EKELHOFF nexti25 COIltur 17 SieMatic www.ekelhoff.de De vraag is enorm. Alle partijen zijn enthousiast bestaande uit elektromotor, batte rijen en softwaremanagement. Het Eindhovense concern met 16.000 medewerkers is in de automobiel sector actief als fabrikant van Mini- en BMW-auto's en is ook een lei dende partij met zijn elektrische bussen voor openbaar vervoer. Onder aanvoering van president directeur Willem van der Leegte (36) zet VDL zwaar in op elektri sche mobiliteit. Naast bussen voor openbaar vervoer verkoopt het elektrische minibussen en elektri sche zelfrijdende voertuigen voor containervervoer op afgesloten ter reinen. De elektrische vrachtwagen dient voor VDL een hoger doel. Het wil ook de batterijen voor elek trisch vervoer zoveel mogelijk zelf gaan produceren. De batterijcellen die het hart van de accu vormen, koopt het bedrijf nu nog in Azië en de Verenigde Staten. „Een eigen fa briek voor batterij cellen vergt enorme investeringen", zegt Van der Leegte. „Daarvoor hebben we grote volumes nodig." Enorme vraag Hoe hard het kan gaan met de vrachtwagens is moeilijk te voor spellen. „De vraag is enorm. Alle partijen die we er over spreken zijn enthousiast", merkt Van der Leegte. Hij is blij en trots dat stadgenoot DAF met VDL zijn krachten wilde bundelen. Al sinds de tijd van zijn opa Pieter 65 jaar geleden heeft het bedrijf van Van der Leegte een re latie met DAF. VDL begon als toe leverancier van metalen onderde len, nu is DAF omgekeerd leveran cier van motoren voor VDL-bus- sen. De elektrische vrachtwagens zou VDL in eerste instantie onder eigen naam op de markt brengen. Cabi nes en chassis voor de e-truck zou het bij DAF inkopen. Na een ken nismakingsgesprek tussen Feight en Van der Leegte - beiden in 2016 als topman aangetreden - kwam alsnog de gezamenlijke ontwikke ling van de truck op gang. DAF is nu overtuigd van de toe komstkansen voor volledig elek trisch vervoer op kortere trajecten. In steeds meer Europese steden is sprake van milieuzones om diesel trucks te weren. Hoe snel massaproductie kan volgen, is volgens de Amerikaanse DAF-baas Feight afhankelijk van 'de ontvangst door de markt'. De testserie wordt bij VDL gebouwd. Pas als substantiële aantallen deels de plaats van de dieseltrucks van DAF innemen, ligt assemblage in de D AF-fabriek voor de hand. Van der Leegte en Feight kruipen tijdens de presentatie samen in de cabine van de e-truck. Een ouder wetse bel om ander verkeer te waarschuwen voor het stille ge vaarte, is er nog niet te vinden. „Er zal een vorm van een door de chauffeur te geven signaal komen", belooft Van der Leegte. ■v. q a^' ©Valcucine donderdag 17 mei 2018 -Willem van der Leegte (VDL) ■4 De e-truck heeft een be reik van 100 kilometer Willem van der Leegte van VDL (links) en Preston Feight van DAF reiken el kaar de hand. FOTO'S VAN DE MEULENHOF Bentheimer Str. 259 en Hauptstr. 14-16, Nordhorn tel. +49 5921-80210, kuechenland@ekelhoff.de ma- vr: 9-18 uur, zaterdag: 9-17 uur Bel of mail ons a.u.b. voor een afspraak, zodat we ruim de tijd voor u hebben. Als BESTE beoordeeld! 200 complete showroomkeukens op 10.000 m2 REVIEWS en FOTO'S: www.keuken-ekelhoff.nl/ ervaringen of qasa.nl SIEMENS ïtfiele GAGGENAU

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 17