Anderson spaart de hondenlief hebber niet Pacino speelt op automatische piloot Kil spel maakt veel goed 7 ISLE OF DOGS der meer ontfermen over de hond Spots, die in het verhaal een belang rijke plaats inneemt. Elk haartje moest zij in de gaten houden om het dier zo levensecht te laten bewegen en reageren in de film. „Elke regis seur heeft andere voorkeuren. Neem bijvoorbeeld de ogen. In Chicken Run wilde regisseur Nick Park dat zijn personages heel vaak met de ogen knipperden. Dat is een kenmerk van zijn stijl. Wes heeft daar veel minder behoefte aan. Als er in Isle of Dogs vijftig keer met de ogen wordt ge knipperd, is dat voor zijn doen erg veel." De Belgische heeft nu gewerkt met twee gerenommeerde regisseurs - Burton en Anderson - die gewend zijn om met sterren als respectieve lijk Johnny Depp en Bill Murray op de set te staan. Keukeleire heeft wel een verklaring waarom deze filmma kers uitwijken naar stopanimatiepro- ducties. „Met deze filmtechniek kan de regisseur alles nog meer controle ren dan bij een gewone speelfilm. Hij kan de kleinste details op elk mo ment nog veranderen. Met acteurs, die vaak een beperkte tijd beschik baar zijn, is dat niet mogelijk." Anderson stuurde zijn animatie team bijvoorbeeld een reeks video opnamen van zichzelf waarin hij liet zien hoe de mimiek van alle honden in de film eruit moest zien en hoe zij de dialogen uitspraken die door ac teurs als Bill Murray, Liev Schreiber en Bryan Cranston waren ingespro ken. Het publiek heeft er vaak geen weet van hoeveel jaren ploeteren, puzzelen en precisiewerk met stop animatiefilms is gemoeid. Het ouder wetse handwerk kan toch ook door middel van computers worden ge daan? Keukeleire: „Ik denk dat een aantal regisseurs toch voor deze me thode blijft kiezen. Zij waarderen het vakmanschap en het ziet er vaak veel beter uit." Hangman Wie nu nog met een speelfilm komt waarin op een seriemoorde naar wordt gejaagd, moet op zijn minst met een origineel gegeven komen. Aan die voorwaarde vol doet Hangman absoluut niet. Een reeks moorden met als thema het woordspelletje Hang Op lijkt luguber, maar de kijker die genoeg crimefictie heeft gele zen en gezien, zal op den duur ga pen van verveling door het uit melken van een te vaak toege paste formule. Zelfs de hoofdrol van Al Pacino als gepensioneerd rechercheur die wordt ingescha keld om de dader van een reeks beestachtige moorden te ontmas keren, kan amper boeien. Pacino speelt op de automati sche piloot. Hij doet geen enkele moeite om zijn personage memo rabel te maken. Rechercheurs als deze Archer - eenzaam, beroeps idioot, stronteigenwijs - duiken te vaak op. Van Pacino mag de kijker meer reliëf verwachten. Erg realistisch is Hangman ook niet. Het rechercheteam wordt constant begeleid door een ver slaggeefster die alles van nabij mag meemaken. Een plausibele verklaring wordt niet gegeven. De onvermijdelijke ontknoping is een groot cliché en zeer onbevre digend. —A.Z Bad Samaritan inbreker zijn huiveringwekkende hobby ontdekt. Vervolgens maakt Cale het leven van de knaap, Sean Falco (Robert Sheehan), en diens dierbaren tot een hel. Bad Samaritan is geen hoogvlie ger. Het verhaal zit vol onwaar schijnlijke plotwendingen die de kijker geacht wordt voor lief te nemen. Waarom vraagt de inbre ker niet meteen de naam van de gevangen vrouw? Ook de razend snelle wijze waarop Cale zijn spo ren thuis kan uitwissen, komt heel onwaarschijnlijk over. Maar Tennant maakt met zijn kille spel veel goed. Zijn vertol king zal de kijker niet snel verge ten. A.Z Niet de held, maar de schurk is het intrigerendste personage in deze ijzingwekkende thriller. Da vid Tennant Broadchurchbe wijst zijn klasse als een soort Amerikaanse Mare Dutroux: hij ontvoert jonge meisjes en vrou wen en verstopt hen in zijn wo ning tot hij genoeg van ze heeft. Deze Cale is compleet gestoord, maar tevens hyperintelligent en stinkend rijk. Daarom kon hij ja renlang zijn gang gaan, totdat een Engelengeduld en monnikenwerk. Dat kenmerkt het maken van een stopanimatiefilm als Isle ofDogsv an regisseur Wes Anderson. „Als we op één werkdag anderhalve seconde kunnen opnemen, zijn we zeer tevreden", zegt animator Kim Keukeleire. woensdag 9 mei 2018 GO puzzelen en ANIMATIE Regie: Wes Anderson. Originele stemmen: Bill Murray, Liev Schreiber en Bryan Cranston. De naam van regisseur Wes An derson (The Grand Budapest Hotel, Fantastic mr. Fox) tovert meestal een brede glimlach op het gezicht van de ware filmfan. Zijn werk kenmerkt zich door on vergetelijke, originele verhalen, droogkomische humor en een kleurenpracht die aan een volge stopte zuurstokwinkel doet den ken. Het zijn films die meerdere keren bekeken kunnen worden. Dat geldt zeker ook voor zijn nieuwe animatiefilm Isle of Dogs, waarin hij een ode brengt aan de Japanse cinema en cultuur. Hoofdpersonen zijn een roedel honden die door de Japanse overheid naar een afgelegen ei land vol afval van de westerse samenleving wordt verbannen. Daar worden zij aan hun lot over gelaten. Totdat een jonge Japan ner arriveert - mogelijk zelfs de zoon van de premier - die op zoek gaat naar zijn verdwenen hondje. Het verhaal is een mengsel van zielige, ongrijpbare en hartbre kende gebeurtenissen. De film, die als de titel heel snel wordt uitgesproken klinkt als I Love Dogs, spaart de ziel van de hon denliefhebbers onder de kijkers niet bepaald. Maar in visueel op zicht oogt de film als een werk vol liefde, toewijding, prachtige vondsten en onvervalst senti ment van de goede soort. - A.Z. ploeteren Links: Isle of Dogs gaat over tientallen honden die door de Japanse overheid zijn verbannen naar een soort vuilnisbelt. Rechts: de animato ren, onder wie Kim Keukeleire (boven) aan het werk. FOTO'S 20TH CENTURY FOX THRILLER Regie: John Martin. Hoofdrollen: Al Pacino en Karl Urban. Hangman zit vol crimefictie- clichés. FOTOJUSTFILM THRILLER Regie: Dean Devlin. Hoofdrollen: David Tennant, Robert Sheehan en Kerry Condon.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 55