O
P>
O
Spike Lee: Trump is een idioot
28 M
ANGELA
KIJKT TV
Umag best weten dat ik heb geaarzeld om het
op deze plek te hebben over Waylon bij
RTL Late Night maandagavond. Altijd lastig
als het om een rel gaat waar je eigen krant onder
deel van is. En daarbij: moet ik het wéér over Hum-
berto Tan hebben? Alsof ik niet weet dat het wei
nig sympathiek overkomt om nog een klap uit te
delen terwijl iemand al op de grond ligt.
Maar toch moet het vandaag. Omdat ik niet van
plan ben om Waylon weg te laten komen met het
verhaal dat racisme de échte oorzaak is van zijn
boycot van de verslaggevers van deze krant en die
van De Telegraaf. Racisme is een ernstige beschul
diging. Helemaal als die onterecht is en slechts
dient om je eigen straatje schoon te vegen en de
aandacht af te leiden van je eigen fouten en falen in
Lissabon.
Ik zal de feiten nog eens duidelijk op een rij zet
ten. Het conflict met deze krant dateert al van eind
februari, toen Waylon zijn Outlaw in 'em zong bij
De Wereld Draait Door en mijn collega Stefan Raat
gever schreef dat dit nummer 'vrijwel gelijk stond
aan zelfmoord' op het Songfestival. Ook wilde de
zanger excuses voor een allang bijgelegd akkefietje
tussen Stefan en Waylons manager.
Toen die op 14 april uitbleven, werd Stefan tot
persona non grata verklaard. Op dat moment wist
nog niemand dat Waylon zijn Eurovisie-act had
voorzien van vier krumpende, zwarte dansers. Die
waren dé verrassing van de eerste repetitie op
1 mei in Lissabon. Stefan heeft publiekelijk kritiek
geuit op de act - wie niet, mijn kinderen werden
doodsbang van de boze gebaren en gezichts
uitdrukkingen - maar hij heeft niets geschreven
dat neigt naar racisme of een debat in die richting
aanzwengelt.
Voor de goede orde: ik beweer niet dat er door
andere lieden op social media geen walgelijke,
racistische opmerkingen zijn gemaakt over de
enscenering van het optreden ('Waylon die als
landheer boven zijn slaven uittorent') en de huids
kleur van zijn dansers. Logisch dat die jongens daar
kapot van waren en dat Waylon er woest over
werd. Maar laten we niet twee dingen die niets met
elkaar te maken hebben, door elkaar husselen in
een ijdele poging om het gekneusde imago van
Waylon op te vijzelen.
Met een of twee welgemikte vragen had Tan het
warrige verhaal van Waylon kunnen en móeten
ontkrachten. Want met valse beschuldigingen doe
je de noodzakelijke strijd tegen racisme meer
kwaad dan goed. Maar zoals eerder gezegd: Hum-
berto verlangt zichtbaar naar zijn laatste uitzen
ding, de kritische kijker nog meer.
GuidoSpek
in stuk van
Kees Prins
Backstreet
Boys terug
ZOMERPROGRAMMERING NPO
Wéér een tv-zomer vol herhalingen? Niks daarvan, klinkt
het trots bij de publieke omroep. NPO-bestuurders Shula Rijxman en
Frans Klein noemen een waslijst aan nieuwe titels, waaronder een quiz
met Astrid Joosten en twee programma's met Rutger Castricum.
In S.P.E.Lshow met Astrid
Joosten gaan telkens drie be
kende Nederlanders een taal
strijd aan met een panel van
26 onbekende Nederlanders;
in De Opvolgers duikt Quote-
hoofdredacteur Sander
Schimmelpenninck in de wereld van
families die generaties lang een be
drijf runnen en nu zoeken naar een
nieuwe eigenaar; Rutger Castricum
brengt in Weg met de Buren ruziënde
buren samen en dezelfde presentator
volgt tijdens het WK Voetbal de Ma
rokkaanse gemeenschap in Hup Ma
rokko Hup.
