©NDERNEMER 'Merken in het hoog segment willen niet op elke straathoek liggen' Zuinig op je vermogen? Verstandig vermogensbeheer begint bij jouw Zeeuwse Rabobank. thema: e-commerce deondernemer.nl Rico Nieuwenhuijse (38) opende in 2006 herenmodezaak Rico Moda in het Zeeuwse Goes. De start van een webshop in 2008 bleek een gouden zet. De afgelopen vier jaar groeide de omzet jaarlijks met 30 procent. Nieuwenhuijse vertelt over de inzet van e-commerce en exclusiviteit. Door Vincent Krijtenburg Zes jaar lang werkt Nieuwenhuijse in een kledingzaak in Roosendaal. Hij leert het bedrijf kennen als klant, wordt stagiair tijdens zijn retailopleiding en komt later in dienst. Zijn mogelijke promotie tot vennoot blijkt na jaren hoop een wassen neus te zijn, waarna Nieuwenhuijse besluit om voor zichzelf te beginnen. „Ik was van jongs af aan idolaat van merkkleding. Op mijn tiende wilde ik al bepaalde merken kleding hebben. Ze werden er thuis gek van", zegt hij. "In ons uienverwerkingsbedrijf kreeg ik mee wat hard werken is. Mijn vader stimuleerde me om voor het ondernemerschap te kiezen." Na ruim een jaar voorbereiding opent Nieuwenhuijse in 2006 de winkel met exclusieve merkkleding voor mannen. Wat verwachtte je toen je begon? „Toen ik in 2006 begon met de boetiek had ik de intentie om na Goes uit te bouwen naar andere steden om zo op traditionele manier te groeien. Toen de crisis in 2008 goed voelbaar was nam ik mezelf voor om vast te houden aan de doelgroep en om niet in het assortiment te snijden. In die tijd ben ik begonnen met de webshop. Ik wilde kijken hoe het ontvangen zou worden." En, het werd goed ontvangen? „Ik was verrast door het succes. Ik had destijds niet verwacht dat mensen die ik niet kende 300 a 400 euro zouden neertel len voor een product dat ze nog niet in handen hadden gehad. Vanaf 2009 is het balletje echt gaan rollen. Toen ben ik begonnen met het aannemen van perso neel en het investeren in de webshop. Alles in het teken van de professionalisering." Hoe gaat het nu met de webshop? „Het merendeel van de omzet - 70 procent - komt uit verkopen in de webshop. Ik heb nu 15 man personeel in dienst. We zijn ver huisd naar een pand van 900 vierkante meter, waarvan tweederde nodig is voor de webshop-afdeling. Over twee jaar wordt 90 procent van de omzet online verdiend." Waarom dan niet verder zonder winkel? „Nee, het is superbelangrijk dat klanten ook naar een fysieke winkel kunnen. Het geeft vertrouwen dat er een tastbare winkel op een a-locatie achter zit. Ik denk dat we op termijn zelfs meer fysieke winkels buiten Zeeland zullen openen om de online groei te optimaliseren. Je ziet het ook bij andere bedrijven, zodra er een winkel in een stad opent neemt daar de online omzet toe." Wat maakt Rico Moda exclusief? „Met name de merken die we voeren. Die kun je nergens anders in Zeeland vinden. De merken in het hoogsegment willen zelf ook niet op elke straathoek liggen. Zolang wij die goed uitdragen en genoeg omzet volume hebben, is er voor hen geen reden om het ook op andere plekken te verkopen. Wel zie je dat als de verkoop van een merk stagneert, ze ook in andere winkels komen te liggen. Dit is voor ons meestal reden om met een merk te stoppen." Is het online moeilijker exclusief te zijn? „Steeds meer winkeliers beginnen een webshop naast hun winkel. Wij hebben in tien jaar tijd veel bekendheid en een grote klantenkring opgebouwd. De kunst is om deze klanten te binden met hoge service en een groot assortiment. We hebben relatief weinig merken, maar wat we voeren dragen we wel groot uit. We proberen de pakketjes zoveel mogelijk te personaliseren en als een cadeautje te verpakken. Bovendien moet de website perfect aansluiten bij de behoeftes van de klant en is de klanten service bereikbaar op alle kanalen waar onder WhatsApp, mail en social media." Rabobank Vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan met een specialist bij jou in de buurt. Dit kan via rabobank.nl/privatebankingzeeland Kom maar op met de toekomst Van lokale boetiek tot miljoenen-webshop

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 58