Piloot traumahelikopter zag drone zelf niet
3
Lekker happen doe je dit jaar bij:
FESTIVALS
ken. Op foodfestivals komen hier
heel gewone gezinnetjes die er een
dagje uit van maken. Vandaar ook
de combinatie met springkastelen,
zweefmolen, schmink en optre
dens.
De kans dat je een dag later met een
kater in bed ligt, is groter. De Ne
derlandse Voedsel- en Warenauto
riteit houdt toezicht op de hygiëni
sche bereiding.
Bovendien kijken de foodtruc-
kers zelf ook wel uit: één keer mis
kleunen en niemand boekt ze
meer.
Met T200 zitplaatsen zal het bij
voorbeeld bij Cuisine Machine in
Vlissingen dit jaar echt wel meeval
len. Die lange rijen, inderdaad: daar
kun je op wachten. Voor organisa
toren is het de kunst de balans te
vinden tussen aantal trucks en te
verwachten publiek.
Weinig trucks betekent lange
wachttijden, publiek ontevreden
maar verkopers blij.
Veel trucks betekent publiek blij
want geen wachttijden, verkopers
ontevreden vanwege geringe in
komsten.
Organisator Marco Evenhuis kan
dat tot zijn spijt niet helemaal ont
kennen. „Het concept is wegens
succes te makkelijk en te vaak ge
kopieerd. Wij leggen zelf de lat
hoog en hebben een behoorlijk
budget voor bands, circusacts en
dat soort toestanden. In de ideale
situatie is het bijna een compleet
festival met podiumkunsten en
lekker eten. In het algemeen kun je
zeggen dat er te weinig nagedacht
wordt over de vraag: wat is ons be
staansrecht en wat maakt onze
truck, ons festival, anders dan an
deren."
Als de foodtruckfestivals (en de
truckers) zichzelf niet vernieuwen,
zal dat inderdaad het geval kunnen
zijn.
Evenhuis: „Ik zie om me heen
weinig gebeuren. Een formule die
in Amsterdam uitgemolken is,
wordt eenvoudigweg verplaatst
naar Coevorden 'want daar kennen
ze het nog niet'.
Dat hoeft niet zo te zijn. Zo is er de
man die vorig jaar nog hotdogs met
vette sauzen verkocht en dit jaar
zeewierburgers.
Zo is er een vistruck van de fami
lie De Nooijer met duurzaam ge
vangen vis.
En waar vind je meer fruitsapjes
en smoothies dan op een food
truckfestival?
Daarover blijven de meningen ver
schillen.
'Elders betaal je ook al snel 4,50
euro voor een glas verse jus
d'orange. En waar kun je uit eten
voor 20 euro inclusief twee drank
jes?'
„Achteraf zagen we op een foto dat
er een drone achter de traumaheli
kopter vloog. We hebben daarvan
melding gemaakt bij de autoritei
ten", aldus ANWB-woordvoerder
Markus van Tol. De politie maakte
maandag melding van de hinder
lijke aanwezigheid van het op af
stand bestuurde vliegtuigje.
Maandagochtend kreeg een
zwangere medewerkster van bakke
rij Risseeuw aan de Stationsweg in
Hulst een hartstilstand. Drie ambu
lanceteams en een traumaheli
spoedden zich naar de bakkerij. De
moeder werd gereanimeerd en de
baby met een spoedkeizersnede ter
wereld geholpen. Het kindje werd
met een helikopter en de moeder
met een ambulance naar een zieken
huis gebracht.
Een half uur voordat de helikopter
in Hulst zou arriveren was er via de
hulpverleningskanalen melding ge
maakt van een drone. Toen de trau
maheli ter plaats kwam zag de piloot
zelf geen drone en is hij volgens plan
geland en later met de baby vertrok
ken.
Net als de rest van de luchtvaart
kunnen ook traumahelikopters last
hebben van de op afstand bestuurde
vliegtuigjes. Met drones die, zoals
maandag in Hulst, boven een medi
sche noodsituatie vliegen heeft de
ANWB niet vaak te maken gehad.
„Gelukkig maar", zegt woordvoer-
Achteraf zagen we op
een foto dat er een
drone achter de
traumaheli vloog
der Van Tol. „De aandacht van onze
piloten moet gaan naar het zo snel
mogelijk kunnen bereiken van de
plaats waar hulp nodig is. Ze zijn ge
wend om in beperkte ruimtes te lan
den, maar ze moeten geen tijd ver
liezen aan het uitkijken naar dro
nes."
De eigenaar van de drone meldde
zich maandagavond bij de politie na
een oproep via social media. De po
litie verwacht hem vandaag te ho
ren. Het vliegen met een drone bo
ven onder meer bebouwd gebied is
verboden.
Een agente sprak maandag via Fa-
cebook haar verontwaardiging uit
over de ramptoeristen voor de bak
kerij. Mensen bleven proberen dicht
bij de bakkerij te komen en trokken
zich niets aan van de afzetting: „Ter
wijl alles uit de kast werd gehaald
om het leven van verschillende per
sonen te redden, werd de omgeving
afgezet om de hulpverlening alle
ruimte te geven en de ramptoeristen
Piloten moeten geen
tijd verliezen aan
het uitkijken
naar drones
op afstand te houden. Ik heb ze
meerdere keren weg gestuurd en ge
vraagd om alsjeblieft weg te gaan,
maar ze kwamen gewoon een paar
minuten later weer terug."
woensdag 9 mei 2018
happen aan de truck
Culitruck in
Hulst in 2017.
FOTO RONALD DEN
DEKKER
Van die dingen die gebeuren (Terneuzen, 11-13 mei),
Cuisine Machine (Vlissingen, 18-21 mei),
Food Festival RSV (Axel, 20 en 21 mei),
Culitruck (Hulst, 26-27 mei),
Smaak aan Zee (Brouwersdam, 15-17 juni),
Fletcher Foodtruck Festival (Renesse, 24-28 juli),
De Culicaravaan (Middelburg, 9-12 augustus),
Brandefood (Burgh-Haamstede, 15 en 16 septem
ber)
3. Als je diarree wilt, ga je naar
een foodfestival.
4. Lang wachten voor je eten
klaar is, nergens plek om te zit
ten.
5. Elk foodtruckfestival is het
zelfde.
6. Het is een trend, die snel
voorbij zal zijn.
7. Gezond, innovatief en verant
woord eten vind je er niet of
nauwelijks.
8. 'Ja, maar het is allemaal zo
düür!'
De piloot van de ANWB-trauma-
helikopter die maandag hulp
verleende in Hulst heeft zelf de
in de buurt vliegende drone niet
gezien. Er is dan ook geen ver
traging in de hulpverlening ont
staan, aldus de ANWB. Achteraf
gezien toeval, want had de pi
loot het vliegtuigje wél gezien,
had de drone de helikopter wel
degelijk opgehouden.
Theo Giele
Hulst
- Markus van Tol, ANWB
- Markus van Tol, ANWB
Cuisine Machine in Vlissingen in 2016. fotoruben oreel