14 ZEELANI
Uitvinding moet ongelukken zoals bij de stuw in Grave voorkomen
zy
Een klap als op 29 december 2016 bij de stuw in
Grave hoeft niet nog een keer te gebeuren. Als
tenminste de uitvinding van Bernard Hulsman uit
Arnhem gebruikt wordt: een vangnet voor
schepen.
óg meer procedures
en protocollen?
Bernard Hulsman
(61) uit Arnhem
gruwt bij het lezen
van de conclusies in het rapport
van de Onderzoeksraad voor de
veiligheid. De raad deed onder
zoek naar het ongeluk waarbij een
schip de stuw bij Grave ramde.
„Het is in Grave juist met procedu
res en protocollen misgegaan, door
menselijke fouten. Aangescherpte
protocollen en nog meer regels
gaan daar niets aan veranderen."
Hulsman heeft een andere op
lossing bedacht. Hij is ermee naar
Rijkswaterstaat en naar de Onder
zoeksraad gegaan. „Maar die had
den geen interesse."
Terwijl, zo legt Hulsman uit, het
eigenlijk heel eenvoudig is. „Een
fysieke beveiliging is de enige op
lossing om ervoor te zorgen dat je
bij een stuw niet afhankelijk bent
van menselijk handelen. Hulsman
bedacht een immens vangnet, dat
een verkeerd varend schip binnen
200 meter kan afremmen. „Dat net
hangt 4 meter onder water, bijna
tegen de bodem aan, en 3 meter
boven water. Zodat een schip er
niet per ongeluk overheen of on
derdoor kan varen. Als het schip
het net raakt, worden ankers aan
getrokken en remt het schip lang
zaam af, zelfs met volle kracht
draaiende motoren, zegt maar een
soort airbag voor schepen."
Aan de kosten hoeft het niet te
liggen. „Ongeveer 300.000 euro.
En dan te bedenken dat het onge
luk met de stuw in Grave 20 mil
joen heeft gekost."
„Nederland telt ongeveer tien
stuwen." Het net is zelfs effectief
tegen terroristen die bewust met
een schip door een stuw zouden
willen varen.
Een muur bouwen voor een
stuw heeft geen zin, stelt Huls
man. „Die moet dan uiterst ro
buust gefundeerd worden, omdat
het schip anders met muur en al
tegen de stuw gaat. En daarbij
moet bij hoogwater het water snel
Er is niet eens
uitgerekend hoe
groot het risico is. Dat
is toch wel het minste
kunnen doorstromen en dat gaat
met een muur niet."
Volgens Hulsman moet het net
dat hij voor ogen heeft gemaakt
worden van Dyneema, een sterk
soort nylon. „Met mazen van 1 bij 1
meter. Dan kunnen vissen er wel
gewoon doorheen, maar kleine re
creatiebootjes niet. En als er dan
voor transparant nylon wordt ge
kozen is het nauwelijks zichtbaar
en dus ook niet lelijk."
Veer
Hulsman had naar zijn zeggen een
maand na het ongeluk zijn idee in
grote lijnen paraat. „In april vorig
jaar had ik het helemaal doorgere
kend. Het duurde vooral even om
te kijken hoe ik een net moest ma
ken en hoe dat schepen moest
gaan remmen. Ik heb eerst aan een
soort veer gedacht, maar die zou
zo sterk moeten zijn, dat krijg je
niet voor elkaar. Ook van ankers
dacht ik in eerste instantie niet dat
die zouden werken, omdat ze te
statisch zijn. Een speciale ploeg
die door de rivierbodem trekt zou
te duur worden."
„Toen ik bij een bouwer van an
kers kwam, wees die me op de mo
gelijkheden van ankers voor de zee
vaart. Die slepen over de bodem en
graven zich zo langzaam in. Op die
manier heb je 200 meter nodig om
een schip volledig tot stilstand te
brengen."
Wat er nu met zijn uitvinding
gebeurt weet de uitvinder niet.
„Het is een nadeel dat het niet is
opgenomen in het rapport van de
Onderzoeksraad. Die zullen het
dus ook niet snel meer adviseren
om te gebruiken. Dat is frustre
rend, maar het risico van een uit
vinder. Ik heb wel een overeen
komst met Rijkswaterstaat dat
wanneer ze het idee willen
gebruiken ze toestemming van mij
nodig hebben."
Bernard Hulsman miste in het
rapport dat de Onderzoeksraad
vorige week presenteerde een risi
coanalyse. „Er is niet eens uitgere
kend hoe groot het risico is. Dat is
toch het minste dat er moet ge
beuren. Je praat hier wel over een
ongeluk met benzeen. In China
gebeurde in 2005 in Jilin een ex
plosie na een ongeluk met ben
zeen. Resultaat: 70 gewonden, 6
doden en 10.000 mensen geëvacu
eerd. De rivier was over honder
den kilometers ernstig vervuild. In
Jilin ging het om 100 ton. Het
schip in Grave was geladen met
2000 ton benzeen. Dus reken maar
uit wat de gevolgen zouden zijn en
of het een aanvaardbaar risico is.
Een risico dat er dus niet hoeft te
zijn."
Vangnet voor schepen
vrijdag 18 mei 2018
Vangnet voor
Herman Wissink
Grave/Arnhem
N
Bernard Hulsman
Bernard Hulsman bij de stuw
in Grave. fotoedvanalem
Bovenaanzicht opvangnet en werking
Aangeven op de
schets zijn de ankers,
twee kleine en twee
grote, het net en
de boot.
Ankers
dr3)
Afe# 1
Net
Boot
Stuw
Bij het begin van
de aanvaring zullen
alleen de kleine
ankers verplaatsen.
De groene pijl geeft
het spoor van de
ankers aan
Verplaasting s»
kleine ankers
°f~)
.0v*)
•°f~)
Stuw
In tweede instantie
zullen ook de grote
ankers helpen bij
het afremmen van
het schip
©2018lvRD
Verplaasting
grote ankers
BRON: Challengeto Invention B.V.