>0 l 13 Winkelketen moet fabrikant 4,4 miljoen euro betalen om nagemaakt stiksel FIETS VAN DE MAAND: BOLERO MEER DAN 20 PREMIUM DEALERS IN ZEELAND /'8 gratis rr~r\ fietstas VIND JOUW DEALER Dat de twee trekpaarden op het bruine label echt Levi's zijn: oké. En dat het rode lipje bij het duur dere jeansmerk hoort: ook begrij pelijk. Maar eerder deze week oor deelde de Brusselse rechter dat óók het stiksel in de vorm van een platte V op de kontzak 'intellectu eel eigendom' van het Ameri kaanse kledingbedrijf is. En legde diezelfde rechter Hema die het V'tje vrijelijk op haar eigen jeans had gebruikt, een schadevergoe ding van 4,4 miljoen euro op (20 euro x 221.603 verkochte broeken). Een gigantisch bedrag, vindt ook Bas Kist van merkenrechtbureau Chiever, maar nog lang niet ge noeg voor Levi's zelf. „Zij eisten vijftig euro per verkochte broek." „Alleen deze vraag al geeft aan waarom Levi's dit soort rechtsza ken voert. Zij beschouwen dat stiksel wel degelijk als hun stiksel. Die platte 'V' op de zakken heeft zelfs een specifieke naam, de ar- cuate, net zoals 'de vleugel' van Nike de swoosh heet. Levi's pakt de Hema dus terecht keihard aan. Zouden ze dat niet doen, dan zou het merk verwateren, en blijft er weinig van hun business over." „Als je het vanuit Levi's bekijkt absoluut niet. Er zijn een paar din gen waarmee een Levi's zich van andere spijkerbroeken onder scheidt en dit stiksel hoort daarbij. En, vergeet niet, het bedrijf pompt er ook jaarlijks miljoenen en mil- tegen het zere been. Klanten van Levi's willen best meer dan ge middeld voor een broek betalen, maar die moet dan wel exclusief blijven. En niet bij de Hema lig gen." „De juristen van Levi's gaan dag in, dag uit achter allemaal kopieën aan. Maar zo'n Hema is natuurlijk makkelijker aan te pakken dan de wat wazige handel op die markt- Rechters accepteren steeds vaker dat een merk meer is dan een naam of logo j oenen aan reclame in om te zor gen dat hun merk herkenbaar blijft. Dat een gewone winkelke ten als Hema een van hun 'onder scheidende' kenmerken zomaar overneemt, is natuurlijk helemaal jes. Wie die kleding maakt, is soms heel lastig uit te vinden." „Het vonnis haakt aan bij een trend: rechters accepteren steeds vaker dat een merk meer is dan een naam of logo. Zo heeft ener- giedrankfabrikant Red Buil rechtszaken gewonnen omdat concurrenten Red Buli's kleuren zilver en blauw overnamen. En Toblerone heeft zaken gewonnen tegen chocoladefabrikanten die ook repen in piramidevorm maak ten. We gaan toe naar een situatie waarin ook geluiden en geuren als 'merk' beschermd worden. Een jingle bijvoorbeeld, of een geur in een winkel als Abercrombie Fitch." „Als je dat doet: graag ook een voor mij. Hij past uitstekend in mijn vi trine met bijzondere 'merkver- warrende' producten." I bij aankoop advertentie vrijdag 18 mei 2018 GO 'Levi's pakt Hema-kopie van spijkerbroek terecht keihard aan' Hema moet Levi's maar liefst 4,4 miljoen euro betalen omdat het 't kontzak-stiksel van het be roemde jeansmerk heeft gekopi eerd. En, nee, dat is volgens merkendeskundige Bas Kist niet vreemd. 'Een merk is inmiddels veel meer dan een naam of logo'. Eefje Oomen Amsterdam Dat stiksel zie je veel vaker op kontzakken. Sinds wanneer mag alleen Levi's het gebruiken? Maar is het niet vreemd om zelfs stiksel als 'intellectueel eigen dom' te claimen? De platte 'V' op de zak was inzet van een rechtszaak, fotoshutterstock Waarom gaat Levi's achter Hema aan en niet achter al die exacte kopieën op Turkse toe- ristenmarktjes? -Bas Kist (merkendeskundige) Is dit een baanbrekend vonnis? Is zo'n hybride Hema/Levi's broek straks niet geld waard en zo ja: moeten we er een paar hamsteren? Met zijn stoere frame en onderscheidend ontwerp ziet de Bolero er niet alleen trendy uit, maar is hij ook heel stevig. Je neemt je bagage heel gemak kelijk mee op deze fiets. Of je nu in een stad woont of daarbuiten, korte of langere afstanden te fiets aflegt, de Bolero is met zijn zeven versnellingen en handremmen allround inzetbaar. Deze maand bij aankoop van de Bolero actie modellen krijg je t/m 31 mei een trendy Basil fietstas naar keuze cadeau. In 3 simpele stappen is jouw nieuwe Bolero straks voorzien van zo'n hippe fietstas! Meer weten over de actie? Kijk dan op Batavus.nl/bolero van de Bolero Kijk voor de dealer bij jou in de buurt op Batavus.nl/fietsenwinkel en maak een proefrit! Het is een aloude 'fietswet': sommige fietsen verkopen zichzelf. De Batavus Bolero is zo'n bestseller, vindt Ron van Heerdt van Fietswereld Dirk Methorst. "Dit is nou zo'n licht lopende, sportieve en stoere stadsfiets waarvan we onze klanten niet hoeven te overtuigen." V an Heerdt (52) werkt al sinds 1986 in de fietsbranche. Hij raakt nog altijd opgetogen van een topfiets. "De Batavus Bolero heeft eigenlijk alles. Batavus staat voor topkwaliteit, en de Bolero ziet er goed uit. Onderscheidend is de geïntegreerde bagagedrager, die onderdeel is van het frame. Super wanneer je zware tassen wilt meenemen of een kinderzitje wilt laten monteren." Naast het fraaie design en de kloeke fietsprestaties, is Van Heerdt erg te spreken over de duurzaamheid van de Bolero. "We zien 'm opvallend weinig terug voor reparaties. Dat zegt genoeg."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 13