m 15.15 uur: „Weet je wat het probleem is? Dat journalisten als jij niet uit je linkse frame komen. Je hebt onbewust mee gekregen dat linkse politici goed zijn. Die bekommeren zich om de arme mensen in Syrië. En rechtse politici zijn fout. Die willen alles voor zichzelf houden. Je frame zou heel anders kunnen zijn: rechtse politici komen voor mensen op." Om 15.30 uur: „Echt? Ga je me weer vragen stellen over Jared Taylor, over Yernaz, over racisme? Of wil je eigenlijk liever meteen weten of ik een fascist ben? Weet je wat ik denk? Ik denk dat mensen helemaal klaar zijn met dit soort vragen. Er is een reden hoor, dat de oplages van kranten dalen." Om 17.30 uur: „In een goed gesprek klingelen vele bellen, verken je onder werpen, daag je elkaar uit. Wat hier gebeurt, is het tegenovergestelde. Alles komt in een trechter terecht. Het is tij dens dit interview helemaal leeg geweest in mijn hoofd." 15.00 uur Hij staat op lichtbruine sokken in zijn keuken en schikt twee vruchtentaartjes op bordjes. Hij loopt naar het woon kamertje aan de voorzijde - uitzicht op de Amsterdamse gracht - en schuift met meubels. Zal hij op de bank gaan zitten? Of op een poef? Hij pakt uiteindelijk de pianokruk. Nu zit hij net iets hoger dan zijn bezoek aan tafel. „Zet je recorder vast aan. Altijd leuk, die gesprekjes vooraf." Zo'n zeven jaar geleden raakte Thierry Baudet een beetje in de picture als columnist van NRC Handelsblad, maar bekend werd hij pas toen hij het Oe- kraïne-referendum organiseerde en Forum voor Democratie (FVD) oprichtte, de partij die in 2017 met twee zetels de Kamer in kwam. Zijn agenda: pro Neder land, tegen EU, tegen immigratie, pro westerse waarden, tegen het islamisme. Zijn fans prijzen hem om de strijd tegen het door hem uitgeroepen 'partij kartel' - de partijen die al lang de macht verdelen - en om zijn stijl. Net als de door hem bewonderde Pim Fortuyn hangt hij graag de dandy uit: hij liet onder flitsende camera's zijn vleugel de Kamer in take len. Critici zien iemand die opzichtig flirt met extreemrechts. Ook zijn tweede roman Van elk waar heen bevrijd zal ongetwijfeld weer gedoe opleveren. In het boek laat hij hoofd persoon Philippe Gautier mijmeren dat Parijs nooit zo prachtig was geweest als de Fransen tijdens de Tweede Wereld oorlog niet hadden gecollaboreerd. Waar op diezelfde Gautier zich tot de orde roept, net zoals Baudet regelmatig wordt 'gecorrigeerd'. „Hoezo? 'Moest'? Ik begrijp de vraag niet." „De hoofdpersoon is géén Thierry Bau det. Het is een oudere man die, net als vele andere babyboomers, dubbele gevoelens heeft over de erfenis van de oorlog. Enerzijds constateert hij dat het Westen door de massale toestroom van immigranten enorm is verzwakt; ander zijds wil hij, net als andere babyboomers, niks slechts over buitenlanders horen. En die passage over Parijs is gewoon een gegeven. Die stad was er niet meer ge weest als Pétain (maarschalk Phillipe Pétain, die in de Tweede Wereldoorlog samenwerkte met de Duitse nazi's en Italiaanse fascisten, red.) niet had gecolla boreerd." G Waarom moest deze mijmering erin? Het grootste verwijt aan jouw adres: dat je sympathiseert met extreem rechts. En dan laat je een hoofdper soon met een naam die nogal op de jouwe lijkt overpeinzen dat de colla boratie met de nazi's goed is ge weest. De ideeën van Philippe Gautier haken aan bij die van jou: het Westen is verpest door de open grenzen. 101 zaterdag 19 mei 2018

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 77