'Ik wil heel graag dat al mijn leerlingen slagen' 'We zijn op alles voorbereid' Apart concert met onverwachte dynamiek 17 De eindexamens zijn voor docente Vivian de Buck (26) minstens net zo spannend als voor haar vmbo-leerlin- gen. „Ik wil heel graag dat ze allemaal slagen", zegt de le rares Nederlands van het Zeldenrust- Steelant College in Terneuzen. „Ik ben niet alleen hun do cent, maar ook hun mentor. Ik zie ze vier uur per week. Ze zijn echt klaar om verder te gaan." In de weken voor de examens geeft ze haar leerlingen nog de laatste tips mee. „Ik raad ze aan om elke dag een vak te oefenen. En ik druk ze op het hart om de examens rustig te maken. Ze hebben negentig minuten de tijd, maar som mige leerlingen zijn al na vijftig minuten klaar. Ze lezen hun antwoorden niet na en vergeten om be rekeningen op te schrijven." De Buck is nieuwsgierig naar de inhoud van het examen Nederlands. „Ik surveilleer ook bij het examen. Als ik langs de leerlin gen loop, gluur ik een beetje mee om te zien welke vragen gesteld worden." want als ze slaagt kan ze aan een nieuw leven beginnen, met nieuwe vriendinnen en een nieuwe school. Ik hoop dat ze het haalt. Anders is ze een jaar kwijt." Normaal gespro ken helpt Acelya haar moeder veel in het huishouden. „Dat hoeft nu even niet. En ik zeg dat ze vroeg moet gaan slapen, maar vaak gaat ze toch pas laat. Ik moet haar 's och tends vaak wakker maken." De tafels staan netjes in een rij, de ramen zijn afgeplakt, flesjes water staan klaar: allemaal het werk van René Busro pan (48) en zijn collega conciërges. De mannen zorgen ervoor dat het de leerlingen aan niets ontbreekt. „We zetten het plein af met kettin gen, zodat vervoerders en bezoekers via een andere ingang naar bin nen gaan. En we zorgen dat de grasmaaier niet tijdens de examens aan het werk gaat", zegt Busropan. En dat niet alleen: hij helpt leerlin gen ook uit de brand. „Sommige kinderen zijn zo gestresst dat ze hun geodriehoek of re kenmachine vergeten. Wij wéten al dat dat gaat gebeuren en zijn op alles voorbereid. Leerlingen kunnen al tijd bij ons terecht." Dat een zo gerenommeerd orkest als Het Orkest van de Achttiende Eeuw naar Zeeland komt, is een verdienste van de organisatie. Het orkest maakte tournees over de hele we reld. Voor de Zeeuwse muzieklief hebbers een buitenkansje om dit orkest te horen tijdens het tournee Side by Side, waarbij samen ge werkt wordt met studenten van de afdeling oude muziek van het Haags Conservatorium. En wat verwacht je dan als pu bliek? Een super verzorgd optre den met mooie muziek gebracht door topmusici en aankomend ta lent. De formule om zij aan zij met door de wol geverfde musici te spelen, is vernieuwend en past bij Beethoven die werken schreef die door zijn tijdgenoten als vernieu wend werden gezien. Oprichter en dirigent Frans Brüggen maakte het Orkest van de Achttiende eeuw. De musici wis ten precies wat hij wilde en hij eiste uiterste concentratie van zijn mensen. Hij bereidde de werken contentieus voor en tijdens de concerten hadden de instrumen talisten genoeg aan een kleine vin gerbeweging of het fronsen van de wenkbrauwen om zijn intentie te vertalen in muziek. Met Philippe Herreweghe stond er een dirigent op de bok die de lat hoog legt en alles goed voorbereid. Maar dit optreden was wel apart en de dynamiek was onverwacht heftig. Eigenlijk gewoon te weinig 18de eeuw inbreng en te veel 21ste eeuw. De Ouverture Coriolan, Maar de dialogen met strijkers en blazers gingen toch af en toe de mist in moet klinken als een symfonisch gedicht. Het zat wel goed met het de kracht van de strijder Coriolan, door voldoende tumultueuze pas sages, maar de zachte kant uitbeel den van de man, die naar de goede raad van zijn vrouw luistert, en daardoor gebroken door het lot, ten onder gaat, vraagt wel wat meer transparantie en nuances. Compact Het Pianoconcert Nr. 4 in G werd vakkundig vertolkt door Bobby Mitchell. Hij bespeelde een forte piano met pedalen. Het instru ment klonk zacht, bijna strelend. Maar de dialogen met strijkers en blazers gingen toch af en toe de mist in, omdat het orkestvolume overheerste. Daardoor klonk alles te compact en te weinig doorzich tig. Maar ook in de cadensen, de solopassages voor de pianist waarin hij zijn techniek en muzi kaliteit kan etaleren, waren te wei nig kleuren te horen en klonk al les, ondanks het knappe spel van Mitchell, nogal eentonig. Symfo nie nr. 7 in A kwam het beste uit de verf. Dit werk wordt gedomi neerd door de verschillende rit mes in elk van de vier delen en de grote sfeerverschillen. Het tweede deel werd indrukwekkend ge bracht. De langzame mars, het fu- gato en de bruuske modulaties kwamen mooi over. Ook het mid dendeel van het Presto klonk zo wel lieflijk als plechtig. maandag 14 mei 2018 de storm van eindexamens Docente Vivian de Buck. Conciërge René Busropan. Jeanette Vergouwen Muziekpodium Zeeland Werken van Beethoven. Door Orkest van de Achttiende eeuw oonder leiding van Phi lippe Herreweghe. Medewerking Bobby Mitchell (piano). Gehoord zondag 13 mei in St. Jacobskerk in Vlissingen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 58