WELKOM AAN BOORD WELTERUST E 21 Eindhoven Airport P&OX REACTIE RYANAIR Elk uur in de lucht levert ongeveer 18 euro op, concludeert FNV na het zien van diverse loonstrookjes. Dat lijkt heel wat, zegt Asmae Haj- jari van de vakbond, maar Ryanair vermeldt er niet bij dat cabineme dewerkers niet betaald krijgen voor de uren die ze aan de grond staan. „Passagiers helpen bij het uitstappen, vliegtuig schoonma ken, voorraden bijvullen en wach ten tijdens vertragingen: allemaal tijd die medewerkers niet betaald krijgen", zegt Hajjari. „Uitzend krachten die via Crewlink of Workforce aan het werk gezet zijn, kunnen vaak met moeite rondko men. We zien regelmatig loon strookjes van onder de ïooo euro." Griep is geen reden Behalve over het salaris en de druk om zo veel mogelijk producten te verkopen, hebben de medewer kers ook geen goed woord over voor de manier waarop Ryanair omgaat met ziekmeldingen. Als je als uitzendkracht meermaals 'zon der reden' ziek bent geweest - 'griep' of'ziek' worden niet geac cepteerd - moet je volgens hen 'verantwoording afleggen aan het hoofdkantoor in Dublin'. Uitzendkrachten zijn sowieso de sigaar bij ziekte, want de eerste drie dagen krijgen ze niet uitbe taald. Voor vaste medewerkers geldt dat het ziekengeld na zes maanden stopt, aldus FNV. „Je went aan de brutaliteit van een bedrijf, maar aan de werkdruk zit een grens", zegt Natasha. De ziek melding zeifis ook zoiets. „Ze wil len weten waarom je ziek was, wat je klachten waren, wat je hebt ge daan om beter te worden en hoe je in de toekomst gaat voorkomen dat je ziek wordt", zegt Natasha. „Vanuit Dublin krijg je meteen na je ziekmelding een telefoontje en Mensen die goedkoop door Europa vliegen, mogen zich best realiseren hoe dit bedrijf met zijn personeel omgaat wordt gevraagd naar je klachten", zegt Miguel. „Je moet specifieke verschijnselen van je ziekte mel den. Ze willen zeker weten dat j e echt niet kunt werken. Langer dan drie dagen ziek betekent dat je een doktersverklaring moet overleg gen. Maar die geven dokters in Nederland niet." De medewerkers met wie deze krant sprak, zijn hun carrière alle maal begonnen met schulden. Om bij Ryanair te mogen werken, moesten zij een verplichte trai ning volgen, die zij - volgens eigen zeggen - in het verleden ook zelf moesten betalen. Dat bedrag van tussen de 2500 en 3500 euro zou nog eens bovenop de kosten voor de trainingsaccommodatie, het eten en drinken en een kostuum zijn gekomen. „De meeste jonge crewleden begonnen met een schuld van duizenden euro's", zegt uitzendkracht Nino. Volgens de FNV permitteert de prijsvechter zich een hoop, omdat de medewerkers onder het Ierse arbeidsrecht vallen. En dat terwijl ze in Eindhoven wonen, leven en belasting betalen. De bond wil er voor zorgen dat zowel het vaste Ryanair-personeel als de uitzend krachten onder het lokale arbeids recht gaan vallen. Vakbondsbestuurder Hajjari geeft toe dat de standpunten 'nog mijlenver uit elkaar liggen' maar - en dat is een lichtpuntje - er heeft reeds een eerste gesprek plaatsge vonden. En dat is best bijzonder, want in 2012 zei de directeur van Ryanair, Michael O'Leary, nog dat 'de hel moest bevriezen' voor hij vakbonden zou erkennen. Of het personeel vertrouwen heeft in de gesprekken tussen vak bond en prijsvechter? „Na de pro testen van de Portugese cabine medewerkers heb ik er meer ver trouwen in", zegt Miguel. „Het personeel heeft beter in de gaten dat het voor zichzelf moet opko men. Maar bij dit bedrijf weet je het maar nooit." Voor de medewerkers die wij spraken, is het in elk geval klip en klaar: die monsteromzet dankt de vliegtuigmaatschappij aan hen. Niet alleen omdat ze zo veel verko pen, maar ook omdat ze zo weinig verdienen. „Mensen die goedkoop door Europa vliegen, mogen zich best realiseren hoe het bedrijf met zijn personeel omgaat", aldus Mi guel. „Men weet van de kledingfa brieken in Bangladesh, maar als het om een westers bedrijf gaat is men blind voor de situatie." Na stakingen in Portugal en vele geschrapte vluchten lijkt Ryanair ervan doordrongen te raken dat er zaken moeten veranderen. Toch heeft de prijsvechter vooralsnog weinig last van het tumult. Uit de laatste cijfers (oktober 2017) blijkt dat winst en omzet opnieuw ge stegen zijn. Ten opzichte van het tweede halfjaar 2016 steeg de winst met tr procent naar 1,3 mil jard euro. De omzet groeide met 7 procent tot 4,4 miljard euro. zaterdag 19 mei 2018 GO In een reactie zegt de vlieg tuigmaatschappij zich niet te herkennen in de kritiek van de medewerkers. Volgens Rya- nair kunnen stewards en ste wardessen in hun eerste jaar tussen de 17.000 en 25.000 euro verdienen. De salarissen kunnen daarna oplopen tot 40.000 euro per jaar, aldus de prijsvechter. Ryanair zegt me dewerkers in vaste dienst wel door te betalen bij ziekte, maar uitzendkrachten - de eerste drie dagen van de ziekte - niet. Het kostuum voor beginnende stewards en stewardessen is vandaag de dag gratis, laat de luchtvaart maatschappij weten. Voor de trainingen wordt tegenwoor dig ook een vergoeding gege ven deelt Ryanair mee in een mail aan deze krant. Tot slot zegt de Ierse prijs vechter 'excellente arbeids voorwaarden' te hanteren waaronder een 'zeer fijn werk- rooster en fantastische car rièremogelijkheden' en een gegarandeerde baan. klaagt over 'bruut' Ryanair -Miguel w Winst en omzet stijgen on verminderd bij Ryanair. Het bedrijf maakte 1,3 miljard euro winst in de tweede helft van 2017 op een omzet van 4,4 miljard euro. ROTTERDAM/ZEEBRUGGE - HULL Vaar 's nachts en ontwaak ergens anders. Nu 10% korting poferries.com F E R RI E S Actie voorwaarden: Geldig t/m 30 mei 2018. Reizen van 1 mei 2018 t/m 30 december 2018. Aanbieding op basis van beschikbaarheid. Alleen geldig voor retourboekingen op de Rotterdam/Zeebrugge - Huil route. Minicruises zijn uitgesloten van deze aanbieding. Volledige algemene b promotionele voorwaarden van P&O Ferries van toepassing en online verkrijgbaar op poferries.com

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 21