WELKOM AAN
BOORD
WELTERUST
E 21
Eindhoven Airport
P&OX
REACTIE RYANAIR
Elk uur in de lucht levert ongeveer
18 euro op, concludeert FNV na
het zien van diverse loonstrookjes.
Dat lijkt heel wat, zegt Asmae Haj-
jari van de vakbond, maar Ryanair
vermeldt er niet bij dat cabineme
dewerkers niet betaald krijgen
voor de uren die ze aan de grond
staan. „Passagiers helpen bij het
uitstappen, vliegtuig schoonma
ken, voorraden bijvullen en wach
ten tijdens vertragingen: allemaal
tijd die medewerkers niet betaald
krijgen", zegt Hajjari. „Uitzend
krachten die via Crewlink of
Workforce aan het werk gezet zijn,
kunnen vaak met moeite rondko
men. We zien regelmatig loon
strookjes van onder de ïooo euro."
Griep is geen reden
Behalve over het salaris en de druk
om zo veel mogelijk producten te
verkopen, hebben de medewer
kers ook geen goed woord over
voor de manier waarop Ryanair
omgaat met ziekmeldingen. Als je
als uitzendkracht meermaals 'zon
der reden' ziek bent geweest -
'griep' of'ziek' worden niet geac
cepteerd - moet je volgens hen
'verantwoording afleggen aan het
hoofdkantoor in Dublin'.
Uitzendkrachten zijn sowieso
de sigaar bij ziekte, want de eerste
drie dagen krijgen ze niet uitbe
taald. Voor vaste medewerkers
geldt dat het ziekengeld na zes
maanden stopt, aldus FNV. „Je
went aan de brutaliteit van een
bedrijf, maar aan de werkdruk zit
een grens", zegt Natasha. De ziek
melding zeifis ook zoiets. „Ze wil
len weten waarom je ziek was, wat
je klachten waren, wat je hebt ge
daan om beter te worden en hoe je
in de toekomst gaat voorkomen
dat je ziek wordt", zegt Natasha.
„Vanuit Dublin krijg je meteen na
je ziekmelding een telefoontje en
Mensen die
goedkoop door
Europa vliegen,
mogen zich best
realiseren hoe dit
bedrijf met zijn
personeel omgaat
wordt gevraagd naar je klachten",
zegt Miguel. „Je moet specifieke
verschijnselen van je ziekte mel
den. Ze willen zeker weten dat j e
echt niet kunt werken. Langer dan
drie dagen ziek betekent dat je een
doktersverklaring moet overleg
gen. Maar die geven dokters in
Nederland niet."
De medewerkers met wie deze
krant sprak, zijn hun carrière alle
maal begonnen met schulden. Om
bij Ryanair te mogen werken,
moesten zij een verplichte trai
ning volgen, die zij - volgens eigen
zeggen - in het verleden ook zelf
moesten betalen. Dat bedrag van
tussen de 2500 en 3500 euro zou
nog eens bovenop de kosten voor
de trainingsaccommodatie, het
eten en drinken en een kostuum
zijn gekomen. „De meeste jonge
crewleden begonnen met een
schuld van duizenden euro's",
zegt uitzendkracht Nino.
Volgens de FNV permitteert de
prijsvechter zich een hoop, omdat
de medewerkers onder het Ierse
arbeidsrecht vallen. En dat terwijl
ze in Eindhoven wonen, leven en
belasting betalen. De bond wil er
voor zorgen dat zowel het vaste
Ryanair-personeel als de uitzend
krachten onder het lokale arbeids
recht gaan vallen.
Vakbondsbestuurder Hajjari
geeft toe dat de standpunten 'nog
mijlenver uit elkaar liggen' maar -
en dat is een lichtpuntje - er heeft
reeds een eerste gesprek plaatsge
vonden. En dat is best bijzonder,
want in 2012 zei de directeur van
Ryanair, Michael O'Leary, nog dat
'de hel moest bevriezen' voor hij
vakbonden zou erkennen.
Of het personeel vertrouwen
heeft in de gesprekken tussen vak
bond en prijsvechter? „Na de pro
testen van de Portugese cabine
medewerkers heb ik er meer ver
trouwen in", zegt Miguel. „Het
personeel heeft beter in de gaten
dat het voor zichzelf moet opko
men. Maar bij dit bedrijf weet je
het maar nooit."
Voor de medewerkers die wij
spraken, is het in elk geval klip en
klaar: die monsteromzet dankt de
vliegtuigmaatschappij aan hen.
Niet alleen omdat ze zo veel verko
pen, maar ook omdat ze zo weinig
verdienen. „Mensen die goedkoop
door Europa vliegen, mogen zich
best realiseren hoe het bedrijf met
zijn personeel omgaat", aldus Mi
guel. „Men weet van de kledingfa
brieken in Bangladesh, maar als
het om een westers bedrijf gaat is
men blind voor de situatie."
Na stakingen in Portugal en vele
geschrapte vluchten lijkt Ryanair
ervan doordrongen te raken dat er
zaken moeten veranderen. Toch
heeft de prijsvechter vooralsnog
weinig last van het tumult. Uit de
laatste cijfers (oktober 2017) blijkt
dat winst en omzet opnieuw ge
stegen zijn. Ten opzichte van het
tweede halfjaar 2016 steeg de
winst met tr procent naar 1,3 mil
jard euro. De omzet groeide met 7
procent tot 4,4 miljard euro.
zaterdag 19 mei 2018
GO
In een reactie zegt de vlieg
tuigmaatschappij zich niet te
herkennen in de kritiek van de
medewerkers. Volgens Rya-
nair kunnen stewards en ste
wardessen in hun eerste jaar
tussen de 17.000 en 25.000
euro verdienen. De salarissen
kunnen daarna oplopen tot
40.000 euro per jaar, aldus de
prijsvechter. Ryanair zegt me
dewerkers in vaste dienst wel
door te betalen bij ziekte,
maar uitzendkrachten - de
eerste drie dagen van de
ziekte - niet. Het kostuum
voor beginnende stewards en
stewardessen is vandaag de
dag gratis, laat de luchtvaart
maatschappij weten. Voor de
trainingen wordt tegenwoor
dig ook een vergoeding gege
ven deelt Ryanair mee in een
mail aan deze krant.
Tot slot zegt de Ierse prijs
vechter 'excellente arbeids
voorwaarden' te hanteren
waaronder een 'zeer fijn werk-
rooster en fantastische car
rièremogelijkheden' en een
gegarandeerde baan.
klaagt over 'bruut' Ryanair
-Miguel
w
Winst en omzet stijgen on
verminderd bij Ryanair. Het
bedrijf maakte 1,3 miljard
euro winst in de tweede helft
van 2017 op een omzet van
4,4 miljard euro.
ROTTERDAM/ZEEBRUGGE - HULL
Vaar 's nachts en ontwaak ergens anders.
Nu 10% korting poferries.com F E R RI E S
Actie voorwaarden: Geldig t/m 30 mei 2018. Reizen van 1 mei 2018 t/m 30 december 2018. Aanbieding op
basis van beschikbaarheid. Alleen geldig voor retourboekingen op de Rotterdam/Zeebrugge - Huil route.
Minicruises zijn uitgesloten van deze aanbieding. Volledige algemene b promotionele voorwaarden van
P&O Ferries van toepassing en online verkrijgbaar op poferries.com