1 Vijf stellingen over een turbulent huwelijk met Air France 2 u 16 LUCHTVAART CRISIS L P Kort Audi sjoemelt opnieuw Audi, onderdeel van Volkswagen, is op nieuw in opspraak geraakt vanwege sjoe- melsoftware. De software zou in de model len Audi A6 en A7 zitten die sinds 2014 van de band rolden en zijn uitgerust met een zescilinder dieselmotor. Duitse autoriteiten zijn een onderzoek begonnen. De nieuwe affaire zou circa 60.000 auto's betreffen, waarvan er ongeveer 33.000 in Duitsland op de weg rijden. Tata Steel zoekt kopers De Europese divisie van Tata Steel, waar ook de fabriek in IJmuiden toe behoort, wil niet- strategische onderdelen in het Verenigd Ko ninkrijk, Zweden, Canada en Turkije verko pen. Het staalconcern gaat fuseren met ThyssenKrupp en zoekt potentiële kopers. Tata heeft de afgelopen maanden zijn hele portfolio uitvoerig onder de loep genomen om te bezien welke onderdelen wel en niet passen in de toekomstplannen. De divisies die in de etalage staan leveren met name producten aan nichemarkten. Rabo Scanner de deur uit Rabobank klanten hoeven bij het internet- bankieren binnenkort niet langer gebruik te maken van de zogeheten Rabo Scanner. Dat is een klein apparaatje dat de bankpas scant om betalingen te verifiëren. De bank doet de Rabo Scanner binnen een jaar de deur uit. Het apparaatje werd door veel klanten als onhandig bevonden, andere banken kennen gebruiksvriendelijker methoden. Winst PostNL keldert PostNL heeft de winst in het eerste kwartaal van 2018 flink zien dalen. De postdivisie blijft het grote zorgenkindje. PostNL boekte 875 miljoen omzet, vijf miljoen meer dan in de eerste drie maanden van 2017. De winst kelderde wel van 41 miljoen naar 14 miljoen euro. Dat komt vooral doordat de postvolu- mes met 10 procent afnamen. De omzet uit pakketjes dikte juist met 25 procent aan. Iets minder uitstoot CO2 De uitstoot van broeikasgassen in Neder land is vorig jaar met 1 procent gedaald, met name doordat elektriciteitscentrales minder steenkool en meer gas verstookten, meldt het CBS. In 2027 stootte ons land 2 miljard kilogram koolstofdioxide minder uit dan het jaar ervoor. Met de meest recente afname stoot Nederland nu 13 procent minder broei kasgassen uit dan in 1990, terwijl de econo mie sindsdien met 73 procent groeide. Dat klinkt op zich indrukwekkend, maar de ver laging is lang niet goed genoeg om de kli maatdoelstellingen voor 2020 te halen. PostNL Ahold Delhaize Unilever Het is crisis bij Air France-KLM. Ministers roepen dat het bedrijf op de rand van de afgrond staat, critici zeggen dat KLM vooral last heeft van de Fransen en 'het volk' roept dat de Nederlandse luchtvaarttrots weer op eigen benen moet staan. r 4^ L~ STELLING 1 KLM doet het veel beter dan Air France We beginnen met een makkelijke stelling: als zelfs de Franse minis ter het zegt, moet het wel waar zijn. Elisabeth Borne, de Franse minister van Transport, zei recent in een interview dat Air France een slechtere concurrentiepositie heeft dan KLM en andere Euro pese vliegmaatschappijen. Nu is dat geen nieuws - het blijkt elk jaar weer uit de cijfers. Om die van 2027 erbij te pakken: KLM boekte 910 miljoen euro winst, Air France 588 miljoen. Een flink verschil, maar dat verschil wordt nog schrijnender als je be denkt dat KLM kleiner is dan haar Franse zus. Beter vergelijkingsma teriaal is de winstmarge. Die is bij KLM 8,8 procent en bij Air France 3,7 procent. Met andere woorden: KLM maakt ruim twee keer zoveel winst. In een een wereld waarin het om miljarden gaat, is dat een krater van een verschil. STELLING 4 KLM dreigt te worden opgeslokt door Air France Het samengaan van Air France en KLM werd in 2003/2004 gebracht als een fusie, maar in de praktijk was het een overname. Het moederbe drijf van KLM is Air France-KLM. Van dat bedrijf heeft de Franse staat ruim 15 procent van de aan delen, en de Nederlandse staat 0. Door een inge wikkelde constructie heeft Nederland wel de meerderheid van het stemrecht in KLM behou den. Toch is die machtspositie precair en zijn de ga ranties boterzacht. Als de Fransen het in hun hoofd halen om bijvoorbeeld een groot aantal taken in Parijs te concentreren, dan moet Neder land van goeden huize komen om dat te voorko men. Ook was er al regelmatig discussie over het overhevelen van vliegtuigen van Amsterdam naar Parijs. Janaillac, de topman die op 15 mei te rugtreedt, zei eerder dat de vrees niet terecht is. „Er is geen reden, nu niet en ook niet voor de voorzienbare toekomst, om deze angst te heb ben." Toch kon ook hij niet garanderen dat zoiets nooit zou gebeuren. woensdag 9 mei 2018 IN AV605Q A6 EN A7 'BESMET' FUSIE THYSSENKRUPP INTERN ETB ANKIEREN WEL MEER PAKKETJES CBS-CIJFERS O GO Ondanks een flink lagere winst kon het postbedrijf be leggers beko ren. m Beleggers ver wachten van daag goede kwartaalresulta ten van de su permarktketen. m De dalende euro stuwt de koers van het Brits- Nederlandse concern. De bodemonder zoeker leverde in doordat de olie prijs dinsdag tot 3,5 procent zakte. o Moet KLM op eigen benen staan? Sander van Mersbergen 4 Oordeel: WAAR Oordeel: DEELS WAAR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 16