B God en de koekoek 10 ZE Promotieonderzoek Emmy de Kraker over capaciteiten vmbo'ers Monnikenwerk 'Zie je wel! Ik kan het niet. Waarom zou ik nog iets doen voor Neder lands?' Emmy de Kraker herinnert zich de reactie van die jongen nog als de dag van gisteren. Ze gaf jaren lang les aan vmbo-leerlingen. „Die knul had een onvoldoende gehaald voor zijn proefwerk. Hij was zo moedeloos, en tegelijkertijd laco niek. Ik vond dat zó zonde. Ik dacht: ik moet het hem anders uitleggen, hij moet meer oefenen. Jongeren hebben potentie, maar ze geloven er soms zelf niet in. Dat is zó jam mer." Haar ervaringen uit de klas zet ten De Kraker aan tot haar promo tieonderzoek over de maakbaar heid van intelligentie en de invloed daarvan op gedrag. Eenvoudiger ge zegd: hoe denken leerlingen over hun eigen capaciteiten, en hoe be palend is dat voor hun gedrag. De Kraker nam vragenlijsten af bij leerlingen en docenten op Zeeuwse middelbare scholen. Ze voerden ook gesprekken met groepjes leer lingen en observeerde 21 lessen. Uw onderzoek richt zich op vmbo-leerlingen? Waarom heeft u die groep leerlingen onder zocht? „Het overgrote deel van de Neder landse jeugd zit op het vmbo. Deze leerlingen moeten al op heel jonge leeftijd een richting kiezen. Als je op 13- of 14-jarige leeftijd denkt dat je ergens niet goed in bent, dan be paalt dat misschien je keuze. Ik wilde onderzoeken hoe groot de rol is van het denken over het eigen kunnen." „Met de vragenlijst wilde ik achter halen hoe leerlingen en docenten denken over intelligentie. Zien ze dat als een vaststaand iets, waar weinig aan te veranderen valt? Of denken ze dat je er zelf iets aan kunt veranderen, door te oefenen? Daar- naast heb ik met leerlingen gespro ken over de invloed van hun denk beelden op hun gedrag in de klas." „Dat er echt een tweedeling is. Sommige leerlingen zeggen: 'waarom zou ik opletten of huis werken maken? Ik ben toch niet goed in wiskunde.' Meer de helft van de kinderen denkt dat hun in spanningen er niet toe doen. An dere leerlingen zeggen dat ze beter worden in een vak als ze elke dag even oefenen. Dat zijn hoopvolle opmerkingen." „Hoewel meer docenten geloven dat leerlingen zich kunnen ontwik kelen, is hun feedback daar niet al tijd op gericht. Dat vind ik opval lend. Natuurlijk geven leraren wel complimenten maar het is ook heel belangrijk om ondersteunende feedback te geven die gericht is op ontwikkeling. Dat zou beter kun nen. Ze zouden leerlingen meer persoonlijke tips kunnen geven." „Docenten zouden bewuster feed back moeten geven, die gericht is op de ontwikkeling van hun leer lingen. Dus niet alleen complimen ten. Aan leerlingen zouden lessen gegeven kunnen worden over hun brein. Breng ze bij dat het wel zin heeft om te herhalen. Ik zei altijd tegen mijn leerlingen: je kunt het wel! Messi is ook niet vanzelf zo goed geworden. Hij kon in zijn jeugd misschien al wel goed voet ballen, maar hij moest heel veel oe fenen om een ster te worden." Al mijn zonen zijn in één klap de deur uit, evenals mijn man en ik overigens. Ons huis wordt opgeknapt en we zouden bouwvakkers maar in de weg lopen. We zijn naar buiten, waar de vogeltjes fluiten. We bi vakkeren op een tot in de puntjes verzorgde minicamping net bui ten Middelburg. In het aanpalende struweel nestelt een buizerd en een koekoek geeft onwaarschijn lijke tijden aan. Vlak voor zonsopgang zingen de vogels het hoogste lied. Besmet door vogelaars in de familie han gen we over hekken van het Zeeuws Landschap naar vliegende of foeragerende schepseltjes te kij ken. Hou me ten goede, ik ben een beginner en kan net een koolmees van een pimpelmees onderschei den en een grauwe gans van een brandgans. Maar lollig is het wel. De vogelgids en verrekijker gaan steeds vaker mee in de fietstas. Hans Dorrestijn, de cabaretier die over vogels schrijft, verwondert zich in zijn Natuurgids over alles wat kriebelt, kruipt, loopt, springt, zwemt of vliegt. Zijn observaties zijn origineel en zijn gids is fantas tisch leesvoer voor tussen het flui- tenkruid. 'Goh wat mooi', het zijn drie woorden die je buiten zomaar ineens te binnen schieten. In de Nederlandse Geloofsbelij denis staat ook dat je God kunt kennen door zijn schepping en door zijn Woord. Daar is natuur- lijk ook ruzie over gevoerd, want het is mogelijk al te gemakkelijk als we aan de natuur genoeg zou den hebben. Ik ken jonge stelletjes die op zondagmorgen een voor keur hebben om zich in de vrije natuur door 'dominee Bos, Van der Heide of Van der Zee' te laten onderwijzen in plaats van te luis teren naar een predikant die in een kerkgebouw een eredienst ver zorgt. Samen genieten van Gods vrije natuur, tsjaIn de Dordtse leerregels staat dat de mens uit de natuur 'enige kennis behoudt van God, van de natuurlijke dingen, van het onderscheid tussen wat past en niet past'. De natuur wordt een inspiratiebron genoemd om je fatsoenlijk en ordelijk te gedragen. De koekoek roept zijn naam en wonder boven wonder zien we hem zitten! Als hij wegvliegt teke nen de in verhouding tot de staart kort uitgevallen vleugeltjes zich tegen de avondhemel af. De koekoek is me er een. Het vrouwtje legt maar liefst 9 tot 25 eieren per seizoen en besteedt het uitbroeden en verzorgen uit aan vogeltjes die vaak veel kleiner zijn dan zijzelf is, zoals bijvoorbeeld de kleine karekiet. Ze legt haar ei - voorzien van tekening gelijkend op de eieren van de gastvogel - in andermans nest. Wanneer het koekoeksjong als eerste uitkomt, kiept het de andere eieren over boord, om zich al het voer toe te kunnen eigenen dat de gastouder aandraagt. De vrouwtjeskoekoek vreet ook nog weieens eieren van anderen op. Het is ronduit crimi neel gevogelte, vind ik. God kennen uit de natuur, dank je de koekoek. Wat past, niet past, fatsoenlijk is en ordelijk? Het zal, maar moet ik dan als ik een koe koek hoor een andere kant op kij ken? Wat is theologie toch ingewik keld. vrijdag 18 mei 2018 WA 'Messi moest ook veel oefenen' Hoe denken vmbo'ers over hun eigen capaciteiten? En wat is de invloed daarvan op hun gedrag? Die vragen heeft Emmy de Kra ker uit Middelburg beantwoord in haar promotieonderzoek aan de Vrije Universiteit van Amster dam. Vandaag verdedigt ze haar proefschrift. Cornelleke Blok Middelburg Wat heeft u ze gevraagd? vx A Emmy de Kraker, foto lex de meester Wat ontdekte u in uw onder zoek? Veel docenten geloven, meer dan hun leerlingen, dat intelli gentie te veranderen is. Maar dat komt niet altijd terug in de manier waarop ze feedback geven aan leerlingen, blijkt uit uw onderzoek. Wat kunnen ze verbeteren? Wat kunnen we met uw bevin dingen? José Baars José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 38