ul
n
Geli k oversteken ytk
O
DE WEEK VAN PHLIPPEN
20
Werknemers van de Ierse
prijsvechter Ryanair trekken aan de
bel. Zij schetsen een alarmerend beeld
van de arbeidsomstandigheden. „Je went
aan de brutaliteit van een bedrijf, maar
aan de werkdruk zit een grens."
PRIJSVECHTER CONFLICT
Kerkrade gebruikt computer
modellen om te voorspellen
in welke straten mensen
zich het eenzaamst voelen. Utrecht
kijkt naar 65.000 mensen op Face-
book om hangjongeren te bespie
den. Ook Almere, Dordrecht en
Zwijndrecht stapelen vele data over
hun inwoners om straten aan te
kunnen wijzen waar de kans op
leefbaarheidsproblemen groot zijn.
NRC vroeg gemeenten vorige week
naar hun gebruik van computer
modellen bij het maken van beleid.
Vrijwel alle gemeenten zijn ermee
bezig.
De data waren er al, maar door de
toevoeging van kunstmatige intelli
gentie worden die data ook bruik
baar voor waanzinnige mogelijkhe
den voor beter beleid. Als gemeen
ten veel preciezer weten waar zich
welke problemen voordoen, dan
kunnen agenten, opbouwwerkers
en de verplegers van het wijkteam
zich op die plekken concentreren.
Gemeenten kunnen zo meer doen
voor de burger met minder midde
len.
Daar zit wel een vette keerzijde
aan. De verbeteringen ontstaan
doordat gemeenten straks tot in het
kleinste detail achter onze voor
deur kijken. Google-, Facebook-,
WhatsApp- en Twitterdata, het gaat
allemaal in de mix van de compu
termodellen. De overheid wordt
zodoende zelf ook steeds afhanke
lijker van de techreuzen die zij
sinds een jaar probeert een kopje
kleiner te maken.
Los daarvan is er een privacypro
bleem. Het enige wat gemeenten
volgens onze privacy-bescherm-
heer Aleid Wolfsen hoeven te doen,
is transparant zijn over welke data
zij over ons leven gebruiken. Maar
wat heb ik aan het recht op inzage
in wat begint te lijken op een Stasi
dossier uit het oude Oost-Duits-
land? Transparantie betekent door
zichtigheid en dat gaat twee kanten
Flitsen
op: de overheid die naar mij kijkt én
ik die naar de overheid kijk. Trans
parantie is geen leeg modewoord
en ook geen vrijbrief om te doen
wat je wilt. Transparantie moet
mee zorgen voor machtsgelijkheid,
doordat alle partijen van elkaar
kunnen zien wat hun gedrag drijft.
Dus willen we geen agent voor de
deur die zegt: „In uw straat is de
kans op overlast het grootst, en dus
pakken we u alvast aan." Data kun
nen gemeenten veel voorwerk be
sparen, maar de laatste stap naar de
burger moet een individuele afwe
ging zijn. Van mens tot mens. Een
agent moet kunnen uitleggen
waarom nou net deze straat uit de
computer kwam gerold als 'geeft
grote kans op overlast'.
Transparantie is geen
vrijbrief om te doen
watje wilt
weten welke belangen en lobby's
door de wethouder zijn gehoord bij
zijn beleid. Of wat dacht je van een
leesbaar overzicht van hoeveel geld
waaraan besteed is en of het effec
tief was. Dat laatste komt nu goed
deels op de schouders van een on-
derbemande rekenkamer terecht.
Daar controleren ze het beleid nog
houtje-touwtje met een steekproef.
Laat kunstmatige intelligentie ook
daar zijn heilzame werk doen, dan
steken we gelijk over, gemeente!
Heijmans
RELX
ASML
Altice
Het is aantrekke
lijk vliegen met
Ryanair vanaf
Eindhoven Air-
port. Lekker
dichtbij, zelden
vertraging en de
tickets zijn goedkoop. Op de lucht
haven is een eigen ruimte voor de
crew van de Ierse prijsvechter, de
belangrijkste maatschappij die van
en naar Eindhoven vliegt. In die
ruimte komen professioneel glim
lachende stewards en stewardes
sen samen.
Achter hun glimlach blijkt veel
onvrede en angst schuil te gaan.
Deze krant sprak met tien mede
werkers, voormalig personeelsle
den en vakbond FNV. Samen
schetsen zij een alarmerend beeld
van de arbeidsomstandigheden bij
Ryanair in Eindhoven. Ze klagen
over tegenwerking bij ziekmel
ding, onderbetaling, gebrek aan
begeleiding en hoge druk op het
verkopen van artikelen tijdens
vluchten. De (oud)medewerkers
durven niet met naam in de krant,
uit angst voor repercussies.
Voordat het cabinepersoneel van
Ryanair zijn werkruimte in Eind
hoven binnengaat, passeren ze de
kamer van Transavia. Daarop
hangt een groot bord met de tekst
'Safety is ourjob'. „Maar in onze ka
mer hangt alleen een heel groot
scorebord waarop staat wie tijdens
de vluchten de meeste krasloten
en parfums heeft verkocht. Als je
te lang onderaan bungelt, kun je
een disdplinary meeting verwach
ten, een soort interventie waarin
je je moet verantwoorden", vertelt
een Poolse medewerker.
Een maatregel als deze geeft vol
gens medewerkers op Eindhoven
Airport goed weer hoe het er bij
Ryanair aan toegaat. „Wij worden
slechts beoordeeld op hoe goed we
verkopen."
Grondwerk
Op Eindhoven Airport zijn vol
gens vakbond FNV zo'n negentig
cabinemedewerkers voor Ryanair
gestationeerd. Bijna allemaal ko
men ze volgens de FNV uit Zuid
en Oost-Europa. Landen waar de
werkloosheid hoog is en de lonen
relatief laag zijn. „De enige reden
dat ik ooit bij Ryanair begon, is het
simpele feit dat ik geen andere
keus had", zegt Miguel. De mede
werkers wonen in de regio Eind
hoven. Ze staan onder contract bij
Ryanair of werken via de Ierse uit-
zendbureau's Crewlink of Work-
force. Bij die laatste groep is de
hoogte van hun salaris afhankelijk
van het aantal gemaakte vlieguren.
zaterdag 19 mei 2018
@sandraphhppen
Deze ontwikkelingen zijn nieuw.
En als we dan toch bezig zijn met
gelijk oversteken: ik wil ook wel
Sandra Phlippen is universitair
docent aan de Erasmus School
of Economics en voormalig chef
economie bij deze krant.
Gasunie Transport Services mag volgend jaar zijn tarieven met ge
middeld 2 procent verhogen. De Autoriteit Consument Markt heeft hier
gisteren toestemming voor gegeven. De tariefsverhoging zal waarschijn
lijk worden doorberekend naar consumenten en bedrijven.
Nederlanders hebben van alle Europeanen het beste toegang tot
snel internet, zowel vast als mobiel. Maar het bedrijfsleven maakt daar
nog niet optimaal gebruik van. Dat blijkt uit jaarlijks onderzoek naar de
stand van de digitale economie door de Europese Commissie.
Het bouwbedrijf
luidde de beurs-
week uit met
een mooie
winst.
Uitgever Relx
was de grootste
stijger in de AEX.
ASML kampte
met de zwakke
vooruitzichten
van zijn Ameri
kaanse toeleve
rancier.
De Franse kabe
laar leverde weer
in na de sterke
opmars van don
derdag.
o
Personeel
Jelle Krekels
Eindhoven