Anderson
spaart de
hondenlief
hebber niet
Pacino speelt op automatische piloot
Kil spel maakt veel goed
7
ISLE OF DOGS
der meer ontfermen over de hond
Spots, die in het verhaal een belang
rijke plaats inneemt. Elk haartje
moest zij in de gaten houden om het
dier zo levensecht te laten bewegen
en reageren in de film. „Elke regis
seur heeft andere voorkeuren. Neem
bijvoorbeeld de ogen. In Chicken Run
wilde regisseur Nick Park dat zijn
personages heel vaak met de ogen
knipperden. Dat is een kenmerk van
zijn stijl. Wes heeft daar veel minder
behoefte aan. Als er in Isle of Dogs
vijftig keer met de ogen wordt ge
knipperd, is dat voor zijn doen erg
veel."
De Belgische heeft nu gewerkt met
twee gerenommeerde regisseurs -
Burton en Anderson - die gewend
zijn om met sterren als respectieve
lijk Johnny Depp en Bill Murray op
de set te staan. Keukeleire heeft wel
een verklaring waarom deze filmma
kers uitwijken naar stopanimatiepro-
ducties. „Met deze filmtechniek kan
de regisseur alles nog meer controle
ren dan bij een gewone speelfilm. Hij
kan de kleinste details op elk mo
ment nog veranderen. Met acteurs,
die vaak een beperkte tijd beschik
baar zijn, is dat niet mogelijk."
Anderson stuurde zijn animatie
team bijvoorbeeld een reeks video
opnamen van zichzelf waarin hij liet
zien hoe de mimiek van alle honden
in de film eruit moest zien en hoe zij
de dialogen uitspraken die door ac
teurs als Bill Murray, Liev Schreiber
en Bryan Cranston waren ingespro
ken.
Het publiek heeft er vaak geen
weet van hoeveel jaren ploeteren,
puzzelen en precisiewerk met stop
animatiefilms is gemoeid. Het ouder
wetse handwerk kan toch ook door
middel van computers worden ge
daan? Keukeleire: „Ik denk dat een
aantal regisseurs toch voor deze me
thode blijft kiezen. Zij waarderen het
vakmanschap en het ziet er vaak veel
beter uit."
Hangman
Wie nu nog met een speelfilm
komt waarin op een seriemoorde
naar wordt gejaagd, moet op zijn
minst met een origineel gegeven
komen. Aan die voorwaarde vol
doet Hangman absoluut niet.
Een reeks moorden met als
thema het woordspelletje Hang
Op lijkt luguber, maar de kijker
die genoeg crimefictie heeft gele
zen en gezien, zal op den duur ga
pen van verveling door het uit
melken van een te vaak toege
paste formule. Zelfs de hoofdrol
van Al Pacino als gepensioneerd
rechercheur die wordt ingescha
keld om de dader van een reeks
beestachtige moorden te ontmas
keren, kan amper boeien.
Pacino speelt op de automati
sche piloot. Hij doet geen enkele
moeite om zijn personage memo
rabel te maken. Rechercheurs als
deze Archer - eenzaam, beroeps
idioot, stronteigenwijs - duiken te
vaak op. Van Pacino mag de kijker
meer reliëf verwachten.
Erg realistisch is Hangman ook
niet. Het rechercheteam wordt
constant begeleid door een ver
slaggeefster die alles van nabij
mag meemaken. Een plausibele
verklaring wordt niet gegeven. De
onvermijdelijke ontknoping is
een groot cliché en zeer onbevre
digend. —A.Z
Bad Samaritan
inbreker zijn huiveringwekkende
hobby ontdekt. Vervolgens maakt
Cale het leven van de knaap, Sean
Falco (Robert Sheehan), en diens
dierbaren tot een hel.
Bad Samaritan is geen hoogvlie
ger. Het verhaal zit vol onwaar
schijnlijke plotwendingen die de
kijker geacht wordt voor lief te
nemen. Waarom vraagt de inbre
ker niet meteen de naam van de
gevangen vrouw? Ook de razend
snelle wijze waarop Cale zijn spo
ren thuis kan uitwissen, komt
heel onwaarschijnlijk over.
Maar Tennant maakt met zijn
kille spel veel goed. Zijn vertol
king zal de kijker niet snel verge
ten. A.Z
Niet de held, maar de schurk is
het intrigerendste personage in
deze ijzingwekkende thriller. Da
vid Tennant Broadchurchbe
wijst zijn klasse als een soort
Amerikaanse Mare Dutroux: hij
ontvoert jonge meisjes en vrou
wen en verstopt hen in zijn wo
ning tot hij genoeg van ze heeft.
Deze Cale is compleet gestoord,
maar tevens hyperintelligent en
stinkend rijk. Daarom kon hij ja
renlang zijn gang gaan, totdat een
Engelengeduld
en monnikenwerk.
Dat kenmerkt het maken van
een stopanimatiefilm als Isle
ofDogsv an regisseur
Wes Anderson. „Als we op
één werkdag anderhalve
seconde kunnen opnemen,
zijn we zeer tevreden", zegt
animator Kim Keukeleire.
woensdag 9 mei 2018
GO
puzzelen en
ANIMATIE
Regie: Wes Anderson. Originele
stemmen: Bill Murray, Liev
Schreiber en Bryan Cranston.
De naam van regisseur Wes An
derson (The Grand Budapest
Hotel, Fantastic mr. Fox) tovert
meestal een brede glimlach op
het gezicht van de ware filmfan.
Zijn werk kenmerkt zich door on
vergetelijke, originele verhalen,
droogkomische humor en een
kleurenpracht die aan een volge
stopte zuurstokwinkel doet den
ken. Het zijn films die meerdere
keren bekeken kunnen worden.
Dat geldt zeker ook voor zijn
nieuwe animatiefilm Isle of Dogs,
waarin hij een ode brengt aan de
Japanse cinema en cultuur.
Hoofdpersonen zijn een roedel
honden die door de Japanse
overheid naar een afgelegen ei
land vol afval van de westerse
samenleving wordt verbannen.
Daar worden zij aan hun lot over
gelaten. Totdat een jonge Japan
ner arriveert - mogelijk zelfs de
zoon van de premier - die op
zoek gaat naar zijn verdwenen
hondje.
Het verhaal is een mengsel van
zielige, ongrijpbare en hartbre
kende gebeurtenissen. De film,
die als de titel heel snel wordt
uitgesproken klinkt als I Love
Dogs, spaart de ziel van de hon
denliefhebbers onder de kijkers
niet bepaald. Maar in visueel op
zicht oogt de film als een werk
vol liefde, toewijding, prachtige
vondsten en onvervalst senti
ment van de goede soort. - A.Z.
ploeteren
Links: Isle of Dogs
gaat over tientallen
honden die door de
Japanse overheid zijn
verbannen naar een
soort vuilnisbelt.
Rechts: de animato
ren, onder wie Kim
Keukeleire (boven)
aan het werk.
FOTO'S 20TH CENTURY FOX
THRILLER
Regie: John Martin. Hoofdrollen:
Al Pacino en Karl Urban.
Hangman zit vol crimefictie-
clichés. FOTOJUSTFILM
THRILLER
Regie: Dean Devlin. Hoofdrollen:
David Tennant, Robert Sheehan
en Kerry Condon.