1 rchitect, onderzoeker en docent Lidwine Spoormans (41) loopt graag een rondje door Almere of Lelystad. „Dat was ooit de nieuwe wereld, vormgegeven vanuit grootse, innovatieve ideeën. Een openluchtmuseum van ideeën en stijlen." Veel mensen vinden al die jaren 8o-gebouwen te lelijk om hun hond tegen te laten plassen, maar Spoormans is er dol op. „Ik wil graag dat mensen hun ogen ervoor openen, want we mogen best trots zijn op de archi tectuur uit die tijd." Om haar liefdesverklaring aan de jaren 80-architectuur kracht bij te zetten, richtte ze onlangs een platform op - Love 80's Architecture. Op de website zijn bouw werken uit het decennium te zien, met zowel geroemde voorbeelden (de kubuswo ningen in Rotterdam en Helmond) als verguisde (de grauwe wijk Schiemond in Rotterdam). Iedereen is welkom materi aal aan te leveren. In de als maar groeiende database zitten klassiekers als het stad huis van Almere, het oude zwembad Tropicana in Rot terdam en het station van Lelystad. Doorkijkjes Spoormans raakt niet uitge praat over het gebruik van vernieuwende materialen, de aparte vormgeving met schuine lijnen, ramen in onalledaagse vormen en maten en de terugkerende cirkelvormen in het ont werp. Ook is ze te spreken over de vele poortjes en doorkijkjes, het kleur gebruik (felrood, -geel en -blauw) en de ronde ramen in de voordeuren. Ze is zo geboeid door de ar chitectuur uit de jaren 80, omdat veel beroemde archi tecten destijds voor het eerst van zich lieten horen. Zo ontwierp Rem Koolhaas het Lucent Danstheater in Den Haag. „En bureau Meca- noo ontwierp studenten woningen aan het Kruisplein in Rotterdam. Jo Coenen, ook een grote naam, is verant woordelijk voor het stadskan toor in Delft. Zij behoren tot een generatie architecten die tot op de dag van vandaag in vloedrijk en beeldbepalend is." Spoormans - geboren in 1977 en dus een kind van de jaren 80 - begrijpt dat de jaren 8o-gebouwen niet bij iedereen in de smaak vallen. Oordeel „Soms duurt het een tijdje voordat architectuur de waardering krijgt die het verdient. Daarnaast denk ik dat veel criticasters hun oordeel baseren op het ma teriaalgebruik. Plaatmateri aal en betonsteen waren bijvoorbeeld populair. Je kunt ze alleen niet goed schoonhouden, waardoor de boel snel veroudert en een armoedige uitstraling krijgt." Dat er werd gewerkt met goedkope materialen, was pure noodzaak. De jaren 80 1983 De paal- of kubus woningen van Piet Blom in Rotterdam vormen samen het Blaakse Bos. Met een beetje fantasie zie je inderdaad een rij bomen. 281 zaterdag 19 mei 2018 WG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 95