." Spoormans - geboren in
1977 en dus een kind van de
jaren 80 - begrijpt dat de
jaren 8o-gebouwen niet bij
iedereen in de smaak vallen.
Oordeel
„Soms duurt het een tijdje
voordat architectuur de
waardering krijgt die het
verdient. Daarnaast denk
ik dat veel criticasters hun
oordeel baseren op het ma
teriaalgebruik. Plaatmateri
aal en betonsteen waren
bijvoorbeeld populair. Je
kunt ze alleen niet goed
schoonhouden, waardoor
de boel snel veroudert en
een armoedige uitstraling
krijgt."
Dat er werd gewerkt met
goedkope materialen, was
pure noodzaak. De jaren 80
1983
De paal- of kubus
woningen van Piet
Blom in Rotterdam
vormen samen het
Blaakse Bos. Met
een beetje fantasie
zie je inderdaad
een rij bomen.
281 zaterdag 19 mei 2018 WG