ul n Geli k oversteken ytk O DE WEEK VAN PHLIPPEN 20 Werknemers van de Ierse prijsvechter Ryanair trekken aan de bel. Zij schetsen een alarmerend beeld van de arbeidsomstandigheden. „Je went aan de brutaliteit van een bedrijf, maar aan de werkdruk zit een grens." PRIJSVECHTER CONFLICT Kerkrade gebruikt computer modellen om te voorspellen in welke straten mensen zich het eenzaamst voelen. Utrecht kijkt naar 65.000 mensen op Face- book om hangjongeren te bespie den. Ook Almere, Dordrecht en Zwijndrecht stapelen vele data over hun inwoners om straten aan te kunnen wijzen waar de kans op leefbaarheidsproblemen groot zijn. NRC vroeg gemeenten vorige week naar hun gebruik van computer modellen bij het maken van beleid. Vrijwel alle gemeenten zijn ermee bezig. De data waren er al, maar door de toevoeging van kunstmatige intelli gentie worden die data ook bruik baar voor waanzinnige mogelijkhe den voor beter beleid. Als gemeen ten veel preciezer weten waar zich welke problemen voordoen, dan kunnen agenten, opbouwwerkers en de verplegers van het wijkteam zich op die plekken concentreren. Gemeenten kunnen zo meer doen voor de burger met minder midde len. Daar zit wel een vette keerzijde aan. De verbeteringen ontstaan doordat gemeenten straks tot in het kleinste detail achter onze voor deur kijken. Google-, Facebook-, WhatsApp- en Twitterdata, het gaat allemaal in de mix van de compu termodellen. De overheid wordt zodoende zelf ook steeds afhanke lijker van de techreuzen die zij sinds een jaar probeert een kopje kleiner te maken. Los daarvan is er een privacypro bleem. Het enige wat gemeenten volgens onze privacy-bescherm- heer Aleid Wolfsen hoeven te doen, is transparant zijn over welke data zij over ons leven gebruiken. Maar wat heb ik aan het recht op inzage in wat begint te lijken op een Stasi dossier uit het oude Oost-Duits- land? Transparantie betekent door zichtigheid en dat gaat twee kanten Flitsen op: de overheid die naar mij kijkt én ik die naar de overheid kijk. Trans parantie is geen leeg modewoord en ook geen vrijbrief om te doen wat je wilt. Transparantie moet mee zorgen voor machtsgelijkheid, doordat alle partijen van elkaar kunnen zien wat hun gedrag drijft. Dus willen we geen agent voor de deur die zegt: „In uw straat is de kans op overlast het grootst, en dus pakken we u alvast aan." Data kun nen gemeenten veel voorwerk be sparen, maar de laatste stap naar de burger moet een individuele afwe ging zijn. Van mens tot mens. Een agent moet kunnen uitleggen waarom nou net deze straat uit de computer kwam gerold als 'geeft grote kans op overlast'. Transparantie is geen vrijbrief om te doen watje wilt weten welke belangen en lobby's door de wethouder zijn gehoord bij zijn beleid. Of wat dacht je van een leesbaar overzicht van hoeveel geld waaraan besteed is en of het effec tief was. Dat laatste komt nu goed deels op de schouders van een on- derbemande rekenkamer terecht. Daar controleren ze het beleid nog houtje-touwtje met een steekproef. Laat kunstmatige intelligentie ook daar zijn heilzame werk doen, dan steken we gelijk over, gemeente! Heijmans RELX ASML Altice Het is aantrekke lijk vliegen met Ryanair vanaf Eindhoven Air- port. Lekker dichtbij, zelden vertraging en de tickets zijn goedkoop. Op de lucht haven is een eigen ruimte voor de crew van de Ierse prijsvechter, de belangrijkste maatschappij die van en naar Eindhoven vliegt. In die ruimte komen professioneel glim lachende stewards en stewardes sen samen. Achter hun glimlach blijkt veel onvrede en angst schuil te gaan. Deze krant sprak met tien mede werkers, voormalig personeelsle den en vakbond FNV. Samen schetsen zij een alarmerend beeld van de arbeidsomstandigheden bij Ryanair in Eindhoven. Ze klagen over tegenwerking bij ziekmel ding, onderbetaling, gebrek aan begeleiding en hoge druk op het verkopen van artikelen tijdens vluchten. De (oud)medewerkers durven niet met naam in de krant, uit angst voor repercussies. Voordat het cabinepersoneel van Ryanair zijn werkruimte in Eind hoven binnengaat, passeren ze de kamer van Transavia. Daarop hangt een groot bord met de tekst 'Safety is ourjob'. „Maar in onze ka mer hangt alleen een heel groot scorebord waarop staat wie tijdens de vluchten de meeste krasloten en parfums heeft verkocht. Als je te lang onderaan bungelt, kun je een disdplinary meeting verwach ten, een soort interventie waarin je je moet verantwoorden", vertelt een Poolse medewerker. Een maatregel als deze geeft vol gens medewerkers op Eindhoven Airport goed weer hoe het er bij Ryanair aan toegaat. „Wij worden slechts beoordeeld op hoe goed we verkopen." Grondwerk Op Eindhoven Airport zijn vol gens vakbond FNV zo'n negentig cabinemedewerkers voor Ryanair gestationeerd. Bijna allemaal ko men ze volgens de FNV uit Zuid en Oost-Europa. Landen waar de werkloosheid hoog is en de lonen relatief laag zijn. „De enige reden dat ik ooit bij Ryanair begon, is het simpele feit dat ik geen andere keus had", zegt Miguel. De mede werkers wonen in de regio Eind hoven. Ze staan onder contract bij Ryanair of werken via de Ierse uit- zendbureau's Crewlink of Work- force. Bij die laatste groep is de hoogte van hun salaris afhankelijk van het aantal gemaakte vlieguren. zaterdag 19 mei 2018 @sandraphhppen Deze ontwikkelingen zijn nieuw. En als we dan toch bezig zijn met gelijk oversteken: ik wil ook wel Sandra Phlippen is universitair docent aan de Erasmus School of Economics en voormalig chef economie bij deze krant. Gasunie Transport Services mag volgend jaar zijn tarieven met ge middeld 2 procent verhogen. De Autoriteit Consument Markt heeft hier gisteren toestemming voor gegeven. De tariefsverhoging zal waarschijn lijk worden doorberekend naar consumenten en bedrijven. Nederlanders hebben van alle Europeanen het beste toegang tot snel internet, zowel vast als mobiel. Maar het bedrijfsleven maakt daar nog niet optimaal gebruik van. Dat blijkt uit jaarlijks onderzoek naar de stand van de digitale economie door de Europese Commissie. Het bouwbedrijf luidde de beurs- week uit met een mooie winst. Uitgever Relx was de grootste stijger in de AEX. ASML kampte met de zwakke vooruitzichten van zijn Ameri kaanse toeleve rancier. De Franse kabe laar leverde weer in na de sterke opmars van don derdag. o Personeel Jelle Krekels Eindhoven

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 20