EKELHOFF
nexti25 COIltur
17
SieMatic
www.ekelhoff.de
De vraag is
enorm. Alle
partijen zijn
enthousiast
bestaande uit elektromotor, batte
rijen en softwaremanagement. Het
Eindhovense concern met 16.000
medewerkers is in de automobiel
sector actief als fabrikant van Mini-
en BMW-auto's en is ook een lei
dende partij met zijn elektrische
bussen voor openbaar vervoer.
Onder aanvoering van president
directeur Willem van der Leegte
(36) zet VDL zwaar in op elektri
sche mobiliteit. Naast bussen voor
openbaar vervoer verkoopt het
elektrische minibussen en elektri
sche zelfrijdende voertuigen voor
containervervoer op afgesloten ter
reinen.
De elektrische vrachtwagen
dient voor VDL een hoger doel. Het
wil ook de batterijen voor elek
trisch vervoer zoveel mogelijk zelf
gaan produceren. De batterijcellen
die het hart van de accu vormen,
koopt het bedrijf nu nog in Azië en
de Verenigde Staten. „Een eigen fa
briek voor batterij cellen vergt
enorme investeringen", zegt Van
der Leegte. „Daarvoor hebben we
grote volumes nodig."
Enorme vraag
Hoe hard het kan gaan met de
vrachtwagens is moeilijk te voor
spellen. „De vraag is enorm. Alle
partijen die we er over spreken zijn
enthousiast", merkt Van der Leegte.
Hij is blij en trots dat stadgenoot
DAF met VDL zijn krachten wilde
bundelen. Al sinds de tijd van zijn
opa Pieter 65 jaar geleden heeft het
bedrijf van Van der Leegte een re
latie met DAF. VDL begon als toe
leverancier van metalen onderde
len, nu is DAF omgekeerd leveran
cier van motoren voor VDL-bus-
sen.
De elektrische vrachtwagens zou
VDL in eerste instantie onder eigen
naam op de markt brengen. Cabi
nes en chassis voor de e-truck zou
het bij DAF inkopen. Na een ken
nismakingsgesprek tussen Feight
en Van der Leegte - beiden in 2016
als topman aangetreden - kwam
alsnog de gezamenlijke ontwikke
ling van de truck op gang.
DAF is nu overtuigd van de toe
komstkansen voor volledig elek
trisch vervoer op kortere trajecten.
In steeds meer Europese steden is
sprake van milieuzones om diesel
trucks te weren.
Hoe snel massaproductie kan
volgen, is volgens de Amerikaanse
DAF-baas Feight afhankelijk van
'de ontvangst door de markt'. De
testserie wordt bij VDL gebouwd.
Pas als substantiële aantallen deels
de plaats van de dieseltrucks van
DAF innemen, ligt assemblage in
de D AF-fabriek voor de hand.
Van der Leegte en Feight kruipen
tijdens de presentatie samen in de
cabine van de e-truck. Een ouder
wetse bel om ander verkeer te
waarschuwen voor het stille ge
vaarte, is er nog niet te vinden. „Er
zal een vorm van een door de
chauffeur te geven signaal komen",
belooft Van der Leegte.
■v. q a^'
©Valcucine
donderdag 17 mei 2018
-Willem van der Leegte
(VDL)
■4 De e-truck heeft een be
reik van 100 kilometer
Willem van der Leegte
van VDL (links) en Preston
Feight van DAF reiken el
kaar de hand.
FOTO'S VAN DE MEULENHOF
Bentheimer Str. 259 en Hauptstr. 14-16, Nordhorn
tel. +49 5921-80210, kuechenland@ekelhoff.de
ma- vr: 9-18 uur, zaterdag: 9-17 uur
Bel of mail ons a.u.b. voor een afspraak,
zodat we ruim de tijd voor u hebben.
Als BESTE
beoordeeld!
200 complete
showroomkeukens
op 10.000 m2
REVIEWS en FOTO'S:
www.keuken-ekelhoff.nl/
ervaringen of qasa.nl
SIEMENS ïtfiele GAGGENAU