Het is slechts een handvol nieuwe
Wij willen de
Nederlanders
die hier blijven
deze zomer
informatief en
verstrooiend
bedienen
titels die de komende maanden van
start gaan bij de publieke omroep.
Het was een jaarlijks terugkerende
klacht: waarom toch al die herhalin
gen? Televisiebaas Frans Klein van de
NPO wil die kritiek definitief smo
ren. De publieke omroep staat 'aan',
luidt de boodschap.
„Wij weten dat veel Nederlanders
hier blijven tijdens de zomer en die
willen we zowel relevant, informa
tief als verstrooiend bedienen.
Daarom willen we de versterking die
vorig jaar is ingezet (Klein doelt op
actualiteitenprogramma's als M na
De Wereld Draait Door en Jinek na
Pauw, red.) niet alleen continueren,
maar ook nieuwe programma's op
het menu zetten deze zomer."
Gedurende een tirade van meer
dan tien minuten gaat de zwarte
filmmaker tekeer tegen de hui
dige bewoner van het Witte Huis.
Hij noemt hem diverse keren een
'motherfucker' en 'een volslagen
idioot'.
De woede van de militante
Lee, die met een opgeheven, ge
balde vuist de zaal betrad, heeft
vooral te maken met het slot van
zijn film BlacKkKlansman.
Daarin laat hij echte beelden
zien van het drama in
Charlottesville vorig
jaar. Extreemrechtse
groepen en tegende-
monstranten raakten
slaags. Daarbij vielen
tientallen gewonden
en overleed een jonge
blanke vrouw nadat een
auto op de protestmars in
reed.
Lee vroeg toestemming van de
moeder van de overledene om de
beelden in zijn speelfilm, een
zwarte komedie over de Ku Klux
Klan, te gebruiken. Ook Trump
komt in zijn film voor met zijn
omstreden uitspraak dat het ge
weld in Charlottesville van beide
kanten kwam. Lee: „Die kloot
zak had toen de kans om
te zeggen dat mensen
elkaar met liefde en
niet met haat moeten
bejegenen. Hij pakte
niet de kans om de
handelwijze van de
KKK te veroordelen."
De Amerikaanse fil
mer wees in zijn betoog er
nadrukkelijk op dat het pro
bleem niet alleen in zijn eigen
land aan de orde is. „Deze
rechtse nonsens vinden overal
ter wereld aftrek. We moeten
overal op onze hoede zijn."
Quote van de dag
Ik ben
vereerd,
verheugd en
doodsbang
Racisme
h
woensdag 16 mei 2018
GO
THEATER
Guido Spek
speelt de
hoofdrol in Late
Lente, een door
Kees Prins ge
regisseerde
tragikomedie.
De acteur, be
kend van Goede
Tijden Slechte
Tijden, staat op
het toneel naast
Ellen Pieters en
Sjoerd Pleijsier.
MUZIEK
De Backstreet
Boys brengen
morgen voor
het eerst in vijf
jaar een nieuwe
single uit. Het
nummer heet
Don't Go Brea-
king My Heart.
Het lied is een
voorproefje van
een nieuw
album van de
band dat later
dit jaar uitkomt.
3
■o
Slaperige
tv zomer Is
echt passé
Sander Schimmelpenninck
Matthijs van Nieuwkerk
Gudo Tienhooven
44
Frans Klein, NPO
„Ik ga zijn naam niet noemen",
zegt regisseur Spike Lee tij
dens een bewogen persconfe
rentie op het Filmfestival van
Cannes voor zijn nieuwe film
BlacKkKlansman. Maar ieder
een in de zaal weet over wie
het heeft: president Trump.
Ab Zagt
Belgische komiek
'fiilippe Geubels speelt
volgend jaar de hoofd
rol in zijn eigen sitcom.