Lees mee met de boekenredactie (fikt V DE__ geniale TAAL Q0S door Tube Investments. En hoewel Gazelle ook vandaag de dag nog wordt gezien als een sterk merk, is het tegen woordig onderdeel van de Pon Groep. De huidige nazaten van de familie Breukink, de laatste familie-eigenaar, hebben er inmiddels vrede mee, zegt Marian Rijk, die op het idee kwam voor haar boek nadat haar opa haar een anek dote vertelde. „Ja, mijn grootvader Kees Rijk kreeg in 1906 een Gazelle van zijn vader, in die tijd een enorm bezit. Hij vertelde dat hij zichzelf in Zeeland leerde fietsen en dat er letterlijk een wereld voor hem open ging. Het maakte hem trots, verbreedde zijn horizon en bracht hem vrijheid. Later kreeg ik een proces-verbaal van mijn grootmoeder onder ogen. Ze was in 1923 staande gehouden omdat ze - als be zorger van vlees, heel ondernemend voor die tijd - haar fietsbelasting niet had be taald. Het fenomeen fietsbelasting kende ik helemaal niet. Die verhalen intrigeer den me en brachten me bij de oudste, nog steeds bestaande fietsenfabriek van Nederland; Gazelle dus." „Dat is een interessante: ik denk dat het een wisselwerking is. Maar het feit dat mensen letterlijk opeens verder konden kijken dan hun dorp, dat ze niet meer afhankelijk meer waren van de route van tram of trein, dat werkte zeker als een katalysator." „Misschien wel dat fietsen voor vrouwen lange tijd bepaald niet vanzelfsprekend was. Het verhaal van koningin Wilhel- mina, die eigenlijk niet mocht fietsen omdat het te gevaarlijk was met het oog op eventuele nakomelingen. Maar ze deed het wel. En daarmee werd het ko ninklijk huis direct een prachtig uithang bord voor de fiets." „Dat vond ik ook verrassend om te zien: de eerste fietsers waren bepaald niet geliefd, werden soms letterlijk uit dorpen verjaagd. En als ik dan zie hoe we tegen woordig aankijken tegen groepen wiel renners, zie ik wel overeenkomsten." „Ja, zeker. Het gevoel van vrijheid op de fiets, de wind door je haren, zelf bepalen welke route je kiest; dat gold en geldt voor mij ook. Ik besef nu dat de fiets voor onze generatie heel vanzelfsprekend is en dat dat vroeger allesbehalve het geval was. Wij hebben niet meer zoals vroeger 'een fiets voor het leven', een vervoer middel dat je leven kan veranderen. Een ander gevolg is dat ik opeens nadrukkelijker kijk naar fietsen, ik wil van elke fiets weten welk merk het is. Terwijl ik toch maar een gewone recreant ben, die de fiets vooral beschouwt als nuttig vervoermiddel." 41 schrijver leest Ik lees nu... Als ik schrijf, lees ik... Wat veel indruk maakte was... Waar ik maar niet doorheen kom... lezen J-K. ROWLING LEVENSVRAGEN De speech die J.K. Rowling hield voor alle Harvard- graduates is er nu in boekvorm. (Boekerij, €10) LEESWIJZER In De geniale taal legt Andrea Marcolongo uit waarom we allemaal van het Grieks moeten houden. (Wereldbibl., €20) What's in a name? Vélocipède is het eerste woord voor het rijwiel, niet onlo gisch voor een tijd waarin Frans de voertaal was voor de elite. In 1869 ontstaat in Gent echter pro test tegen zo'n ingewikkeld lang woord. Bij een verkiezing onder krantenlezers worden talloze nieuwe namen geopperd, waar onder snelvoeter en triptrap. In het Utrechts provin ciaal en stedelijk dagblad stelt iemand voor vélocipède te vervangen door rijwiel, wat uit groeit tot de offi ciële benaming. Eeuw in versnel ling is uitgege ven door Ambo Anthos (€20). Je opa staat aan de basis van Eeuw in versnelling? Je schrijft dat de fiets voor een maatschappelijke revolutie in Neder land zorgde. Of volgde de fiets juist de maatschappelijke revolutie? Nieuw fenomeen „Mijn grootmoeder werd in 1923 staande gehouden omdat ze haar fietsbelasting niet had betaald." Je hebt voor je boek flink gespit in de geschiedenis van de fiets. Wat was voor jezelf de grootste ontdekking? Je signaleert ook parallellen met de manier waarop we tegen groepen fietsers aankijken. Kijk je na het schrijven van je boek anders naar fietsen? Van Alain Verheij verscheen zojuist God en ik; wat je als wel denkende 21e-eeuwer kunt leren van de Bijbel Sputnik Sweetheart van Haruki Murakami. Al zijn romans zijn magisch en sfeervol. Dit is een van de weinige die ik nog niet had gelezen. geen boeken. Ik wil mijn eigen toon bewaken tegen al te veel directe invloed van andere schrijvers. In intensieve schrijfperiodes lees ik alleen kranten, blogs en bladen. Het proces van Kaf ka. Een roman waarin de hoofd persoon wordt aange klaagd zonder dat hij weet waarvoor. Toch moet hij zich zien te verdedigen. Ik zou zo iemand willen zijn die zijn bril even afzet en achteloos een passage uit een boek van Dostojevski aanhaalt. Maar helaas... MARIAN MIK EeUW in versnelling 181 zaterdag 19 mei 2018 WG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 85