14 ZEELANI Uitvinding moet ongelukken zoals bij de stuw in Grave voorkomen zy Een klap als op 29 december 2016 bij de stuw in Grave hoeft niet nog een keer te gebeuren. Als tenminste de uitvinding van Bernard Hulsman uit Arnhem gebruikt wordt: een vangnet voor schepen. óg meer procedures en protocollen? Bernard Hulsman (61) uit Arnhem gruwt bij het lezen van de conclusies in het rapport van de Onderzoeksraad voor de veiligheid. De raad deed onder zoek naar het ongeluk waarbij een schip de stuw bij Grave ramde. „Het is in Grave juist met procedu res en protocollen misgegaan, door menselijke fouten. Aangescherpte protocollen en nog meer regels gaan daar niets aan veranderen." Hulsman heeft een andere op lossing bedacht. Hij is ermee naar Rijkswaterstaat en naar de Onder zoeksraad gegaan. „Maar die had den geen interesse." Terwijl, zo legt Hulsman uit, het eigenlijk heel eenvoudig is. „Een fysieke beveiliging is de enige op lossing om ervoor te zorgen dat je bij een stuw niet afhankelijk bent van menselijk handelen. Hulsman bedacht een immens vangnet, dat een verkeerd varend schip binnen 200 meter kan afremmen. „Dat net hangt 4 meter onder water, bijna tegen de bodem aan, en 3 meter boven water. Zodat een schip er niet per ongeluk overheen of on derdoor kan varen. Als het schip het net raakt, worden ankers aan getrokken en remt het schip lang zaam af, zelfs met volle kracht draaiende motoren, zegt maar een soort airbag voor schepen." Aan de kosten hoeft het niet te liggen. „Ongeveer 300.000 euro. En dan te bedenken dat het onge luk met de stuw in Grave 20 mil joen heeft gekost." „Nederland telt ongeveer tien stuwen." Het net is zelfs effectief tegen terroristen die bewust met een schip door een stuw zouden willen varen. Een muur bouwen voor een stuw heeft geen zin, stelt Huls man. „Die moet dan uiterst ro buust gefundeerd worden, omdat het schip anders met muur en al tegen de stuw gaat. En daarbij moet bij hoogwater het water snel Er is niet eens uitgerekend hoe groot het risico is. Dat is toch wel het minste kunnen doorstromen en dat gaat met een muur niet." Volgens Hulsman moet het net dat hij voor ogen heeft gemaakt worden van Dyneema, een sterk soort nylon. „Met mazen van 1 bij 1 meter. Dan kunnen vissen er wel gewoon doorheen, maar kleine re creatiebootjes niet. En als er dan voor transparant nylon wordt ge kozen is het nauwelijks zichtbaar en dus ook niet lelijk." Veer Hulsman had naar zijn zeggen een maand na het ongeluk zijn idee in grote lijnen paraat. „In april vorig jaar had ik het helemaal doorgere kend. Het duurde vooral even om te kijken hoe ik een net moest ma ken en hoe dat schepen moest gaan remmen. Ik heb eerst aan een soort veer gedacht, maar die zou zo sterk moeten zijn, dat krijg je niet voor elkaar. Ook van ankers dacht ik in eerste instantie niet dat die zouden werken, omdat ze te statisch zijn. Een speciale ploeg die door de rivierbodem trekt zou te duur worden." „Toen ik bij een bouwer van an kers kwam, wees die me op de mo gelijkheden van ankers voor de zee vaart. Die slepen over de bodem en graven zich zo langzaam in. Op die manier heb je 200 meter nodig om een schip volledig tot stilstand te brengen." Wat er nu met zijn uitvinding gebeurt weet de uitvinder niet. „Het is een nadeel dat het niet is opgenomen in het rapport van de Onderzoeksraad. Die zullen het dus ook niet snel meer adviseren om te gebruiken. Dat is frustre rend, maar het risico van een uit vinder. Ik heb wel een overeen komst met Rijkswaterstaat dat wanneer ze het idee willen gebruiken ze toestemming van mij nodig hebben." Bernard Hulsman miste in het rapport dat de Onderzoeksraad vorige week presenteerde een risi coanalyse. „Er is niet eens uitgere kend hoe groot het risico is. Dat is toch het minste dat er moet ge beuren. Je praat hier wel over een ongeluk met benzeen. In China gebeurde in 2005 in Jilin een ex plosie na een ongeluk met ben zeen. Resultaat: 70 gewonden, 6 doden en 10.000 mensen geëvacu eerd. De rivier was over honder den kilometers ernstig vervuild. In Jilin ging het om 100 ton. Het schip in Grave was geladen met 2000 ton benzeen. Dus reken maar uit wat de gevolgen zouden zijn en of het een aanvaardbaar risico is. Een risico dat er dus niet hoeft te zijn." Vangnet voor schepen vrijdag 18 mei 2018 Vangnet voor Herman Wissink Grave/Arnhem N Bernard Hulsman Bernard Hulsman bij de stuw in Grave. fotoedvanalem Bovenaanzicht opvangnet en werking Aangeven op de schets zijn de ankers, twee kleine en twee grote, het net en de boot. Ankers dr3) Afe# 1 Net Boot Stuw Bij het begin van de aanvaring zullen alleen de kleine ankers verplaatsen. De groene pijl geeft het spoor van de ankers aan Verplaasting s» kleine ankers °f~) .0v*) •°f~) Stuw In tweede instantie zullen ook de grote ankers helpen bij het afremmen van het schip ©2018lvRD Verplaasting grote ankers BRON: Challengeto Invention B.V.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 42