Piloot traumahelikopter zag drone zelf niet 3 Lekker happen doe je dit jaar bij: FESTIVALS ken. Op foodfestivals komen hier heel gewone gezinnetjes die er een dagje uit van maken. Vandaar ook de combinatie met springkastelen, zweefmolen, schmink en optre dens. De kans dat je een dag later met een kater in bed ligt, is groter. De Ne derlandse Voedsel- en Warenauto riteit houdt toezicht op de hygiëni sche bereiding. Bovendien kijken de foodtruc- kers zelf ook wel uit: één keer mis kleunen en niemand boekt ze meer. Met T200 zitplaatsen zal het bij voorbeeld bij Cuisine Machine in Vlissingen dit jaar echt wel meeval len. Die lange rijen, inderdaad: daar kun je op wachten. Voor organisa toren is het de kunst de balans te vinden tussen aantal trucks en te verwachten publiek. Weinig trucks betekent lange wachttijden, publiek ontevreden maar verkopers blij. Veel trucks betekent publiek blij want geen wachttijden, verkopers ontevreden vanwege geringe in komsten. Organisator Marco Evenhuis kan dat tot zijn spijt niet helemaal ont kennen. „Het concept is wegens succes te makkelijk en te vaak ge kopieerd. Wij leggen zelf de lat hoog en hebben een behoorlijk budget voor bands, circusacts en dat soort toestanden. In de ideale situatie is het bijna een compleet festival met podiumkunsten en lekker eten. In het algemeen kun je zeggen dat er te weinig nagedacht wordt over de vraag: wat is ons be staansrecht en wat maakt onze truck, ons festival, anders dan an deren." Als de foodtruckfestivals (en de truckers) zichzelf niet vernieuwen, zal dat inderdaad het geval kunnen zijn. Evenhuis: „Ik zie om me heen weinig gebeuren. Een formule die in Amsterdam uitgemolken is, wordt eenvoudigweg verplaatst naar Coevorden 'want daar kennen ze het nog niet'. Dat hoeft niet zo te zijn. Zo is er de man die vorig jaar nog hotdogs met vette sauzen verkocht en dit jaar zeewierburgers. Zo is er een vistruck van de fami lie De Nooijer met duurzaam ge vangen vis. En waar vind je meer fruitsapjes en smoothies dan op een food truckfestival? Daarover blijven de meningen ver schillen. 'Elders betaal je ook al snel 4,50 euro voor een glas verse jus d'orange. En waar kun je uit eten voor 20 euro inclusief twee drank jes?' „Achteraf zagen we op een foto dat er een drone achter de traumaheli kopter vloog. We hebben daarvan melding gemaakt bij de autoritei ten", aldus ANWB-woordvoerder Markus van Tol. De politie maakte maandag melding van de hinder lijke aanwezigheid van het op af stand bestuurde vliegtuigje. Maandagochtend kreeg een zwangere medewerkster van bakke rij Risseeuw aan de Stationsweg in Hulst een hartstilstand. Drie ambu lanceteams en een traumaheli spoedden zich naar de bakkerij. De moeder werd gereanimeerd en de baby met een spoedkeizersnede ter wereld geholpen. Het kindje werd met een helikopter en de moeder met een ambulance naar een zieken huis gebracht. Een half uur voordat de helikopter in Hulst zou arriveren was er via de hulpverleningskanalen melding ge maakt van een drone. Toen de trau maheli ter plaats kwam zag de piloot zelf geen drone en is hij volgens plan geland en later met de baby vertrok ken. Net als de rest van de luchtvaart kunnen ook traumahelikopters last hebben van de op afstand bestuurde vliegtuigjes. Met drones die, zoals maandag in Hulst, boven een medi sche noodsituatie vliegen heeft de ANWB niet vaak te maken gehad. „Gelukkig maar", zegt woordvoer- Achteraf zagen we op een foto dat er een drone achter de traumaheli vloog der Van Tol. „De aandacht van onze piloten moet gaan naar het zo snel mogelijk kunnen bereiken van de plaats waar hulp nodig is. Ze zijn ge wend om in beperkte ruimtes te lan den, maar ze moeten geen tijd ver liezen aan het uitkijken naar dro nes." De eigenaar van de drone meldde zich maandagavond bij de politie na een oproep via social media. De po litie verwacht hem vandaag te ho ren. Het vliegen met een drone bo ven onder meer bebouwd gebied is verboden. Een agente sprak maandag via Fa- cebook haar verontwaardiging uit over de ramptoeristen voor de bak kerij. Mensen bleven proberen dicht bij de bakkerij te komen en trokken zich niets aan van de afzetting: „Ter wijl alles uit de kast werd gehaald om het leven van verschillende per sonen te redden, werd de omgeving afgezet om de hulpverlening alle ruimte te geven en de ramptoeristen Piloten moeten geen tijd verliezen aan het uitkijken naar drones op afstand te houden. Ik heb ze meerdere keren weg gestuurd en ge vraagd om alsjeblieft weg te gaan, maar ze kwamen gewoon een paar minuten later weer terug." woensdag 9 mei 2018 happen aan de truck Culitruck in Hulst in 2017. FOTO RONALD DEN DEKKER Van die dingen die gebeuren (Terneuzen, 11-13 mei), Cuisine Machine (Vlissingen, 18-21 mei), Food Festival RSV (Axel, 20 en 21 mei), Culitruck (Hulst, 26-27 mei), Smaak aan Zee (Brouwersdam, 15-17 juni), Fletcher Foodtruck Festival (Renesse, 24-28 juli), De Culicaravaan (Middelburg, 9-12 augustus), Brandefood (Burgh-Haamstede, 15 en 16 septem ber) 3. Als je diarree wilt, ga je naar een foodfestival. 4. Lang wachten voor je eten klaar is, nergens plek om te zit ten. 5. Elk foodtruckfestival is het zelfde. 6. Het is een trend, die snel voorbij zal zijn. 7. Gezond, innovatief en verant woord eten vind je er niet of nauwelijks. 8. 'Ja, maar het is allemaal zo düür!' De piloot van de ANWB-trauma- helikopter die maandag hulp verleende in Hulst heeft zelf de in de buurt vliegende drone niet gezien. Er is dan ook geen ver traging in de hulpverlening ont staan, aldus de ANWB. Achteraf gezien toeval, want had de pi loot het vliegtuigje wél gezien, had de drone de helikopter wel degelijk opgehouden. Theo Giele Hulst - Markus van Tol, ANWB - Markus van Tol, ANWB Cuisine Machine in Vlissingen in 2016. fotoruben oreel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 31