Ik wil heel graag dat al
mijn leerlingen slagen'
'We zijn
op alles
voorbereid'
Apart concert met onverwachte dynamiek
17
De eindexamens
zijn voor docente
Vivian de Buck (26)
minstens net zo
spannend als voor
haar vmbo-leerlin-
gen. „Ik wil heel
graag dat ze allemaal
slagen", zegt de le
rares Nederlands
van het Zeldenrust-
Steelant College in
Terneuzen. „Ik ben
niet alleen hun do
cent, maar ook hun
mentor. Ik zie ze
vier uur per week.
Ze zijn echt klaar
om verder te gaan."
In de weken voor de
examens geeft ze
haar leerlingen nog
de laatste tips mee.
„Ik raad ze aan om
elke dag een vak te
oefenen. En ik druk
ze op het hart om de
examens rustig te
maken. Ze hebben
negentig minuten
de tijd, maar som
mige leerlingen zijn
al na vijftig minuten
klaar. Ze lezen hun
antwoorden niet na
en vergeten om be
rekeningen op te
schrijven." De Buck
is nieuwsgierig naar
de inhoud van het
examen Nederlands.
„Ik surveilleer ook
bij het examen. Als
ik langs de leerlin
gen loop, gluur ik
een beetje mee om
te zien welke vragen
gesteld worden."
want als ze slaagt kan ze aan een
nieuw leven beginnen, met nieuwe
vriendinnen en een nieuwe school.
Ik hoop dat ze het haalt. Anders is
ze een jaar kwijt." Normaal gespro
ken helpt Acelya haar moeder veel
in het huishouden. „Dat hoeft nu
even niet. En ik zeg dat ze vroeg
moet gaan slapen, maar vaak gaat ze
toch pas laat. Ik moet haar 's och
tends vaak wakker maken."
het plein af met kettin
gen, zodat vervoerders
en bezoekers via een
andere ingang naar bin
nen gaan. En we zorgen
dat de grasmaaier niet
tijdens de examens aan
het werk gaat", zegt
Busropan. En dat niet
alleen: hij helpt leerlin
gen ook uit de brand.
„Sommige kinderen
zijn zo gestresst dat ze
hun geodriehoek of re
kenmachine vergeten.
Wij wéten al dat dat
gaat gebeuren en zijn
op alles voorbereid.
Leerlingen kunnen al
tijd bij ons terecht."
De tafels staan netjes in
een rij, de ramen zijn
afgeplakt, flesjes water
staan klaar: allemaal het
werk van René Busro
pan (48) en zijn collega
conciërges. De mannen
zorgen ervoor dat het de
leerlingen aan niets
ontbreekt. „We zetten
Dat een zo gerenommeerd
orkest als Het Orkest van
de Achttiende Eeuw naar
Zeeland komt, is een verdienste
van de organisatie. Het orkest
maakte tournees over de hele we
reld. Voor de Zeeuwse muzieklief
hebbers een buitenkansje om dit
orkest te horen tijdens het tournee
Side by Side, waarbij samen ge
werkt wordt met studenten van de
afdeling oude muziek van het
Haags Conservatorium.
En wat verwacht je dan als pu
bliek? Een super verzorgd optre
den met mooie muziek gebracht
door topmusici en aankomend ta
lent. De formule om zij aan zij met
door de wol geverfde musici te
spelen, is vernieuwend en past bij
Beethoven die werken schreef die
door zijn tijdgenoten als vernieu
wend werden gezien.
Oprichter en dirigent Frans
Brüggen maakte het Orkest van de
Achttiende eeuw. De musici wis
ten precies wat hij wilde en hij
eiste uiterste concentratie van zijn
mensen. Hij bereidde de werken
contentieus voor en tijdens de
concerten hadden de instrumen
talisten genoeg aan een kleine vin
gerbeweging of het fronsen van de
wenkbrauwen om zijn intentie te
vertalen in muziek. Met Philippe
Herreweghe stond er een dirigent
op de bok die de lat hoog legt en
alles goed voorbereid.
Maar dit optreden was wel apart
en de dynamiek was onverwacht
heftig. Eigenlijk gewoon te weinig
18de eeuw inbreng en te veel 21ste
eeuw. De Ouverture Coriolan,
Maar de dialogen met
strijkers en blazers
gingen toch af en
toe de mist in
moet klinken als een symfonisch
gedicht. Het zat wel goed met het
de kracht van de strijder Coriolan,
door voldoende tumultueuze pas
sages, maar de zachte kant uitbeel
den van de man, die naar de goede
raad van zijn vrouw luistert, en
daardoor gebroken door het lot,
ten onder gaat, vraagt wel wat
meer transparantie en nuances.
Compact
Het Pianoconcert Nr. 4 in G werd
vakkundig vertolkt door Bobby
Mitchell. Hij bespeelde een forte
piano met pedalen. Het instru
ment klonk zacht, bijna strelend.
Maar de dialogen met strijkers en
blazers gingen toch af en toe de
mist in, omdat het orkestvolume
overheerste. Daardoor klonk alles
te compact en te weinig doorzich
tig. Maar ook in de cadensen, de
solopassages voor de pianist
waarin hij zijn techniek en muzi
kaliteit kan etaleren, waren te wei
nig kleuren te horen en klonk al
les, ondanks het knappe spel van
Mitchell, nogal eentonig. Symfo
nie nr. 7 in A kwam het beste uit
de verf. Dit werk wordt gedomi
neerd door de verschillende rit
mes in elk van de vier delen en de
grote sfeerverschillen. Het tweede
deel werd indrukwekkend ge
bracht. De langzame mars, het fu-
gato en de bruuske modulaties
kwamen mooi over. Ook het mid
dendeel van het Presto klonk zo
wel lieflijk als plechtig.
maandag 14 mei 2018
de storm van eindexamens
Docente Vivian de Buck.
Conciërge René Busropan.
Jeanette Vergouwen
Muziekpodium Zeeland Werken
van Beethoven.
Door Orkest van de Achttiende
eeuw oonder leiding van Phi
lippe Herreweghe. Medewerking
Bobby Mitchell (piano).
Gehoord zondag 13 mei in St.
Jacobskerk in Vlissingen.