voor delen
Zuckerberg naar europarlement
0)
O
O
lil
16
PSYCHOLOGELD
De volledig elektrische truck komt eraan. In Eindhoven
presenteerden DAF Trucks en bussenbouwer VDL gisteren
hun nagenoeg geluidloze vrachtwagen, geschikt voor
distributie binnen steden.
DAF EN VDL E-TRUCK
De maaier was al een paar weken kapot
en het gras kwam inmiddels tot aan
mijn knieën. Ik verlangde hevig naar
een nieuwe, maar mijn lief wilde er niet aan.
„De buren hebben er ook eentje, waarom
niet samen delen?" O ja, de deeleconomie.
Daar schreef ik vijfjaar geleden ook allerlei
enthousiaste verhalen over. Delen was het
nieuwe bezitten. Goed voor milieu en porte
monnee, hoezee. Toch leek een grasmaaier
delen me nu vooral onhandig. Voor 100 euro
hadden we al een mooie elektrische. Hele
maal voor onszelf.
Maar onze buren, beiden twintigers, von
den het ook een goed idee. Al wilden ze
wel dat-ie bij hen in de schuur bleef staan. En
hoe we het financieel moesten regelen, wis
ten ze ook niet. Terwijl ik had verwacht dat
alle millennials daar een pasklaar antwoord
op hebben. We besloten samen dat het eer
lijk zou zijn dat we een kwart van de nieuw
prijs betaalden; de maaier was inmiddels wat
ouder. En dat we over de schutting mogen
U klimmen als de buren
niet thuis zijn maar wij
wel willen maaien. En
dan terug met de gras
maaier op onze rug, of zo.
Spullen Delen is een prachtig
rjöUB.11 ïlron concept, maar bezitten
past volgens mij beter bij
We Om Onze de menselijke natuur.
identiteit Een belangrijk obstakel
voor het delen van spul-
uit te len is dat wij mensen ge-
drukken maksdieren zijn. En we
het toch het fijnst vinden
als die auto lekker voor de deur staat en we er
ieder moment in kunnen stappen. Ook heel
belangrijk: het menselijk verlangen om iets
te bezitten, zit diepgeworteld. De band met
onze spullen kan diep gaan. Mijn dochtertje
is onafscheidelijk van haar roze knuffel-
konijn en wil deze absoluut niet met andere
peuters delen. In andere levensfases hechten
we weer aan andere dingen: foto's, souvenirs,
auto's, mobieltjes.
Het is allang bekend dat we spullen gebrui
ken om onze identiteit uit te drukken. De
creatieveling richt zijn huis in met hippe
meubels en de Ajaxfan draagt de liefde voor
zijn voetbalclub uit met een sjaal. De relatie
tussen mens en ding gaat echter nog verder.
We beschouwen ons bezit als verlengstuk
van onszelf, blijkt uit wetenschappelijk on
derzoek. Als mensen zichzelf moeten om
schrijven, noemen ze daarbij ook vaak hun
bezittingen op. We zijn bijvoorbeeld Tesla-
rijder of schoenenfetisjist. Zonder onze spul
len voelen we ons een beetje geamputeerd.
Het gras is inmiddels weer kort. De eerste
keer dat ik de grasmaaier leende, maaide ik
helaas wel meteen de snoer door midden.
Bah! Nog erger dan een kapotte grasmaaier
van mezelf: een kapot exemplaar dat je deelt
met anderen. Ik wilde tegen het vervloekte
ding trappen, maar dat durfde ik niet. Stel dat
de buren het zouden zien.
AMG
Philips
Heijmans
Tie Kinetix
DAF Trucks en bussenbouwer
VDL hebben elkaar gevonden bij
de ontwikkeling van een volledig
elektrische vrachtwagen. De Eind-
hovense bedrijven gaan een dertig
tonner voor stadsdistributie pro
duceren. Nog dit jaar wordt de
e-truck getest door tien klanten in
Nederland, België en Duitsland. In
ieder geval enkele supermarkt
ketens krijgen de primeur.
De DAF Electric - aan de zijkant
voorzien van de ondertitel VDL
e-power - is het Nederlandse ant
woord op initiatieven van truck
bouwers als Volvo en Mercedes en
een nieuwkomer als Tesla. De
vrachtwagen heeft een bereik van
ïoo kilometer en kan in 30 minuten
snel worden opgeladen om nog
eens 50 kilometer af te leggen.
„Na zijn lunchpauze kan de chauf
feur weer verder", is het idee vol
gens president-directeur Preston
Feight van DAF. Om de wagen vol
ledig op te laden, moet hij voor an
derhalf uur met de stekker in het
stopcontact.
Niet de truckfabrikant, maar in
dustriële bedrijvengroep VDL is de
drijvende kracht achter het initia
tief. VDL is verantwoordelijk voor
de aandrijflijn van de DAF-truck,
Zuckerberg doet zijn verhaal niet in
het openbaar: alleen de fractielei
ders en de rapporteur van een spe
ciale commissie van het parlement
zijn aanwezig.
Eerder was de topman nog van
plan om een collega te sturen, maar
dat kon rekenen op veel kritiek van
de europarlementariërs. Ook het
besloten karakter van de bijeen
komst leidde gisteren binnen een
uur na de bekendmaking tot een
fikse rel. Diverse fracties accepteren
niet dat Zuckerberg wegkomt met
een ontvangst achter gesloten deu
ren, terwijl hij in het Amerikaanse
congres voor het oog van de
camera's moest verschijnen.
De Europese burgers hebben
recht op minstens zoveel transpa
rantie als de Amerikanen, vinden
parlementariërs. Liberaal fractie-
i Facebooktopman
spreekt tot woede
van parlement niet in
hetopenbaar
voorzitter Guy Verhofstadt is woe
dend en wil dat het besluit wordt
teruggedraaid. Hij eist een plenaire
stemming om te bereiken dat
Zuckerberg in het openbaar voor de
commissie Openbare vrijheden van
het Europees parlement verschijnt.
Daarin zitten de specialisten die al
les van privacywetgeving weten.
Boycot
Meerdere parlementsleden uitten
zware kritiek op hun voorzitter An-
tonioTajani: Zuckerberg krijgt tien
a twaalf parlementsleden tegen
over zich in plaats van 751. Liberaal
Verhofstadt laat weten de bijeen
komst met Zuckerberg te boycotten
als die achter gesloten deuren is.
„Het moet een openbare zitting
zijn. Waarom niet op Facebook
Live?" vraagt de Belgische oud-pre
mier zich af.
Wanneer Zuckerberg precies
langskomt, is nog niet bekend.
Reageren? economie@persgroep.nl
donderdag 17 mei 2018
O
De producent
van metallurgi
sche producten
en systemen
voerde de Mid-
Kap aan.
De grootste stij-
ger in de AEX.
Het bouwbedrijf
kampte met
tegenvallers bij
grote projecten.
Het software
bedrijf leed in de
eerste jaarhelft
een flink verlies.
Peter Scholtes
Eindhoven
Facebooktopman Mark Zucker
berg komt naar het Europees
parlement om zich te verant
woorden voor het schandaal
rond Cambridge Analytica.
Frans Boogaard
Brussel
E
o
c
Neem plaats op
de sofa van Irene
van den Berg. Zij
analyseert iedere
week ons econo
misch gedrag.
Vrachtwagen
met stekker voor
stille en schone
bevoorrading