1
Vijf stellingen over een turbulent
huwelijk met Air France
2
u
16
LUCHTVAART CRISIS
L
P
Kort
Audi sjoemelt opnieuw
Audi, onderdeel van Volkswagen, is op
nieuw in opspraak geraakt vanwege sjoe-
melsoftware. De software zou in de model
len Audi A6 en A7 zitten die sinds 2014 van
de band rolden en zijn uitgerust met een
zescilinder dieselmotor. Duitse autoriteiten
zijn een onderzoek begonnen. De nieuwe
affaire zou circa 60.000 auto's betreffen,
waarvan er ongeveer 33.000 in Duitsland op
de weg rijden.
Tata Steel zoekt kopers
De Europese divisie van Tata Steel, waar ook
de fabriek in IJmuiden toe behoort, wil niet-
strategische onderdelen in het Verenigd Ko
ninkrijk, Zweden, Canada en Turkije verko
pen. Het staalconcern gaat fuseren met
ThyssenKrupp en zoekt potentiële kopers.
Tata heeft de afgelopen maanden zijn hele
portfolio uitvoerig onder de loep genomen
om te bezien welke onderdelen wel en niet
passen in de toekomstplannen. De divisies
die in de etalage staan leveren met name
producten aan nichemarkten.
Rabo Scanner de deur uit
Rabobank klanten hoeven bij het internet-
bankieren binnenkort niet langer gebruik te
maken van de zogeheten Rabo Scanner. Dat
is een klein apparaatje dat de bankpas scant
om betalingen te verifiëren. De bank doet de
Rabo Scanner binnen een jaar de deur uit.
Het apparaatje werd door veel klanten als
onhandig bevonden, andere banken kennen
gebruiksvriendelijker methoden.
Winst PostNL keldert
PostNL heeft de winst in het eerste kwartaal
van 2018 flink zien dalen. De postdivisie
blijft het grote zorgenkindje. PostNL boekte
875 miljoen omzet, vijf miljoen meer dan in
de eerste drie maanden van 2017. De winst
kelderde wel van 41 miljoen naar 14 miljoen
euro. Dat komt vooral doordat de postvolu-
mes met 10 procent afnamen. De omzet uit
pakketjes dikte juist met 25 procent aan.
Iets minder uitstoot CO2
De uitstoot van broeikasgassen in Neder
land is vorig jaar met 1 procent gedaald, met
name doordat elektriciteitscentrales minder
steenkool en meer gas verstookten, meldt
het CBS. In 2027 stootte ons land 2 miljard
kilogram koolstofdioxide minder uit dan het
jaar ervoor. Met de meest recente afname
stoot Nederland nu 13 procent minder broei
kasgassen uit dan in 1990, terwijl de econo
mie sindsdien met 73 procent groeide. Dat
klinkt op zich indrukwekkend, maar de ver
laging is lang niet goed genoeg om de kli
maatdoelstellingen voor 2020 te halen.
PostNL
Ahold
Delhaize
Unilever
Het is crisis bij Air France-KLM. Ministers
roepen dat het bedrijf op de rand van de
afgrond staat, critici zeggen dat KLM vooral
last heeft van de Fransen en 'het volk' roept
dat de Nederlandse luchtvaarttrots weer op
eigen benen moet staan.
r 4^
L~
STELLING 1
KLM doet het veel
beter dan Air France
We beginnen met een makkelijke
stelling: als zelfs de Franse minis
ter het zegt, moet het wel waar
zijn. Elisabeth Borne, de Franse
minister van Transport, zei recent
in een interview dat Air France
een slechtere concurrentiepositie
heeft dan KLM en andere Euro
pese vliegmaatschappijen.
Nu is dat geen nieuws - het
blijkt elk jaar weer uit de cijfers.
Om die van 2027 erbij te pakken:
KLM boekte 910 miljoen euro
winst, Air France 588 miljoen. Een
flink verschil, maar dat verschil
wordt nog schrijnender als je be
denkt dat KLM kleiner is dan haar
Franse zus. Beter vergelijkingsma
teriaal is de winstmarge. Die is bij
KLM 8,8 procent en bij Air France
3,7 procent. Met andere woorden:
KLM maakt ruim twee keer zoveel
winst. In een een wereld waarin
het om miljarden gaat, is dat een
krater van een verschil.
STELLING 4
KLM dreigt te worden
opgeslokt door Air France
Het samengaan van Air France en KLM werd in
2003/2004 gebracht als een fusie, maar in de
praktijk was het een overname. Het moederbe
drijf van KLM is Air France-KLM. Van dat bedrijf
heeft de Franse staat ruim 15 procent van de aan
delen, en de Nederlandse staat 0. Door een inge
wikkelde constructie heeft Nederland wel de
meerderheid van het stemrecht in KLM behou
den.
Toch is die machtspositie precair en zijn de ga
ranties boterzacht. Als de Fransen het in hun
hoofd halen om bijvoorbeeld een groot aantal
taken in Parijs te concentreren, dan moet Neder
land van goeden huize komen om dat te voorko
men. Ook was er al regelmatig discussie over het
overhevelen van vliegtuigen van Amsterdam
naar Parijs. Janaillac, de topman die op 15 mei te
rugtreedt, zei eerder dat de vrees niet terecht is.
„Er is geen reden, nu niet en ook niet voor de
voorzienbare toekomst, om deze angst te heb
ben." Toch kon ook hij niet garanderen dat
zoiets nooit zou gebeuren.
woensdag 9 mei 2018
IN AV605Q
A6 EN A7 'BESMET'
FUSIE THYSSENKRUPP
INTERN ETB ANKIEREN
WEL MEER PAKKETJES
CBS-CIJFERS
O
GO
Ondanks een
flink lagere
winst kon het
postbedrijf be
leggers beko
ren.
m
Beleggers ver
wachten van
daag goede
kwartaalresulta
ten van de su
permarktketen.
m
De dalende euro
stuwt de koers
van het Brits-
Nederlandse
concern.
De bodemonder
zoeker leverde in
doordat de olie
prijs dinsdag tot
3,5 procent
zakte.
o
Moet KLM op
eigen benen
staan?
Sander van Mersbergen
4
Oordeel: WAAR
Oordeel: DEELS WAAR